Chronische hyperventilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Chronische hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 23:10

Hallo medebokkers.
Ik heb al een poos vage klachten.
De laatste weken werden die erger.

Toen ik vandaag weer wit wegtrok en enorm begon te trillen over mijn hele lijf ben ik door mijn collega’s naar de huisarts gestuurd.

De huisarts heeft mij nu in eerste instantie naar het ziekenhuis gestuurd om mijn bloed na te trekken.
Maar mijn ademhaling ( hoog/ oppervlakkig)
Licht verhoogde hartslag en 100% zuurstof in het bloed. Samen met de klachten die ik heb had hij het idee dat ik nog weleens chronische hyperventilatie kon hebben.

Ik heb 4 jaar geleden een auto ongeluk gehad. En hoewel ik het altijd een beetje generaliseer was het toch best wel een klapper.
Ik heb met o.a. een klaplong en gebroken ribben in het ziekenhuis gelegen.
De eerste dagen kon ik mijn ogen niet dichtdoen want dan zag ik weer beelden.
Er is toen ook een paar x een therapeut aan bed geweest om met mij te praten.
Maar ik ben ondanks dat ik hypergevoelig ben heel erg nuchter en vond dat ik mij niet zo moest aanstellen en mijzelf een schop onder mijn kont moest geven.

5 weken na het ontslag uit het ziekenhuis heb ik s bijrijder van mijn vader een bijna ongeluk gehad in Oostenrijk. We kregen last van aqua planning. Toen heb ik mijn eerste paniek aanval gehad. Ik stond te trillen, hyperventileren en enorm huilen.
Ik was zo ontzettend geschrokken.

Sindsdien schrik ik mij altijd lam als er op de weg een onverwachte situatie zich voor doet.
Ik raak in paniek in kleine benauwde ruimtes.
Zolang ik weet dat ik weg kan of er een deur open kan gaat het goed.
Maar zit ik in een volle trein? Nou dikke paniek.
Ik laat of probeer het nooit te laten merken. Ik schaam mij er ook voor.

Ik ben opgevoed met het motto, niet aanstellen en altijd doorgaan.
Al moet ik zeggen dat mijn ouders wel heel begripvol zijn hoor.

Nu wacht ik mijn bloed resultaten even af en ga ik daarna verder met een plan van aanpak voor mijn paniek aanvallen.

Ik heb gelezen dat EMDR een goede therapie kan zijn.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

ikkedus

Re: Chronische hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:17

Ik heb mensen ontmoet voor wie het enorm heeft geholpen. Ik denk dat het voor jou ook heel goed kan werken, omdat je zo te lezen veel herbelevingen hebt.
Het is echter wel een behoorlijk zware therapie. Daar moet je dan ook wel rekening mee houden. De mensen die ik ken hadden altijd een dag of 2 a 3 zwaardere dagen. Je lichaam en geest hebben echt wel ff rust nodig na de eerste sessies. Het wordt later wel minder zwaar.
Succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 23:52

Ikkedus. Bedankt voor je reactie.

Het lijkt mij inderdaad ook erg zwaar. Gelukkig zijn ze op mijn werk niet heel moeilijk met vrije dagen.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zelf die therapie gedaan hebben en wat hun ervaring is.

Ik ga eind juni eerst nog even een weekje op vakantie en daarna ga ik aan de bak met de angst.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:58

Hoi! Ik herken me erg in jouw situatie. Ik heb inderdaad EMDR gehad en dit heeft voor mij enorm geholpen in een zeer korte tijd. Nog steeds met veel stress adem ik gek waardoor ik het benauwd krijg, maar voor de emdr was het bijna non stop. Ik zou je dus zeker aanraden dit te doen!

De herbelevingen die ik had waren na 2 behandelingen al van 100 procent naar zeker 30. En na een derde behandeling kon ik het beeld niet eens meer scherp voor me halen! Nu denk ik wel dat het heel erg mazzel is geweest dat het zo snel werkte, want ik hoor wel eens verhalen van mensen die er veel langer mee bezig zijn(geweest).

Ik hoop dat het voor jou net zo snel en goed werkt!

Edit: de paniekaanvallen werden bij mij meteen hierna ook minder, maar ook hier heb ik hulp bij gehad! Ik moest situaties opzoeken die ik liever zou vermijden.. vond het vreselijk maar het heeft me heel erg geholpen. Ik durfte ook de trein niet meer in, en op een gegeven moment zelfs de albertheijn niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:08

Geen emdr, wel lange wachttijden. Als je snel aan de slag wilt zou ik ook snel een hulpverlener gaan benaderen! Hier zijn wachttijden van 6 maanden heel normaal!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:47

Ik heb ervaring met emdr en ik vind het een uitstekende therapie.

Heel respectvol ('je voelt wat je voelt, ook al is het niet logisch. Angst komt nu eenmaal niet uit je logische verstand en we doen emdr op alle rotgevoel dat zich maar aandient').
Het is wel een complex geheel: op Wikipedia staat er wel een goede pagina over emdr (met 8 stappen en 3 fasen).
Na zorgvuldige voorbereiding duik je wel het diepe in.
Bij die voorbereiding hoort oa. dat jij je prettig voelt bij de therapeute, en een beeld "van een plek die zo mooi en fijn is, dat het jou blij maakt en ontspant".

Wordt het jou ergens tijdens een sessie te heftig (duizelig worden bijv) dan kun je 'naar je tuin' of wat je maar koos gaan. Ofwel: het is wel confronterend, maar je hoeft echt niet over je grens - in tegendeel. (Een trauma gaat over jouw grenzen, trauma's genees je binnen de grenzen, al kan er soms een beetje worden opgerekt.)
Mijn therapeute stelde ooit voor: 'we kunnen er een drieslag van maken: eerst 'de tuin' met links rechts links, als jij het zegt 3 seconden ellende en dan compleet terug naar hier en nu. En zo hebben we een kwartier gedaan - toen zijn we naar de gewone manier teruggegaan: plm 1 minuut ellende met links rechts links en dan volledig terug naar het hier en nu.

Hoe lang het duurt: dat weet je nooit.
Bij de een gaat de voorbereiding snel, bij de ander duurt het 10 gesprekken. (Een goede basis is essentieel!)
Soms blijkt dat er 'achter' 1 klacht wel 10 nare dingen zitten - soms is het 'recht toe recht aan'.

En emdr kan ruimer zijn dan alleen het ongeluk, het bijna ongeluk, kleine ruimtes en de tijd in het ziekenhuis.
Ook :(:) je schaamte mbt je reacties kan een prima invalshoek voor een sessie zijn. ('Ik mag voelen wat ik voel en op het moment dat ik kwetsbaar ben wil ik graag mededogen, maar ik ben niet zielig en al helemaal niet stom of een aansteller!')
Zo kwam bij mij ooit een akelige herinnering aan een nare tandarts boven. Geen idee wat dat er mee te maken had, maar het was een opluchting om ook dat 'de nek om te draaien'.

Op de site van de beroepsvereniging http://www.emdr.nl staan de therapeuten. Ik kan niet garanderen ;) dat je binnen een week terecht kan, maar maanden wachten is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-06-18 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:58

He hoi, wat vervelend voor je. Ik heb hetzelfde probleem en loop er al jaren mee. Ook n auto-ongeluk en vervolgens hyperventilatie en paniekaanvallen.
Ik heb 2x via GGZ bij een psycholoog therapie gehad waaronder EMDR. Helaas heeft me dat niet geholpen. Waar ik veel baat bij heb gehad is een coach, fysiotherapie gericht op ontspanning / ademhaling en recent ben ik bij een hypnosetherapeut geweest. Door de hypnosetherapie ben ik weer gaan autorijden over de snelweg en daar ben ik al superblij om! Ik ben alleen nog steeds claustrofobisch, dus idd trein, bus en vliegtuig is voor mij lastig.
Het is persoonlijk maar GGZ waren de wachttijden te lang en de hulp heel afstandelijk en koud. De coach heeft me over vele drempels geholpen en de fysio was heel praktisch waardoor ik die chronische hyperventilatie kwijt raakte.
Dit is mijn ervaring misschien werkt t bij jou heel anders. Heel veel sterkte, ik weet hoe ellendig het is maar het wordt echt beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:08

jankawijnsma schreef:
Ik heb 2x via GGZ bij een psycholoog therapie gehad waaronder EMDR. Helaas heeft me dat niet geholpen.
(...)
Het is persoonlijk maar GGZ waren de wachttijden te lang en de hulp heel afstandelijk en koud. De coach heeft me over vele drempels geholpen en de fysio was heel praktisch waardoor ik die chronische hyperventilatie kwijt raakte.
Dit is mijn ervaring misschien werkt t bij jou heel anders. Heel veel sterkte, ik weet hoe ellendig het is maar het wordt echt beter.

(En op het gevaar af dat ik dram...)

Janka, hartstikke rot voor jou!
Maar dat de emdr niet werkte, is 100% de FOUT van de ggz.

Kennelijk dachten ze 'dat emdr een soort magie is' ofzo.
Het is een vorm van psychotherapie - waarbij jouw vertrouwen in de therapeute essentieel is. En de peut is staat wordt geacht te voelen dat je het wellicht eng vindt 'om het diepe in te duiken', maar dat er wel een goede band ('werkrelatie', inclusief vertrouwen) tussen jullie is.

Alle andere ideeën ("bij boffers werkt emdr in 3 sessies, dus och, wat zal ik moeite doen om iemand echt te leren kennen en vertrouwen op te bouwen..") zijn simpelweg geknoei.

Nogmaals: heel rot dat je tegen een knoeier aanliep...!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:17

Janneke2 schreef:
jankawijnsma schreef:

(En op het gevaar af dat ik dram...)

Janka, hartstikke rot voor jou!
Maar dat de emdr niet werkte, is 100% de FOUT van de ggz.

Kennelijk dachten ze 'dat emdr een soort magie is' ofzo.
Het is een vorm van psychotherapie - waarbij jouw vertrouwen in de therapeute essentieel is. En de peut is staat wordt geacht te voelen dat je het wellicht eng vindt 'om het diepe in te duiken', maar dat er wel een goede band ('werkrelatie', inclusief vertrouwen) tussen jullie is.

Alle andere ideeën ("bij boffers werkt emdr in 3 sessies, dus och, wat zal ik moeite doen om iemand echt te leren kennen en vertrouwen op te bouwen..") zijn simpelweg geknoei.

Nogmaals: heel rot dat je tegen een knoeier aanliep...!

Bedankt voor de uitleg! Ik had idd het gevoel dat het een kunstje was en ook al stond ik er voor open, toch voelde het alsof ik het fout deed. Ik baalde er ook wel van, het is zonde dat een goede therapie toch helemaal niet blijkt te werken maar blijkbaar is dat dus echt heel erg afhankelijk van de therapeut die tegenover je zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:24

:) Graag gedaan!

En idd: als jij graag wil, maar de therapeute verd*mt het om het noodzakelijke voorwerk te doen - dan is het regelmatig zo dat er werkelijk helemaal niets gebeurt.

Waar jij dan weer van baalt - terecht! Maar het balen over dat het niet goed gaat zelf werkt ook als een hinderpaal. (= Een goede peut pikt dit op, en dan kun je emdr doen op "Ik baal dat het niet lukt" en wie weet wat dat allemaal oplevert, maar het hoort de werkrelatie te herstellen. Maar als die werkrelatie er eigenlijk al niet eens was.... Brrrr!)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:22

Hier ook een (ex-) lotgenoot!
Ik ben bij Jeff Benink geweest voor een hypnotherapie sessie en ik heb hier heel erg veel baat bij gehad.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:35

Ik heb EMDR gehad na een auto-ongeluk. Het heeft mij enorm geholpen!

Als je er meer over wilt weten, mag je altijd pb sturen. :)