prisma in je brilglas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

prisma in je brilglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:17

Hoi!

mocht hier een optometrist op bokt zitten, zou heel chill zijn!
Even vooraf: ik kan ook prima zonder bril lezen/functioneren. maar aan het einde van de dag heb ik dan hoofdpijn.

ik heb een bril met + glazen (+1.5 en +1.25) , geen cillinder en een prisma van 0.50 en 1.00.
Nu wil ik eigenlijk een zonnebril op sterkte erbij.
maar er zijn maar weinig aanbieders die een prisma ook doen. of echt voor belachelijke prijzen.
Nu vroeg ik mij af of de prisma invloed heeft op de sterkte.
of is het puur de scheelheidscorrectie?

zat te denken aan charlie tempel oid.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:24

Geen optometrist, wel opticien. Als je in je normale bril prisma's hebt, zou ik dat zeker ook doen in je zonnebril. Anders ga je teveel moeten schakelen en zelf bijstellen tussen de 2 brillen.
Zijn overigens ook gewoon winkels waar prisma glazen hetzelfde kosten als een normaal glas. Bij mijn werk kost het ook niks extra als gewoon :)
En wat bedoel je net weinig aanbieders? Voor zover ik weet kan iedere glasleverancier gewoon prisma's leveren met jouw sterkte! Prisma's opmeten kan niet iedere winkel!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:26

Een prismatische afwijking die niet gecorrigeerd wordt kan echt heel vervelend zijn. Je ogen kunnen dan namelijk niet ontspannen kijken en er is een hele dikke kans dat je hoofdpijn krijgt.

Ik weet dat een prisma in ieder geval bij Specsavers bij de prijs inbegrepen zit. Zij hanteren vaste prijzen ongeacht de sterkte.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:29

Iejoorr schreef:
Geen optometrist, wel opticien. Als je in je normale bril prisma's hebt, zou ik dat zeker ook doen in je zonnebril. Anders ga je teveel moeten schakelen en zelf bijstellen tussen de 2 brillen.
Zijn overigens ook gewoon winkels waar prisma glazen hetzelfde kosten als een normaal glas. Bij mijn werk kost het ook niks extra als gewoon :)
En wat bedoel je net weinig aanbieders? Voor zover ik weet kan iedere glasleverancier gewoon prisma's leveren met jouw sterkte! Prisma's opmeten kan niet iedere winkel!

nou niet alle zonnebril glazen kunnen dat ofzo. dat is wat mij werd verteld. en ik kwam bij een winkel op 70 euro per glas. en als ik dan bij charlie temple een bril voor 37,50 inclusief glazen kan krijgen is dat natuurlijk wel aantrekkelijker..

eigenlijk is mijn vraag kan ik mijn receptje gewoon overnemen. maar dan zonder prisma

Drunksheep

Re: prisma in je brilglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:31

Dat kan je doen. Maar is niet echt aan te raden zoals je hierboven kunt lezen :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:37

Drunksheep schreef:
Dat kan je doen. Maar is niet echt aan te raden zoals je hierboven kunt lezen :)

Precies dit :D we kunnen je niet tegenhouden, maar prettig kijken doet het niet!
Je zou wellicht kunnen kijken of je zorgverzekering iets vergoed en dan voor een goede zonnebril met prismaglazen gaan!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:39

Oke maar als je vergelijkt met geen bril?
Want met erge zon zet ik nu een zonnebril zonder sterkte op. Vandaar

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:49

Heb zelf een prismabril en als zonnebril zo'n ouderwetse voorzetzonnebril, die je omhoog kunt klappen. Ook kun je zonnebrillen kopen die je over je eigen bril heen kan zetten. En heb je altijd de goede sterkte van je eigen bril. En voor veraf heb ik zachte contactlenzen in. En alles kan nu met elkaar gecombineerd worden, erg praktisch :j

Groet Karin.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:50

Nouja, ik denk altijd maar; je hebt niet voor niks prisma's aangemeten gekregen :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:00

future_vet schreef:
Hoi!

mocht hier een optometrist op bokt zitten, zou heel chill zijn!
Even vooraf: ik kan ook prima zonder bril lezen/functioneren. maar aan het einde van de dag heb ik dan hoofdpijn.

ik heb een bril met + glazen (+1.5 en +1.25) , geen cillinder en een prisma van 0.50 en 1.00.
Nu wil ik eigenlijk een zonnebril op sterkte erbij.
maar er zijn maar weinig aanbieders die een prisma ook doen. of echt voor belachelijke prijzen.
Nu vroeg ik mij af of de prisma invloed heeft op de sterkte.
of is het puur de scheelheidscorrectie?

zat te denken aan charlie tempel oid.

Naar de letter van de wet: de drie bewerkingen van de brillenglazen zijn onafhankelijk van elkaar.
(1 is 'de gewone' min tegen bijziendheid of plus tegen verziendheid;
2 is de cilinder en 3 het prisma.)

Prisma is idd om de scheelheid te corrigeren (er zijn scholen die het woord correctie opvatten als 'corrigeer een deel, dan ben je het prisma/ de scheelheid na verloop van tijd - en voldoende oefenen - kwijt).

Maar ooit had ik een brul met een correcte -3 en een verkeerd gerichte cilinder: op 30 meter autonummers lezen was totaal onmogelijk...
Dus qua effect: goed en ontspannen kijken en zien gaat het beste als alle 3 die bewerkingen correct zitten.

(Afdeling zuinig aan: ik heb zo'n gele bril gekocht die over mijn gewone bril heen kan. Erg prettig bij scherp voorjaarslicht, maar 'snachts kan het ding ook diensten bewijzen.)

Manlief kreeg ooit van de orthoptist in het ziekenhuis een 'plakker' als proef of een prisma hem zou helpen. Die plakker wilde men graag na afloop van de proef retour: het ding kostte 60 euri.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-05-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:03

Momenteel bij Hans Anders een complete (zonnebril) inclusief montuur en glazen met prisma vanaf €89,-

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 21:14

idylle schreef:
Momenteel bij Hans Anders een complete (zonnebril) inclusief montuur en glazen met prisma vanaf €89,-

Oeeh kijk dat zijn betere prijzen!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:14

Ik heb een min-oog, plus-oog, cilinder en een prisma :Y)

Functioneer ook prima zonder bril maar merk wel verschil in “vermoeidheid” wanneer ik mijn bril wel/niet heb gedragen.

Mijn zonnebril op sterkte (ook met prisma en cilinder) heeft 120,- gekost.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:21

Je ogen zullen meer aan het werk moeten zonder prisma. Continu focussen. Met grote kans vermoeidheid en hoofdpijn tot gevolg.
Ik zou het ook echt niet doen zonder. Maar wij kunnen inderdaad alleen maar tips geven. De uiteindelijke keuze blijft bij jou. :)