Afkicken van cola

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:33

Gisteren was er een (wetenschappelijke) documentaire op NPO3: That Sugar Film.
Wat suiker en verborgen suikers allemaal met je lichaam doen. Veel frisdrank kwam er in voor. Schokkend hoor..zeer interessant en echt een aanrader om te kijken!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:36

rumay schreef:
Zit net op NPO3 te kijken naar een programma wat suiker met je doet.
Gebruik zelf weinig suiker en na dit gezien te hebben hoef ik niet meer.cola vind ik echt vies zoals alle frisdrank.


Jij was me al voor. Goede docu en echt schokkend hoe het inderdaad het lichaam verwoest

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 07:56

Niet gezien, maar ik geloof het zo ook wel. Zit nu aan het bruisende water met wat siroop. Heb geen hoofdpijn enzo meer gehad, maar merk nu wel dat het geestelijke stukje begint te zeuren. Heb ontzettend trek in cola, maar ik doe het gewoon echt niet.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:58

Ah TS, je kan het!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:11

Succes TS, gaat zeker lukken :D!

Die docu motiveert anders misschien wel extra hihi.
Bizar was ook dat hij voorheen 2300 kcal aan avocado's, noten, vis en vlees at en toen ging experimenteren met een suiker ''dieet'' (ook 2300kcal per dag). Hij kwam toch 8,5kg aan in 2 maanden, leververvetting (te hoge ALAT), beginselen van hart/vaatproblemen, stemmingswisselingen, concentratieproblemen enz enz.
Mensen tellen ook vaak de kcal om af te vallen en stappen over op light, maar dit bewijst dus dat het meestal niet om kcal gaat, maar juist de bron waar de kcal vandaan komen. Hij stapte na het experiment op normaal voer (groente/vis/noten/water, weer 2300 kcal) en hij viel weer af en zijn bloeduitslagen werden weer normaal.

Hierbij de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

Genoeg geschreven, de rest moeten jullie maar kijken haha :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:16

Ahja that sugar film ook al stukjes uit gezien. Geeft inderdaad een goeie kijk.

Is dat ook zo met die 'hillbilly achtige kerel' die daar zoveel blikjes mountain dew dronk per dag? Ook iemand die totaal niet dik was btw, maar op zijn 17 jaar had hij al een gebit van iemand van 80 ofzo..

dit stukje:

https://www.youtube.com/watch?v=PI7FkBoDxx4

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:28

Jaaa, ik zat echt te kokhalzen op de bank :') ! Zo goor....
Nu had hij dan een prothese maar ging gewoon door met Mountain dew drinken :oo

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:03

Dat was idd erg smerig die gozer met dat gebit en dan raar vinden dat mensen je afwijzen daarom.
Werd er ook lichtelijk onpasselijk van

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:05

Ik heb hem net gekeken. Zelf heb ik ongeveer tien jaar geleden een jaar een dieet gevolgd zonder suiker en zoetstoffen, koemelk, gist enz. Dit was in verband met een schimmel in mijn darmen. Ik ben toen in een jaar 10 kilo afgevallen, kwam toen bijna op ondergewicht en ben daarna gestopt met dit dieet. Het eerste wat ik binnen kreeg was een half glas appelsap met water. Man wat was dat zoet! Qua energie merkte ik zelf niet veel verschil tussen eten met suiker en eten zonder suiker/zoetstoffen.
Toch geeft deze docu me wel weer inspiratie om weer wat te minderen met suiker.
Als je zo'n dieet volgt kun je inderdaad bijna alles overslaan in de supermarkt..

Over de sugar rush bij kinderen, wat ook even ter sprake kwam. Toevallig keek ik gisteren een programma waarbij van een groep van 40 kinderen de helft een lunch kreeg die barstte van de suiker en de andere helft kreeg een lunch laag in suikers. Daarna mochten de kinderen lekker spelen op een enorm luchtkussen. Ouders keken toe en moesten raden of hun kind een lunch op had met veel suiker. De meeste ouders raadden het verkeerd. Ze vonden dat hun kind bijvoorbeeld enorm hyper was en dachten dat ze dus veel suiker op hadden. Terwijl dit dus niet zo was. Vond ik wel frappant om te zien.

Toen ik na een jaar weer gewoon suiker en zoetstoffen ben gaan eten had ik echt niet van die dips die deze man uit de docu had en ik ben ook wel weer wat aangekomen, maar heb alweer járen een normaal en stabiel gezond gewicht, terwijl ik echt nog wel eens teveel suiker eet op een dag.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:27

The_Cat schreef:
Ahja that sugar film ook al stukjes uit gezien. Geeft inderdaad een goeie kijk.

Is dat ook zo met die 'hillbilly achtige kerel' die daar zoveel blikjes mountain dew dronk per dag? Ook iemand die totaal niet dik was btw, maar op zijn 17 jaar had hij al een gebit van iemand van 80 ofzo..

dit stukje:

https://www.youtube.com/watch?v=PI7FkBoDxx4


OMG poor Larry :wow:

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:20

Sinds vandaag nav dit topic (weer) gestopt. Drink op mn werk veel koffie, nu sinds een jaar zwart ipv melk met extra suiker. Nam altijd n klein flesje cola mee voor in de pauze, s avonds drink ik t al nooit ivm met slecht slapen.
Nu ranja mee, wil m steeds wateriger maken.
Ben benieuwd.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:01

Ik las hier trouwens dat mensen minder zouden moeten plassen van water? :+ Ik heb net het tegenovergestelde... Sowieso moet ik al vaak naar de wc, en van water nog eens 10 keer meer. :')

Wel lukt het al beter om vaker water te drinken. :j

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:19

Mijn vader is ook verslaafd aan cola. Een tijd teruf hebben we het hem ‘verboden’. Gevolg is nu dat hij onderweg stopt om cola te kopen (is vrachtwagenchauffeur). Ook als hij ‘s avonds ijs gaat halen MOET hij een flesje cola kopen...

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:48

Hier gaat het nog steeds goed. Dit weekend ook gewoon water gedronken. Heb nog wel ontzettend veel trek in cola. Maar zo lang ik er nog zoveel zin in heb doe ik het juist niet. Misschien over een hele poos als ik eens uit eten ga. Maar dat duurt nog wel ff.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:01

Je wil niet weten hoeveel colaflessen er nu op mn kamer staan. Te veel iig. Gewoon met deze hitte veel water drinken of iets anders helot wel.
Moest me ineens doen denken aan dit filmpje :') : https://www.youtube.com/watch?v=7KFetUojYUQ

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:34

Ik heb toevallig van het weekend een slokje cola op na ruim 2 jaar niet en ik kan maar een ding zeggen, gadverdamme

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:01

Goedzo TS! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:11

Ik heb het vroeger gehad met blikjes red bull/energy en ice tea van de Aldi. Ik ben nooit gek geweest op frisdrank maar die blikjes red bull en ice tea gingen er altijd flink doorheen... Ben daar ook best ziek en naar van geweest, toen ik ermee stopte (ging op mezelf wonen, dus andere boodschappen). Ik drink nu alleen nog water, melk en bolero limonade.
Als ik niet thuis ben maar onderweg bij een tankstation, sauna of op bijv een verjaardag, wil ik nog wel eens ice tea green drinken. Dat voelt dan net als iemand die een stukje taart neemt hahaha, wat een traktatie! :)) Van de week toevallig weer een blikje redbull op en man, kreeg nog geen half blikje op en werd al naar... Boeren, last van mn buik en koppijn. Yugh!!

Succes TS. Het is even een strijd,
maar je kan het. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-18 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:13

Heb zelf geen ervaring met het afkicken van cola, maar mijn vriend wel en die was ervan overtuigd dat hij nooit van de cola af zou gaan :+ Dus ik deel even een ervaring..

Mijn vriend dronk jaren lang gemiddeld zo'n 2 liter cola per dag, kon ook echt geen dag zonder. Hij had echt nergens last van, als in: prima gebit, alles behalve overgewicht of last van zijn lichaam. Daardoor ook nooit de neiging gehad er mee te stoppen of te minderen..
Ook toen ik hem erover vroeg zei hij tegen mij dat het hem nooit zou lukken geen cola meer te drinken, want hij deed dat altijd al en hij wilde dat ook gewoon niet :+

Nu zijn we sinds een maand of anderhalf gezonder bezig (ik al langer wel bewuster qua voeding/drinken) en heb ik hem eens zijn voeding en drinken laten tracken op MyFitnessPal. Hij wilde namelijk weer de sportschool in om gespierder te worden.
Toen hij invoerde wat hij aan cola dronk op een dag, bleek dus dat hij 888kcal weg dronk aan cola per dag....
Hij besefte zich daardoor ook dat hij die kcal beter aan voeding kon besteden (ivm sporten, dan heb je dat wel nodig) dan het zo achterover te slaan en is toen wat bewuster ermee omgegaan.

Toen een paar weken terug ineens de cola op was en meneer te lui was om nieuwe te halen, heeft hij gewoon zeker een week of 2 op water "geleefd". Sindsdien voelt cola voor hem als cheaten en neemt hij het alleen als hij daar echt zin in heeft, niet om gewoon standaard te drinken.

Vind het wel grappig dat zijn mindset veranderd is en het eigenlijk nog vrij makkelijk gewoon gelukt is, puur door een soort van bewustwording :+

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 17:00

Ja ik denk dat dat ook de enige manier is om het te laten lukken, maar dat is met elke verslaving zo.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:49

Al 4 dagen zonder.... :+
Voelde me wel zielig tijdens de pauze's met mn flesje water, gister ranja, van die groene, was niet te drinken, ik grapte nog dat ik pisang ambon zoop.

Kan prima tegen n volle fles in de koelkast, zolang niemand anders m aanbreekt.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:51

Ik heb geen fles in de koelkast. Denk niet dat het dan goed komt. Wel wat blikjes in de kelder, maar die zijn dan voor visite. Ik zit nog steeds aan de spa rood met een beetje siroop erin.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:14

Midden augustus dit jaar is het 1 jaar geleden dat ik gestopt ben met de cheap red bull.
Dus dames jullie kunnen het ook

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:38

Ook ik heb een serieuze verslaving aan Cola gehad. Het viel voor mij ook echt overal wel te halen; op stations, school in de winkel overal waar ik kwam stond cola :+

Tot 2 jaar geleden ik zwanger werd, toen ben ik in één keer met Cola gestopt.
De eerste paar dagen voelde ik me ook ellendig maar dat kwam misschien ook omdat ik ook gestopt was met roken.

Inmiddels is mijn kleine 1.5 jaar en ben ik wel weer begonnen aan cola. Maar dan 1 glas per dag ongeveer. Voor de rest drink ik vooral crystal clear.
Roken doe ik dan weer niet meer 8-)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:56

rockwitch schreef:
Niet gezien, maar ik geloof het zo ook wel. Zit nu aan het bruisende water met wat siroop. Heb geen hoofdpijn enzo meer gehad, maar merk nu wel dat het geestelijke stukje begint te zeuren. Heb ontzettend trek in cola, maar ik doe het gewoon echt niet.

Wilde idd zeggen, bruis water met limonade! Of spa met die smaakjes. Dat je wel prik binnen krijgt helpt ook al best een beetje.

Zelf ook enorm verslaaft geweest aan cola. Dronk t alleen maar. Nu al meer dan een jaar eraf en geloof me, als ik het dan weer eens drinkt vind ik het gewoon vies!!

Groene of zero cola vind ik op zn tijd nog wel lekker, als t warm is en heb dorst maar normale cola of te vaak.. nee dankje. Gelukkig maar!!