Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:54

heel erg knap dat je dit zo durft te vertellen.

heel veel succes met de transformatie van vrouw naar man.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:07

maria1990 schreef:
Moedig dat je zo openlijk je verhaal wilt delen. Ik zou wel eens willen weten wat erin iemands zijn hoofd omgaat? die bewust kiest voor deze keuze en wat bijzonder dat je ons mee neemt in jouw traject +:)+

Jammer dat je mijn vraag niet beantwoord. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie denkwijze en op welke leeftijd besloot je definitief transgender te worden

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:12

maria1990 schreef:
Jammer dat je mijn vraag niet beantwoord. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie denkwijze en op welke leeftijd besloot je definitief transgender te worden


Volgens mij stel je de verkeerde vraag. Je wórdt niet transgender, dat ben je.
En op een gegeven moment (en dat kan al met een jaar of 3,4 zijn) realiseer je je dat je 'in het verkeerde lichaam' zit. En naarmate die realisatie helderder wordt, moet je (denk ik) wel een volgende stap zetten. En die volgende stap is zelden alleen maar je gaan kleden naar het geslacht waar je je bij thuis voelt. Op z'n minst doe je hormoontherapie. Alleen de operatie(s) doet niet iedereen. Ik vermoed echter dat het merendeel daar uiteindelijk ook voor kiest.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:17

Ik vind het knap dat je het hier neerzet en heel erg interessant.

Ik ken persoonlijk niemand die transgender is, althans bij mijn weten niet.
We hebben hier in België natuurlijk wel de reporter die van man naar vrouw is gegaan in alle openheid en dat is hier met open armen ontvangen.

Heb wel begrepen dat bij een voetbalprogramma in Nederland er lacherig over gedaan moest worden, heel jammer.

Ik ben heel benieuwd hoe jij het traject gaat ervaren.

Oplossing voor mannen/dames toiletten: invalidentoilet :D
Ik kan vaak niet naar een normaal toilet omdat ik soms in een rolstoel zit en niet zonder me op te trekken overeind kan komen maar ik ben nog nooit een dames en heren invalide toilet tegengekomen. Zodra je lichaam niet meer werkt zoals je wilt is opeens het gescheiden toilet passe :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:18

veerledec schreef:
Mag ik vragen waarom je jezelf transgender noemt en niet transseksueel?

Transseksueel is een woord dat een nare lading heeft gekregen de afgelopen jaren, net als woorden als 'travestiet' e.d.
Het achtervoegsel -seksueel vind ik zelf eigenlijk ook impliceren dat het om een geaardheid gaat, maar dat is helemaal niet zo :o?

Misschien heb ik het gemist, in dat geval mijn excuses :) Ik vind dit altijd een nuttig plaatje om te tonen. Het is een nogal kinderlijke manier van uitleggen, dat geef ik toe (en het is ook bedoeld om kinderen te leren over oa transgenders) maar geeft het wel goed weer. Plus het is met een eenhoorn, dat moet Bokt toch aanspreken /3
Waar het om gaat is dat hoe je je voelt iets anders kan zijn dan hoe je je uitdrukt, en dat is weer onafhankelijk van tot wie je je aangetrokken voelt.
Vaak is een reactie hierop "maar ik ben ook gewoon een vrouw die zich graag mannelijk kleedt, waarom moet daar dan weer een naampje aan hangen?" Dat hoeft ook niet ;) Het is alleen maar om aan te duiden dat het niet een strakomlijnd kader is waarin je zegt "Ok je mag transgender zijn maar dan moet je wel hetero zijn" ofzoiets := Of dat je transvrouwen heb die nog steeds niet graag make-up en rokjes dragen maar liever baggy broeken en t-shirts ofzo. (Zoals ook een voorbeeld dat eerder werd aangehaald, van de transvrouw die verplicht in rokjes moest lopen want dan bewees ze haar vrouwelijkheid... Ofzoiets.)

https://mlp.org/wp-content/uploads/2018 ... nicorn.jpg

vikawiek

Berichten: 1502
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:26

maria1990 schreef:
maria1990 schreef:
Moedig dat je zo openlijk je verhaal wilt delen. Ik zou wel eens willen weten wat erin iemands zijn hoofd omgaat? die bewust kiest voor deze keuze en wat bijzonder dat je ons mee neemt in jouw traject +:)+

Jammer dat je mijn vraag niet beantwoord. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie denkwijze en op welke leeftijd besloot je definitief transgender te worden


dat besluit je niet. je voelt je gewoon ontzettend ongemakkelijk maar waarom weet je niet( dit was bij mij in ieder geval zo) dan ga je lekker Googlen, and suddenly it all makes sense. hoppakee vraag beantwoord :+

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 20:43

Sorry maria1990, ik had je bericht wel gezien maar dacht dat het een algemeen bericht was dat je geïnteresseerd was en geen vraag.

Ik kan je vraag ook niet echt beantwoorden omdat ik het idee heb dat ik al best wat van mijn gedachtegang heb neergepend intussen. :D Misschien kan ik je verder helpen als je een concretere, iets minder abstracte vraag hebt. :)

Op de rest reageer ik zo trouwens, ik heb per ongeluk mezelf buitengesloten en quoten op mijn telefoon kan ik niet zo handig. :')

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:48

Hiraeth schreef:
Op de rest reageer ik zo trouwens, ik heb per ongeluk mezelf buitengesloten en quoten op mijn telefoon kan ik niet zo handig. :')


Je weet dat Bokt houdt van dit soort acties? :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:49

Ibbel schreef:
Ik heb haar trouwens ook gevraagd of zij thuis ook een apart mannentoilet had voor haar kerel :+ als ze geen penissen wilde zien. En eigenlijk had ik willen weten hoe ze in hemelsnaam twee kinderen op de wereld had gezet. Met haar ogen dicht verwekt, denk ik :D

Ik heb hier echt hardop om gelachen :') :')
Het is echt op het hilarische af dat dat zo'n preuts volkje is. Helaas heeft dat ook een aantal nare bijwerkingen, zoals idiote abortus wetgevingen en seksueel actieve jongeren die niet weten hoe baby's gemaakt worden (ja echt).
Als je dit grappig vond kan ik je aanraden om de verzamelde columns van Sylvia Witteman uit haar tijd in Washington te lezen... Het heet "Ik verzin dit niet". Staat vol van dit soort verhalen. Echt hilarisch. En de titel dekt de lading zeer goed. :') Ok maar dit gaat wel heel offtopic.

Ik moet zeggen dat ik me ook niet zo moei met alle verschillende benamingen, gelukkig hoef je mensen meestal ook niet aan te spreken op hun geaardheid ofzo :') . Mijn ervaring is dat de mensen die je al dan niet misgendert (dus bijv hij zegt tegen iemand die zij genoemd wil worden) vaak wel doorhebben of iemand vervelende bedoelingen heeft. Dat is meestal niet het geval tenslotte. En hoewel je inderdaad figuren hebt die gelijk super beledigd zijn word je meestal gewoon netjes gecorrigeerd :) en dat is dan dat. Het hoeft ook niet een groter probleem te worden dan het is.
Ik zou het wel fijn vinden om een soort neutraal woord te hebben voor "meneer" of "mevrouw", zoals al eerder werd aangehaald heb je soms niet door tegen wie je het hebt. Dat scheelt ook ongemakkelijke verwoordingen als "beste heer/mevrouw Jansen" bovenaan je brief, of "geachte aanwezigen" tegen een publiek.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:52

Yay, leuk dat het nu out in the open is! Gaat snel dan ineens he!

TheNovelist

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:21

Super gaaf dat je dit open wilt delen! You do you! Ik volg zeker :D

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:53

DezeNaam schreef:
Ik lees al even mee omdat ik het altijd wel interessant vind (ben zelf ook veel bezig met onderzoeken te lezen en dergelijke hoe het nu precies komt, want ondanks dat er wel al veel duidelijk is blijft het natuurlijk nog soms een beetje een 'onduidelijk' gebied in de wetenschap waar wel nog wat onderzoeken moeten gebeuren).

Maar ik wou even reageren op Killyenn. Het is helemaal niet erg om transseksualiteit iets medisch te noemen, in tegendeel zelfs... Als het niks medisch zou zijn, zouden verschillende dingen niet vergoed worden en als het gemedicaliseerd wordt kan het net ongelooflijk duur worden voor trans mensen om hun gendertherapie/behandeling te betalen..
Uiteindelijk staat het ook in de DSM5, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een mentale stoornis is, de DSM staat voor “Disorders, Conditions, and Problems,” en daardoor staat transseksualiteit (oa het hebben van gender dysforie) hierin.


En anjali, het heeft ook niet alleen met rollenpatronen te maken. Maar ik denk dat ik dat aan TS zelf overlaat want anders schrijf ik het topic straks vol. :+


Om hier even op in te haken, sinds kort (paar dagen, vandaag) is het nu dus ook gedemedicaliseerd in bepaalde staten in Amerika. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. Waardoor het ombouwen dus ook als onnodig gezien wordt. Of dit nu een goede of slechte gedachtegang is laat ik in het midden, maar dat dit een slechte ontwikkeling is voor mensen die wel genderdysphoria hebben is een feit.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:07

Ik vind het jammer dat er veel lofuitingen te lezen zijn met “wat knap dat je het hier durft te vertellen” enzovoort.

Zonde zeg, dit zou gewoon behoren te zijn. Ieder kiest wie hij of zij is of wilt zijn. Ik mag hopen dat we dat ooit gaan meemaken, en het liefst binnen de aankomende 50 jaar.

Heel veel succes met je traject!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:16

Lestrange01 schreef:
. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. .


En nu in het Nederlands?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:21

LadyMadonna schreef:
Lestrange01 schreef:
. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. .


En nu in het Nederlands?
Non binair: Mensen die zich geen man én geen vrouw voelen. Je identiteit heeft geen naam.

Genderdysforie: Het gevoel van onbehagen wat iemand ervaart waarvan het geboortegeslacht en de (gender)identiteit niet overeenkomen (gaat vaak samen met de wens om fysiek van geslacht te veranderen).

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:24

Ontzettend interessant om te lezen.

Ik vraag me af of de (noemen ze dat top surgery?) keuze (is het een keuze?) om als eerst iets aan je borsten te laten doen een “makkelijke”/minder gevaarlijke keuze is of juist een hele gewenste keuze?
Ik zou zelf namelijk verwachten dat je “meer problemen” zou hebben met de onderste helft dan met de bovenste helft?
Dus concreet: vind je het erger dat je borsten hebt of een vagina/geen penis?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:28

Sanet schreef:
Ontzettend interessant om te lezen.

Ik vraag me af of de (noemen ze dat top surgery?) keuze (is het een keuze?) om als eerst iets aan je borsten te laten doen een “makkelijke”/minder gevaarlijke keuze is of juist een hele gewenste keuze?
Ik zou zelf namelijk verwachten dat je “meer problemen” zou hebben met de onderste helft dan met de bovenste helft?
Dus concreet: vind je het erger dat je borsten hebt of een vagina/geen penis?
Nu ga ik even invullen, maar uit de verhalen van de mensen die ik ken begreep ik dat het 'down under' minder zichtbaar is dan bij de borsten. Daarnaast, borsten kun je evt. weer terugplaatsen, natuurlijk nooit meer zoals het voorheen was, maar het kán wel.

'Down under' is een veel meer ingrijpende operatie, waarbij de medici op zich best up2date zijn, maar het kan altijd beter en de ontwikkelingen van, zeker, de laatste jaren, zijn enorm.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 20-06-18 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vikawiek

Berichten: 1502
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:34

Sanet schreef:
Ontzettend interessant om te lezen.

Ik vraag me af of de (noemen ze dat top surgery?) keuze (is het een keuze?) om als eerst iets aan je borsten te laten doen een “makkelijke”/minder gevaarlijke keuze is of juist een hele gewenste keuze?
Ik zou zelf namelijk verwachten dat je “meer problemen” zou hebben met de onderste helft dan met de bovenste helft?
Dus concreet: vind je het erger dat je borsten hebt of een vagina/geen penis?

De meeste transjongens hebben toch meer dysforie aan de borsten, ook is dit iets wat meer opvalt voor anderen. We dragen wel een binder(een compressie hemd/shirt gemaakt om de borsten weg te werken) maar die dingen zijn niet bepaald fijn. De kans op complicaties bij de geslachtsoperatie is ook nog iets van 50% en het resultaat word ieder jaar beter

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:36

LadyMadonna schreef:
Lestrange01 schreef:
. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. .


En nu in het Nederlands?


Sorry :') ik weet de benamingen niet eens in het Nederlands, ben het gewend om ze alleen in het Engels te lezen

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:40

Hey wat een leuk topic, als partner van een MV-Ts (leren kennen als vrouw, maar wel nog pré-op, maar pas post-op echt een relatie gekregen dus ben daar niet nauw bij betrokken geweest), ben ik redelijk bekend in 'het wereldje' maar dat is alweer aantal wat jaartjes terug en van de route de andere kant op weet ik nagenoeg niks. Dus vind het leuk om je verhaal hier te volgen. Heb overigens tot nu toe alleen de eerste 2 pagina's gelezen, beetje te zware oogjes, maar wilde toch vast reageren :D
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 20-06-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:42

Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:44

Joolien schreef:
Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.
Yes ook gezien en moest ook aan dit topic denken, briljante serie, diepgang, humor en echte mensen. Op die ene met het lange haar na, daar ben ik allergisch voor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:53

Ailill schreef:
Joolien schreef:
Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.
Yes ook gezien en moest ook aan dit topic denken, briljante serie, diepgang, humor en echte mensen. Op die ene met het lange haar na, daar ben ik allergisch voor :')

Hahaha kan ik voorstellen. Ik vind hem zo grappig, maar hij is wel aardig over de top ja :') Maar het is wel de meest briljante make-over show ever, vooral idd vanwege het gevoel wat het je geeft. Ik word er altijd super blij van, hoe emotioneel het ook is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:57

Telkens wanneer ik hem zie denk ik: 'Dude, doe normaal.' En direct daarna: 'Maar hij is/kan wel zichzelf zijn, be proud.'

En dat ben ik dan ook :)

Inderdaad, feel good serie. Al vind ik die maaltijden vaak tegenvallen, nogal simpel en de kleding vaak te Wehkamp-achtig, of zo :+

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:03

Wat fijn dat je al zo vlot op visite kan bij de kliniek! heb zelf wat mensen om me heen die transgender zijn en hoor zelf ook thuis in het LGBTQ+ spectrum dus dit soort dingen zijn voor mij dood normaal. Maakt niet dat ik het niet nog steeds super interessant vind en super fijn ook dat het tegenwoordig allemaal mogelijk is! Ik volg dan ook graag je verhaal en wil je alvast heel veel succes en toch ook wel plezier wensen met je echte zelf worden :D