Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:37

pien_2010 schreef:
Ibbel over jouw laatste allinea

https://www.sohf.nl/indicaties/laag-libido-man

Daarin wordt toch bij mannen een link gelegd van laag libido en weinig/ minder testeron.


Ja, dat wel, maar dat is het omgekeerde.

Dat hoog (hoger dan gemiddeld) ook een (nog) hoger libido geeft is niet aangetoond.
Je hebt een bepaalde hoeveelheid testosteron nodig, maar meer dan wat je nodig hebt doet verder niets aan je libido, wel aan je haardos.
Hoger testosteron geeft dus wel kaalheid, maar geen hoger dan normaal libido.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:38

Dat had ik niet begrepen.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:17

Ailill schreef:
Lol :D

Ik dacht dat het altijd via de moeder werd doorgegeven (volle bos of juist (vroeg) kaal). Als ik naar mijn ooms/neven van vaderskant kijk t.o.v. van de mannen aan mijn moederskant, dan klopt die theorie wel.


Dat is ooit jaren terug eerder gezegd in dit topic en sindsdien hoop ik heel erg dat dat waar is, want aan mijn moeders kant zijn al mijn ooms in de 60 en hebben ze nog haar en mijn vader was voor zijn 30ste grotendeels kaal :=

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:20

Een hoog testostoron is ook gelinkt aan grotere kans op hart en vaatziekten, daarom is het niet zo dom van het lichaam om met hogere leeftijd automatisch het testostoron te zinken.
De goede balans vinden als trans man op leeftijd lijkt me niet eenvoudig (?)

Kaal vind ik vaak wel leuk/stoer staan eigenlijk, maar ik snap ook dat het frustrerend is als je altijd mooi haar gehad hebt. Vooral net-niet tussen fases waarin het plaatselijk dunner wordt is natuurlijk niet tof.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:13

Het verlies van een ooit mooie dikke kop haar is zeker frustrerend, ik weet nog niet hoe ik er mee om moet gaan als er meer verdwijnt, en dat gaat het zeker doen, als ik naar broer, overleden vader en opa van moederskant kijk: allemaal kale neten. Maar het treft niet iedere man of trans: het gaat er om of je haarzakjes op je kop gevoelig zijn voor DHT , dat doet de haarwortel miniaturiseren, haar wordt vlassig, krinkelig, dunt en valt uit. Hoe ver je zelf bent kunt je online opzoeken als je "Norwood-schaal" intikt. Dat is echt een puur genetische kwestie, er zijn zat cis mannen die er geen last van hebben. Die hebben dus niet de geneetisch DHT gevoelige haarzakjes. De mazzelaars. Het is trouwens opmerkelijk dat dat bij mij pas merkbaar werd na mijn 60ste, met name vorig jaar , toen ging het hard ook. Aaan de andere kant moet je niet uit het oog verliezebn dat je als transman ook gewoon OUDER en OUD wordt (gaan we even van uit). En 70-80% van de bilogische, cis mannen heeft na het 60ste levensjaar een merkbare verdunning van het hoofdhaar te onderhaan, al valt het dan niet tot kaalheid uit. Dus wellicht is dat bij m,ij ook aan de hand 9er zijn hinderlijk weinige data over de ouder wordende fysiek van een FTM, trouwens, dus ik heb irritant weinig vergelijkingsmateriaal, moet alles een beetje op eigen houtje uitvinden). Dat van die seks drive/testosteron moet je genuanceerd zien. Als je in het begin als FTM test. krijgt toegediend explodeert je seksdrive door het dak. Op het hinderlijke af. Dat komt geleidelijk aan in balans, maar je zult 9 van de 10 keer altijd een hogere seksdrive blijven houden dan je als F had, idd. doordat je een hoger test. gehalte in je bloed hebt. testosteron-toediening en de veranderingen in heel je systeem en zelfs in je hersenen moet je zien als een PROCES, niet als een vastliggend gegeven, het is een levenslang proces, dan verandert dit weer een pietseltje meer, dan dat weer, geheel afhankelijk van waar je receptoren zitten, hoe gevoelig die zijn en de leeftijdsveranderingen spelen uiteraard ook een rol!. Dus zeker blijft je nog steeds veranderingen waarnemen. Niet zo spectaculair als dat je net aan de test. begon, toen je jong was, maar het blijft zeker een samenspel tussen het ouder wordende lichaam en testosteron. De oudere transman heeft dan ook weer diens eigen uitdagingen, niet geheel unlike een ouder wordende cis-man. Voordeel bij transman: je kunt je testosterongehalte vrij gemakkelijk aan de hogere ("jongere" kant houden, en ook vrij stabiel houden. Dokters kijken nl. vaak naar acceptabele vermannelijkings levels en nemen daarin dikwijls niet de leeftijd mee bij een FTM. Als je de testosteron curve ziet van cis-mannen van bijv. 25 tot 65 jaar schrik je je dood. Google de statistiek maar eens. Giert na een bepaalde leeftijd omlaag. Dat hoeft niet bij een FTM, en ook menige cis man zou baat kunnen hebben bij TRT (lees de wetenschappelijke studies). Sizzle: nee, dat is allang achterhaald, testostero gheeft GEEN hoger risico op hart en vaatziekten, het beschermt er juist tegen. Die verouderde info is gebaseerd op TE VEEL testosteron inname, bijv. zoals body builders, die tientallen tot honderden (ja echt) keer de voor leeftijd en voor een man normale dosis innemen om hun spieren tot extreme groei aan te zetten. Dát is levensgevaarlijk ja.Maar zolang je binnen de range zit van een normale man is daar geen gevaar voor (wel je ieder half jaar laten checken!!!). Wel kans (hoewel klein) is er op verdikt bloed (simpel gezegd), dat komt niet heel vaak voor, maar is wel een risicofactor, je moet echt onder artsencheck blijven, en kans op hoge bloeddruk (ga sporten!). Ee factor om in de gaten te houden is: als FTM bén je fysiek niet hetzelfde als een cis-man, waardoor je dikke kans anders reageert op medicijnen, narcoses, behandelingen. neem het heft in handen als je medicatie voor andere dingen voorgeschreven krijgt, van Ibuprofen tot andere medicijnen: krijg je de volle dosis voor een cis man, dan kan het zijn dat dat te veel is voor je. ook kunnen je organen (hart, blaas, etc. ) anders reageren. Veel huisartsen weten ook niet goed hoe ze hier mee om moeten gaan, ik heb zelf altijd het veilige midden aagehouden, te meer daar ik maar 1.74 en 66 kg ben, moet ik geen medicijndosis hebben waarop alles is afgesteld: op een 85 kg wegende cis man. dat is echt nog een beetje een grijs gebied. Als FTM ben je in elk geval nooit klaar of af: je bent een levenslang project, want stop morgen met je test. en lagzaam maar zeker 9en soms angstwekkend snel) draait je lichaam het spoeltje weer terug en vervrouwelijk je weer, annoying, maar dat gebeurt als je er mee stopt. Ik ben ooiteens een aantal jaren gestopt, nou dat merkte en zag je echt goed, andere vetverdeling, kreeg ineens weer langzaam aan heupen en dijbenen, blaaaghhh.... nooit meer. Dan maar kaal! Ik wens iedereen veel vooruitgang, voorspoed en gezondheid op diens reis naar zichzelf! EN GA KRACHTTRAINING DOEN!

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:24

Mijn man is al heel lang hartstikke kaal. Zijn oudste zoon ook. Ik zie het niet eens meer.
Het is ook wat het is en toen hij jong was 30++ vond hij het naar, maar hij is gezond en heeft het volledig geaccepteerd.
En Terpentijn, niet om mijn man af te vallen, maar jij bent echt vele male knapper als hij is hoor.
Hopelijk kun je toch ook tevreden zijn want niet alles is maakbaar en dan is het ook maar uiterlijk.
Ik hoop dat overkomt hetgeen ik bedoel want ik wil je verhaal zeker niet bagetaliseren laat staan je en anderen kwetsen met mijn opmerking. Je bent hartstikke gezond, strak en mannelijk en dat is toch fantastisch.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:02

Bedankt voor je uitgebreide post Terpetijn, het klinkt haast net zo ingewikkeld als het goed instellen van insuline bij diabetes. Zo‘n kijkje in de keuken vind ik heel informatief en geeft ook weer wat meer besef van wat er allemaal bij komt kijken.

Je hebt inderdaad gelijk dat het helemaal niet zo duidelijk is welke rol een testosteron niveau nu wel of niet speelt bij cardiovasculaire aandoeningen. Mijn info was daadwerkelijk verouderd, bedankt :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:22

Afbeelding

Dit was vanmorgen.. eindelijk droog, dus weer 5 kwartier gelopen met Dobermann teef Stella. Voor dit jaar 2024 heb ik op mijn doel-lijst staan: Het sterkste en fitste EVER zijn, daar kan ik heel het jaar voor nemen, want in december word ik 65 jaar, dan wil ik er binnen de grenzen van het mogelijke echt topfit op staan. het geeft een relatieve rust om een oudere FTM te zijn, want je bent al enigzins gewend aan je lichaam en hoe het reageert, je kunt het beter managen dan als je net bezig bent in je transitie. Je dealt natuurlijk wel met nieuwe issues op mijn leeftijd: zoals oud(er) worden, maar dat vat ik dan ook maar weer op als een UITDAGING, om dáár dan weer het beste uit te komen THAT I CAN BE. Mijn krachtrainingsresultaten wil ik dit jaar verdubbelen, en ik wil nog een flink aantal kilo's spier opbouwen, met name op borst en schouders, ik heb geen zin zo'n uitgezakte slappe ouwe treurzak te worden. Ik wil ieder jaar dat me gegeven is positief besteden, aan het uitbouwen van mijn health and fitness, zodat ik ook anderen beter kan helpen. Ik WIL nog dingen... met mijn Shetlanders, paard J. Dobermanns, helpen en werken in de stallen verderop, paarden longeren, hanteren, stallen uitmesten,
alles grijp ik aan om fysiek bezig te zijn en te blijven. Niets is beter voor je "mannen"gevoel en fysiek voor je lijf. Spieren en conditie komen niet vanzelf! Dat gaat alleen maar achteruit naarmate je ouder wordt EN NIETS DOET, dus ik wens alle TMF's een inspirerend, maar vooral ook actief 2024.
Afbeelding

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:12

Stiekem ben ik wel jaloers op je hoor. Wat je allemaal nog klaar speelt.

Ik ben de helft zo oud en worstel al jaren met een slechte gezondheid. Momenteel ook een heel wisselende hartslag, en spierzwakte. Nu ligt dat bij mij er ook wel aan dat ik een bindweefsel ziekte heb.

Maar ik heb echt zwaar respect voor je. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:40

Deze twee zijn óók echt een deel van mijn motivatie om fit te blijven: mijn DobermannsAfbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:07

Ik word ook eindelijk zichtbaar robuuster door de kracht (gewichts) training), pak nu elke ochtend van 9-10 een uurtje outdoor fitness circuit trainen er bij, doen jullie jonkies eigenlijk iets aan sport? Ik ben vrijwel dagelijks fysiek bezig van opstaan (5.00 of 6.00 uur) tot tegen 12.00 uur, uiteraard moet ik mezelf wel de hele tijd pushen want niets gaat meer "vanzelfsprekend" op mijn leeftijd van 64, en ik vind zelf ook niets "vanzelfsprekend", ik doe erg mijn best om body, soul and mind ineen te doen vallen, dat blijkt een levenslange opgave, zeker als je trans bent, maar ik ben zover niet ontevreden met wat ik voor elkaar krijg (okee had er wat minder vrouwelijk uit willen zien, maar daarin zitten de genen en fysieke structureen me gewoon tegen...) Hieronder foto's van vanmorgen met mijn beste vriendin Dobermann Stella. Ik moet nog beslissen over de aanvullende mogelijkheden/verbeteringen voor "the downstairs"trouwens, anders ga ik van de kandidatenlijst af...
Afbeelding
Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:33

Zo wat veel! Ik ben daar te lui voor :Y) ik mag graag wandelen, vooral met paard (donderdag laat ik éen keuren, zo veel zin in *\o/*) en fietsen door de omgeving als een oude man op een e-bike. Naast de gewone klussen als stal en weiland uitmesten

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:37

Afbeelding
Mij n bericht klopte niet helemaal ik bedoelde ik pak za. ochtend tussen 9.00 en 10 .oo een uurtje outdoor fitrness circuit les er bij (niet elke dag!). Maar ik wist als nogal digibeet niet meer hoe dat te veranderen. In de ochtenden be ik vooral bezig met paarden (Arabo Friezen van R. vd Bos, een dorpsgenoot) outdoor dekken op te doen, buiten i n de paddocks te zetten en stallen uit te mesten en aan te vegen, daarna mijn Shetlanders uitmesten en voeren, daarna mijn Dobermanns. Vóór 8.00 uur doe ik krachttraining en calistehenics. Doe ik 5-6 dagen in de week. Zelf, thuis ik heb gewichtenbankje en een ruime keuze aan gewichtsschijven thuis, 4 dumbbellsets en spanbanden, ook weerstandsbanden. Kost veel moeite ja, pijn ook niet alleen spierpoijn naderhand, gewoon PIJN als je door een grebns wil gaan). Maar als senior TMF is dit de gouden vondst voor mij gebleken, het breengt me niet alleen een extra body-sense (je voelt ál je spieren ziotten, ook die wqaarvan je geen idee had dat die bestonden), je ziet je lichaam "uitbotten" qua spieren, je wordt niet bulky, maar je krijgt VORM mánnelijke vorm, je leert pijn en weerstand weerstaan, én.. last but not least... het ruimt je kop op want weerstandstraining maakt endorfinen (geluksstofjes0 los in je lijf, je kunt tegenslagen beter aan, je krijgt een beter rapport met jezelf en je lijf, je krijgt een hele hoop meer energie (niet minder, méér) om de dingen te doen die je wil doen. Zoals met je paarden, honden.. ik weet echt uit eigen ervaring waar ik het over heb. De winst in (mentale) gezondheid en fysieke energie is echt opmerkelijk. ik ben van nature ook niet iemand die graag zwaar fysiek werk doet, integendeel, ik haatte altijd fysieke ongemakken. Nu niet meer, ik weet en zie en voel wat het me oplevert... zélfs op mijn leeftijd nog. vandaar dat ik een grote pleitbezorger ben voor fysieke training/sporten met náme juist voor FTM's. ik was er ook altijd te lui/moe/geen zin/ pffttt/ boek lezen/datisietsvooranderetypes voor...well, no more. En je beste en snelste effecten en resultaten komen in in je eerste jaar!Afbeelding
Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:39

Wie van de FTM doen aan een vorm van sport? ik besef dat dit HEEL lastig is als je niet helemaal tof in je lijf zit, ik heb er mijn halve leven moeite mee gehad (ben nu 64 jaar). Ik haat nog steeds mijn ratio heup-schouders, maar train er keihard voor. Je blijft er gezond bij ook, trouwens, na ja op mijn leeftijd zo gezond mógelijk.
Ik doe zo'n beetje alles bij elkaar aan (incidenteel, recreatief) paardrijden, fitness

Afbeelding


training, HIITT, calistehenics (maar ook gewoon aan wandelen met mijn Dobermanns)
Dit ben ik vanmorgen:

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:23

Terpentijn je blijft een knapperd. Maar kan het zijn dat je wat moe bent?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:14

pien _2010 : goed mogelijk hoor, ik train zo veel lately. Eigenlijk ben ik iedere dag (7 dagen in de week) pas om 11.30-12.00 uur een beetje door mijn fysieke activiteiten heen. Vanaf 06.00 uur (met een half uur voor douche en ontbijt). Of ik moet daarna dan nog op de fiets een uur naar paard Jaopie in Noordlaren gaan. daar werkt het weer niet altijd aan mee. En ik ben wel 64 jaar he.Al probeer ik dat te negeren. Dit ben ik vandaag 14.00 s middags:

Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 00:00

Ik dacht dat jullie deze wel konden waarderen :+
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 03:32

_O-

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 06:58

vikawiek schreef:
Ik dacht dat jullie deze wel konden waarderen :+
[ [url=m/i4C1uB.webp]Afbeelding[/url] ]

:') :')

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:27

Hahahahaha.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:22

@terpetijn. Heel goed dat je lekker vitaal bezig bent. Maar besef ook dat als je juist teveel doet je je lijf juist gaat tegenwerken.

Ik probeer ook fit te zijn en blijven omdat je lijf dan veel meer aankan. Maar er bestaat ook iets als over trainen. Je lichaam heeft ook rust nodig voor herstel en dat is onderdeel van het trainen. Misschien doe je dat wel al hoor. Maar je lijkt me erg gefocust nu op spieren kweken.

Je er echt heel goed uit. Je zou niet zeggen die is 64.

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:38

vikawiek schreef:
Ik dacht dat jullie deze wel konden waarderen :+
[ [url=m/i4C1uB.webp]Afbeelding[/url] ]


Hij is grappig! :D

denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:13

vikawiek schreef:
Ik dacht dat jullie deze wel konden waarderen :+
[ [url=m/i4C1uB.webp]Afbeelding[/url] ]

:')
Iets in de trant van fijn Pasen en fijne Trans Day of Visibility :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:41

Afbeelding

Happy op mijn 64ste met mijn Dobermann reu Shadow.