Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 19:21

Paardennamen schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =586087929

Ik kwam dit tegen op feestboek en ik moest direct aan dit topic denken. Denkt deze mevrouw nu niet veel te ver door? Of ben ik te naief? En hoe zit dat met die nieuwe wet?

Tja, dit is dus een typisch geval van een TERF. Ik kom ze online zo veel tegen dat ze om eerlijk te zijn bij mij gewoon het ene oor in gaan en het andere weer uit. :o

-

Ik werd dus dinsdag gebeld met resultaten van de zoveelste bloedtest. Mijn testosteron is nog steeds te hoog. Zoals eerder genoemd kan een te hoog testosteron het volgende doen:
- Je wordt wat driftiger in het verkeer want testosteronbom!11!!!
- Het wordt omgezet in oestrogeen, wat je dus niet wilt.
Nu is het zo dat het bij mij allemaal wel stabiel is en dat mijn ongesteldheid al sinds juli weg is. Dat is een gewenst resultaat, dus lijkt het mijn dokter eigenlijk voorlopig wel prima. Het kan nou eenmaal dat mijn testosteronwaarde iets hoger is dan normaal.

Nu kreeg ik bij dat telefoontje ook de vraag of ik doorverwezen wilde worden naar de afdeling plastische chirurgie (ik typte dat woord echt een schaamtelijke hoeveelheid verkeerd) voor mijn borstverwijderende operatie aka mastectomie. Ze zei al dat het "best wel snel kan gaan", maar dat ik vandaag al een brief met een datum voor mijn intakegesprek in de brievenbus zou krijgen was wel héél snel. :+ Eind januari heb ik die afspraak dus. Ik verwacht vooral heel veel gebabbel, maar mocht er iets interessants gezegd worden geef ik het natuurlijk door. :D

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:27

Klinkt goed man!! Zo snel al.

Wat is een TERF? Ik heb ook niets met dit soort mensen laat staan dat ik het allemaal ga lezen

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 19:29

Het staat voor trans-exclusionary radical feminist. Vaak pakken ze hun statement in met mooie woorden en lijkt het allemaal heel vriendelijk en progressief, maar vervolgens is er best makkelijk doorheen te prikken dat ze transvrouwen eigenlijk gewoon 'mannen in jurken' vinden.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:32

Dat is dan ook onfeministisch. Ik ben ook een feminist, maar dit issue van deze dame vind ik erg ver gezocht, vandaar ook als onzin weggeklikt. .

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:55

FF kijken hoor, of ik 'm nou snap... Een TERF is dus een radicale feministe die MtF transgenders afwijst? Dat moet dan toch wat interne wrijving geven als je in principe bent voor gelijke rechten voor vrouwen, en daar zelfs behoorlijk radicaal in bent (is dat hetzelfde als fundamenteel?) en vervolgens een hele groep vrouwen daarvan uitsluit.

Een transgender is voor mij iemand die in transitie is geweest dmv een hormoontraject en operaties en nu door het leven gaat als iemand van het andere geslacht dan wat hij/zij biologisch gezien bij zijn/haar geboorte was.

Ik ben te simpel voor dit soort dingen denk ik.

Hoe dan ook: gaaf dat je zo snel al een gesprek hebt. Je gaat als een trein momenteel.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:57

Hiraeth schreef:
Het staat voor trans-exclusionary radical feminist. Vaak pakken ze hun statement in met mooie woorden en lijkt het allemaal heel vriendelijk en progressief, maar vervolgens is er best makkelijk doorheen te prikken dat ze transvrouwen eigenlijk gewoon 'mannen in jurken' vinden.


Als ik verder las op haar twitter vond ik sommige statements bijna rechts extremistisch.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:59

Citaat:
Ik ben te simpel voor dit soort dingen denk ik.
Heerlijk dit _O- , hier nog een. Ik begrijp dat soort dingen nooit zo.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:03

Ik snap sowieso niet waarom je een (negatieve) mening zou hebben over de (seksuele) voorkeuren en gevoelens van anderen.

Laat iedereen toch GVD in hun waarde, óók als het gaat om sekse en gender. Al wil iemand het iedere avond met een ander (M/F/anders) doen, ondersteboven achterstevoren en overgoten met paarse/groene/gele/rode verf, wat gaat mij dat aan? Zolang het met mutual consent gaat en beide partijen er lol van hebben, fijn toch?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:06

Ibbel schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je een (negatieve) mening zou hebben over de (seksuele) voorkeuren en gevoelens van anderen.


Net zoiets als homohaat ook zo belachelijk

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 20:18

Loretta schreef:
Hiraeth schreef:
Het staat voor trans-exclusionary radical feminist. Vaak pakken ze hun statement in met mooie woorden en lijkt het allemaal heel vriendelijk en progressief, maar vervolgens is er best makkelijk doorheen te prikken dat ze transvrouwen eigenlijk gewoon 'mannen in jurken' vinden.


Als ik verder las op haar twitter vond ik sommige statements bijna rechts extremistisch.

Nouja, laat ik even een voorbeeld geven:

JK Rowling tweette een tijdje geleden dit:
Citaat:
Dress however you please.
Call yourself whatever you like.
Sleep with any consenting adult who’ll have you.
Live your best life in peace and security.
But force women out of their jobs for stating that sex is real?
#IStandWithMaya #ThisIsNotADrill


Je zou in eerste instantie denken: "Ah, wat een lieve tweet! Helemaal gelijk!" Met dat idee retweette bijvoorbeeld Mark Hamill ook haar tweet.

Nu is het zo dat JKR al tijden 'TERFs' volgt op twitter en dat de hashtag #IStandWithMaya op twitter ook een broedplaats is voor mensen met deze 'ideologie'. De laatste regel en de hashtags geven dus ineens een hele nare bijsmaak aan haar tweet, waardoor ze ook best wel veel backlash heeft gekregen.

Ik spendeer heel veel tijd op twitter dus voor mij zijn dit soort termen gewoon 'normaal' geworden intussen, maar ik snap dat jullie echt even de draad kwijt zijn. _O-

(Overigens is twitter een hele leuke plaats om te ontdekken wie er transfobisch zijn. Zelfs Boy George (out of all people!) poste begin deze maand wat tweets waarvan mijn haren overeind gingen staan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:20

Ibbel schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je een (negatieve) mening zou hebben over de (seksuele) voorkeuren en gevoelens van anderen.

Laat iedereen toch GVD in hun waarde, óók als het gaat om sekse en gender. Al wil iemand het iedere avond met een ander (M/F/anders) doen, ondersteboven achterstevoren en overgoten met paarse/groene/gele/rode verf, wat gaat mij dat aan? Zolang het met mutual consent gaat en beide partijen er lol van hebben, fijn toch?


Zoals ik ooit tegen een man zei die mij vertwijfeld vroeg hoe hij met zijn "ineens" lesbische zus om moest gaan "of ze nu jam of pindakaas lust, daar wordt ze toch geen ander mens van?"

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:20

Één van mijn favoriete YouTubers is net uit de kast gekomen als transgender. Normaal zou ik het niet zo snel delen, maar omdat ik haar al jaren volg, het een Nederlander is én ik emotioneel zat te sniffelen in de Eurostar moet ik 'm even delen.


Anoniem

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:27

Ik dacht echt serieus dat dat gewoon bekend was. Dat het nieuws is, is nieuws voor mij.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:35

Anoniem schreef:
Ik dacht echt serieus dat dat gewoon bekend was. Dat het nieuws is, is nieuws voor mij.


Hoezo gewoon bekend? Ze heeft dit nooit eerder officieel confirmed ofzo.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:38

Nee. En daarnaast vind ik opmerkingen zoals "oh, maar dat kon ik wel zien" en dergelijke eigenlijk ook heel ongepast. Alsof er een 'look' gebonden is aan transgender zijn.

(Laatste opmerking is overigens grotendeels gericht tegen mensen die reageren op FB, niet per se een reactie op jullie hier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:44

__Sannne schreef:
Anoniem schreef:
Ik dacht echt serieus dat dat gewoon bekend was. Dat het nieuws is, is nieuws voor mij.


Hoezo gewoon bekend? Ze heeft dit nooit eerder officieel confirmed ofzo.


Nou nou miauwww

Edit: never mind. Ik vind het hilarisch en ronduit belachelijk dat ik me zou moeten verdedigen om iets wat ik wel of niet weet.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:49

Jeetje Tica, wat schiet je snel in een verdedigende, belerende en vooral vervelende houding. -O-

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:50

Dank je wel voor het delen Gilles.

Als oudere jongere heb ik niet zo veel met Youtubers, dus ik had ook geen idee wie Nikkie is. Ik heb de neiging onderdrukt om eerst op haar kanaal te kijken en me gewoon laten meenemen in haar verhaal. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb zodat ik onbevooroordeeld naar haar verhaal kon kijken en luisteren.

Ze geeft een heel mooi inkijkje in het proces van bewustwording en transitie en hoe beangstigend het is om je zo bloot te geven maar ook hoe bevrijdend het is om zelf met de waarheid te komen. De angst om te worden ontmaskerd op een ongewenst tijdstip kan je zo achter je laten omdat je zelf controle hebt. Mooi hoe ze spreekt over de liefde die zij en haar moeder en zij en haar geliefde voor elkaar hebben.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:56

Bedankt voor het delen Gilles. Wat een prachtige en oprechte boodschap heeft ze ervan gemaakt. Ik vind het heel jammer dat ze dit niet op haar eigen gekozen moment heeft kunnen doen. Zonde dat het zo moet gaan dan en ik hoop dat ze vooral positieve reacties krijgt en op haar manier ook een steun is voor anderen.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:00

Ik moet dat Youtubefilmpje nog even terugkijken, maar wat een eyeopener. Stoer wijf die Nikkie (heb niks met make-up, maar vond haar leuk in Wie is de Mol?).

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:00

Haha, laat ik maar niet teveel gaan uitleggen wat voor een videos ze maakt Maflinger. Dan gaat mijn waardigheid heel snel naar beneden als transman. :D


Ik vind het echt een prachtige video en de manier hoe ze dingen verwoord ook heel treffend. En eigenlijk vind ik het 'fijn' dat ik het nooit geweten of geraden heb, want dat bewijst voor mijn onzekere brein maar weer dat je transgender zijn echt niet aan de buitenkant kunt opmaken.

(Overigens was dat stukje van mijn ego wel goed al gezien ik dit weekend in London alleen maar 'sir' genoemd ben, zelfs na lange gesprekken met iemand. Voor de verandering was de grootste belediging dat ik een Zweed werd genoemd. :P)

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:04

Stiekeme meelezer hier :)

Ik had het niet aan zien komen. Ik heb altijd gedacht dat het een super mooie vrouw was. Dat denk ik nog steeds.

Toen ze het vertelde had ik wel even van; oooh ja!

Maar alsnog, ik vond en vind het niet te zien.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:07

Ben je dit weekend in Londen ook naar een gay bar geweest? En zo ja, hoe was dat?

Er zijn ergere dingen dan voor Zweed te worden uitgemaakt. De Zweedse dames hebben/hadden? altijd een bepaalde reputatie. Als dat voor Zweedse mannen ook geldt, zat je goed.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:12

Nee! Ik kwam gisteren aan en ben gelijk doorgegaan richting de bioscoop. Van 12 tot 19u een marathon van de serie Spaced gekeken met Q&A. Gezien m'n slaaptekort ben ik daarna gelijk als een oud opatje naar bed gegaan en vandaag heb ik eigenlijk alleen eekhoorns gevoerd (net als een opatje, again).

Over het Zweeds: ik ben druk bezig met Deens leren en verliefd op de Deense cultuur. Het voelt dus een beetje alsof je een Duitser wordt genoemd terwijl je Nederlands bent. :P Buiten de plagerijen om vind ik Zweden overigens een prachtig land. Hoewel ze het daar verrassend genoeg wel iets poedersuiker hebben geregeld voor transmensen. Had ik niet verwacht, maar ik heb onlangs een Zweedse transman leren kennen die z'n beklag heeft gedaan. Vooral het wachten overal op schijnt echt een lange tijd te duren... en ik vond Nederland al lang haha.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:18

Maflinger_S schreef:
De angst om te worden ontmaskerd op een ongewenst tijdstip kan je zo achter je laten omdat je zelf controle hebt.

Precies mijn gedachte nadat ik haar video had gezien.

Overigens kende ik haar alleen van naam ('Nikkie, die vlogger'), maar ik heb het van de eerste tot de laatste seconde gezien. Ik had net de nieuwste vlog van Sam Bettens zitten kijken, dus ik zat al in het onderwerp, zeg maar ;) Nee, ik heb ook absoluut niet het idee dat ik 'het had kunnen weten'. Alsof een transgender idd een bepaalde look heeft. >;)

Maar eh... voor Zweed uitgemaakt worden? Hoe krijg je dat voor elkaar joh? :D