Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:57

Ik denk dat Ts het - in dit stadium van zijn leven - moeilijk vindt om als Meneer aangesproken te worden, omdat Ts het idee heeft een soort rol als Nep-meneer te spelen. Ik herken dat heel goed.

Ik denk dat TS zich wel degelijk een man/jongen voelt en zo ook gezien wil worden, maar zich soms wat onwaarachtig voelt in die "rol", dat heb ik ook gehad, en om geen discussie en gedoe (reuring in het openbaar) te veroorzaken, dan maar naar de damesplee gaat en zo trammelant uit de weg gaat.

Het is een heel proces waar je doorheen gaat, niet alleen met je eigen misplaatste fysiek (ik kreeg er bijvoorbeeld zware anorexia van) maar ook doordat je de aandacht niet onnodig op je wil vestigen door al die bijkomende issues.

Voor mij is het al héél veel jaren geleden dat ik in zo'n situatie zat, maar ik begrijp heel goed waar Ts mee te kampen heeft.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:14

watchthesky schreef:
Maar Killyen, hoe wil je dan wel aangesproken worden? Stel, er is een setting waarin ik normaal ‘Dag meneer/mevrouw’ zou zeggen en dat is echt onvermijdelijk, wat zeg ik dan tegen jou?
(Absoluut niet aanvallend bedoeld, ik wil het echt graag weten)

Maflinger_S schreef:
@Killyenn: ik heb waarschijnlijk last van een generatiekloofje, maar als je non-binair bent (ken het woord dankzij dit topic net 2 dagen) en dus niet met meneer of mevrouw wenst te worden aangesproken, wat is dan in jouw optiek de juiste aanspreektitel?

Tenzij je als mens geslachtskenmerken van beide geslachten bezit, ben je toch een meneer of een mevrouw, biologisch gezien?


Ik woon zelf in Schotland, dus spreek vrij weinig Nederlanders. Hier is het in het Engels 'they' in plaats van 'he' of 'she'. Mijn titel is Mx, uitgesproken als 'Mix'. In het Nederland is het iets moeilijker, omdat daar geen al bestaand neutraal voornaamwoord bestaat. De meeste non-binaire mensen gebruiken die, hen en hun (dus bijvoorbeeld 'Die komt zo hierheen' in plaats van 'Hij komt zo hierheen'. 'Hun hoofddoek' ipv 'haar hoofddoek'). Dat klinkt misschien wat vreemd in het begin, maar hoe meer je het gebruikt, hoe meer je er aan went. Qua titel- persoonlijk is mijn naam gewoon prima. Je kunt ook altijd gewoon een vrolijk 'Hallo!' doen in plaats van een titel te gebruiken, als het bijvoorbeeld een situatie met een klant is. Ik denk dat er weinig situaties zijn waarin je iemand met titel móet aanspreken waarbij je die titel niet vooraf hebt kunnen checken- ik heb een vrij publiek beroep en mijn pronouns en titel zijn makkelijk online te vinden. En het gewoon vragen kan ook nog! Daar hebben de meeste mensen helemaal geen moeite mee. 'Hallo! Hoe kan/mag ik u aanspreken?' Zeer beleefd en helemaal niets mis mee :) Wat betreft de opmerking over aanhef in brieven- het zou helpen als bedrijven bijvoorbeeld 'Mx.' als titel accepteren, zodat dat ook op hun brieven doorgevoerd kan worden! Dan hoeft er ook geen genderneutrale aanhef voor iedereen geplaatst te worden. In de UK gebeurt dat bijvoorbeeld al veel.

Zelf hou ik aan dat ik mensen die enigszins androgyn of queer er uit zien van te voren vraag hoe ze aangesproken willen worden, en anders de pronouns en titel gebruik die traditioneel bij die persoon's gender expressie horen. Het belangrijkste daarbij is is dat je wel altijd open staat om gecorrigeerd te worden, en daar niet defensief op reageert.

Hilli schreef:
Meneer/mevrouw maakt ook onderdeel uit van een stukje beleefdheidsvormen. Er zijn zat geslachtsloze aanspreekvormen, maar ik weet niet of "hee, persoon met een noord-afrikaans uiterlijk" ;) nou de beste aanspreekvorm is.

Als je je niet aangesproken voelt door meneer/mevrouw kun je op iemands goedbedoelde poging nog altijd besluiten om niet te reageren...

Maar mensen negeren gaat de communicatie nou niet per se ten goede? Ik corrigeer iemand liever dan dat ik ze negeer. Ik begrijp immer precies wat ze bedoelen- het doel van communicatie is nog altijd het uitwisselen van begrip. Ik weet wat er bedoeld wordt met 'meneer/mevrouw': iemand spreekt me aan, en communiceert dat ze denken dat ik een man of een vrouw ben. Ik kan het eerste accepteren en het tweede verbeteren. Als ze daar negatief op reageren, dan communiceren ze ook iets: dat ze me niet respecteren. Dan is de boodschap heel duidelijk en kunnen we de communicatie meteen stopzetten :))

MarliesV schreef:
Killyenn, ik vind het wel een beetje ver gaan dat je de conclusie trekt, dat als mensen niet snappen dat ze je niet met meneer/mevrouw aan mogen spreken, vinden dat je niet hoort te bestaan.

Ik zou echt niet weten waarmee ik je dan aan moet spreken. Niet omdat ik niet anders wil, maar simpelweg omdat ik niet anders weet.

Ik trek die conclusie niet. Ik zeg heel bewust 'ik heb eindeloos geduld voor mensen die het daadwerkelijk goed willen doen, maar ik ga me niet respectloos laten behandelen door mensen die vinden dat ik niet hoor te bestaan'. Je moet het wel wíllen leren begrijpen; een hoop mensen doen alsof ze er voor open staan, maar zeggen ondertussen óók heel makkelijk dat ze vinden dat non-binaire mensen niet bestaan of verkeerd zijn. Ik kan geen open gesprek hebben met iemand die aan het begin van het gesprek al vind dat ik niet hoor te bestaan. Wat valt er dan nog te zeggen? 'Ik begrijp het niet' en 'Ik begrijp het niet, daarom vind ik het fout' zijn twee hele verschillende dingen! Ik bijt niemands hoofd er af als ze mij verkeerd aanspreken. Ik corrigeer mensen met liefde (en heel veel geduld). Maar dat corrigeren moet wel ergens goed voor zijn. Ik besta niet op deze wereld als boksbal voor mensen met slecht geïnformeerde meningen.


Volgens mij heb ik zo alle vragen beantwoord :+

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:16

Grandioos dat je doet wat je hart je ingeeft. Ik heb een kennis die van man naar vrouw is gegaan, echt een topwijf is het. :D

Kan het alleen maar aanmoedigen en ik ga je ook volgen! :)

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:17

Killyenn schreef:
Ibbel schreef:
Persoonlijk begrijp ik overigens veel beter dat iemand homo, lesbisch, bi of transgender is, dan fluide of genderneutraal of wat je verder allemaal nog aan smaakjes hebt. Dat lijken er iedere dag ook meer te worden.
Ik snap prima dat een vrouw of vrouwen valt, of dat iemand 'in het verkeerde lichaam' zit, maar 'je bent geen man en geen vrouw' wordt voor mij echt heel erg abstract.
Of liever, dat snap ik ergens nog wel, maar dat je dan probleem hebt als man of vrouw aangeschreven te worden snap ik niet. Je hebt uiteindelijk tóch een biologisch lichaam dat toch echt maar in 2 smaakjes uitgevoerd wordt. Daar worden af en toe ook foutjes in gemaakt, en op grond van wat de chromosomen zeggen wordt dat dan gecorrigeerd (en soms uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt), maar in de basis ben je nou eenmaal qua lichaam óf XX óf XY, en zelfs die paar XXY of XXX fouten zijn geen etalagepop zonder uiterlijke kenmerken die óf in het ene óf in het andere biologische plaatjes passen.

Of, kort samengevat: ook al voel je je geen man (maar ook geen vrouw, dus je bent niet transgender), als je in een mannenlijf bent geboren, wat is dan het probleem om als meneer aangesproken te worden? Daar schiet mijn begrip dus te kort.


Non-binaire mensen zijn zeer zeker wel transgender, vaak inclusief fysieke of sociale dysforie. Dat men met een bepaalde set aan seksuele kenmerken geboren wordt moet los gezien worden van gender: het zijn twee verschillende dingen. Gender komt vaak met een hele hoop bijkomende sociale omstandigheden, waardoor mannen en vrouwen anders behandeld en aangesproken worden. Als non-binair persoon heb ik daar geen trek in. Ik wil niet als vrouw of man aangesproken of behandeld worden. Als iemand mij wel zo behandeld, dan ben ik daar al heel snel klaar mee. Ik kan best begrijpen dat het moeilijk kan zijn om bijvoorbeeld nieuwe pronouns aan te leren, maar ik verbeter mensen wel als ze het fout hebben, anders leert men het natuurlijk nooit. Ik bén geen meneer of mevrouw, dus waarom zou ik me zo laten aanspreken? Het is geven en nemen, ik heb eindeloos geduld voor mensen die het daadwerkelijk goed willen doen, maar ik ga me niet respectloos laten behandelen door mensen die vinden dat ik niet hoor te bestaan.


Prima en heel goed begrijpelijke uitleg van non-binair. En ik snap ook heel goed dat je mensen verbetert als ze het fout hebben, maar ik heb nu een aantal keer gezien dat een persoon die met een verkeerd voornaamwoord werd aangesproken daar niet bepaald kalm op reageerde. Persoonlijk ook eens meegemaakt, ik verkoop zelf oa vintage en antieke/victoriaanse kleding, en er komt een persoon langs om wat dingen te bekijken. Victoriaanse jurken in dit geval. Fysiek duidelijk mannelijk, kleding en make-up vrouwelijk. Ik heb gevraagd hoe ik de persoon kon aanspreken, letterlijk met de vraag ‘Kan ik u aanspreken met meneer, mevrouw of iets anders?’. Als antwoord kreeg ik ‘Iets anders’, waarop ik weer vroeg wat dat iets anders dan was. En.... toen kreeg ik een complete tirade over me heen. Of ik wel snapte dat er ook zoiets bestond als geen man of vrouw zijn, dat het compleet belachelijk was dat ik niet wist welke titel te gebruiken, dat ik me eens moest gaan informeren, en dat ik een idioot was. Ik heb toen heel duidelijk gezegd dat ik geen enkele moeite heb met genderidentiteit in wat voor vorm dan ook, moet iedereen lekker zelf weten en ik heb er absoluut geen enkel probleem mee. Jouw leven, jouw keuze. Maar helderziend ben ik niet, en ik wens ook niet voor idioot uitgemaakt te worden. Op zo’n manier reageren wekt alleen maar afkeer op. Negen van de tien keer zijn de mensen die iemand verkeerd aanspreken ook hartstikke onzeker over wat ze moeten zeggen.
Uiteindelijk er overigens wel achter gekomen dat diegene aangesproken wilde worden met de titel ‘mix’. Weet ik dat ook weer, en het was overigens ook de allereerste keer dat ik van dat woord in die context hoorde. Had een stuk makkelijker en vooral minder ongemakkelijk gekund :+

Edit: ik was dit nog aan het typen terwijl Killyen het bericht met de titel ‘mx’ of ‘mix’ al geplaatst had.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:26

Dapper, maar persoonlijk vind ik hormonen doodeng. Ik weet uit ervaring hoe -ook normaal aanwezige/afwezige- hormonen je -ook geestelijk- kunnen beinvloeden (pms, overgang). Dat zou ik zelf eng vinden, misschien ben ik overdreven gevoelig voor de invloed van hormonen, kan ook.

Heel grappig, je lijkt uiterlijk op een nicht van mijn man, heel bijzonder kind was dat. Heb haar nu al lang niet gezien en weet niets over haar privéleven maar begrijp dat ze als volwassene nog steeds anders-dan-anders is. Kunstenares ook, maakt eng en soms (in mijn ogen) afschuwwekkend werk, maar enorm getalenteerd. Wens je veel succes en vind het interessant om mee te lezen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:38

Maar killyen: je bent toch geen they of them? je bent 1 individu, 1 persoon... niet meerdere :?

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:40

Killyenn schreef:
Volgens mij heb ik zo alle vragen beantwoord :+



Dank je wel Killyenn, heel duidelijk zo! :j

In mijn beroep krijg je in het wild lopende klanten over de vloer en dus niet per afspraak. Je moet dus a la minuut een aanspreektitel 'bedenken' als deze persoon binnen komt lopen. En om nu bij iedere klant te gaan vragen of het een hem of haar is... Daarbij, het aanspreken van een persoon met een androgeen uiterlijk op welke vorm hij/zij/het aangesproken wil worden lijkt mij ook moeilijk. Ik heb ook vaker klanten gehad die heel erg boos werden als ik een verkeerde aanname maakte (vooral vrouwen die er toch echt mannelijk uitzagen, sorry Y;( )

Citaat:
dus bijvoorbeeld 'Die komt zo hierheen' in plaats van 'Hij komt zo hierheen'.


Dit doen wij in het dialect al eeeeeuwen :')

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:43

Ik volg graag mee, ik vind het enorm interessant (goed bedoeld)

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:45

LadyMadonna schreef:
Maar killyen: je bent toch geen they of them? je bent 1 individu, 1 persoon... niet meerdere :?


Koninklijk meervoud :) :)F

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:55

LadyMadonna schreef:
Maar killyen: je bent toch geen they of them? je bent 1 individu, 1 persoon... niet meerdere :?


Gelukkig is ‘they’ al tijden een enkelvoudig voornaamwoord :D Als iemand een tas vergeten is, maar je weet niet precies wie: ‘Oh no! Someone forgot their bag. I hope they get it back soon.’
Daarnaast is taal veranderlijk, als je Nederlandse teksten van 1950 leest zien die er ook anders uit dan nu. Taal wordt gemaakt door mensen, mensen worden niet gemaakt door taal :)



Mensen kunnen inderdaad hard reageren op de omgeving soms. Transgender zijn kan erg vermoeiend zijn, en vaak ook gevaarlijk. Het is soms lastig om niet extreem op je hoede te zijn, en niet te fel te reageren. Dat maakt het niet oké, maar het kan wel een reden zijn om mensen niet te hard te oordelen. Er is vaak onzekerheid aan beide kanten, en onzekerheid botsts snel met zichzelf! Zo veel mogelijk openheid van beide kanten helpt daarbij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:03


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:11

Sorry Kaitlynn, maar als iemand tegen mij uit z'n plaat gaat omdat ik iemand met bijv "mevrouw" aanspreek omdat dat persoon er het meest vrouwelijk uitziet, zou ik toch echt ook even flink uit m'n plaat gaan :o
Hoe verwacht jij op die manier dat mensen er respect voor gaan hebben? Je werkt echt iedereen tegen je in het harnas als je zo reageert...

En ja, dat mensen het vertikken iemand genderneutraal te noemen kan ik ook begrijpen. Biologisch gezien (kijkend naar geslachtsdeel bijv) behoor je gewoon tot één van de 2, simple as that.
Prima als men dat niet wil, maar je kan er niet kwaad om worden als iemand anders dat wel wil/er niet aan mee wilt werken ;)

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:14

Nou nee, dat er alleen maar 2 geslachten zijn biologisch gezien klopt niet.
Er zijn ook tweeslachtelijken, ongeslachtelijken, mensen met xxy-chromosomen ipv xx of xy.
Sterker nog: het is bewezen dat de hersenen van mensen met een andere gender of zelfs seksuele voorkeur verschillen van anderen van het hun toebedeelde geslacht.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:18

lor1_1984 schreef:
Nou nee, dat er alleen maar 2 geslachten zijn biologisch gezien klopt niet.
Er zijn ook tweeslachtelijken, ongeslachtelijken, mensen met xxy-chromosomen ipv xx of xy.
Sterker nog: het is bewezen dat de hersenen van mensen met een andere gender of zelfs seksuele voorkeur verschillen van anderen van het hun toebedeelde geslacht.



En zoals ik ook al eerder aan gaf is dat in mijn ogen een 'oepsje' van de natuur, net als een klavertje 4. Ik ben ook van mening dat er biologisch maar twee geslachten zijn.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:23

@LadyMadonna: 'nl.bab.la' klinkt niet meteen als de echte autoriteit op het gebied van taal. Maar lees bijvoorbeeld het artikel van Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/words-a ... inary-they

En verder sla je een belangrijke zin over uit de reactie van Killyenn: "Taal wordt gemaakt door mensen, mensen worden niet gemaakt door taal :)"


AbbyBlues schreef:
En zoals ik ook al eerder aan gaf is dat in mijn ogen een 'oepsje' van de natuur, net als een klavertje 4. Ik ben ook van mening dat er biologisch maar twee geslachten zijn.


Klavertjes 4 bestaan. Dan kun je wel een mening hebben daarover, maar daarmee wordt de werkelijkheid niet anders.

Het is daarnaast geen 'oeps' van de natuur maar juist een van haar grootste krachten: variatie.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:28

Lestrange01 schreef:
Om hier even op in te haken, sinds kort (paar dagen, vandaag) is het nu dus ook gedemedicaliseerd in bepaalde staten in Amerika. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. Waardoor het ombouwen dus ook als onnodig gezien wordt. Of dit nu een goede of slechte gedachtegang is laat ik in het midden, maar dat dit een slechte ontwikkeling is voor mensen die wel genderdysphoria hebben is een feit.

Klopt inderdaad. :j Daar ben ik voornamelijk ook wel veel mee bezig... Maar ik ga hier geen discussie starten. Maar het zou heel slecht zijn als het als onnodig gezien gaat worden, veel trans mensen hebben baat bij operatie(s) en medicatie.

Ik wou het eerder niet zeggen maar iemand vroeg waarom 'transgender' en niet 'transseksueel'. Dat komt dus ook mede omdat 'transseksueel' deze mensen buiten zou sluiten, want het staat voor 'van het ene naar het andere geslacht gaan' en sommige mensen doen dat dus niet, dus is transgender een 'all inclusive' term. En omdat transseksueel misschien ook eerder gezien wordt als een oudere, medische term.
Al gebruiken mensen het natuurlijk niet altijd per se om deze reden, net zoals bij TS kan het gewoon een gewoonte zijn. :p Ik vind transgender ook makkelijker typen/spreken dan transseksueel.

Persoonlijk vind ik het 'fout' om het niet meer als iets mentaal te classificeren om het 'stigma' eraf te halen. Dan kan je beter gewoon alles eruit halen want er hangt zoveel taboe rond mentale dingen... Dat het iets mentaal is, wilt niet zeggen dat het slecht is. Uiteindelijk is dysforie net zoals bij depressie of andere zaken ook gewoon te zien op hersenscans. FtMs (vrouw naar man) hebben een vermannelijkt brein. En MtFs hebben een vervrouwelijkt brein. Bij transmannen vooral te zien in de 'gray matter' zone, cortical regions en in de right putamen. Bij transvrouwen in de white matter microstructure, cortical zone en .... Ga het hierbij houden want aan al die termen heb je waarschijnlijk niks, het punt is gewoon dat het zichtbaar is en het daar is. De hersenen van transgender mensen volgen letterlijk patronen/ontwikkelingen van het gender waar zij zich toe voelen behoren.
Waardoor het komt is nog (vrij) onduidelijk maar er zijn wel al onderzoeken die uitwijzen dat het zou komen omdat het embryo blootgesteld wordt aan te veel hormonen, of het embryo deze hormonen niet goed kan opnemen, of er te weinig hormonen aanwezig zijn die het embryo kan opnemen etc... en de hersenen daardoor anders/'verkeerd' ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 21-06-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:32

Shadow0 schreef:
AbbyBlues schreef:
En zoals ik ook al eerder aan gaf is dat in mijn ogen een 'oepsje' van de natuur, net als een klavertje 4. Ik ben ook van mening dat er biologisch maar twee geslachten zijn.


Klavertjes 4 bestaan. Dan kun je wel een mening hebben daarover, maar daarmee wordt de werkelijkheid niet anders.

Het is daarnaast geen 'oeps' van de natuur maar juist een van haar grootste krachten: variatie.


Ik heb ook nergens gezegd dat klavertjes 4 niet bestaan. ;) Echte klavertjes 4 zijn oepsjes. Klavertjes 4 die je in de winkel koopt zijn officieel niet eens klavertjes. :Y) Dat jouw mening hierover verschilt vind ik prima, maar dat maakt mijn mening er niet minder geldend door.

En inderdaad. Ik ben het met je eens dat evolutie is gebaseerd op oepjes die voordelig uitpakte. Als over 100.000 jaar de mensheid voor meer dan 30% XXY of XXX personen bestaat dan wil ik de discussie graag opnieuw oppakken en toegeven dat het geen oepsjes meer zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:38

Ja maar er hangt daar beneden toch echt iets of er zit een gaatje in, beide is inderdaad die uitzondering op de regel waarbij het geslacht inderdaad beide is (en niet "onzijdig"/genderneutraal, integendeel zelfs :D )

Dat blijft voor mij toch wel echt 2 geslachten. En ik heb ook wel is de fout gemaakt een mannelijk-uitziende-vrouw te begroeten met 'meneer'. Maar met de beste bedoelingen en als iemand helemaal uit z'n plaat zou gaan zou ik echt not amused zijn, en ook heel onterecht vinden.

Ik ga mensen niet aanspreken met die of dat, "dat komt zo" zoals iemand als voorbeeld gaf. Dàt vind ik pas respectloos, alsof iemand een voorwerp is...

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:42

Klopt van dat 'they' al is er nu in de Engelstalige wereld (opnieuw) enige discussie. Pas nog een artikeltje over gelezen maar weet, zoals gewoonlijk, niet meer waar.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:52

Transgender kan ik me nog wel wat bij voorstellen, genderneutraal/non-binair heel moeilijk. Ik snap het probleem gewoon niet zo goed, wat ben je dan? Waarom zou je geen man of vrouw genoemd willen worden? Misschien komt het omdat het mij persoonlijk echt niets kan schelen hoe iemand mij noemt of hoe ik me identificeer, als ze me man of vrouw noemen zou ik daar echt niet van wakker liggen. Zie er te vrouwelijk uit dus dat komt nooit voor (behalve online, zonder foto) maar ik zou me daar gewoon echt niet voor interesseren. Vind het allebei prima.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:02

Hoe gaan ze dat in Frankrijk aanpakken dan?

In het Frans is alles mannelijk of vrouwelijk en niet onzijdig, worden krijgen andere vervoegingen als het mannelijk of vrouwelijk is.

Lijkt me een zwaardere dobber dan in het Nederlands.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:02

They/them klinkt voor mij gewoon heel onlogisch.

Verder sla ik die zin niet over shadow, maar ben benieuwd hoe het puur taalkundig zit...

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:04

Ik begrijp ook het gewicht niet dat er aan meneer/mevrouw wordt gehangen. Daar haal je toch je identiteit niet uit? Die strijd iedere keer aangaan lijkt mij hoogst vermoeiend.

Mijn achternaam wordt bijvoorbeeld 99 van de 100 keer verkeerd uitgesproken. Als er ook maar iets uitkomt dat er op lijkt reageer ik, en ik corrigeer niemand, tenzij ze zelf vragen: spreek ik dat goed uit.

Het zal me toch worst wezen hoe ze m'n naam verbasteren...

En die ene van de 100 die 'm wel in 1 keer goed uitspreekt reageer ik ook niet op met: geweldig, je spreekt m'n naam goed uit.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:11

LadyMadonna, maar het punt is dus dat je nooit 'puur taalkundig' kunt kijken omdat taal iets is tussen mensen, en veranderlijk en flexibel.
Er is geen pure taalkunde, het enige dat je kunt constateren is of iets in een bepaald jaar wel of niet in een boek met regels heeft opgenomen door een bepaalde taalcommissie of auteur.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:12

Ik denk dat het wel anders ligt als het al iets is waar je mee worstelt. Je hebt het al moeilijk met uitvinden of je je meer man of vrouw (of iets anders) voelt. En dan komt er ook nog iemand die op straat die 'hé meneer' tegen je zegt. Is gewoon net de vinger op de gevoelige plek.

Als het je al een worst is hoe mensen je achternaam uitspreken, dan is verkeerd uitspreken ook helemaal geen issue.