Verzakking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Verzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:00

Ik vroeg me af of hier meer meiden/vrouwen last van hebben?

Ik heb na mijn 2de bevalling (beide bevallingen gingen vlot alleen de 2 de was een sterrenkijker)
Een verzakking opgelopen.
Mijn hele spieren in mijn bekkenbodem doen het niet meer of veelste weinig dus fysio (lang gehad) werkt niet..
Een ring gehad, maar omdat mijn spieren niet werken, kon die ring nergens op rusten dus werkte niet..

Naja ondertussen een ander hulpstuk..Maar ook dat werkt nu naar een half jaar niet afdoende meer..
Voor opereren ben ik te jong (nog geen 30) aangezien ze de operatie maar 1 keer kunnen uitvoeren willen ze niet dat je daarna toch bedenkt dat je nog een kind wilt (best logisch ook)

Nu vroeg ik mij zo af of hier meer zijn die dit hebben of herkennen

Ik weet dat bokt niet de meest ideale plek is voor deze vraag maar in mijn omgeving ken ik niemand die iets soortgelijks heeft..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:06

Ik heb in de zorg gewerkt en een hoop clienten met verzakkingen.
Maar dat waren allemaal ouderen.
Zo jong nog nooit meegemaakt.

maximuss

Re: Verzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:12

Ik heb laatst iets gehoord over electrostimulatie van de bekkenbodemspieren, zou dat niet kunnen helpen?
Mijn moeder heeft ook een tijd rondgelopen met een zware verzakking en dat is uitgedraaid op een hysterectomie maar da's wel heel definitief en op jouw leeftijd wrs het laatste redmiddel...

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:18

maximuss schreef:
Ik heb laatst iets gehoord over electrostimulatie van de bekkenbodemspieren, zou dat niet kunnen helpen?
Mijn moeder heeft ook een tijd rondgelopen met een zware verzakking en dat is uitgedraaid op een hysterectomie maar da's wel heel definitief en op jouw leeftijd wrs het laatste redmiddel...

Electrostimulatie heb ik gehad
Spieren zijn hier niet door geactiveerd
Mijn spieren en zenuwen zijn beschadigd..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:22

Ai, ik was met net aan het afvragen of dan je zenuwen zijn beschadigd, maar helaas is dat dus zo. Wat geen functie meer heeft kun je helaas ook niet trainen.

Echt heftig op zo’n jonge leeftijd...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:27

Kunnen beschadigde spieren niet op den duur herstellen? Zenuwen kunnen dacht ik vaak op den duur ook via een andere weg die ze zelf zoeken weer gaan werken. En helpt het helemaal niets als je veel oefent? Als je een knip krijgt heb je normaal gesproken nadien ook geen last meer dus misschien kun je toch nog verder herstellen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:27

Ik was net 33. Mij vonden ze in 1e instantie ook te jong voor opereren. Ook had ik 1 kind waardoor ze het niet aandurfden in 1e instantie. Gelukkig uiteindelijk wel geopereerd en een voorwandplastiek gehad. Ik ben er nog steeds heel blij mee dat ik het heb laten doen. Later kreeg ik weer klachten toen heeft fysio goed geholpen. Mijn bekkenbodemspieren waren te actief. Nu kan ik ze goed ontspannen en aanspannen indien nodig.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:28

verootjoo schreef:
Ai, ik was met net aan het afvragen of dan je zenuwen zijn beschadigd, maar helaas is dat dus zo. Wat geen functie meer heeft kun je helaas ook niet trainen.

Echt heftig op zo’n jonge leeftijd...

Klopt

Ja ik baal er ook enorm van
Voel me oud en, raar maar waar, ook onaantrekkelijk ofzo.. Ben er onzeker door geworden (nooit gedacht dat dat zou kunnen want niemand die het ziet)
En mag niet zwaar tillen, woon op melkvee bedrijf en heb 2jonge kinderen dus er is geen ontkomen aan..

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:30

Misschien beetje een rare vraag....
Maar wat zijn jou klachten?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:31

Rizette schreef:
Kunnen beschadigde spieren niet op den duur herstellen? Zenuwen kunnen dacht ik vaak op den duur ook via een andere weg die ze zelf zoeken weer gaan werken. En helpt het helemaal niets als je veel oefent? Als je een knip krijgt heb je normaal gesproken nadien ook geen last meer dus misschien kun je toch nog verder herstellen?

Ik kan niks oefenen (als ik dat wel probeer dab span ik mijn bovenbenen en buikspieren, bilspieren aan.. Meer lukt niet)
Ik heb geen controle over die spieren/ zenuwen en ze werken niet

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:35

Wat naar, kan dat nog terug komen volgens de arts? Weet van mijn nicht dat het wijs was om slank te blijven ivm druk op de bodem bij overgewicht en niet te roken( ivm het rokershoestje wat ook slecht is ervoor)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:36

Kenjeme:
Klachten zijn zwaar en bal gevoel onderin, urine verlies of slecht controle hier over. Soort kramp gevoel. S

Susan H :
Wat voor verzakking had je als ik vragen mag?
Ik heb een voor en achterwant verzakking
Maar een overactieve spier kun je idd wat aan doen
Mijn spieren worden niet meer actief (zelf nu een ruim jaar later word het alleen erger ipv beter)

Rizette
Ze weten eigenlijk nog vrij weinig af van het bekken..
Het zou kunnen, maar hoeft niet
Zal ook weer per geval en soort klachten verschillen lijkt mij..
En idd zelfs hoesten of niesen is al te veel druk
Dus laat staan met je kinderen sjouwen of met kruiwagens mest en emmers water..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:42

Er bestaat ook electro accupunctuur voor, maar misschien bedoel je hetzelfde met electrostimulatie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:57

Misschien word het dan toch tijd om voor jezelf te kiezen en het bij twee kids te laten. Ga met jezelf in gesprek en met je man. Of meteen aan de derde beginnen mochten jullie dat heel graag willen en daarna opereren want dit is ook niets. Je weet dat niets meer helpt dus zal er toch een keuze gemaakt moeten worden .

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:40

Volgende week mag ik naar de gynaecoloog dus hoop dat ze nog iets kan betekenen. Want mijn huidige hulpstuk helpt ook niet meer afdoende -O-

En even gaan voor een 3de kind of maar besluiten dat 2 genoeg zijn vind ik nogal makkelijk zeggen..
Een zwangerschap betekend wel weer een zware bekkeninstabiliteit en momenteel ben ik veel tot bijna altijd alleen op bedrijf en huis.. Dus dat is niet te doen..

Maar meteen beslissen dat het nu maar genoeg moet zijn omdat mijn lijf dat zegt?
Wat als mijn relatie uitgaat en ik een ander ontmoet? (dit is onder andere een reden van de gynaecoloog) ik ben nog jong zat en om nu die knoop door te hakken is best heftig..

En een operatie houd in dat je iig 8 weken niks mag tillen,niet stofzuigen of iets.. Hoe moet ik dit in godsnaam doen met 2 jonge Kids??

(vl werkt naast het melkveebedrijf zo'n 50 uur, en als hij thuiskomt doet hij bij het bedrijf nog veel)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:43

De vraag is kan je lijf nog wel een zwangerschap aan en ben je daarna niet nogggg verder van huis. Dat vind ik zwaarder wegen dan of je iets graag wil....wat niet kan kan niet.

En een operatie komt nu niet uit en uiteindelijk nooit niet......niet tillen is gewoon K.....

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:56

Zonnetje81 schreef:
De vraag is kan je lijf nog wel een zwangerschap aan en ben je daarna niet nogggg verder van huis. Dat vind ik zwaarder wegen dan of je iets graag wil....wat niet kan kan niet.

En een operatie komt nu niet uit en uiteindelijk nooit niet......niet tillen is gewoon K.....

Een zwangerschap zou misschien nog iets schade aanrichten maar het meeste kwaad is al geschiet zoals de fysio en de gynaecoloog zelf zeggen.. Dus als ik zwanger zou willen worden zou mijn verzakking mij (nog) geen rood ligt geven

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:58

Ook merk ik dat hier nog heel veel taboe over is...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:12

Alles in overweging genomen zou ik voor een second opinion bij een goede kliniek gaan (lees universitair ziekenhuis oid), daar zijn ze meestal beter op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen/ onderzoeken dan een "gewone" arts...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:15

Mariska88 schreef:
Ik vroeg me af of hier meer meiden/vrouwen last van hebben?

Ik heb na mijn 2de bevalling (beide bevallingen gingen vlot alleen de 2 de was een sterrenkijker)
Een verzakking opgelopen.
Mijn hele spieren in mijn bekkenbodem doen het niet meer of veelste weinig dus fysio (lang gehad) werkt niet..
Een ring gehad, maar omdat mijn spieren niet werken, kon die ring nergens op rusten dus werkte niet..

Naja ondertussen een ander hulpstuk..Maar ook dat werkt nu naar een half jaar niet afdoende meer..
Voor opereren ben ik te jong (nog geen 30) aangezien ze de operatie maar 1 keer kunnen uitvoeren willen ze niet dat je daarna toch bedenkt dat je nog een kind wilt (best logisch ook)

Nu vroeg ik mij zo af of hier meer zijn die dit hebben of herkennen

Ik weet dat bokt niet de meest ideale plek is voor deze vraag maar in mijn omgeving ken ik niemand die iets soortgelijks heeft..

Operatie kan wel twee keer. Heeft mijn moeder ook gehad.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:27

Ten eerste wat ontzettend vervelend dat dit je is overkomen!

Je ‘mag’ nu eigenlijk ook niet echt tillen zeg je, als je die operatie wel doet mag het 8 weken niet en erna wel weer lijkt mij dus dat is dan maar tijdelijk. Verder gaat dit dan echt om je gezondheid wat toch wel voorgaat lijkt mij op het bedrijf.. als je nu een keer door een ongeluk of iets anders ‘uitvalt’ zal je partner ook iets moeten verzinnen. Voordeel is nu dat je het van te voren kan plannen en dus al hulp in kan schakelen.
Ik weet heel goed hoe het is om een eigen bedrijf te hebben en dat zoiets niet zomaar te regelen is. Ik zit zelf in de maarschap van ons bedrijf en m’n partner is ook zzper. Ons tweede kindje is kortgeleden geboren met een ernstige hartafwijking en we bivakkeren al een aantal weken in het ziekenhuis. Dit wisten we ook van te voren en daardoor konden we op tijd dingen regelen. Dit was voor mijn partner zowat ondenkbaar voordat we dit wisten om zomaar zo lang niet te gaan werken maar als iets moet kan een hoop.
Ik neem aan dat hij ook wil dat z’n vrouw een beetje een fatsoenlijk leven heeft . Dat is belangrijker dan werken.

Dit staat uiteraard los van het feit of je die keus ook gaat maken omdat het inderdaad wel heel definitief is.. daarin kan ik je ook geen advies geven..
Maar laat je in ieder geval niet tegenhouden door ik-kan-niet-gemist-worden want mijn man werkt zoveel ..je hebt maar 1 lijf waar je nog lang mee moet doen en het beperkt je nu.

Heel veel sterkte in ieder geval met het maken van een keus!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:34

Ik heb een voorwandverzakking gehad (ben daar ook aan geholpen), maar inmiddels is de achterwand ook licht verzakt. Niet ernstig genoeg voor een operatie op dit moment. Heb er ook weinig klachten van nog. Ook na een operatie mag je niet veel tillen hoor. Ik doe het soms wel :o maar het wordt ten zwaarste afgeraden ivm het risico op een nieuwe verzakking.

Laat je goed informeren in hoeverre jouw klachten echt verholpen zouden worden met een operatie. Zenuwen kunnen herstellen, al duurt dit herstel lang. Of spieren dat ook kunnen weet ik niet. Is misschien wel via een operatie te doen?

Ze hebben mij trouwens destijds gezegd dat ik ooit wel een 2e operatie nodig zal hebben. In de overgang gaat de rek er allemaal meer uit en is er dus risico op nogmaals een verzakking. Nu is alles met eigen weefsel gerepareerd. Bij een 2e operatie kan dit niet meer (hebben ze mij verteld) en zullen ze een matje moeten plaatsen. Al kan het tegen die tijd wel weer heel anders zijn die ontwikkelingen gaan zo snel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:50

Ik zeg niet dat je zomaar even voor een derde moet gaan, alleen dat je maar één lichaam hebt en je misschien nu eens voor jezelf moet kiezen. Hoezo, scheiding, andere man, toch nog kind??? Daar moet je niet van uit gaan want dan kun je helemaal niet meer leven, met wat als in je achterhoofd. En dan lees ik ook nog eens dat je ernstige bekkeninstabiliteit hebt gehad. Hoe lang wil je nog functioneren??? Ken er een aantal waarvan er twee voor de rest van hun leven invalide zijn geworden hierdoor en de ene moest en zou nog een derde kind. Dit lijkt mij een veel zwaarwegendere reden om niet aan nog een kind te beginnen want ernstige bekkeninstabiliteit gaat soms niet meer over en wat als dat kleine beetje extra schade nu net hier voor zorgt?? Hoe moet je het dan redden?? Misschien harde opmerkingen van mij maar je hebt maar één lijf en één leven.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 17:10

Ik wil eerst volgende week afwachten wat de gynaecoloog zegt
Misschien heeft zo nog een heleboel hulpstukken die het mij makkelijker kunnen maken om iig een operatie uit te kunnen stellen
Wat dat hij er komt is duidelijk alleen liever zo laat als mogelijk

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:15

Ik kan me behalve corrigerende broeken weinig voorstellen bij hulpstukken. Heb je soms een link (mag ook in pb)?