Mijn 4 gezonde verstandskiezen laten trekken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Mijn 4 gezonde verstandskiezen laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 17:10

Hallo,

Net was ik bij mijn tandarts voor de periodieke controle. Alles goed alleen zag ze wat plak/tandsteen op een kies achtereen verstandskies. De rest was allemaal oke. Dit gaat de mondhygiëniste binnenkort verwijderen, ik heb daar
al een afspraak voor. De tandarts aviseerde om preventief verder al mijn 4 verstandskiezen te laten trekken, omdat ik anders mogelijk de kiezen voor de verstandskiezen eerder kan verliezen omdat ze dicht erop staan en goed schoonkrijgen lastig is. Nu ben ik 39 en heb verder totaal geen last van mijn verstandskiezen. Er is ook nog nooit een andere tandarts(ik ben een paar keer verhuisd)geweest die zei dat ik ze eruit moest laten halen. Zou het echt nodig of verstandig zijn om die 4 verstandskiezen nu nog te laten trekken? Het lijkt namelijk best een heavy ingreep..Ze zou een verwijzing voor de kaakchirurg opsturen, dan kon ik er nog even over nadenken.
Ik twijfel echt of dit nu wel nodig is.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 17-05-18 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 4 gezonde verstandskiezen latten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:12

Zolang er niets mis is moet je er gewoon canaf blijven. :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:13

Ik ben het met Resistance eens.
Heb je plek genoeg en is er niks mis dan zou ik het zo laten en ellende besparen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:14

Ik zou zeggen, niet aanzitten. Stel dat het er op een later tijdstip niet goed uit ziet kan je ze altijd nog laten trekken. Vier gezonde tanden trekken lijkt me niet niks.

jibberjabber

Re: Mijn 4 gezonde verstandskiezen laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:18

Een van mijn verstandkiezen is gevuld. Boven. De onderste moest ik kwijt omdat ze dwars lagen (letterlijk en figuurlijk). Als het niet nodig is om ze weg te laten halen dan zou ik dat ook beslist niet doen. Waarom zou je iets wat gezond is, en gezond te houden is door goede mondhygiene, laten verwijderen. Tandarts heeft zijn beroep echt gekozen uit hobby ??

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:19

Ik ben wat jonger, maar heb dit ook gehad. 1 tandarts zei laat ze er vlug alle vier uithalen want dan kan dat bij mij en hoeft het niet bij de kaakchirug. Navraag bij andere tandarts bleek het echt onzin. Hij zei, dan kan ik net zo goed ook meteen je blinde darm eruit halen. Die kan ook gaan ontsteken. Het kan dus inderdaad ooit in je leven gebeuren, maar dat hoeft helemaal niet. Ik vind het sindsdien een zakkenwasser, want de tandarts daarna en die ik nu heb vinden het gewoon prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:20

Er zijn wel meer tandartsen die verstandskiezen liever weghalen. Ik snap het idee ook wel van beter schoon kunnen houden. Maar zolang er concreet niets aan de hand is blijven ze er maar lekker vanaf.

Elke medische ingreep, hoe klein en onbenullig die ook lijkt, brengt risico's met zich mee en zoiets vindt ik echt het risico niet waard. Maar voor een ander kan de afweging anders liggen. Gelukkig mag je zelf beslissen over dit soort dingen want het is JOUW lijf :)

Saaams

Ik zou het even afwachten bij de chirurg.

Ik heb toen ik een beugel kreeg 2 gewone kiezen laten trekken. Omdat ik anders geen ruimte had mochten mijn verstandskiezen gaan doorkomen. Heb jij wel voldoende ruimte voor alle 4?

Danielleeee_

Ik zou het niet doen. Mijn ene verstandskies is scheef en die moet er sowieso op een dag uit, maar mijn tandarts zegt dat zolang ik er geen last van heb, ik er niets aan hoef te doen. Verstandskiezen is voor zover ik weet inderdaad best heftig. Dus vier gezonde verstandskiezen preventief laten trekken? Ik zou het zelf niet doen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:22

Als ik het goed begrijp adviseert de tandarts dit omdat ze voor gewone kiezen in de weg zitten? Dan zou ik het wel laten doen.. Straks zit het allemaal niet goed en dan ben je misschien nog verder van huis.. Ik denk ook niet dat een tandarts ze zo maar zou weg laten halen..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:25

Als er plak en tandsteen zit kan je het niet goed schoonhouden. Kans is dan groot dat ze vanzelf een keer een gaatje krijgt. Wanneer je ze dan trekt zijn ze zwakker en breken ze vaak.

Je kan gewoon eens bij de KC afspreken en vragen wat hij ervan denkt.

Ligt vaak ook een beetje aan de tandarts en ze generatie van opleiding wat het beleid daar in is..

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:32

Ik zit sinds begin dit jaar ook bij een nieuwe tandarts en die zei precies hetzelfde. 'ow, ik zie dat je je verstandskiezen nog hebt, zullen we die er maar gelijk uithalen?'
Ik had toen echt zoiets van, wat denk je zelf. 8)7 Nergens last van en dan een paar weken met gaten in mn mond rondlopen? Thanks, maar no thanks.
Zodra ik er last van krijg is hij de eerste die het hoort, maar tot die tijd blijven ze lekker bij mij.
Hebben wij weer ;) , een tandarts die als hobby tanden trekken heeft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:42

JitskeJeldau schreef:
Ik zit sinds begin dit jaar ook bij een nieuwe tandarts en die zei precies hetzelfde. 'ow, ik zie dat je je verstandskiezen nog hebt, zullen we die er maar gelijk uithalen?'
Ik had toen echt zoiets van, wat denk je zelf. 8)7 Nergens last van en dan een paar weken met gaten in mn mond rondlopen? Thanks, maar no thanks.
Zodra ik er last van krijg is hij de eerste die het hoort, maar tot die tijd blijven ze lekker bij mij.
Hebben wij weer ;) , een tandarts die als hobby tanden trekken heeft.

Als je er last van krijgt is het al te laat. Bij mijn tante hebben ze ze ook laten zitten met het idee van ze zitten niet in de weg. Maar stillaan over de jaren heen hebben die toch tegen haar kiezen zitten duwen, waardoor ze nu alsnog haar wijsheidstanden kwijt is, en een scheef gebit heeft.
Als je ze laat zitten, dan zou ik wel regelmatig op degelijke controle gaan ervoor (met af en toe eens een foto om te kijken wat ze echt aan het uitspoken zijn. Je kan altijd eens naar de kaakchirurg gaan om zijn mening te vragen en dan kan je gerust ook zeggen dat jouw voorkeur is om ze te laten zitten als dat mogelijk is. Zelfs al zegt hij dan dat je ze moet verwijderen en je wil het niet, het blijft jouw lichaam en jouw keuze.

Ik hoor ook vele zeggen dat het iets natuurlijks is. Ja, het is natuurlijk maar door de evolutie is het kaakbeen kleiner geworden (geen nood meer aan stukken vlees afkauwen dus kaken zijn kleiner geworden) maar de wijsheidstanden zitten er wel nog, wat maakt dat er niet altijd plaats voor is. Het verdwijnen van de wijsheidstanden zit nog niet in de evolutie, beetje vergelijkbaar met het staartbeen.
Het trekken wordt puur gedaan preventief voordat ze het gebit kunnen beschadigen.

Ik heb ze wel laten weghalen, aangezien ik vroeger een beugel had om mijn tanden recht te krijgen, daarna nog eens blokjes en nu een vast draadje in mijn mond. Ik wil niet riskeren dat tanden die ik toch niet nodig heb de boel weer om zeep gaan helpen. Overigens voelde ik niets van de operatie (ik was wakker maar plaatselijk verdoofd). Ze hadden bij mij wel een kies weg gehaald die voelde ik heel erg. Maar de wijsheidstanden zelf heb ik geen last van gehad.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 17:42

Mijn gevoel zegt ook afblijven, ik heb toch niet voor niks die kiezen? Ik gebruik ze ook voor kauwen en heb ze al jarenlang, ze staan ook niet scheef, er is alleen een verstandskies die wat dicht op de kies ervoor staat. Ik ben zelf niet altijd even zorgvuldig met die achterste kiezen goed te flossen en heb nu bedacht dat misschien een waterflosser erbij wat is..Want 4 kiezen verliezen voor mogelijk beter schoonhouden van een kies lijkt me ook wat overdreven? Misschien inderdaad wel naar de kaakchirurg en dan ga ik aangeven zelf niet achter de ingreep te staan. Kijken wat hij dan eventueel voor argumenten heeft..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 17-05-18 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:45

Sabri schreef:
Mijn gevoel zegt ook afblijven, ik heb toch niet voor niks die kiezen? Ik gebruik ze ook voor kauwen en heb ze al jarenlang, ze staan ook niet scheef, er is alleen een verstandskies die wat dicht op de kies ervoor staat. Ik ben zelf niet altijd even zorgvuldig met die achterste kiezen goed te flossen en heb nu bedacht dat misschien een waterflosser erbij wat is..Want 4 wonden/ gaten voor mogelijk beter schoonhouden van een kies lijkt me ook wat overdreven?

Waterfloss is een verkoopsding, werkt echt niet zo goed tegen plak als een rager of flossdraad.

De jonge generatie heeft vaak geen 8e kies meer of er zijn er maar 2 aangelegd. We hebben ze dus niet echt nodig, ze gaan langzaam uit ons systeem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:48

Nee joh. Als die kiezen gezond zijn en je er geen last van hebt,lekker laten zitten zeg.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:52

Mijn tandarts zat ook te zeuren dat ze er uit moesten.
Ik heb hem toen ook duidelijk gemaakt dat ze er niet uit gaan als ik er geen last van heb.
Ze zitten er nog steeds en ben inmiddels 46 dus lekker laten zitten!

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:53

Mijn oude tandarts lyrisch over mijn verstandkiezen, gezond en ze staan recht in m'n kaak, de volgende tandarts had het ook meteen over verwijderen, echt niet dus. ik ben nu 48, heb er geen last van, ze zijn gezond dus ze mogen er lekker afblijven ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:10

Feitelijk kan iemand die de toestand van je gebit niet persoonlijk heeft beoordeeld of die geen verstand van zaken heeft hierover natuurlijk geen zinnig advies geven, ts.

Ik zou een second opinion laten uitvoeren door een andere tandarts of door de kaakchirurg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:24

Lekker laten zitten, heeft geen meerwaarde om preventief weg te halen. Mocht het problemen opleveren kan je dat altijd nog doen.
En laat je niks wijs maken, want jij beslist over jouw lichaam, niemand anders :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:12

Bij mij staan de tanden scheef omdat er te weinig ruimte is. En er hoeft niets aan gedaan te worden. En ik zou dat ook niet laten doen. Mocht het ooit nodig zijn, dan wens ik zo veel pijnstillers en alle 4 tegelijk (mijn tandarts heeft verzekerd dat dit echt kan mits ik maar voet bij stuk hou, hij heeft het zelf ook per 4 tegelijk laten doen), zodat ik een dag later weer kan duiken. Maar voor een gaatje hoeven ze er zelfs niet uit hoor. Dus gewoon lekker laten zitten. Bij pijn en blijvende pijn kan het alsnog.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:20

De mondhygiëniste kan je adviseren hoe je de kiezen het beste schoon houdt. Ik zou ook niet zomaar laten trekken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:25

germie schreef:
Bij mij staan de tanden scheef omdat er te weinig ruimte is. En er hoeft niets aan gedaan te worden. En ik zou dat ook niet laten doen. Mocht het ooit nodig zijn, dan wens ik zo veel pijnstillers en alle 4 tegelijk (mijn tandarts heeft verzekerd dat dit echt kan mits ik maar voet bij stuk hou, hij heeft het zelf ook per 4 tegelijk laten doen), zodat ik een dag later weer kan duiken. Maar voor een gaatje hoeven ze er zelfs niet uit hoor. Dus gewoon lekker laten zitten. Bij pijn en blijvende pijn kan het alsnog.

Laten trekken en de volgende dag weer duiken? Dat moet maar net kunnen en dat zal zeker verhoogde kans op een antrumperforatie geven..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:32

Ik zou het laten doen, je hebt ze inderdaad niet nodig en tegen de tijd dat je er last van krijgt is het al te laat. Bij mij helaas het zelfde probleem.

Ik kon de andere kiezen door mijn verstandskiezen niet goed schoonhouden, waardoor 3 van de 4 nu een enorm gat aan de achterkant hebben (was alleen te zien op een foto). Ik vroeg me al af waarom water drinken soms zo zeer deed...

Je hebt er 1 dag last van en dan ben je er vanaf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:34

Niet doen. Als je er last van krijgt is het vroeg genoeg. Tandartsen willen maar al te graag trekken en roepen al snel dat de verstandskiezen eruit moeten. Echt niet.