In de knoop met van alles

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 22:38

Hoi!
Spoiler:
dit is geen schaduwaccount, ik heb dit account dan wel vandaag aangemaakt maar ik ga prutsmuts ook gewoon mee bokken

Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit topic moet beginnen. Ik begin dit topic om het gewoon even van me af te schrijven. Sorry als het verhaal warrig is, maar ik vind het moeilijk om dingen te verwoorden.
Ik zit met van alles in de knoop. Ik zit nu in de 2e klas van gymnasium+. Ik heb groep 8 over geslagen. Ik zat namelijk altijd al boven het niveau van iedereen. Ik hou niet van herhaling van stof. Omdat ik me op een gegeven moment zo erg verveelde dat ik er letterlijk ziek van werd, hebben we na veel gesprekken besloten dat ik groep 8 over zou slaan.

De eerste ging alles super goed. Mijn punten waren heel goed, ik had het super naar mijn zin (nu nog steeds), leuke klas, veel vrienden en ga zo maar door. Toen ik in de tweede kwam, ging de eerste periode het nog steeds super. In de tweede, derde en nu de vierde periode kwamen echter de problemen. Hoe hard ik ook leer, het lukt me niet meer om een voldoende te halen. Ik weet alle stof écht heel goed (ik wordt overhoord en geholpen), tijdens de toetsen gaat het voor mijn gevoel heel goed, maar die punten. Die blijven heel slecht.

Het is zo frustrerend. Zo hard je best doen, en dan alsnog zo slechte punten halen. Ik heb al een leren kun je leren cursus gedaan. Ik ben naar de schoolpscholoog geweest enzovoorts. Ik sta nu trouwens niet op overgaan. Ik sta een 4 voor Engels (daar heb ik bijles voor, dit komt doordat ik hier altijd al moeite mee heb, maar toen kon ik het nog Weel een ruime vijf houden), een 5 voor scheikunde, een 5 voor wiskunde en een 5,49 (nog frustrerender....) voor maatschappij. Maatschappij wordt nog wel een 6 hoop ik, maat dan moet die wiskunde er nog uit.

Ook heb ik moeite met mezelf respecteren. Dat ik er mág zijn. Ik zet altijd een masker op. Ik ben bang om niet leuk gevonden te worden. Dit komt door mijn verleden, waar mij door de kinderen in de klas altijd is wijsgemaakt dat ik stom, lelijk, dik enz was. Dat ik niet hoorde te bestaan. Dat soort dingen. Het lukt me niet...

Niemand weet meer raad, dus ik ben doorgestuurd naar een psycholoog waar ze ook mijn iq gaan testen. Ik ben bang en stik zenuwachtig. Wat nou als ik gewoon te dom ben? Wat nou als ik het niveau echt niet aankan? Wat nou als ik naar bijv de havo moet? Wat nou?.... En ga zo maar door. Morgen moet ik daar heen.

Nogmaals, sorry voor mijn warrige verhaal, en voor mijn gevoel ben ik ook de helft vergeten....

Edit: helaas denk ik ook nog eens heel erg zwart wit. Het is zo, en niet anders. Ik vind ver aderingen bijv heel moeilijk.


theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:47

Ik herken best wel stukken hieruit, ik heb ook groep 8 overgeslagen (en groep 3) maar ik had dit zo kunnen schrijven in de tweede klas... heb je gewoon dat je tijdens toetsen het niet meer weet (blackouts)? Ben je bekend met bijvoorbeeld faalangst? Als je vragen hebt verder over mij persoonlijk mag je me een PB sturen! (Ik doe nu trouwens een lerarenopleiding wiksunde dus als je daar vragen over hebt mag je die ook stellen!)

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 22:49

Het is niet dat ik het tijdens de toetsen niet meer weet, eigenlijk weet ik het grotendeels wel. Faalangst ben ik niet mee bekend. Ik weet niet precies waar ik morgen op getest wordt trouwens. Dankjewel voor je aanbod!

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 22:56

Ik krijg trouwens wel af en toe paniek aanvallen tijdens toetsen. Ik denk namelijk dat ik misofonie heb (de omschrijving daarvan is precies hoe ik me voel), maar mijn ouders vinden dat ik me maar aanstel. Is dat slim om aan te kaarten bij de psycholoog?

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:58

Ik zal later iets uitgebreider antwoorden, maar ik zou dat zeker aankaarten bij de psycholoog. Paniek tijdens toetsen kan te maken hebben met faalangst. Hoogbegaafdheid en faalangst sluiten elkaar ook zeker niet uit! Heel veel succes morgen.

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 22:59

Dankjewel :)

mala26

Berichten: 4987
Geregistreerd: 05-02-13

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:09

Wat is er erg aan als je eventueel naar de havo zou moeten?
Weet je Hoe veel kinderen er wel niet afstromen van de vwo naar havo? Gewoon omdat het te veel is.
En je bent alleen "dom" als je je zelf zo laat voelen. Iedereen werkt en studeert op zijn eigen niveau.
Ik heb vmbo gedaan, niet hoog, zelfs zo "laag" dat er discussie over zijn ontstaan je praktijkgeleerd moet gaan zeggen. Maar toen ik 20 was stond ik wel met mijn vmbo diploma leiding te geven op een international stal. Opleiding zegt niet alles.

Ik denk dat het heel goed is dat jij met iemand gaat praten. En waarschijnlijk wat testen gaat doen.

Ik wens je heel veel sterkte. En alsjeblieft wees wat liever voor jezelf..

En wacht verder je gesprekken af. Het zal zwaar worden maar je kan beter nu met dingen afrekenen van uit je verleden dan pas later in je leven.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:11

mala26 schreef:
Wat is er erg aan als je eventueel naar de havo zou moeten?
Weet je Hoe veel kinderen er wel niet afstromen van de vwo naar havo? Gewoon omdat het te veel is.
En je bent alleen "dom" als je je zelf zo laat voelen. Iedereen werkt en studeert op zijn eigen niveau.
Ik heb vmbo gedaan, niet hoog, zelfs zo "laag" dat er discussie over zijn ontstaan je praktijkgeleerd moet gaan zeggen. Maar toen ik 20 was stond ik wel met mijn vmbo diploma leiding te geven op een international stal. Opleiding zegt niet alles.

Ik denk dat het heel goed is dat jij met iemand gaat praten. En waarschijnlijk wat testen gaat doen.

Ik wens je heel veel sterkte. En alsjeblieft wees wat liever voor jezelf..

En wacht verder je gesprekken af. Het zal zwaar worden maar je kan beter nu met dingen afrekenen van uit je verleden dan pas later in je leven.


Ik snap wel helemaal wat ze bedoeld. Ik kom ook van vwo, uni gedaan en toen ook “afgestoomd” naar hbo, heb me er erg rot over gevoeld dat ik lager ging, ik had klassen overgeslagen en kon t makkelijk aan en dan hbo voelt als een soort falen. Dus denk niet dat hebt zo simpel ligt zegmaar..

Edit: nu ben ik helemaal op mijn plek op het hbo dus zeg niet dat het slecht is om af te stromen maar meer dat ik gaar gevoel wel snap, hoewel het absoluut niet nodig is

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:15

Het eerste wat in mij opkwam, was ook de vraag of je last hebt van faalangst of black-outs. Faalangst kan overigens in allerlei vormen voorkomen.

Friese_Meid schreef:
Het is niet dat ik het tijdens de toetsen niet meer weet, eigenlijk weet ik het grotendeels wel. Faalangst ben ik niet mee bekend. Ik weet niet precies waar ik morgen op getest wordt trouwens. Dankjewel voor je aanbod!


Ik weet niet welke IQ-test er wordt afgenomen, maar destijds werd ik getest op verbanden leggen, begrippen uitleggen, verhaal maken bij een plaatje, puzzeldoolhofjes... vast nog wel meer, maar is voor mij alweer even geleden.
Het duurde bij mij drie uur en ik was heel eigenwijs om geen pauze te nemen halverwege, zou ik wel aanraden }:0

In ieder geval succes morgen! Niet te druk over maken, er is geen goed of fout aan een IQ. Mijn verbale IQ is een stuk lager dan mijn performale IQ. Terwijl juist het verbale naar mijn idee meer wordt benadrukt in ons onderwijssysteem. Ik ben ook al heel ver gekomen, niet altijd even makkelijk, maar hopelijk heb ik dit jaar mijn diploma van VWO.
Zelfs al zou je naar havo 'moeten', aan een niveau is ook niets goed of fout, zolang je jezelf maar niet dwingt iets te doen dat buiten je kunnen ligt. Meer dan je best kan je niet doen!

Je komt er wel! Nog een heel leven voor je! :D

L U C K Y ♥

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 23:21

Als eerste, heel erg bedankt voor jullie lieve reacties <3
Ik weet dat het niet erg is om een niveau lager te moeten, maar het is wel frustrerend en het voelt als falen.
Om het even van me af te schrijven, nog wat dingen waar ik last van heb;
Best hevige stemmingswisselingen, het ene moment ben ik heel blij, het andere moment heel eenzaam, dan weer een verdrietig enz. Ik moet op de een of andere manier de laatste tijd ook bij het minste huilen...
Ik voel me best vaak heel 'leeg' vanbinnen
Ik vind het moeilijk om vrienden te maken en banden aan te gaan

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:44

Is het een idee met al je docenten er eens voor te gaan zitten met wat er nou precies fout gaat? Want je zegt paniekaanvallen te krijgen, is dat de reden voor een black-out? Of kan je je hierdoor niet concentreren?
Bij scheikunde kan het gewoon zijn dat er iets mist in je uitleg of berekening, maar als jij wanneer je goed leert zelfs geen begrip op kan schrijven, dan zou het best aan misofonie kunnen liggen. Ik zou het zeker aankaarten bij je psycholoog!

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 08:21

Ik heb al met mijn docenten gezeten. De reproductie vragen heb ik altijd goed, maar zodra ik inzicht moet gaan gebruiken en moet toepassen gaat het fout. Omdat ons niveau een geval apart is, hebben wij eigenlijk nooit reproductie vragen (wij hebben een andere manier van lessen, dit is moeilijk uit te leggen). Soms hebben wij alleen maar inzicht (Wij werken met RTTI). Die paniekaanvallen komen vaak door geluiden van andere mensen. Ik weet me dan na een minuutje ong wel weer helemaal goed te concentreren. Ik ga het aankaarten!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:24

Ts,kan het zijn dat je hoogbegaafd bent?

Karaat_the_newforest op Instagram

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:28

Je verhaal klinkt me heel bekend in de oren. Ik zit nu op kantoor, maar zal later even reageren (hier of per pb)

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 08:28

Saskia, ja ik ben hoogbegaafd. Wat zou dat voor invloed kunnen hebben?
Dankjewel Noukie!

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:32

xNK schreef:
Ik weet niet welke IQ-test er wordt afgenomen, maar destijds werd ik getest op verbanden leggen, begrippen uitleggen, verhaal maken bij een plaatje, puzzeldoolhofjes... vast nog wel meer, maar is voor mij alweer even geleden.
Het duurde bij mij drie uur en ik was heel eigenwijs om geen pauze te nemen halverwege, zou ik wel aanraden }:0


Vroeger werd er meestal 1 test afgenomen en kreeg je inderdaad een verbaal en performaal IQ. Tegenwoordig wordt (in België althans) meestal een test afgenomen die aangevuld wordt met subtesten van andere tests. Zo'n IQ test is nu dus uitgebreider dan vroeger. Er wordt een ruimere analyse van je IQ gemaakt dan enkel verbaal / performaal.
Pauze zou ik inderdaad ook wel aanraden, want een IQ testing neemt veel tijd in beslag.
Gaan ze nog andere testen afnemen dan enkel IQ?

Bespreek met de psycholoog inderdaad maar waar je aan denkt, wat jou bezighoudt.
Probeer niet teveel te piekeren. De psycholoog gaat obv de test(s) die zijn afgenomen een advies formuleren waarvan hij of zij denkt dat dit het beste is voor jou.
Ik kan begrijpen dat het aan zou voelen als falen wanneer je moet "afzakken", maar eerlijk, het gaat vooral over hoe goed jij je voelt op school en minder over niveau. je zal nog lang genoeg op de schoolbanken zitten en nog lang genoeg moeten werken. Dan kan je maar beter iets doen waar je je goed bij voelt, wat je gelukkig maakt in plaats van iets dat een voldoende hoog niveau heeft. Ik ben zelf in het middelbaar onderwijs ook 'afgezakt' omdat het niveau dat ik eerst deed gewoon te zwaar was voor mij. Hoewel het niveau waar ik op het einde zat voor mij niet zo hoog was, voelde ik mij daar beter bij. En ik ben nadien naar de uni gegaan en heb ik daar mijn diploma gehaald. Met dat diploma heb ik ook "op mijn niveau gewerkt"; in mijn vorige job werd ik echt niet vrolijker en zat ik tegen een burn-out aan. Ik ben van werk veranderd nu, sommigen zeggen dat ik "onder mijn niveau werk", maar eerlijk? Ik voel mij veel beter bij de job die ik nu doe. Zo'n vaart hoeft het bij jou ook niet te lopen he, wacht even die testen en het adviesgesprek af en bekijk dan rustig wat je doet. Misschien komt daar helemaal niet uit dat je moet afzakken.

Je schrijft dat je vooral inzichtsvragen krijgt en je het daar moeilijk mee hebt. Het zou kunnen dat je studie methode niet is afgestemd op dit soort vragen en/of dat de manier van lesgeven jou gewoon niet echt ligt.
Je hebt een cursus leren leren gevolgd heb ik gezien; deze focussen in grote mate op reproductie (in veel gevallen toch). Ik kan me dus best wel voorstellen dat het jou niet helpt / geholpen heeft. Het is soms een hele tijd zoeken eer je een studiemethode vindt die bij je past. Het zou zinvol kunnen zijn om in kaart te brengen hoe je momenteel studeert en te kijken of daar nog iets aan aangepast kan worden (weliswaar "op maat").

De paniekaanvallen, weinig vrienden of moeilijk vrienden kunnen maken, onderpresteren,... kunnen allemaal samenhangen met de hoogbegaafdheid.

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 10:20

Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Ze gaan nog andere testen afnemen dan alleen IQ, ik weet zo even niet welke precies. Het voelt inderdaad als falen. Mislukken. Het is frustrerend. Uiteraard ga ik alles gewoon zeggen tegen mijn psycholoog, ik zit nu te wachten voor mijn eerste gesprek. De leren leren cursus focuste inderdaad vooral op reproductie.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:30

Ik weet hier niet zoveel van, faalangst of iets dergelijks lijkt me een optie kunnen zijn. Ik zou me afvragen waar deze plotselinge verandering vandaan is gekomen.. wat is er veranderd in je leven? Heb je misschien een nieuwe leermethode of zo? Of iets persoonlijks? Ik wens je veel succes en sterkte!!!

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:36

Als hoogbegaafde is dit helemaal niet zo vreemd. Jammer genoeg werkt het schoolsysteem niet altijd even goed bij hoogbegaafden. Dat je nu vastloopt kan inderdaad hangen aan het feit dat je nu moet leren leren. Als iets eerder makkelijker ging en nu moet je ergens echt voor leren is dat best een zwaar proces wat faalangst en onderpresteren als gevolg kan hebben. Ik hoop dat je er met hulp uitkomt!

Karaat_the_newforest op Instagram

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:58

Je bent ook naar een schoolpsycholoog geweest, zag ik. Wat heeft die precies gedaan? Mag ik misschien ook vragen wie dit was (mag ook via PB, als je erop wil antwoorden tenminste)?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:57

Welkom in de wondere wereld die hoogbegaafdheid heet. Ik had dit verhaal zelf kunnen schrijven en mijn beide dochters ook, al zit de jongste nu in groep 8 (heeft groep 5 overgeslagen).
Even ter geruststelling: bij zowel mijn dochter als mijzelf klikte het in de 4e ineens weer goed en vanaf dat moment geen problemen meer. Dat wil zeggen, examens gewoon gehaald, gaan studeren etc. Mijn oudste zit nu in de 4e en is van toto-uitslagen naar rapporten met alleen maar 7's en 8'en gegaan.
Mijn eerste advies is dus: geen paniek en geef het tijd. Verder: te dom ben je echt niet. Alleen werken jouw hersenen iets anders dan die van een ander. Maak je daar dus vooral niet druk om. Het komt goed!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Bloemetje75
Berichten: 1983
Geregistreerd: 19-07-11

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:05

Sterkte! Wat goed dat je alles aan de psycholoog gaat vertellen.

Dit wat jij omschrijft, proberen we heel hard te voorkomen met onze jongste.... Je bericht helpt mij om me daarvoor in te blijven zetten. Dus alleen daarom al, heel goed dat je dit gepost hebt!

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:09

Probeer in ieder geval de testen/diagnoses alsjeblieft als achtergrond en ondersteuning te houden. Als ik hier lees hoe gemakkelijk er met termen wordt gestrooid, schrik ik daar persoonlijk best van. Ik zeg niet dat het niet zo zal zijn of dat inzicht in wie jij bent en hoe je met dingen omgaat niet kan helpen (integendeel), maar maak het niet tot hoofdzaak.

Goed dat je het met een psycholoog bespreekt, dat lijkt me een goede stap :j

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:25

Hoi TS,

Na je verhaal gelezen te hebben: als er sprake is van hoogbegaafdheid kan dat veel verklaren.
Hoogbegaafdheid is niet alleen maar een voordeel, vaak is het zelfs een nadeel.
Ik ben hoogbegaafd en heb met hoogbegaafde pubers gewerkt die uitvielen op school.
Jongeren die allemaal stuk voor stuk onwijs gave talenten hebben, maar talenten die niet getoetst worden op school.

Om een 'advies' te geven vind ik nu te ver gaan. Ik denk dat het goed is dat je naar de psycholoog gaat. Dat kan erg waardevol zijn. Zorg ervoor dat je iets hebt waar je plezier in houdt, paarden?
Als je je bagger voelt kan dat je erg helpen.

En xChanelx; wat maakt dat iets niet tot hoofdzaak gemaakt mag worden? Dat soort kreten zijn loos, in mijn ogen. Precies waar het op stukloopt bij sommige jongeren.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:35

Precies, zeker als je hoogbegaafd bent want daar ligt vaak een grote oorzaak in het hele verhaal. Jammer genoeg. Veel mensen begrijpen niet goed wat dat precies inhoudt en dat dat echt niet alleen maar voordelen heeft.. naar mijn mening juist niet..

Karaat_the_newforest op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 124 bezoekers