EMDR vanwege PTSS na verbroken vriendschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

EMDR vanwege PTSS na verbroken vriendschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:12

Hallo allemaal,

Ik zoek mensen die ervaring hebben met EMDR therapie vanwege PTSS na een verbroken vriendschap. Na een aantal maanden heb ik de stap genomen om te praten met een praktijkondersteuner van mijn huisarts omdat ik bepaalde dingen niet kan loslaten nadat er een vriendschap plots is vebroken. De reden dat ik het niet kan loslaten is mij inmiddels duidelijk, dat hangt namelijk heel erg samen met het feit dat het in de periode dat deze vriendschap is ontstaan het niet goed ging in mijn relatie. De vriendschap was voor mij een soort vluchtgedrag, een uitlaatklep. En omdat deze vriendschap plots is verbroken ben ik zogezegd voor een tweede keer op dezelfde plek in mijn hart getrapt. Hierdoor heb ik een vorm van PTSS ontwikkelt.

Ik heb tijdens mijn studie een stukje psychologie/psychiatrie gehad en vond het altijd fascinerend hoe bepaalde ‘ziekten’ konden ontstaan. Nu ben ik er zelf mee gemoeid en krijg ik EMDR therapie. Omdat EMDR therapie vaak wordt ingezet naar aanleiding van een trauma of andere heftige gebeurtenis en niet zo snel na een verbroken vriendschap, ben ik benieuwd of er soortgenoten zijn die EMDR hebben gehad naar aanleiding van een verbroken vriendschap.

Ik heb inmiddels 1 sessie gehad en moet zeggen dat ik het erg ‘vaag’ vond. Ik snapte niet heel goed wat de bedoeling was en had het gevoel dat ik het niet goed deed. Echter merk ik nu al een positief verschil! Heel bizar :j wel fijn overigens!

Ik hoor graag jullie ervaringen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:36

Dat gevoel dat je het niet goed doet had ik ook steeds. Nu na een aantal keer emdr gaat het beter.

Krijg je alleen emdr?

Ik heb deze ervaring met ptss en vriendschap niet, wel heb ik heel veel trauma's.
Ik krijg zelf emdr, creff, hypnotherapie en MLD (alles bij de zelfde therapeut) naast de gesprekken met de ggz praktijkondersteuner. Dit gaat vooral samen met paarden die ingezet worden voor de therapieën wat voor mij heel goed werkt maar vond de therapie wel heel vaag :(

xNathaliee

Re: EMDR vanwege PTSS na verbroken vriendschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:51

Ja ik heb 1 gesprek gehad en bij het tweede gesprek zei ze ik wil EMDR gaan doen. Vind je het goed als we dat nu doen of overval ik je ermee? Ik dacht alleen maar fijn als we meteen aan de slag kunnen. Ze wil er de volgende keer mee verder. Ga elke 2 weken erheen, maar vond wel grappig dat ik er nu al wat van merk.

Wat fijn dat er zoveel therapieen zijn, of vind je dat alleen maar vervelend? Wat werkt voor jou het best?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:56

Fijn dat je het zo goed ervaart!

Voor mij zijn alle therapieën vreemd dus ik vertrouw op mijn therapeut.
De emdr kan altijd ingezet worden dus die wordt gebruikt zodra we bij een trauma punt komen. De ene therapie werkt versterkend, de ander zoekt de oorsprong van je gedrag (dus wat de eerste keer was waarom je op die manier reageert in bepaalde situaties). Ze hebben allemaal zo hun "functie".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:53

Fijn dat het werkt, ook al voelt het raar...!
Emdr is in wezen een lichamelijke, neurologische techniek, gecombineerd met een goed gespreksprotocol.
Zo te lezen is je voorbereiding wat kort geweest, mogelijk dat dat ook bijdraagt aan je gevoel van vaagheid. (Bijvoorbeeld op Wikipedia staat er wel een goede pagina over emdr.)
Uiteraard hoort je therapuete er wel voor te zorgen dat het jou glashelder is wat je 'moet' doen...!
Maar het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je behandelaar en in jezelf tijdens het proces.

Zelf heb ik emdr gehad nav een aantal andere zaken, dus in dat opzicht geen lotgenoot!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 08:58

Ja ik vind het gek dat ik er nu al iets van ervaar. Overigens wel blij om hoor :j Ben benieuwd hoe lang het nodig is. Vond het ook bijzonder dat ze vertelde dat ik dus een lichte vorm van PTSS heb ontwikkelt, daarbij denk ik altijd aan soldaten etc.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:05

Ik heb EMDR gehad voor mijn PTSS...
Bij mij heeft het ontzettend goed geholpen.
Wat zou je graag erover willen weten?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 09:55

sunshine schreef:
Ik heb EMDR gehad voor mijn PTSS...
Bij mij heeft het ontzettend goed geholpen.
Wat zou je graag erover willen weten?

Wat fijn! Hoe is jouw ervaring?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:26

Ik vond de therapie erg heftig, zeker in het begin om alle herinneringen op te halen.
Was nadien ook doodmoe, maar op een gegeven moment werden die herinneringen die ik moest ophalen steeds "minder vervelend".
Wat er gebeurt is vergeet ik zeker niet, maar die extreem negatieve lading die het eerst had en waar ik dus ook zo extreem veel klachten van had zijn weg.

Ik kan echt iedereen met ptss deze therapie vorm aanraden :j

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:33

Ik heb ook EMDR gehad, maar om een andere reden.
Wat ik heel erg lastig vond was om mij op 'het ergste moment' te focussen en dan naar de piepjes te luisteren.
Soms twijfel ik of het bij mij goed is gegaan. Ik moet nog steeds heel vaak huilen bij dingen, alleen het gevoel is dan wel weg. Eerst als ik er aan moest denken voelde ik mij vreselijk plus huilen. Nu moet ik nog wel vaak huilen, ook bij stresssituaties die er niks mee te maken hebben, maar dan rollen de tranen gewoon eruit maar echt verdriet voel ik dan niet.
Sorry dat dit weer zo vaag is.
Mijn tip is dus: zorg dat je het echt goed afsluit.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:40

Ik vond dat ook heel lastig LilChar.
Ik herken het wel wat je zegt dat je bij stresssituaties sneller huilt, ofja dan voel ik onmacht.
Op het werk heb ik het overigens niet, daar ben ik dan weer heel stressbestendig, maar zodra mijn uniform uit gaat kan ik van de kleinere dingen van slag raken... erg vervelend. Dit is bij de ptss ontstaan..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:03

LilChar schreef:
Ik heb ook EMDR gehad, maar om een andere reden.
Wat ik heel erg lastig vond was om mij op 'het ergste moment' te focussen en dan naar de piepjes te luisteren.

Ten dele: "dat is het werk" voor jou en mij als cliënt. Half de rottigheid, half 'hier en nu' bij de peut die je vertrouwt.
Niet altijd even makkelijk.
Maar je expliciet op de klikjes concentreren hoeft niet - het is meer 'afleiding'. Het is onder andere een middel om niet compleet in de rottigheid te gaan zitten die minuut, maar om 'hier en nu' te blijven.

Voor een ander deel: piepjes zijn niet de kern van de zaak. Het 'links rechts links' werk wel.
Ik snap de therapeute wel: de hele dag 'zwaaien' (oogbewegingen = de 'em' waar emdr naar heet) is zwaar.
Maar jij kunt ook stampvoeten (heerlijk bij woede!)
er is 'muzak met emdr effect' (kan erg troostend zijn) en
er is aanraken. Hetzij 'the butterfly hug' (= jij kruist je armen voor je borst en doet 'tap' met je linkerhand op je rechterschouder - dan 'tap' met rechterhand op je linkerschouder)
hetzij je peut duwt zachtjes bijvoorbeeld net boven je knieën op je dijbeen.
Citaat:
Soms twijfel ik of het bij mij goed is gegaan. Ik moet nog steeds heel vaak huilen bij dingen, alleen het gevoel is dan wel weg. Eerst als ik er aan moest denken voelde ik mij vreselijk plus huilen. Nu moet ik nog wel vaak huilen, ook bij stresssituaties die er niks mee te maken hebben, maar dan rollen de tranen gewoon eruit maar echt verdriet voel ik dan niet.
Sorry dat dit weer zo vaag is.
Mijn tip is dus: zorg dat je het echt goed afsluit.

...en ;) mijn tip zou zijn: stap naar een andere emdr therapeute en 'doe de 2e helft'.
Het heeft geholpen, maar is gewoon nog niet klaar.
Emdr is klaar als alle rottigheid uit het verleden weg is, en jij je in het hier en nu prettig voelt en kunt doen wat je wil/ moet doen en de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. Eerder niet. (Dat het minder is is op zichzelf genomen natuurlijk prachtig!)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:10

Ik heb ook emdr therapie gehad. Bij mij was het voor een paar opmerkingen die een docent had gemaakt op het voortgezet onderwijs en wat mij erg onzeker had gemaakt en zorgde voor faalangst tijdens examens op de universiteit.

Dus geen 'zwaar' trauma voor mij maar toch belemmerde het mij heel erg (heel erg huilen voor examens, overgeven, niet slapen en mijn stress niveau was 'off the charts').

Bij mij heeft het erg goed geholpen. Ik kon die opmerkingen van die docent naast me neerleggen en hechte er geen (emotionele) waarde meer aan. Zelfs mett nieuwe vervelende gebeurtenissen merkte ik dat ik het beter kon verwerken en het me minder aantrok.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:08

Ik heb ook een poosje EMDR behandelingen gehad voor mijn PTSS, voor mij werkte het juist averechts. Ik ging me nog meer aflsuiten, raakte in paniek en kreeg iedere keer een veel te heftig gevoel als ik een moment voor ogen moest halen. Ik was zelfs zo van slag dat ik er gewoon bij flauw viel, en zelfs na een aantal keer werd het gewoon niet beter, het gevoel zakte niet af. De hele week was ik aan het ontwijken en zag enorm tegen de behandelingen op. Ik had er gewoon ontzettend stress van. Daarbij was ik constant moe en uitgebrand en was elk klein dingetje veel te veel voor me waardoor ik ontplofte of om elk klein dingetje zat te huilen. De psycholoog zag dit ook en toen zijn we maar een andere weg ingeslagen. Wellicht dat het voor mij nog te vroeg was. Nu moet ik ook zeggen dat ik vroeger, toen ik 16/17 was, 'gedwongen' EMDR heb moeten volgen zonder enige uitleg te krijgen of vertrouwen te krijgen in de behandelaar. Dat zal de hevige stress denk ik ook wel verklaren. Ik denk dat het een mooie manier van behandelen is, mits het juist toegepast wordt en de grenzen worden bewaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:10

Milan_lover schreef:
Nu moet ik ook zeggen dat ik vroeger, toen ik 16/17 was, 'gedwongen' EMDR heb moeten volgen zonder enige uitleg te krijgen of vertrouwen te krijgen in de behandelaar. Dat zal de hevige stress denk ik ook wel verklaren. Ik denk dat het een mooie manier van behandelen is, mits het juist toegepast wordt en de grenzen worden bewaakt.

:(:)
Rot hoor...!
Uiteraard is dit volstrekt tegen alle regels: geen uitleg, geen vertrouwen en wel dwang.

(En zou je ooit nog emdr willen doen: beginnen met deze rotervaring te ont-stressen...! Want de associatie met deze knoeier komt natuurlijk vroeger of later ook 'boven'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-06-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:24

Ik heb vier sessies EMDR gehad naar aanleiding van traumaverwerking/misbruik.
Ik vind het een meer dan goede behandeling, heel effectief en het voordeel vanuit de behandelaars is dat het wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd is. Mocht je vragen hebben.. Ik ken beide kanten (zowel vanuit patiënt als behandelaar). PB box staat voor je open.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 15:52

Bedankt allemaal voor de reacties. Fijn om te lezen dat EMDR bij bijna iedereen een positieve invloed heeft gehad!

Ik heb zelf soms ook het idee van, zijn mijn problemen/klachten wel ‘erg’ genoeg? Was voor mij ook de drempel om uberhaupt contact te zoeken met de praktijkondersteuner want tja, je zet je er maar overheen. Gelukkig was mijn HA heel begripvol en zei: ‘Jij hebt er last van, dus dat is reden genoeg.’ De volgende drempel was mijn trots, want die vriendin is het zo niet waard dat ik er nog mee zit. Dat ik constant aan haar blijf denken (vooral omdat ik antwoorden nodig heb die ik nooit ga krijgen). Ik hoop dat ik dmv de EMDR in ieder geval ga leren om los te laten. Uiteindelijk kan ik er alleen maar beter van worden en gaat het om hoe ik me voel. Dat moet ik van mezelf wel vaak zeggen om te accepteren dat ik er alleen niet kom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:31

;) ...misschien ook een insteek voor een latere sessie: 'ook als ik er alleen niet uitkom ben ik een prima mens - en om hulp vragen mag'.

(Want wellicht zit daar een 'wortel' of een trigger die maakte dat 'dat malle mens die dat helemaal niet waard is' jou toch zo bleek te raken. Als je dat opruimt hebben eventuele andere 'losers' veel minder vat op jou...!)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 17:56

Best gek.. nu bijna een week verder en gewoon amper gevoel hebben als ik aan de vriendschap denk. Zo fijn dat dat er eindelijk is, maar aan de andere kant ook wel weer eng want was het al een soort van ‘gewend’.