Psychologen en snelle diagnoses?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Psychologen en snelle diagnoses?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:15

Hoihoi,
Ik probeer het verhaal zo kort en duidelijk mogelijk te maken maar het gaat om het volgende.. ben een meid van 31 jaar die in haar korte leven al heel wat psychologen en groepsgesprekken etc heeft gehad. Dit doordat ik een erg slecht zelfbeeld heb door pestverleden, 2 weken van de maand enorm last heb van pmdd en pcos (hormonen) maar ook enorm slecht tegen teveel prikkels kan van buitenaf en daardoor ook al bij veel banen afgehaakt ben omdat het niet meer ging omdat ik iedere keer overspoelt werd door prikkels en emoties.(zowel van mezelf als anderen, zuig voor mijn gevoel alles op)

Ik ben echt een doorzetter en ondanks dat ik iedere keer merkte in een baan dat het teveel was, ging ik wel door, gaf me altijd voor 100% maar uiteindelijk kwam ik toch weer thuis te zitten.. en als dit keer op keer gebeurd met je, en uitdraait op een teleurstelling.. tja, doet je zelfvertrouwem ook geen goed.

Nu had ik in 2012 mijn laatste therapie en het ging ook een stuk beter, en dacht er wel weer klaar voor te zijn (en klaar mee te zijn, op een gegeven moment kan je zelf bijna psycholoog worden) het ging een tijdje beter, alleen een baan zoeken ging wat lastiger.. lang bij mensen in de huishouding gewerkt een paar uur per week (niet het leukste werk en vooral niet als je hbo qua iq hebt maar je het emotioneel gewoon niet kan opbrengen, want hoe hoger qua niveau, hoe meer prikkels/emoties en verwachtingen)

Nu had ik begin dit jaar een enorm leuke baan gevonden en dacht echt, dit is het! Ik werkte als kok voor een groep dementerende mensen in een instelling (20 mensen) en doordeweeks verzorgde ik daar het avondeten. Daarbij deed je de bestelling en de administratie. Ondanks dat het een nieuw concept was en ik er echt iets op moest starten zonder veel hulp en alleen in een klein keukentje stond (was best behelpen, helft sloeg ook steeds uit) had ik wel leuke collegas en voelde ik me gewaardeerd .

Enige was dus wel, keuken stond midden in de woonkamer waar de mensen die er woonden 24/7 zaten, dus alle activiteiten die gehouden werden, familiebezoek en de zorg zelf waren er ook continu, dus ja, weer enorm veel prikkels! Daarbij was er ook agressie van bewoners, veel emoties die ik haarfijn oppikte, zowel van de bewoners als familie bij overlijden, maar ook collega's die soms niet goed in hun vel zaten etc. Dus je raad het al, Na 5 maanden zat ik weer thuis.. helemaal overspoeld, moe en down en veel eetbuien (ik grijp naar eten als het niet goed gaat helaas)

Ook had ik een man leren kennen op het werk die ik echt leuk vond, maar doordat ik enorm onzeker ben (vooral in contact qua mannen en waarmee het meer kan worden, want ben verder een sociaal persoon die snel contact heeft met mensen) heb ik die weer enorm afgestoten waar ik nu nog last van heb.. want vond hem echt leuk. (heb 3 vrij korte relaties gehad in mijn leven, maar eigenlijk nooit echt gek/verliefd op ze geweest, zo van, als ze het uitmaken, ach.. word ik ook niet gekwetst) ik was ook degene die het uitmaakte met ze uiteindelijk. Van alledrie kreeg ik ook te horen dat ze zich zo begrepen voelde bij me, en ik haarfijn aanvoelde hoe ze zich voelden. (dit zeg ik om een reden, niet omdat ik mezelf nou zo goed vind hoor haha)

Al met al, zit ik nu een maand thuis, baal enorm, en even in een dipje. Maar het werk heeft me wel in doen zien dat, ookal dacht ik er wel klaar voor te zijn en geen hulp meer nodig te hebben, ik er dus nog niet ben..

Daarom heb ik de stap gemaakt toch weer hulp te zoeken en dan vooral met het doel om uit te vinden hoe het komt dat ik zo snel overprikkeld raak in situaties, hoe ik beste met al die prikkels om kan gaan en vooral ook in mijn slechte weken met mijn hormonen waar dit nog versterkt word. En het stuk onzekerheid bij mannen waardoor ik ze afstoot uiteindelijk als ze wel interesse krijgen.. ik ben bijna 32 jaar en heb nog niet veel opgebouwd en dit doet zeer.

Waar anderen om me heen al gezinnetjes hebben en een baan en rijbewijs, de 'normale dingen' van het leven, zit ik al jaren vast ondanks vele pogingen verder te komen. Dit frustreert enorm, zeker omdat ik nooit opgeef en mezelf zeer zeker niet zielig voel en altijd weer opnieuw probeer.

Nu eindelijk na die lap tekst waar het mij om gaat.. Nu had ik gisteren een intake bij het ggz, en na kort mijn verhaal te doen, kwam ze met het idee om ritalin te gaan slikken (heb geen add of adhd) om meer rust in mijn hoofd te krijgen voor die prikkels, maar ook zei ze dat ze qua diagnose aan asperger moest denken.. nu heb ik me hier nooit echt in verdiept (ken mensen die het hebben) maar als ik dan lees dat die zich moeilijk in kunnen leven in andere mensen qua emoties... ik ben juist enorm gevoelig voor andermans emoties en zelf heel gevoelig voor sfeer als ik ergens binnenkom.. dat ik denk.. huh? Ook dat ze gelijk begon over ritalin.. ik bedoel.. vond het nogal wat.. ben nu dus serieus aan het twijfelen over mezelf en ook echt aan het nadenken over hoe ik ben als persoon maar ook dat ik denk, ze gooit wel heel snel met een diagnose na 1 kort gesprek.. ik moet nu over anderhalf week weer voor een vervolggesprek en dan hoor ik hoe of wat qua verdere behandeling maar het zit me dus totaal niet lekker.. wat zouden jullie doen en na deze hele lap tekst.. waar denken jullie dan aan of zijn er misschien tips? Alvast enorm bedankt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Psychologen en snelle diagnoses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:21

Buiten dat dat wel heel snel is om een diagnose te stellen zou ik ritalin wel overwegen. Heb zelf een tijdje concerta gehad en gaf mij echt rust terwijl ik mezelf niet kwijt was.

De snelle conclusies zou ik gewoon eens met haar of je psychiater(?) bespreken. Ben zelf gewend dat die ook de enige zijn die diagnoses mogen stellen en medicatie voorschrijven.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:25

Wat ik vooral apart vindt, is dat de psycholoog begint over medicijnen? Een psycholoog heeft geen medische achtergrond (ook een gezondheidspsycholoog niet) en mag dus nooit medicijnen voorschrijven. Of was je bij een psychiater? Die hebben namelijk een medische achtergrond en grijpen inderdaad snel naar medicijnen, dat is ook waar ze voor geleerd hebben.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:26

Azmay schreef:
Buiten dat dat wel heel snel is om een diagnose te stellen zou ik ritalin wel overwegen. Heb zelf een tijdje concerta gehad en gaf mij echt rust terwijl ik mezelf niet kwijt was.

De snelle conclusies zou ik gewoon eens met haar of je psychiater(?) bespreken. Ben zelf gewend dat die ook de enige zijn die diagnoses mogen stellen en medicatie voorschrijven.


Maar als ik op internet lees wat de bijwerkingen kunnen zijn van ritalin, dat vind ik nog best wat. Ben sowieso niet snel van de medicijnen, ook doordat ik in het verleden wat geslikt heb en dit helemaal fout ging, erg huiverig geworden om zomaar wat te slikken.

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:27

Ze spreekt een vermoeden uit, maar een diagnose traject en werkelijk gediagnosticeerd worden voor ASS is een heel stuk uitgebreider. Toch is het niet vreemd, dat ze daar aan denkt.

Er wordt steeds meer bekend over autisme bij vrouwen en heel veel vrouwen worden heel laat gediagnosticeerd. Dat is niet zonder reden. De specifieke kenmerken van autisme worden bij vrouwen vaak over het hoofd gezien, omdat ze zich heel veel coping mechanismen hebben aangeleerd in hun leven, juist vanwege hun sociale instelling.

De twee kenmerken, die je noemt (inleven en sfeer voelen) komen lang niet bij alle mensen met autisme voor. Er wordt zelfs steeds meer onderkend, dat juist het zoveel voelen en waarnemen overweldigend kan zijn.

Ga eens wat meer artikelen lezen over vrouwen en autisme. Dit uit zich over het algemeen echt anders dan bij mannen. Bijv https://www.nieuwetijdskind.com/eigenhe ... t-autisme/ Maar er is inmiddels best het e.e.a over geschreven.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:29

Eileen_ schreef:
Wat ik vooral apart vindt, is dat de psycholoog begint over medicijnen? Een psycholoog heeft geen medische achtergrond (ook een gezondheidspsycholoog niet) en mag dus nooit medicijnen voorschrijven. Of was je bij een psychiater? Die hebben namelijk een medische achtergrond en grijpen inderdaad snel naar medicijnen, dat is ook waar ze voor geleerd hebben.


Heb het net even gecheckt voor de zekerheid, maar ja, ze is psyholoog.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:35

Zij kan geen medicatie voorschrijven.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:36

Lastig lastig.
Ik vind het vermoeden ASS niet geheel onwaarschijnlijk, en het idee dat mensen met AS zich niet kunnen inleven of geen emoties bij anderen kunnen herkennen is zeker niet altijd waar. Overgevoeligheid, en je eigen grenzen verliezen en helemaal overspoeld worden, kunnen daar zeker een deel van zijn.

Maar tegelijkertijd is juist vanuit ASS de stap naar ritalin een best wel vreemde: dat kan ook averechts werken en lijkt me iets dat echt niet zomaar opgegooid moet worden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:37

Ze mag natuurlijk wel uitspreken waar zij aan denkt. Ik zou niet te veel zelf gaan googlen en even dit traject doorzetten. Eerlijk gezegd klinkt het best heftig dat je zoveel last hebt van allerlei redelijk normale dingen. Probeer te vertrouwen op een ander.

En ze zal zelf geen medicijnen voorschrijven maar je doorverwijzen neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:52

Vreemd, heeft ze je ook een recept gegevrn dan? Ik zou zonder diagnose niet aan die troep beginnen trouwens, als er andere dingen spelen kan het meer fout dan goed doen. Een goede psych doet minstens 2 intake gesprekken en evt bepaalde testen. Daarna wordt er pas een uitspraak gedaan en een rapportage gedeeld met de cliënt.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:52

DiantaM schreef:
Ze mag natuurlijk wel uitspreken waar zij aan denkt. Ik zou niet te veel zelf gaan googlen en even dit traject doorzetten. Eerlijk gezegd klinkt het best heftig dat je zoveel last hebt van allerlei redelijk normale dingen. Probeer te vertrouwen op een ander.

En ze zal zelf geen medicijnen voorschrijven maar je doorverwijzen neem ik aan?


Nee, probeer het nu ook een beetje los te laten maar merk ook wel dat het me raakt. Denk ook omdat ik bang ben dat het misschien wel zo is ofzo, en ik me altijd al 'apart/anders' voelde dan anderen en dingen die bij een ander zo makkelijk lijken te gaan bij mij zo'n struggle is. (zoals een leuke relatie met een man, moet er niet aan denken alleen te blijven) En hoe dan verder.. nou ja, gewoon wat gedachten en misschien nu niet teveel gaan nadenken meer en afwachten.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:53

Weleens gedacht aan HSP? Dat je wat gevoeliger bent en sneller overprikkeld bent kan ook daardoor verklaard worden zonder het gelijk een psychiatrisch etiket op te plakken. Je moet wel je grenzen serieus gaan nemen. Een boek wat hierbij kan helpen is dat van Elaine N.Aron; hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd.
Daarin legt ze ook de voors en tegens van medicijngebruik uit

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:54

Ze moeten tijdens de intake een diagnose stellen voor de verzekering, dus dat ze een vermoeden uitspreekt is niet eens zo gek, het kan altijd aangepast worden. Dat is mij toen zo verteld.

Ritalin wel of niet slikken bepaal je nog altijd zelf.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:55

Joolien schreef:
Vreemd, heeft ze je ook een recept gegevrn dan? Ik zou zonder diagnose niet aan die troep beginnen trouwens, als er andere dingen spelen kan het meer fout dan goed doen. Een goede psych doet minstens 2 intake gesprekken en evt bepaalde testen. Daarna wordt er pas een uitspraak gedaan en een rapportage gedeeld met de cliënt.


Nee hoor, geen recept gehad. Vooral vermoedens bij haar die ze uitsprak denk ik en dat misschien ritalin wat zou zijn.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:56

Sabri schreef:
Weleens gedacht aan HSP? Dat je wat gevoeliger bent en sneller overprikkeld bent kan ook daardoor verklaard worden zonder het gelijk een psychiatrisch etiket op te plakken. Je moet wel je grenzen serieus gaan nemen. Een boek wat hierbij kan helpen is dat van Elaine N.Aron; hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd.
Daarin legt ze ook de voors en tegens van medicijngebruik uit


Daar denk ik inderdaad zelf heel erg aan ja.. Ook omdat autisme en HSP veel overeenkomsten hebben..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:12

"Een eend kan zwemmen, maar niet alles wat zwemt is een eend".

Wat jou onder andere parten speelt is je 'fitersysteem', officiële term: reticulaire formatie (vroeger: reticulair activerend systeem).
Idealiter verstert het de belangrijkste prikkels en dempt het datgene wat onbelangrijk is.

Dit kan door van alles en nog wat worden veroorzaakt en er zijn ook wel manieren voor. Ik las je opmerking 'dat je zelf wel haast psycholoog kon worden' als dat je inmiddels een batterij tips en trucs hebt geleerd - maar dat is 'omgaan met' iets akeligs.
De akeligheden zelf zijn ook wel aan te pakken.

Het voordeel van ritalin is dat het vergoed wordt, maar doorgaans is het uitstekend te vervangen door een maatwerk advies van de orthomoleculaire arts.
Uiteraard: de vraag OF je add zou hebben staat hier nog compleet los van - dat is slechts 1 mogelijke oorzaak voor een filtersysteem dat te weinig filtert.

Verder is het een optie dat je een Moro reflex zou hebben - dat is een last die je liever kwijt dan rijk bent. Ik kan het INPP van harte aanbevelen (plus de boeken van Sally Blythe) en het werk van Masgutova is ook zeer geschikt.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Psychologen en snelle diagnoses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:19

Wat is een Moro reflex?

Ik vraag me af of je niet overprikkeld ben door de verstoorde hormoonbalans? heb je daar weleens hulp voor/ bij gehad? dat kan ook een heleboel klachten geven.

En dan is iets als ritalin voornamelijk symptoombestrijding..ik zou ook niet zomaar dat soort medicijnen gaan slikken.

Daarnaast..denk ik ook aan hoog sensitief, heb je manier om jezelf af te sluiten, tot jezelf te komen, of te aarden oid? meditatie en leren hoe je jezelf kunt beschermen tegen energie'n van anderen kunnen je ook helpen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:19

Ritalin/Concerta word nog best vaak bij ASS geprobeerd. Ik ken mensen die het bij ASS gebruiken. Ken ook iemand waarbij het geen verbetering gaf en zich beter voelde bij Risperdal (risperidone)

Niet alleen hebben ASS en HSP een overlap. Dat hebben ASS en ADHD/ADD ook. Vooral ADD en ASS hebben overlap.

Qua medicatie is het denk ik vooral overleggen met de behandelend psychiater en als je er behoefte aan hebt uitproberen of het voor jou werkt.
Maar laat je vooral goed voorlichten door een psychiater. Misschien vind hij iets anders veel beter voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:29

Wat betreft de diagnose durf ik niets te zeggen, maar ritalin/concerta valt best mee. Het is geen kattenpis maar het is niet alsof je er een ander persoon van wordt. Toen ik begon met slikken gaf het me echt een oase van rust, ik kon ineens helder denken zonder afgeleid te raken en ik voelde me een stuk opgewekter en prettiger in mijn vel. Met mijn psychiater heb ik toen overlegd om elk jaar een paar weken 'medicijnpauze' in te lassen zodat ik voor mezelf kon inschatten of ik het nog nodig had en of ik me er nog wel echt goed bij voelde - dat merk je namelijk niet altijd als je het langdurig slikt.

Ik heb het eigenlijk vanaf mijn 19e tot nu (word dit jaar 23) geslikt en altijd blij mee geweest. Nu ben ik ermee gestopt. Eigenlijk vooral omdat ik een hartritmestoornis heb die enorm versterkt wordt door Concerta, waardoor ik een enorm hoge hartslag in rust krijg en me vaak heel erg opgejaagd voel. Ik kan bijvoorbeeld niet een kop koffie én mijn Concerta innemen aan het begin van de dag want dan krijg ik echt hartkloppingen en voel ik me niet lekker. Daarnaast heeft het, vooral bij langdurig gebruik, ook wel echt invloed op je serotonineniveau's. Ik voelde me er neerslachtig van ondertussen, en omdat ik een ingewikkelde geschiedenis met depressie heb heb ik nu besloten om ermee te stoppen om te voorkomen dat ik nog verder afglijd.

Bij mij is het wel voor ADHD overigens, maar de medicatie blijft hetzelfde werken.

Edit: en wat betreft het uitproberen ervan.. Geef jezelf wel echt de tijd om eraan te wennen. Toen ik begon met medicatie slikken nam ik het alleen als ik het 'nodig' had en daardoor had ik enorm veel last van alle bijwerkingen die erbij komen kijken. Toen ik het een week of twee dagelijks slikte ging dat weg en voelde ik me een stuk rustiger. Het is best wel heftig om een amfetamine te slikken op dagelijkse basis en je lichaam heeft ook even wat tijd nodig om daar aan te wennen. Veel mensen zeggen dat alleen mensen met ADHD baten bij ritalin of Concerta en dat als je er druk van wordt je geen ADHD hebt.. Dat is echt onzin. In zo'n lage dosering is het niet hetzelfde als speed en ook als je ADHD hebt is het niet alsof je er moe of kalm van wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-18 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:30

Elisa2 schreef:
Wat is een Moro reflex?

Ik vraag me af of je niet overprikkeld ben door de verstoorde hormoonbalans? heb je daar weleens hulp voor/ bij gehad? dat kan ook een heleboel klachten geven.

En dan is iets als ritalin voornamelijk symptoombestrijding..ik zou ook niet zomaar dat soort medicijnen gaan slikken.

Daarnaast..denk ik ook aan hoog sensitief, heb je manier om jezelf af te sluiten, tot jezelf te komen, of te aarden oid? meditatie en leren hoe je jezelf kunt beschermen tegen energie'n van anderen kunnen je ook helpen.


Die hormonen doen inderdaad een hele hoop.. heb er ook al heel veel mee gedaan en geprobeerd.. (de pil, spiraal etc.) maar daardoor werd het juist erger..ik kan niet tegen hormonen blijkt. Ik kreeg nu vooral te horen.. je moet ermee leren leven.. nog best lastig aangezien het heel heftig is soms. Ik kan mezelf ook niet echt plaatsen als iemand met aperger en meer als HSP'er. Dit omdat ik heel gevoelig ben voor stemmingen en mensen snel kan 'lezen' en aan voel wat er is/me heel erg in kan leven in een ander. Soms meer dan ik wil of goed voor me is. Dacht juist dat mensen met autisme dit dus missen? Daarbij ook nooit gehoord qua opmerkingen van anderen dat ik grenzen overging of vreemd was of totaal niet snapte wat ze bedoelden/voelden.. juist het tegenovergestelde.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:32

Ja in de reguliere geneeskunde kom je niet ver met een hormonale disbalans, kijk eens naar een hormoonfactor trainer.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:33

Elisa2 schreef:
Ja in de reguliere geneeskunde kom je niet ver met een hormonale disbalans, kijk eens naar een hormoonfactor trainer.


Bedankt voor je tip! Ga ik inderdaad doen!

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:35

Emmaa_ schreef:
Wat betreft de diagnose durf ik niets te zeggen, maar ritalin/concerta valt best mee. Het is geen kattenpis maar het is niet alsof je er een ander persoon van wordt. Toen ik begon met slikken gaf het me echt een oase van rust, ik kon ineens helder denken zonder afgeleid te raken en ik voelde me een stuk opgewekter en prettiger in mijn vel. Met mijn psychiater heb ik toen overlegd om elk jaar een paar weken 'medicijnpauze' in te lassen zodat ik voor mezelf kon inschatten of ik het nog nodig had en of ik me er nog wel echt goed bij voelde - dat merk je namelijk niet altijd als je het langdurig slikt.

Ik heb het eigenlijk vanaf mijn 19e tot nu (word dit jaar 23) geslikt en altijd blij mee geweest. Nu ben ik ermee gestopt. Eigenlijk vooral omdat ik een hartritmestoornis heb die enorm versterkt wordt door Concerta, waardoor ik een enorm hoge hartslag in rust krijg en me vaak heel erg opgejaagd voel. Ik kan bijvoorbeeld niet een kop koffie én mijn Concerta innemen aan het begin van de dag want dan krijg ik echt hartkloppingen en voel ik me niet lekker. Daarnaast heeft het, vooral bij langdurig gebruik, ook wel echt invloed op je serotonineniveau's. Ik voelde me er neerslachtig van ondertussen, en omdat ik een ingewikkelde geschiedenis met depressie heb heb ik nu besloten om ermee te stoppen om te voorkomen dat ik nog verder afglijd.

Bij mij is het wel voor ADHD overigens, maar de medicatie blijft hetzelfde werken.

Edit: en wat betreft het uitproberen ervan.. Geef jezelf wel echt de tijd om eraan te wennen. Toen ik begon met medicatie slikken nam ik het alleen als ik het 'nodig' had en daardoor had ik enorm veel last van alle bijwerkingen die erbij komen kijken. Toen ik het een week of twee dagelijks slikte ging dat weg en voelde ik me een stuk rustiger. Het is best wel heftig om een amfetamine te slikken op dagelijkse basis en je lichaam heeft ook even wat tijd nodig om daar aan te wennen. Veel mensen zeggen dat alleen mensen met ADHD baten bij ritalin of Concerta en dat als je er druk van wordt je geen ADHD hebt.. Dat is echt onzin. In zo'n lage dosering is het niet hetzelfde als speed en ook als je ADHD hebt is het niet alsof je er moe of kalm van wordt.


Bedankt voor je bericht! Maar juist als ik dit lees denk ik des te meer dat ik het niet wil slikken.. wel fijn dat het je geholpen heeft!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:35

Elisa2 schreef:
Wat is een Moro reflex?

Het 'primitieve' schrikreflex dat we delen met de apen waar we van afstammen.
Het bange aapje klemt zich vast aan mama's vacht (...denk aan de babyknuistjes die zich sluiten om je vinger, de voetzolen van een pasgeborene doen hetzelfde).
Dit vastklampen kost bakken energie en als het Mororeflex wordt getriggerd (...'afgevuurd'...) gaat er een bovenmatige hoeveelheid adrenaline de bloedbaan in.
Zoals bij alle schrikrelexen gaan je zintuigen wagenwijd open - maar het 'sluiten' van je zintuigen naar normale waarneming blijkt lastig voor mensen die dit nog hebben. (Ieder mens hoort dit bij geboorte te hebben, rond 4 maanden hort het te 'verdwijnen' - bij sommige wanboffers gebeurt dit niet, of komt het terug na een fysieke of emotionele 'optater'.)

En er zijn dus manieren (inpp, Sally Blythe, Masgutova) om dit kwijt te raken.
Het geeft erg veel rust, kan ik zeggen.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Psychologen en snelle diagnoses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:38

Interessant, dankje voor je uitleg Janneke.

Ik kende het nog niet, ga er eens wat meer over lezen.

Heel veel succes imka, en inderdaad..dat soort verhalen over ritalin lees je meer, volgens mij is het ook echt absoluut niet gezond.