Tekenbeet, testen op Lyme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:33

AmyJamess schreef:
Bedankt allemaal.
In eerste instantie vind ik de HAP bellen wat over dreven. Maar als ik zo thuis ben ga ik toch denk ik maar even informeren.
Ik heb 1 foto. Helaas werkt mijn camera niet goed waardoor ik geen duidelijke foto heb kunnen maken.
De grote kring is nu bijna weg. Alleen nog een donker rode kring om de beet heen.


Bellen voor advies mag altijd.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Tekenbeet, testen op Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:43

Even goed opletten want de rode kring hoeft niet perse om de beet heen te komen. Hij kan overal op je lichaam komen

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:11

Marie_Anne schreef:
AmyJamess schreef:
Bedankt voor de tips. Ik ga maandag meteen de HA bellen voor antibiotica.

Over de antibiotica: ik zou me gewoon door mijn huisarts laten adviseren en niet door vreemden op internet.
Zodra het woord lyme valt duiken er altijd een hoop zelfbenoemde experts op.


Ik zie mezelf echt niet als een expert, maar na een lang traject leer je gewoon veel over zo'n ziekte, de behandelingen en de co-infecties. Een ervaring die ik zeker niet als enige heb, is dat de reguliere kennis over Lyme in Nederland helaas erg achterloopt.

Ik ben al 11 jaar ziek door Lyme & co omdat mijn huisarts mijn kringen niet herkend heeft. Na 6(!) jaar kreeg ik 4 weken antibiotica, toen ze het eindelijk vonden door een tweede kring. Natuurlijk hielp dat niet meer, dus ondertussen zit ik maandenlang aan antibiotica infusen, al 3 jaar aan stapels pillen en ben ik al heel lang doodziek. Of ik ooit beter word weten we nog niet, en wat de schade zal zijn als ik wel beter word is ook niet bekend. Ik zou willen dat iemand 11 jaar geleden mijn ouders op Lyme had gewezen, dan had mijn leven er nu totaal anders uit gezien.

Daarom duiken er dus altijd 'zelfbenoemde experts' op, want wat nou als ik ook maar één iemand kan helpen om dit te voorkomen? Dat is niet omdat ik mezelf beter vind dan huisartsen, maar na al die jaren leer je er gewoon veel over. Er lopen zoveel mensen met een vergelijkbaar verhaal rond, als we elkaar nou informeren kan dat anderen misschien dit traject besparen.

x_Heidi schreef:
Als je bent gebeten betekent een rode kring niet METEEN lyme.

En dit klopt dus niet. Een kring (Erythema Migrans) ontstaat door Lyme, niet door de beet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:31

melody7 schreef:
Marie_Anne schreef:

Over de antibiotica: ik zou me gewoon door mijn huisarts laten adviseren en niet door vreemden op internet.
Zodra het woord lyme valt duiken er altijd een hoop zelfbenoemde experts op.


Ik zie mezelf echt niet als een expert, maar na een lang traject leer je gewoon veel over zo'n ziekte, de behandelingen en de co-infecties. Een ervaring die ik zeker niet als enige heb, is dat de reguliere kennis over Lyme in Nederland helaas erg achterloopt.

Ik ben al 11 jaar ziek door Lyme & co omdat mijn huisarts mijn kringen niet herkend heeft. Na 6(!) jaar kreeg ik 4 weken antibiotica, toen ze het eindelijk vonden door een tweede kring. Natuurlijk hielp dat niet meer, dus ondertussen zit ik maandenlang aan antibiotica infusen, al 3 jaar aan stapels pillen en ben ik al heel lang doodziek. Of ik ooit beter word weten we nog niet, en wat de schade zal zijn als ik wel beter word is ook niet bekend. Ik zou willen dat iemand 11 jaar geleden mijn ouders op Lyme had gewezen, dan had mijn leven er nu totaal anders uit gezien.

Daarom duiken er dus altijd 'zelfbenoemde experts' op, want wat nou als ik ook maar één iemand kan helpen om dit te voorkomen? Dat is niet omdat ik mezelf beter vind dan huisartsen, maar na al die jaren leer je er gewoon veel over. Er lopen zoveel mensen met een vergelijkbaar verhaal rond, als we elkaar nou informeren kan dat anderen misschien dit traject besparen.

x_Heidi schreef:
Als je bent gebeten betekent een rode kring niet METEEN lyme.

En dit klopt dus niet. Een kring (Erythema Migrans) ontstaat door Lyme, niet door de beet.

Het spijt me oprecht dat jij al zo lang ziek bent. Maar dat feit maakt je in mijn ogen niet gekwalificeerd om uitspraken te doen over bijvoorbeeld de richtlijnen voor medicatie.

Er gaat heel veel onzin rond op internet over lyme, en er zijn heel veel zelfdiagnoses.

Het is ontzettend lastig om als leek uit te vinden wat nou betrouwbare informatie is.
Medisch advies en diagnoses van anonieme vreemden op een forum valt daar wat mij betreft in ieder geval niet onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:05

AmyJamess schreef:
Bedankt allemaal.
In eerste instantie vind ik de HAP bellen wat over dreven. Maar als ik zo thuis ben ga ik toch denk ik maar even informeren.
Ik heb 1 foto. Helaas werkt mijn camera niet goed waardoor ik geen duidelijke foto heb kunnen maken.
De grote kring is nu bijna weg. Alleen nog een donker rode kring om de beet heen.



Je kunt de HAP ook gewoon bellen voor advies he? En dan schatten zij wel voor je in of het overdreven is of niet. Dan vinden ze daar helemaal niet erg, weet ik uit ervaring. Beter dan dat je maandag van je huisarts te horen krijgt dat je te laat bent.

Maar goed, hopelijk ben je inmiddels zo verstandig geweest om dat te doen. ;)

nicole_floor

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:37

Hannanas schreef:
Probeer het heel heel heel goed op de foto te zetten en teken met een pen op je been de randen van de kringen. Bewijs vastleggen voordat de kring verdwijnt.

Dit dus en maandag gewoon je huisarts bellen, die kijkt er dan wss ook even naar.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:09

Marie_Anne schreef:
Over de antibiotica: ik zou me gewoon door mijn huisarts laten adviseren en niet door vreemden op internet.
Zodra het woord lyme valt duiken er altijd een hoop zelfbenoemde experts op.


Die zogenaamde experts vind je ook onder artsen!
Artsen die er ook verschillend over denken en verschillende of zelfs geen behandeling geven.
1 ding is zeker, lyme is heel heel ernstig en hoe langer je het hebt, hoe kleiner de kans dat je er vanaf komt.

Sterkte ts!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:15

Marie_Anne schreef:
Er gaat heel veel onzin rond op internet over lyme, .


Grappig dit, want veel artsen vertellen ook nog steeds onzin omdat ze niet op de hoogte zijn.
Daarbij is er nog zoveel onbekend en worden er steeds nieuwe dingen ontdekt bij de onderzoeken naar lyme.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:41

Marie Anne:
vwb zelfbenoemde experts: wat mij opviel in deze discussie is dat er direct gesteld werd: ga naar een arts van Ilads, die zijn echt deskundig mbt Lyme.

Verder: EM (potjeslatijn voor: bewegende rode kring) is geen best teken - het duidt op een ernstige ziekte, het is niet een symptoom zoals hoesten dat nog van alles kan betekenen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Tekenbeet, testen op Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:18

Ik hoop dat je inmiddels een arts hebt gezien en aan de antibiotica bent. Bij een EM na een tekenbeet is geen verder onderzoek nodig. Het is kenmerkend voor de ziekte van Lyme. In de Nederlandse huisartsen richtlijn wordt hooguit 14 dagen behandeling met antibiotica geadviseerd. De ILADS adviseert bij een erythema migrans al 6 weken in hoge dosis. Maak een foto van de (vermoedelijke) erythema migrans en noteer de datum van de foto; omcirkel de erythema migrans met een balpen en neem een paar dagen later weer een foto, zodat het groter worden van de erythema migrans aan te tonen is. Het beste zou zijn om elke dag een foto te maken, zodat het verloop van de huiduitslag te zien is. Houdt ook van evt. andere symptomen de data bij. Bij het verschijnen van een erythema migrans moet er onmiddellijk antibiotica worden genomen, zonder te wachten op uitslagen van testen. Er moet niet onnodig tijd worden verspild: hoe langer men besmet is, hoe moeilijker het is om te genezen.

Helaas voor mij was dit toen ik 10 jaar oud was allemaal nog niet bekend. Ik heb na de tekenbeet een rode uitslag gekregen die steeds groter werd en uiteindelijk vanzelf weer weg ging. Destijds naar de huisarts geweest, maar omdat ik niet de kenmerkende ringen had werd het afgedaan als een uitslag die vanzelf weer weg ging. Inderdaad hij ging vanzelf weer weg. De lyme helaas niet. Inmiddels arbeidsongeschikt thuis en het heeft mijn leven behoorlijk op zijn kop gezet. Wat ik er mee wil zeggen: neem Lyme alsjeblieft serieus! Het is echt een rotziekte om te hebben. De mensen die hier reageren en afgedaan worden als 'zelfbenoemde' experts weten hier alles van en gunnen dit niemand anders. Het enige wat wij kunnen doen is anderen waarschuwen.