Haaruitval, tijd van het jaar of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haaruitval, tijd van het jaar of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:21

Helaas kan ik sinds een week of drie 's avonds steeds met een pluizenroller over mijn rug om al het haar ervan te krijgen. Ik heb haaruitval en geen idee waardoor het komt. Ik eet elke dag voldoende groente, heb lang vitamine D en B complex geslikt omdat ik zoveel mogelijk vegan eet, maar dit heb ik sinds een weet vervangen door multivitamine plus drie keer in de week een pil met zeewier/algenolie iets.Ik verf, style of föhn maar haar niet, borstel het maar 1x per dag voorzichtig en was het maar drie keer per week. Ongeveer een maand geleden ben ik overgegaan naar natuurlijke shampoo zonder alcohol e.d. en ik spoel het ook nog met een mengsel water-appelazijn. Dit alles is juist tegen haaruitval en mijn haar wordt ook minder snel vet, dus ik geloof niet dat het daardoor kan komen. Ik gebruik geen medicijnen. Stress heb ik de laatste tijd wel gehad, maar sinds een week is dit ook minder geworden. Iemand enig idee waardoor het kan komen? Zijn er meer mensen die er last van hebben, komt het dan misschien door de tijd van het jaar?

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:32

Ik heb hier ook ontzettend veel last van, dit kan komen door vitamine B te kort. En blijkbaar ook door vitamine D te kort.

Bij mij is het minder sinds ik veel in de zon zit, en vanuit het ziekenhuis vitamine D ampullen heb gekregen (iets met chronisch tekort aan vitamine D)

Edit: misschien is bloed prikken op je vitamines.. dat sluit een hoop uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:33

Of door een hormonaal probleem. Maar dit past misschien nog niet bij je leeftijd :+
En stress idd ! Kan nog heel lang '' nawerken ''

Palmera

Re: Haaruitval, tijd van het jaar of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:49

Bij mij viel mijn haar uit dankzij een hormoonspiraal.
Spiraal is eruit en de uitval stopte vrij vlot.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:58

Eet je genoeg? Krijg je naast dat je voldoende groente binnenkrijgt alle andere voedingsstoffen genoeg binnen? Ben je niet aan het lijnen?
Te weinig voeding kan een oorzaak zijn :j je hoort ook best vaak dat het met vegan eten best wel lastig is om alles voldoende binnen te krijgen. Dan ben je niet eens bewust in een calorietekort. Hoe lang eet je al zo?
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben hoor, ik weet de verdere achtergrond niet. Maar mijn eigen haar viel enorm uit toen ik te weinig at, vandaar. :)

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:19

Ik geloof dat een ijzer of B12 gebrek ook voor haaruitval kan zorgen. Ik heb hier (ben vegetariër) nl ook een tijdje last van gehad. Slik nu deze supplementen https://m.vitaminstore.nl/Product/Detail/1505. Lijkt goed te werken!

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:39

Google is op biotine (supplement)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:39

Veganisten/vegetariërs kunnen inderdaad een B12 tekort krijgen en daardoor haaruitval. In mijn familie zijn er een aantal mensen die B12 zelf niet aan kunnen maken en haaruitval krijgen als ze geen B12 injecteren. Injecteren werkt veel beter dan het slikken van supplementen. Tegenwoordig is er ook een spray, die volgens dit artikel ook goed schijnt te werken: https://b12tekortblog.wordpress.com/201 ... haargroei/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:07

Bedankt voor alle reacties,
Op het gebied van hormonen kan het denk ik niks zijn, ik slik geen pil meer (nadat ik hier 2 jaar geleden mee gestopt was had ik ook heel erg last van haaruitval overigens) en de overgang is wel heel erg vroeg :')

Nu heb ik even via het voedingscentrum ingevuld wat ik gister gegeten heb om te kijken en daar komt het volgende uit:

Tekort:
Ongeveer alle vitamine B
Zink
Selenium
Natrium (zout dus, lijkt me juist goed?)
Calcium
IJzer

Krappe kant:
Eiwit
Vitamine D
Vitamine A
Nicotinezuur
Jodium
Vitamine C

Goed:
Vet
Koolhydraten
Vezels
Kalium
Magnesium
Vitamine E
Foliumzuur
Fosfor

Ik krijg ongeveer 1500 kcal binnen en de richtlijn voor mij is 2100kcal, dus niet heel schokkend laag, maar ik zou hem misschien beter op 1800 kunnen hebben omdat ik ook wil afvallen. Maar dat ik zoveel tekort/krappe kant heb vind ik wel schokkend. Ik had juist het idee dat ik gezond at, maar niet dus. Komt het dan dus toch daardoor? Ik ben blij dat ik met de multivitaminen begonnen ben, als ik de hoeveelheid die ik slik erbij optel zit ik namelijk wel goed met alles. Alleen mijn kcal nog even iets omhoog misschien.

Overigens B12 tekort door opnameproblemen lijkt me niet heel logisch bij mij, want ik eet vleesvervangers en alpro yoghurt ect. waar b vitamine bijgevoegd is, nu is dat blijkbaar toch te weinig, maar ik heb ook nog altijd vitamine B complex geslikt en dan sinds kort multivitaminen waar ook alle B vitamines inzitten, dus ik denk dat ik meer vitamine B binnenkrijg nu dan toen ik nog vlees at(3 jaar geleden). Uitsluiten met een bloedtest lijkt me wel goed voor de zekerheid, maar jeetje wat een prijzen! Voor een vitamine check 250 euro.. Of het moet bij de huisarts goedkoper zijn.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:19

via de huisarts is het eigen risico

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:21

Blue_Monday schreef:
via de huisarts is het eigen risico

Dat is niet waar, dat wordt gewoon vergoed. Mits iets opgestuurd (bloed oid) of voorgeschreven wordt, is het eigen risico.

Maar een bezoekje aan de huisarts kan nooit kwaad lijkt me. Die kan accurater dingen vaststellen, dan een vragenlijst via het Voedingscentrum ;-).

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:53

Ik zal even mijn ervaring met haaruitval delen: Ik heb ook heel veel last van haaruitval voor een langere periode, dit komt hoogstwaarschijnlijk door een hoge doos medicatie die ik in 1 keer heb gehad (ik heb al mijn entingen voor het buitenland in 1 keer moeten doen). Ook kan dit komen door een stress moment zoals een bevalling of een ziekenhuisopname waardoor je in één keer heel veel stress en medicatie krijgt. Deze "aandoening" noemen ze telogeen effluvium. Het houdt in dat je haar niet de normale groeicyclus volgt maar veel eerder uitvalt, je haren worden dus niet volwassen maar worden eerder al afgestoten. Je krijgt dus veel korte haartjes en veel uitval.

Ik ben naar een dermatoloog gegaan nadat ik alle bloedtesten voor vitamines en schildklier goed had doorstaan en hij had binnen 10 minuten al een diagnose. Het kan opeens ontstaan en het gaat vanzelf weer weg maar kan wel een jaar duren. Ik gebruik nu een medicatie op de hoofdhuid om het te versnellen en ik merk na anderhalve maand al dat mijn inhammen weer zijn opgevuld en mijn haar voller is.

Nogmaals dit was het bij mij, bij jou kan het iets totaal anders zijn maar als je er erg veel last van hebt kun je het beste naar de dermatoloog.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:06

Ik volg even.
Heb namelijk ook last van veel haar uitval moet gewoon dagelijks stofzuigen omdat er elke dag veel haren liggen de haarborstel zit ook elke keer vol.
Terwijl dat normaal minder is.
Ik dacht dat het door veel zon kwam maar zit er aan te denken om ook maar eens bloed te prikken..