postnatale depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

grijs_wolkje

postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 08:26

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Mocht je me herkennen kun je altijd een pb'tje sturen :)

Waarom dit schaduwaccount? Omdat ik een postnatale depressie heb en ik merk dat daar een enorm taboe op rust.
We hebben er ook lang over gedaan om zwanger te raken en hebben vele behandelingen bij de fertiliteitskliniek gehad.

Meerdere jaren hebben we de vurige wens gehad om een kindje te krijgen en mijn zwangerschap is zonder kwaaltjes verlopen. Geen misselijkheid, geen vermoeidheid, geen maagzuur, geen zere heupen.. zwanger zijn vind ik geweldig *D begin maart was het eindelijk zover, de bevalling! Deze was lang en zwaar, 28 uur over gedaan en de kleine lag in kruinligging waardoor ze er heel moeilijk uit kon. Uiteindelijk werd ze geboren en voelde ik... niet direct de diepe liefde, de onbreekbare band met dit kleine wezentje -O- Ik was wel blij dat ze er eindelijk was :)

Naar huis, kraamhulp, zóveel informatie dat je hoofd bijna ontploft, ineens een klein baby'tje in huis.. gelukkig heeft mijn man al ervaring met kinderen wat wel super fijn is :))
Ik wilde heel graag borstvoeding geven, liefst tot ze een jaar of 2 zou zijn. Dit is helaas mislukt, in het ziekenhuis is er een slechte start gemaakt waardoor ik binnen een dag tepelkloven tot mijn tenen had en de hele kraamweek is het tobben geweest met kolven, aanleggen, geen toeschietreflex hebben, een boos kindje omdat ze dorst had maar het te lang duurde voordat er iets uitkwam. Een lactatiedeskundige in huis gehaald, die gaf tips over het aanleggen en power-kolven om de productie te verhogen. 3 keer per dag een uur lang 5 minuten kolven, 5 minuten rust, 5 minuten kolven enz. Nog meer getob kwam erbij, gelukkig was de kraamhulp echt fantastisch :+: . Het jammere was dat er na 4 dagen powerkolven nog steeds maar 15 cc per borst uitkwam en onze dochter ondertussen een flesje kreeg omdat ze anders teveel zou afvallen. Weer contact met de lactatiedeskundige en die was verbaasd dat de productie er nog niet echt was, ik zou borsten als meloenen moeten hebben met al dat gekolf en aanleggen. Ze liet doorschemeren dat het er misschien niet in zat... en ook de kraamhulp zei me na te denken of ik dit vol ga houden als mijn man weer gaat werken.
De keuze was snel gemaakt, de fles zou het worden. Ik voelde opluchting, rust.. geen getob meer. Maar ik voelde ook een gevoel van falen, ik wilde ZO graag. Goed, terug naar de depressie :)

In het verleden heb ik depressies gehad en ik weet dat ik er gevoelig voor ben, ik had ook al aan de kraamhulp gevraagd waar ik op moest letten. zij vertelde mij het volgende:
-kraamtranen horen erbij en zijn helemaal niet erg, alleen als je na 2 weken nog veel huilt moet je opletten
-minder goede dagen zijn heel normaal, maar als de mindere dagen te lang duren, bijvoorbeeld een ruime week, kan het een kenmerk zijn van een beginnende depressie
-opzien tegen de zorg voor je kindje, als de dag begint denken: daar gáán we weer
-veel willen slapen of juist niet slapen
-prikkelbaar zijn, niet lekker in je vel zitten

+:)+ bedankt kraamhulp, ik heb nu nergens last van maar dan weet ik waar we op moeten letten! De eerste maand zat ik op mijn roze wolk, genoot van de kleine meid en kwam erachter dat ik een geboren moeder ben <3 totdat...

Ik mijn man een berichtje stuurde dat ik het moeilijk vond om tegen haar te kletsen als ik de hele dag alleen ben met haar. Dit was toen ze een maand oud was, ik dacht dat het kwam omdat het begint te wennen, het eerste spannende eraf was en de kraamvisite ook wel zo'n beetje allemaal geweest was. Ondertussen gaat het kletsen tegen mijn baby'tje iets makkelijker, maar ik heb wel last van de volgende punten:
- ik schaam me. we wilde zo lang een kindje en dan ben ik er nu niet blij mee. Familie weet ook van niets
- een leeg gevoel hebben, niet in contact staan met mijn emoties
- somber zijn, veel huilen
- mijn familie woont ver weg, werkt, kan of wil niet oppassen, vriendinnen werken fulltime.. er is niemand die haar even over kan nemen als het me teveel wordt. Dat verstikt me soms en maakt me paniekerig
- als ze begint te huilen denk ik niet: kom maar bij mama ik troost je wel. Ik denk 'wanneer houdt je op met huilen, stop met huilen!'
- als ze op bed ligt te slapen met tegenzin de babyfoon aanzetten, als ik haar niet zie en hoor dan is ze er niet
- de verzorging op automatische piloot doen zonder emoties
- gedachtes hebben als: als ik van de trap val met haar in mijn armen is ze dood. Als een auto ons niet ziet en haar aanrijd is ze dood. als de tunnel instort als ik daar rijdt is ze dood. als de benzinepomp ontploft als ik tank is ze dood. En daar zit dan ook geen emotie bij, heel eng eigenlijk
- Het voelt alsof er ieder moment iemand aan de deur kan komen en zeggen: 'bedankt voor het oppassen, ik neem haar weer mee, daahag!'

Wat ik nog het ergste vind is dat ze 1,5 week geleden heel erg moest huilen van de buikpijn. Ik heb haar toen iets harder vastgepakt dan dat ik normaal zou doen, het was niet té hard..maar toch. Daar ben ik erg van geschrokken en ben naar de dokter gegaan. Deze heeft me doorverwezen naar de GGZ, ik wacht nu tot er contact wordt opgenomen.

Ons kindje is echt een schatje. Ze huilt bijna nooit en is heel tevreden, gaat zonder huilen slapen en geeft me prachtige lachen. Dat is wat me op de been houdt, het is niet zo dat ik helemáál geen band voel met haar. Ook het babyzwemmen vind ik super leuk en genieten we van <3
Mijn man weet ook wat er aan de hand is en neemt haar zo vaak mogelijk over, zodra hij thuis komt ben ik 'mom off duty' . Om de week komt oma een dagje oppassen zodat ik tijd voor mezelf heb, meer mogelijkheid tot mensen op haar laten passen zijn er niet op dit moment.

Wat wil ik met dit topic? In contact komen met lotgenoten, vrouwen die dit ook hebben meegemaakt. Hoe ging dat bij jou? Heb je ook gesprekken gehad met een psycholoog? Heb je het je familie verteld en hoe reageerde die? Ik hoor toch vaak: 'ja maar dat hoort erbij he, jij wilde een kind....' en 'genieten hoor! Voor je het weet is ze groot!'

Tot slot vind ik het oneerlijk en niet leuk voor mezelf, voor ons dochtertje, voor mijn man.. ik wil zo graag genieten van deze tijd, misschien is dit de enige babytijd die we mee mogen maken.. en dan lukt het niet zoals ik dat graag zou willen.

En respect als je dit hele verhaal gelezen hebt _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Dani op 18-05-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek.

Rocamor

Re: postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:36

Ik ben (gelukkig) geen ervaringsdeskundige (want kindvrij).

Ik heb wel een collega gehad die het heeft meegemaakt. Vlakbij ons werk lag een spoorlijn. Ze heeft (vertelde ze achteraf) meermaals gekeken of en hoe ze daar vanaf kon springen.

Il vind het knap dat je toch je verhaal vertelt. Die taboe zal doorbroken moeten worden, zodat andere vrouwen zich niet schuldig hoeven te voelen als het hen ook gebeurt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat je je snel weer fijn kunt voelen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:38

Hier in de familie "heerst" ook (postnatale)depressie. Ik herken jou gedachtes. Mijn zusje had precies het zelfde.

Zij heeft ook hulp gekregen van een psycholoog, eveneens als mijn moeder bij de geboorte van mijn broertje. Dat heeft hun allebij goed geholpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:01

Ik heb een PD gehad na mijn 3de en ben maanden uit de running geweest.
Gelukkig kon mijn man (verdeeld) zorgverlof opnemen en hebben wij hulp thuis gehad.

Ik kon nl niet met 3 kinderen alleen thuis zijn; ik durfde ook niet.
De baby? daar deed ik niets mee.
Tijdens de kraamtijd zei mijn man al tegen de kraamhulp dat het mis was omdat ik alles door anderen liet doen.
Dat was volgens hem al niet in orde, maar de kraamhulp (+stagiaire) vonden dat ik gewoon van mijn rust genoot omdat zij er nog waren.
Ik zag tegen alles op, durfde niet te gaan slapen ('s avonds voelde ik mij iets beter) omdat ik wist dat ik de volgende dag niet mijn bed uit kon komen en niks kon.

Mijn dochter is begin augustus geboren en ik heb tot december (in het begin fulltime later afbouwend) hulp gehad die wist met dit soort dingen om te gaan.
Vanaf januari ben ik begonnen met een paar uur werken, en in februari was ik redelijk weer "de oude".

Moet zeggen dat ik sinds die tijd nog steeds momenten heb dat ik mij slechter voel (helemaal in de winter) en ik hoor van meerdere om mij heen die dit gehad hebben dat ze altijd moeten blijven opletten om niet weer een een neerwaartse spiraal te komen.

Hier rust er gelukkig geen taboe op'; mijn zus herkende het gelijk en heeft de huisarts geïnformeerd.

Wel waren er mensen in de omgeving die vonden dat het na 2 maanden wel eens over moest zijn; die zagen mij dan op een goede dag "vrolijk" rondlopen dus ik was weer beter.
Ik ken ondertussen echt veel mensen die het in meer of mindere mate hebben gehad.

Ik had echt het gevoel dat ik niets was, wat had mijn man/gezin aan mij?
Ook tegen mijn man werd wel gezegd dat het te begrijpen was als hij mij achter zou laten.

De eerste tijd bracht de hulp mijn oudste naar school (die ging net naar groep 1 na de vakantie) zij nam dan alle kinderen mee zodat ik niet alleen thuis was met 1 of meerdere kinderen.
Overdag nam zij het hele huishouden over en de eerste tijd deed ik ook eigenlijks niets.
Kon alleen maar huilen.

Ook moest ik een boekje bij houden over wat ik die dag "leuk" vond; kon ook zien dat na enkele weken het lijstje steeds langer werd (dus alleen maar focussen op wat er wel goed ging).
Had ook regelmatig een hele slechte dag hoor, maar dat werd gelukkig langzaam aan steeds minder.
Zij liet mij vrij en liet mij helpen als ik wilde en elke week werd dat vanzelf steeds meer wat ik kon doen.

De laatste periode was zij er alleen 's ochtends omdat de opstart het moeilijkste was voor mij.
Zij sprak dan met mij de dag door (wat moet er gebeuren en hoe laat) en ging dan steeds eerder naar huis.
Later heeft mijn man nog een tijdje de kinderen 's ochtends gedaan als ik een terugval had.
Gelukkig had hij een fijne baas die het prima vond als hij dan een dagje later begon.

Om mij heen had ik fijne mensen waardoor ik 's middags altijd wel iemand had die even langs kwam om een praatje te maken.
Mijn vriendin nam regelmatig mijn zoon mee uit school (haar zoon zat in dezelfde klas) zodat ik niet in de stress zat met de andere 2.

Pff toch een heel verhaal geworden :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:09

Heftig zeg, hopelijk krijg je de juiste hulp. Ik heb geen kinderen dus weet niet hoe het is. Maar misschien is het vergelijkbaar met een gewone depressie qua emotieloosheid en geen zin in dingen. In welke omgeving woon je? Misschien zijn er bokkers die het leuk vinden om je te helpen en een rondje met haar willen lopen.... ?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:06

Zonnetje81 schreef:
Heftig zeg, hopelijk krijg je de juiste hulp. Ik heb geen kinderen dus weet niet hoe het is. Maar misschien is het vergelijkbaar met een gewone depressie qua emotieloosheid en geen zin in dingen. In welke omgeving woon je? Misschien zijn er bokkers die het leuk vinden om je te helpen en een rondje met haar willen lopen.... ?

Wat een goed idee! Dan ben je niet alleen en met zonnige mensen om je heen wordt het leven meteen minder somber :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:23

Ik heb ook een PD gehad, deze is echter genegeerd en is 2 jaar opgebouwd naar een heftige depressie. Mijn jongste dochter heeft de eerste 2 maand niks anders gedaan als 18 uur per dag huilen. Mijn (nu) ex en ik gingen snachts om de beurt rondjes met haar rijden in de auto zodat ze ander nog wat kon slapen. Heb precies hetzelfde gehad als jou, met de oudste heb ik het nooit gehad.

Jongste heeft zelfs nog een week in het ziekenhuis gelegen omdat we het niet meer aankonden. Vond het echt heel erg dat ik zoiets had van “hier neem haar alsjeblieft mee ik hoef haar niet meer”. Schaam me er nog wel eens voor.

Heb een jaar lang therapie gehad, en medicijnen. Aan de medicijnen zit ik nu nog. Ondertussen ook nog bij mijn ex weg gegaan, wat ervoor gezorgd heeft dat ik een jaar geleden echt heel diep in de put zat.

Probeer te genieten van de kleine dingen. Heel cliché, maar ze groeien zo snel op. Achteraf gezien vind ik het heel jammer dat ik niet zoveel baby foto’s heb van de jongste!

En idd, welke omgeving woon je?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:36

Heb je een PB gestuurd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:40

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:47

Zeer herkenbaar verhaal. Ik heb het ook gehad na mijn bevalling. Het kwam wel pas na 10 weken, eerst was (leek) ik wel intens gelukkig, totdat alle hulp weg was en ik alles zelf moest doen.
Heb me echt afgevraagd waarom ik dit zo graag wilde.

Inmiddels al 2 jaar verder en het is helemaal weg. Ik ben enorm gelukkig met ons kind.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:48

Ik heb geen kids en daardoor ook geen ervaring met een postnatale depressie.

Maar ik wil je wel graag steunen door hier wat te posten. En allereerst een dikke knuff geven, voel enorm met je mee :(:)

Is het mogelijk dat je elke dag even wordt ontzien overdag? Iemand die met haar gaat wandelen, of even juist bij jullie in huis gaat zitten zodat jij er uit kan. Ook al is het maar een uurtje in de ochtend of de middag, maar het doorbreken van de dag?

Kan je man zorgverlof opnemen? Of een langere lunchpauze?

Gezien je gedachten en gevoel zou ik weer contact opnemen met de huisarts of de GGZ voor snelle hulp. Niet wachten tot je gebeld wordt maar actie ondernemen (of laten doen door je man).
Hoe sneller er hulp komt, hoe beter.

Ik hoop dat je met de juiste hulp weer uit het dal kan klimmen en over een half jaar kan zeggen: het was zwaar maar ik ben blij met mezelf, mijn partner en mijn kind en het leven wat we hebben.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:08

Rocamor- dankjewel voor je wens van sterkte, lief van je

Peelie- fijn dat de gesprekken bij jouw zusje en moeder hebben geholpen, dat stemt me positief!

Brainless- Wat erg dat die kraamhulp jouw pnd niet heeft herkent zeg! En het vrolijk zijn en denken dat het allemaal wel meevalt herken ik bij mezelf. Heb deze week best een aardige week en denk dan meteen: ooohh ik hoef niet naar die psycholoog joh! Gelukkig herken ik ook deze gedachte en vertel ik mezelf dat ik juist wél moet gaan :) . En wat erg dat mensen zeggen dat ze het zouden begrijpen als hij je zou verlaten! My Lord dat kunnen mensen toch niet zeggen! Fijn te lezen dat het beter gaat en dat je hulp in huis hebt gehad, kreeg je ook medicijnen?

Zonnetje en maras- dat zou een idee kunnen zijn :) ik woon in Dordrecht. Al is het idee haar meegeven aan een vreemde ook niet echt geruststellend..

Temptation - onze kleine slaapt gelukkig door s'nachts, dat is wel hemels moet ik zeggen. De laatste fles gaat er om 23:30 in waarvoor ik mijn wekker zet, zelf gaan we rond 21:30 slapen en kleintje slaapt dan tot ongeveer 6 uur. Meestal leg ik haar terug in bed en slaapt ze nog tot 8:00.. braaf kindje hebben we hoor :D
Welke medicatie heb je gehad? Ik sta daar wel voor open, als ik me daardoor beter ga voelen.. en wat was de doorslaggevende factor voor de medicatie?

Mazida, ik ga zo mij pb'tjes bekijken

Gillibo, bedankt voor de link, ga zo eens even kijken

Verootjoo- fijn te lezen dat het goed gaat! Ik vraag me inderdaad ook af waarom ik persé een kindje wilde en dat het voor haar komst toch ook wel prima was. Deze gedachte wekt alleen zoveel schaamte op dat mijn man die gedachte niet eens weet..

Marlies- er is niemand die dat zou kunnen doen hier. Ja ik heb een buurvrouw die gék is op baby's maar ik heb niet echt veel contact met haar en ze is ook wat zweverig. Al kan ik natuurlijk vragen of de kleine een uurtje in de ochtend daar kan zodat ik even tijd voor mezelf heb.. hm. Mijn man kan helaas niet zomaar vrij nemen, aan de andere kant zorgt hij er wel voor dat ik voorlopig thuis kan zijn, iets wat ik (denk ik) nog steeds een erg fijne gedachte vind. En misschien moet ik de GGZ volgende week maar eens achter de broek aanzitten ja.
Laatst bijgewerkt door Dani op 18-05-18 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:37

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:17

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:24

grijs_wolkje schreef:
Gillbo schreef:
ik ook met deze link erin Renske_W @ [ENT] Postnatale depressie

Ik ga de docu van NPO2 'roze wolk' nu bekijken :)

Daar wou ik je idd ook naar verwijzen.
Mijn zus heeft daar aan meegewerkt. :)

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:31

ik had deze docu al een keer gezien, alleen komt ie nu iets harder aan.. vooral de blikken in de ogen van de mama's die een pnd hebben gehad herken ik. Het geeft ook wel hoop dat alles goedkomt en ik straks kan genieten.

Mijn man belde net op, heb verteld hoe het babyzwemmen was maar dat ik me toch wel somber voel. Hij zegt mijn gevoel niet te kunnen begrijpen, want ik doe het toch zo goed? dus ik zei: je begrijpt het niet, maar bent wel begripvol, dat is al heel erg fijn. Hij zal de laatste zijn die het probleem kleiner maakt dan dat het is of zegt: joh stel je niet aan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:59

Die blik in ogen herken ik ook. Wij hebben een newbornfotoshoot gedaan en daarvan een foto van ons in de kamer hangen. Ik erger me nu kapot aan die foto omdat ik er zo depressief uit mijn ogen kijk. Mijn man vindt hem prachtig.

Bij mij bleek overigens mijn hele hormoonhuishouding overhoop een half jaar na m’n bevalling. Toen kreeg ik schildkliermedicatie en daar was een heel groot deel van m’n probleem mee opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:16

Het lastige van een postnatale depressie is dat die inmiddels zo geaccepteerd is als antwoord op alle mogelijke problemen bij nieuwe moeders, dat wel eens vergeten wordt dat psychische problemen ook na een geboorte nog steeds lichamelijke oorzaken kunnen hebben.
Ik zou je echt aanraden om naar de huisarts te gaan en een algemeen bloedonderzoek te vragen en dan ook vooral op vitamine D. Periodes van stress zuigen je vitamine D-voorraad helemaal leeg en bij een vitamine D tekort horen als symptomen zo ongeveer alle psychische klachten die je kunt verzinnen, van PMS tot depressies tot manisch depressiviteit en psychoses. En er zijn weinig dingen zo stressverhogend als een nieuwe baby.
Zodra je bloed hebt laten prikken bij de dokter kun je al meteen aan de slag gaan met je vitamine D voorraad weer op te krikken door elke dag tussen 11 en 13 uur 10 minuten in de zon te liggen zonder je in te smeren. Dat werkt sneller dan het in de vorm van supplementen opnemen, en zal er bij een vitamine D tekort al snel voor zorgen dat je meer energie hebt (en dus ook meer energie hebt voor emoties voelen). Mocht vervolgens uit het bloedonderzoek blijken dat je geen vitamine D tekort hebt dan kun je daarmee stoppen en heb je gewoon een weekje gezond, en anders kun je doorgaan en het tekort verder aanvullen met vitamine D tabletten. :)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:36

Ik heb zelf geen kinderen maar mijn beste vriendin heeft er 2 en heeft ook een postnatale depressie gehad dus heb bij haar gezien wat het met een mens kan doen. Ze belde me vaak huilend op en door onze gesprekken kwam ze dan weer tot rust. Ook ging ik vaak bij haar langs voor wat afleiding en om een handje te helpen met de kindjes.

Wees in ieder geval niet bang om om hulp te vragen, dat heb je echt nodig. Dit kan iedereen overkomen dus je hoeft je er echt niet voor te schamen. Wend je tot je huisarts en familie en vrienden waar je op vertrouwd. Die kunnen je dan hulp bieden waar dat nodig is, een luisterend oor doet al heel veel.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte toewensen en hopelijk met wat hulp gaat het straks weer de goede kant op. Dikke knuffel!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:51

TS ik heb mirtazapine 30mg. Kon niet rustig worden en niet slapen. Deze medicijnen houden mn emoties een beetje vlak. Aangeboden door de psychiater. Weet niet of je in Drenthe zit, maar kan HSK van harte aanraden :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:02

Lieve TS, ik heb geen raad voor je, ook geen ervaring ermee omdat dit soort situaties mij er voorlopig van weerhouden om mezelf überhaupt af te vragen of ik een kinderwens heb, ik denk namelijk dat ik er vatbaar voor ben...

Maar ik vind het ontzettend knap dat je je verhaal zo durft te doen en dat je het zo goed weet te omschrijven. Ik wens je er het allerbeste mee! En thumbs up voor je man!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:06

Goed dat je het herkend dat je niet de goede kant op gaat. Heb geen kinderen maar wel hier en daar gehoord hoeveel impact een pnd kan hebben. Tot aan kindje tijdelijk uit huis plaatsen ivm werk van papa en de mama opgenomen omdat ze het helemaal niet meer ziet zitten. Omdat het niet tijdig herkend was destijds, nu echt heel veel jaren later zijn de sporen ervan nog zichtbaar.

Ik zou ggd weer aan zijn jas trekken en kijken of je ook op de een of andere manier wat ruimte voor jezelf kan maken door oppas, extra kraamhulp of gezinshulp of desnoods bokkers die even op je kindje kunnen passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:29

Wat karuna zegt, goed dat je ziet dat het niet helemaal lekker loopt.

Wat ik je direct wil zeggen, wees vooral niet zo streng voor jezelf. 'ik heb een kind dus nu moet ik het leuk vinden!!' Dat is niet zo. En dat je het goed doet, hoeft niet te zeggen dat het ook oed voelt. Geef jezelf de tijd, ga eens rustig zitten met je partner, laat hem dit lezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:45

maras schreef:
Zonnetje81 schreef:

Wat een goed idee! Dan ben je niet alleen en met zonnige mensen om je heen wordt het leven meteen minder somber :)

Dat werkte bij mij juist echt het tegenovergestelde.
Ik kon vrolijke mensen absoluut niet verdragen helemaal als ze zeiden; joh zie het positieve.
En "geniet van de kleine want de babytijd is zo voorbij".

Daar werd ik alleen maar verdrietiger van omdat ik dat juist niet kon.
Had het gevoel daardoor dat ik mij aanstelde en ik niet "ziek" mocht zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:52

Je kunt ook gewoon, niet te nadrukkelijk aanwezig zijn en een luisterend oor bieden, of gewoon wat dagelijkse dingen uit handen nemen.

Forceren werkt inderdaad niet, daar word je alleen maar verdrietiger en onzekerder van -O-

Je hoeft je nergens voor te schamen, heel goed juist dat je hulp zoekt!