Vaak verkouden/holte ontsteking. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Vaak verkouden/holte ontsteking. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:08

Hi bokkers,

Ik zou het fijn vinden als jullie met mij meedenken.

Al vanaf 2010 (wat ik mij kan herinneren) zit mijn neus dicht, ben ik regelmatig verkouden.
Ik heb toen een aantal jaar neusspray gebruikt en daarvan weer afgekickt. Ik heb mij nooit echt ge-irriteert aan mijn dichte neus en slechte reuk; want ik werkte in de gehandicaptenzorg en nu in de kinderopvang. Dacht ook dat dit door mijn werk kwam.

Afgelopen jaar november heb ik een flinke voorhoofdholteontsteking gehad, in januari en februari weer.
Flinke groene snot, geen lucht, dikke zere keel, schor, zere jeukende ogen, oorpijn, dichte jeukende oren en voel ik luchtbelletjes klappen in mijn neusholte (ontluchten van de bijholtes). Dit houdt dan dik 2 weken aan, daarna wordt het minder en heb ik alleen nog een dichte neus. Tijdens een holte ontsteking kijk ik scheel van de hoofdpijn.
Af en toe heb ik ook een jeukende neus en niesbuien.

Ik heb wat antibiotica gehad, wat overigens niet geholpen heeft. Ben bij de KNO-arts geweest; die vond de klachten allemaal wel meevallen.
Twee weken terug een neusscopie gehad, ik had toen geen klachten (behalve een dichte neus). Hier kwam uit dat mijn neus iets vernauwd is, dit kunnen ze open schroeien maar ivm stollingziekte heeft dit niet de voorkeur. De kans dat er littekenweefstel komt is dan zeer groot en dan wordt het nog vernauwder dan dat het nu al is.

Na de neusscopie van twee weken terug, de dag erna weer flink verkouden, niesbuien, dikke groen/gele snot, jeukende ogen, rode ogen, schor ect.
Vandaag heb ik alleen nog maar geslapen en scheel gekeken van de hoofdpijn, paracetamol helpt niet op zn moment. Dit is alweer dag 9 dat ik zo erg verkouden ben.

Maar wat nu?
Jaren terug al eens zn huidtest gehad, ik reageerde nergens op gelukkig.

Mijn sociale leven begint hier ook wel onder te lijden. Ik moet het vaak afzeggen vanwege dit.
Na mijn werk ben ik echt moe en wil ik alleen nog maar slapen. Ik maak dagen van 10 uur. Mijn weerstand is laag, maar kan ook niet opbouwen omdat ik vaak zo moe/energieloos ben. Overigens op mijn werk heb ik wel energie voor 10 en geen dipjes, komt er allemaal uit als ik klaar ben met werken.

Edit; ik doe elke ochtend en avond een neusdouche. Snuit mijn neus niet, haal alleen maar op.

Waar kan ik nu nog aan denken? -O-

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vaak verkouden/holte ontsteking. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:00

Ik ben zelf na veel verkouden te zijn geweest met een multivitamine gestart, daarna zelden meer verkouden.
Ik werk ook in de zorg dus veel virusjes die ik kan oppikken

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:32

Door allergieën/overgevoeligheid heb ik ook jaren met ontstoken bijholtes gelopen, ik rook niets meer, smaak was minder, altijd alles dicht en mijn neus snuiten durfde ik amper in gezelschap, niet fijn wat er dan vrijkomt.
Na verschillende onderzoeken was de conclusie chronische bijholteontsteking en sindsdien gebruik ik dadelijks een neusnevel op voorschrift van de huisarts.

Wat een verademing! Ik ben net als iedereen op zijn tijd neusverkouden, maar dat is niets vergeleken met de situatie daarvoor. Het heeft lang geduurd voor ik weer eens via mijn neus ging ademhalen, zo raak je eraan gewend dat het altijd potdicht zit.
Laatst bijgewerkt door Grit op 27-05-18 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:46

Toch weer opnieuw aandringen op onderzoek bij een kno arts, het kan maar zo zijn dat er tijdens de vorige ontstekingen in de bijholtes rotzooi is achtergebleven en soms moeten de holtes operatief worden schoongemaakt. Misschien elke dag ook verse gemberthee gaan maken en opdrinken, mijn schoonzusje is nooit meer verkouden geweest sinds ze dit drie jaar geleden is gaan doen. En je weerstand toch wat opkrikken door op tijd rust te nemen en toch beweging, zoals wandelen. En de juiste voeding nemen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 18:11

Polly; Ik slik inderdaad al verschillende sublementen bij om de weerstand te ondersteunen.
Ik ga eens kijken naar multivitamine :j Ik slik geregeld gebufferde vitamine C bij.

Grit; Wat fijn dat dat bij jou heeft geholpen. Inderdaad je neus snuiten, nu doe ik dat niet meer, maar moet hem wel geregeld ophalen als ik zo verkouden ben. Man je schaamt je r*t.

Bigone; Vorig jaar naar een dietiste geweest om inderdaad betere voeding tot mij te nemen. Ik kan niet tegen gluten en heb de jaren daarvoor een verkeerd dieet gevolgd, waardoor ik veel tekorten in de hand heb gewerkt. Ik ben nu een jaar bezig met de juiste voeding met ondersteuning van sublementen mijn weerstand omhoog te krijgen.
Ik drink geregeld water met citroen/gember of maak groene sapjes van spinazie, groene appel, bleekselderij, citroen, gember, komkommer voor de weerstand. Eet heel veel groentes overdag.
Rust nemen is wel een dingetje, daar heb ik wel moeite mee. En sporten naast mijn werk schiet er bij aan omdat ik of te moe ben of barstende hoofdpijn heb van de verkoudheid.

Ik bel morgen mijn huisarts weer voor een afspraak.
Ondanks dat ik een aantal jaar geleden getest ben op allergieën, wil ik mij toch ook laten testen op huisstofmijt en een bloedtestje voor evt. tekorten. Waar kan ik nog meer aan denken om aan te kaarten bij de HA?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:33

Bij mijn neusscopie kwam ook niets, ik weet dat ze bij mij de conclusie mede trokken aan de hand van een scan/foto. Maar dat is al 25 jaar geleden, dus ik weet het ook niet precies meer.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 08:24

Ze hebben het nu niet over een scan of foto gehad.
De arts vond de klachten wel meevallen ter vergelijking wat hij nog meer ziet. Ja leuk, en fijn natuurlijk. Maar dat neemt mijn klachten nog niet weg :’)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:27

Tja, het zal altijd erger kunnen als dat de maatstaf is...
Ik heb het ook jaren voor lief genomen en je went er soort van aan, maar toen mijn klachten minder werden, merkte ik pas hoeveel last ik er eigenlijk altijd van had.
Die smaak van een dooie mus in mijn mond mis ik in elk geval niet :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:39

Hoe ben je getest op allergieen?
Als je geen moeite hebt met thee drinken kun je ook brandnetel thee gaan drinken. Ik merk dat ik echt minder allergieklachten heb als ik dagelijks de thee drink.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:15

Hahahah Grit!

Op mijn onderarm hebben ze allerlei testjes gedaan. Maar ze kunnen ook op je rug toch een grotere allergietest doen?
Ik drink elke dag kamille thee en ginko thee om de weerstand te verhogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:18

Een doorverwijzing voor de kno arts vragen. Ik heb ook jaren lang een verkouden neus gehad, verstopte neus en veel niezen. Bij mij zijn m'n gangen in m'n neus niet recht wat voor deze klachten zorgen.
In het verleden is m'n tussenschotje rechtgezet.
Uit de scan die toen is gemaakt bleek dat ik geen ontwikkelde voorhoofdsholte heb.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:20

Nassie schreef:
Hahahah Grit!

Op mijn onderarm hebben ze allerlei testjes gedaan. Maar ze kunnen ook op je rug toch een grotere allergietest doen?
Ik drink elke dag kamille thee en ginko thee om de weerstand te verhogen.

Ja ze kunnen op je onderarm testen. Maar ook je bloed en ook plakkertjes en daarnaast longtesten. Dit heb ik bij de allergoloog laten doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:25

Ik heb al jaren een zelfde soort probleem. Eigenlijk een verkoudheid die nooit helemaal overgaat.

Een allergietest op de huid zegt niet zo veel. Er zijn zo veel verschillende soorten stoffen waar je allergisch voor kan zijn. Ze testen alleen de meest voorkomende en waar je veel mee in aanraking komt. Huisstofmijt zit daar eigenlijk altijd al bij in.
Ik heb onlangs zo'n test gehad en er kwam niets uit.

Ik heb ook verschillende bloedtesten gehad en altijd was het goed. Zowel de allergietest als tekorten.

Bij mij is het waarschijnlijk stress al lijkt het op hooikoorts.
Ik kan ook slecht tegen airco's overigens.
Zodra ik merk dat het snot vast zit of taai wordt gebruik ik direct neusspray. Daarmee kan ik tegenwoordig een ontsteking voor zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:58

Ik ben een aantal jaren chronisch verkouden geweest, en ieder griepje of een keer kouvatten werd een stevige keelontsteking met fikse koorts.

De oplossing was bij mij: een gedegen 'kuur' darmflora versterken. (Natuurgeneeskundig arts, had ontlastingsonderzoek laten doen: de beschermende stof sIgA met de I van immuniteit werd te weinig aangemaakt door de flora.)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 22:44

Purny; ik ben 1,5 week terug bij de KNo geweest voor een neusscopie. Daar kwam niets uit en verder wilde de arts ook niet gaan.
Ik wil nu weer een afspraak maken bij de HA. Kijken wat er nog meer kan. Ik ben na mijn werk zo moe van de verkoudheid, dat ik al mijn vrije tijd nodig heb om bij te komen.

No_No ik ben ook wel bekend met stress. Hmm klinkt niet veelbelovend al die testen waar niets uit komt ha ha.

Janneke2 Ah darmflora zou ook nog kunnen. Ik had vorig jaar een lekkende darm. Ben nu een jaar bezig met goede ondersteunde voeding om de darm weer te laten helen. Thanks voor de tip!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:51

Bij mij zag ze het op de scan die ze 9 jaar geleden hadden gemaakt. Hebben ze van jouw geen scan gemaakt?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 17:53

Nee geen scan gemaakt. Wist ook niet dat dat kon.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:44

Gebruik je veel melkproducten? Stop daar eens een poosje mee, kijk of het helpt. Melk werkt nogal slijmvormend namelijk.
Zelf heb ik mijn jeugd jarenlang last gehad van chronische bijholtenontstekingen. Enige wat KNO-arts destijds deed was spoelen (ik zal je de bloederige details besparen.....).
Het werd beter toen ik ging samenwonen. Omdat hij nogal allergische was/is geen wollen vloerbedekking meer en veren kussens enzo. En toen werd het steeds beter, ondanks dat ik ooit een allergietestje had gehad, waar niks uitkwam.
Ondertussen heb ik al een paar jaar eigenlijk geen last meer. Moet er alleen om denken dat zodra ik neusverkouden wordt ik gelijk de slijmvliezen onderdruk met iets de echte neusspray.
Sinds een paar jaar eet ik geen gewone yoghurt meer maar Alpro en dat bevalt ook goed.

O, ja ik heb ook een paar jaar Flixonase neusspray gebruikt, maar daar kreeg ik op een gegeven moment bloedneuzen van. Hoorde laatst dat je dat naar buiten moet sprayen en niet tegen je neusbot.
Heb je dat al eens geprobeerd? Want dat kan ook helpen namelijk.

En misschien ben je dan wel niet bewezen allergisch, maar reageer je wel overgevoelig op bepaalde stoffen. Dieren/huisstofmijt/wol/veren, etc.
Kijk daar dus ook eens naar.

Sterkte in elk geval.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:33

Bedankt Marie voor je uitgebreiden verhaal :)
Ik neem bijna geen melkproducten, soms wat biologische kwark/kaas of roomboter. Dat kan ik inderdaad wel laten staan.

Neusspray wil ik niet gebruiken vanwege de verslavende werking.
Ik heb wel avamist van de kno arts. Die mag ik 1keer per dag gebruiken en goede tip om naar buiten te spuiten. Nog niet eerder gehoord.

Vloerkleden heb ik niet. Maar sinds ik ben gaan samenwonen ben ik wel van lerenbank naar stoffenbank, houten bed naar boxspring en van rolluiken naar gordijnen gegaan. Dus wellicht is dat ook een trigger.

Net bloed laten prikken op hooikoorts en eventuele tekorten.
Huisarts denkt meer dat het komt door lage weerstand. Dus meer rust, regelmaat, sport en goede voeding. Zo min mogelijk stress. Maandag uitslag van de bloedtest.