Welke sportdrank of supplement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Welke sportdrank of supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:04

Hallo allemaal,

sinds 2 maanden doe ik aan thaiboksen, dit 1x per week. Het zijn harde trainingen maar heerlijk als je daarna thuis komt met spierpijn en alles eruit gezweet. Daarnaast nog 1 tot 2 keer per week paardrijden, soms ook meer.
Helaas merk ik, en vooral met dit weer, dat ik sneller moeite heb. Ik ben sowieso gevoelig aan een lage bloeddruk, sterretjes zien, licht in mijn hoofd en als ik niet op tijd ga zitten dus ook flauwvallen.
Gelukkig voel ik het opkomen en ga gewoon zitten. Vandaag dus ook de eerste keer de zaal moeten verlaten om bij te komen omdat ik bleek weg trek en het zwart begin te worden. Nu is mijn probleem - ik vind dit verschrikkelijk. Ik boks graag en wil liever niets van de training missen, maar ik kan gewoon niet goed mee.

Trainer heeft me super lief geholpen en me een supplement (poedertje) in mijn water gedaan. Ga ervan uit dat het iets van elektrolyten, vitaminen, mineralen is. Na de training helaas vergeten te vragen want ik knapte er wel snel van op en heb zo goed als de rest van de training kunnen uitwerken. Maar ja, aan het potje te zien lijkt het mij zo een typisch sporters-supplement. En daar ben ik eigenlijk niet voor (ja het heeft voordelen, maar helaas chemische rommel, een gele poeder die je water ook zo lekker mee kleurt).

Ik merk nu, vooral met dit weer, dat ik tijdens een training meer nodig heb. Tussendoor wat energie kan bijladen. Maar hoe?
AA, Aquarius,.... zitten meteen weer zo veel suikers en calorieën in en dat wil ik eigenlijk vermijden. Op google terug gezien dat Cocoswater een goede is - maar helaas krijg ik dat niet weg, ik wordt er oprecht misselijk van.

Verder boks ik mede om wat strakker te worden en gewicht te verliezen waardoor het dus niet handig is om gezoete drankjes met veel suikers en calorieën te gaan drinken.

Dus sportende bokkers, wat is nou een aanrader aan sportdrank of supplementen voor in het water?
Ik sta open om van alles te proberen, als het maar een beetje ondersteunt.

Bedankt voor het lezen, en nu ga ik plat en even bijkomen :+

Loeky01

Re: Welke sportdrank of supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:10

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:15

Progenex hype :j . Kost wat maar imo een top supplement.

Ik heb er een hoop geprobeerd maar dit blijft mijn favoriet.
Desnoods in combi met een low carb proteïne shake en een schep creatine.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:48

Jikkeee schreef:
Heeft hij je dit niet gegeven?
https://www.kruidvat.nl/isostar-hydrate ... r/p/134531

Werd bij ons op de hete softbalavonden ook veel aangeraden.. Ik vind het zelf alleen niet zo lekker :+

Lijkt me geen aanrader als je ook wilt afvallen. Nummer 1 ingrediënt is glucosesiroop.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:54

Als het warmer is heb ik er ook meer moeite mee, ik slik standaard nu ijzer-supplement erbij, dat scheelt anders zou ik om gaan :P
Daarnaast moet ik mijn warmte kwijt kunnen, maar ik vermoed al dat je niet in je lange broek en trui aan het boxen bent.

Het is misschien slim om te kijken waar het sportdrankje uit bestaat wat je nu gehad hebt, en dan gaan zoeken naar een gezonder alternatief.

Maar daarbij ook, omdat je vrij intensief bezig bent, misschien juist iets om je(tijdelijk) te ondersteunen in het algemeen? Denk aan bijv. een magnesium-supplement (of lekker in bad met magnesiumzout :Y) )

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:54

bij de spierpijn heeft magnesium voor mij enorm geholpen. (Solgar, ze adviseren geloof ik 2 tabletten per dag, maar ik neem er vaak maar 1 en toch helpt het al afdoende)
Hoeveel water drink je nu op een dag, je neemt maar een bepaalde hoeveelheid vocht op per keer dat je drinkt, als je over de hele dag al zorgt dat je goed gedronken hebt moet het met sporten ook goed gaan. Misschien tijdens of na het sporten wat extra maar dat is het dan ook wel.
Verder goed je eet patroon bekijken, wat eet je nu zoal op een dag?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:01

Voor snelle energy met 0% suiker pak ik altijd XS energydrank. Na een uurtje in het bos trainen met je paard aan de conditie met de temperaturen van de laatste weken heb je dat zelf ook wel nodig.

Nou ben ik zelf niet zo'n fanatieke sporter als jij, maar ken ook zat sporters in mijn omgeving die de sport supplementen gebruiken om af te vallen, op te laden en spierpijn te voorkomen van het merk XS. Het merk is trouwens niet in de reguliere winkel te koop, wel iets om rekening mee te houden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:10

Matheno schreef:
Jikkeee schreef:
Heeft hij je dit niet gegeven?
https://www.kruidvat.nl/isostar-hydrate ... r/p/134531

Werd bij ons op de hete softbalavonden ook veel aangeraden.. Ik vind het zelf alleen niet zo lekker :+

Lijkt me geen aanrader als je ook wilt afvallen. Nummer 1 ingrediënt is glucosesiroop.

Het is een energiedrank.
Isostar bestaat al sinds eind 70 er jaren en is voornamelijk bedoeld voor duursporters, wielrenners tri-atlethen.

Ik denk dat het probleem veel groter is dan een suplementje of een sport drankje.
Als je niet mee kan komen dan train en eet en drink jij niet goed.

lage bloeddruk, sterretje is dus laag in energieniveau. Eet je van tevoren genoeg?
Hoeveel calorieen per dag?

om de dingen te veranderen die jij wilt moeten een paar dingen gebeuren:
opbouw van spieren
afname vetpercentage?

In de begin periode van trainen mag je niet echt gewicht verliezen omdat je bezig bent met spieropbouw. doe je dat toch dan verzuur je teveel en is de training weinig efficient.
Na het opbouwen van spieren, neemt het vetpercentage automatisch af.
Je gewicht blijft of gelijk omdat beide processen elkaar in evenwicht houden en je voor je lengte gewicht redelijk gemiddeld bent.
Of je verliest gewicht (vet). Omdat je eerst spieren hebt gebouwd kan je meer calorieen verbranden en gaat dit proces een stuk sneller zonder dat het je lichaam te veel stress kost.

Ik adviseer om bij de echt intensieve trainingen te kijken naar (isotone) energiedrank.
als je echt aan de suplementen wilt, moet je naar een voedingsdeskundige en bv ook via een bloedtest kijken of er tekorten zijn.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:12

Mijn vriend heeft op advies van de dokter AA drink isotone moeten nemen (groen flesje), hij heeft ook erg last van een lage bloeddruk. Daarbij slikt hij ook ijzerpillen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:45

Ga even je voedingspatroon na gedurende de dag, als je bijv. weinig koolhydraten eet kan dat nog wel eens de crux zijn. Je lijf heeft ze nodig, zeker bij inspanning. Op trainingsdagen bijvoorbeeld als avondeten groentes met een klein handje volkorenpasta kan al genoeg zijn :)

Die sportdrank is letterlijk een suikerbom (electrolyten idd) waardoor je je super snel weer even beter voelt - je lijft denkt 'jeeeeej suikers!!! Makkelijke snelle energie!!'. Ik maak zelf meestal een mix van water, biologische honing en een beetje zout, zelfde effect met minder rotzooi.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:39

Tja, het is een beetje wat je nodig hebt. Normaal gesproken zou je voor dat ene uurtje sporten prima af moeten kunnen met normale voeding dus daar zou ik eerst gewoon eens goed naar kijken. Eventueel een banaan extra voor je begint voor de koolhydraten.

Je sporter heeft je waarschijnlijk een sportdrankje met suikers gegeven, daarmee krijgt je lichaam snel weer de energieboost. Dat is niet heel gek, lange duursporters gebruiken constante snelle koolhydraten om hun energielevel hoog te houden, tenslotte zijn koolhydraten de ideale brandstof bij inspanning. Maar als je sport om af te vallen kan dat idd niet ideaal zijn voor je.
Maar anderszijds, als je je afvraagt wat werkt, dan is dat waarschijnlijk idd een hypertone sportdrank. Beter kun je dus je dagvoeding zodanig indelen dat er ruimte is voor een koolhydraatrijk tussendoortje voor het sporten.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:45

Ik denk dat het weinig uitmaakt als jij 1x in de week tijdens het sporten zo'n supplement inneemt om je energie op peil te houden.

Daarnaast zorg er goed voor dat je ervoor en erna goed eet om dit te voorkomen.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken zijn Bcaa supplementen. Deze bevorderen spieropbouw, helpen tegen spierpijn en ik val er van af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:19

Als je sport terwijl het ongelofelijk heet is of je wordt snel duizelig gaat het niet per se om suiker naar binnen krijgen maar om een drankje waar je vocht van gaat vasthouden, wat meestal isotone drankjes zijn. Dat ze opgeleukt worden met ongeveer 5 kilo suiker per flesje is dan weer wat minder. Ik vind Powerade persoonlijk het lekkerst, maar Aquarius werkt ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:32

Emmaa_ schreef:
Als je sport terwijl het ongelofelijk heet is of je wordt snel duizelig gaat het niet per se om suiker naar binnen krijgen maar om een drankje waar je vocht van gaat vasthouden, wat meestal isotone drankjes zijn. Dat ze opgeleukt worden met ongeveer 5 kilo suiker per flesje is dan weer wat minder. Ik vind Powerade persoonlijk het lekkerst, maar Aquarius werkt ook.

Isotoon kan geen 5kg suiker per flesje bevatten, dan is het namelijk hypertoon :)
Door verlies van elektrolyten in minder dan een uurtje duizelig worden is wel heel erg extreem, meestal is het echt ene suikerdip/man met de hamer.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 20:07

Jikkeee; die pot is het niet, was een volledig zwart potje en zoals hieronder al wordt gezegd lijkt me deze een suikerbom.

Maximuss; ik ga het opzoeken dank je. Ben best bereid om er wat voor te betalen maar dan moet het wel echt baat hebben.

Siskeh: ik heb in het verleden een tekort aan ijzer gehad en hiervoor vloeibaar ijzersupplement ingenomen. Volgens de bloeduitslagen van de HA is mijn ijzergehalte binnen de waarden dus…. Welke tabletten of supplementen neem jij, kan nooit kwaad lijkt me?
Ik train in een topje, gisteren per toeval een broek tot halverwege te kuit omdat mijn korte broek nog in de was zat… Heeft er zeker aan mee geholpen. En zo actief ben ik niet. Deze week nog maar 1x paard gereden en gezien de planning zal het bij 2x blijven deze week en dan rij ik ook steeds maar een half uur.

Mystery; ik vind de spierpijn daarna niet zo een probleem, tegen vrijdag is deze zo goed als weg.
Ik drink standaard te weinig (vandaag met 29 graden een liter water, een 33cl Fuze tea en een glas ranja), ik ‘vergeet’ het gewoon.
Ik eet in de ochtend een boterham, na mijn route rond 11 uur een stuk fruit, in de middag 2-3 boterhammen en dan probeer ik rond 3uur nog maiskoeken of fruit te eten en dan in de avond aardappelen-groenten-vlees. In de avond meestal nog wel iets van rijstpap of een klein koekje. Dus niet te weinig, mijn avondmaal is best een royale portie.

Moonlight: is het wel gewoon online te koop; of ook maar moeilijk?

BMHP: Ik eet rond half 6 mijn avondeten ( aardappelen-groenten-vlees) en om 8u trainen. Daartussen eet ik soms nog wel een stuk fruit maar meestal is mijn avondeten voldoende. Ik heb echt geen idee van het aantal caloriën, vermoed dat ik toch wel aan 1800-2000 kcal kom?
Volgens de HA zijn mijn bloedwaarden goed en allemaal binnen de normen. Heb je misschien een voorbeeld van isotone sportdrank?

Dioxide. Ik eet bijna dagelijks 3 tot 4 boterhammen en vrijwel iedere dag 4-6 aardappelen, ik hou van aardappelen dus genoeg koolhydraten.

LadyMadonna, ik ga ernaar kijken!

Emmaa, dat vind ik dan het grootste probleem direct die bak suikers er weer in. Ik wil best een drankje pakken met wat suikers maar meestal val ik achterover van het aantal suikers…

Secricible: heb je een voorbeeld van een isotone sportdrank, eventueel met minder suikers?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:51

isostar is isotone, dwz dat de zouten in dezelfde verhoudingen als in ons lichaam voorkomen.
hoop dat ik dat zo goed zeg. bv bij kruitvat

Ja er zit een flinke hoeveelheid suiker in, maar bv vergeleken met cola/fanta 50% minder.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:21

Isotoon betekend idd dat het qua deeltjes (suikers, zouten ed) dezelfde verhouding heeft als ons lichaam. Daarom verdwijnt het snel uit je maag en wordt dus snel opgenomen. Ideaal voor tijdens het sporten.
Hypertoon betekend meer deeltjes dan je lichaam, dus langzamer opgenomen doordat het langer in de maag blijft. Dat is juist ideaal na het sporten om tekorten van glucose ed aan te vullen.

Ik zou dus kijken voor een isotone sportdrank in jou geval, als je per se een sportdrank wil gebruiken. Die kun je overigens ook prima zelf maken met 1/2 vruchtensap(appelsap is het beste), 1/2 water en (eventueel)een mespuntje zout.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 15:24

Hoeft niet per se een sportdrank te zijn. Appelsap met water is prima te doen hoor als het maar werkt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:36

Visolie omega 3(let op GEEN omega 6 dat is zooi) wordt mij aangeraden door mijn voedingscoach tegen spierpijn is sowieso een handige keuze. Kan niet in je water maar helpt enorm.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:40

Wbt ijzer slik ik floradix, volgens mij hebben ze die ook in vloeibare vorm, misschien heb je die ook al gehad.
En inderdaad, het sporten lijkt nu mee te vallen, dan zou je daar niet extreem veel extra voor hoeven moeten doen.
Dan zou ik het eerder zoeken in voeding, en zoals hier ook al gezegd, voldoende drinken! (en dan niet vlak van te voren, maar echt gespreid over de dag een goede basis.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 18:55

Ik werk eraan, zoals vandaag ook weer een kop koffie en een halve liter water en that’s it. Zo een fancy drinkbus die uitnodigd om te drinken werkt ook niet.

Ik ga er eens naar kijken dank je

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:01

Is het niet gewoon het probleem dat je nog maar 2 maanden sport en dus eigenlijk nog niet genoeg conditie hebt om een uur boksen vol te houden?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 19:16

antje_vip, dat kan er inderdaad goed mee te maken hebben. Het is inderdaad ook gewoon zwaar maar ik heb afgelopen dinsdag niet harder getraind als ik anders doe en andere trainingen kan ik het best goed uitzitten.
Deze training niet. Maar ook omwille van de lage conditie wil ik iets waardoor ik mezelf beter kan ondersteunen.
Daarbij is het ook gewoon fijn om een supplement of drankje te hebben als mijn bloeddruk dropt.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:18

Water met een theelepeltje keukenzout en een theelepeltje suiker werkt net zo goed.