Tretinoïne!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Tretinoïne!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 22:29

Hoihoi!

Als jaren lang heb ik een slechte huid met veel acne. Ben hiervoor naar de huisarts geweest en ze heeft me nu op tretinoïne (0.02%) gezet, maar daar zitten wel een paar vervelende bijwerkingen aan :')

Nu ga ik de fase in dat mijn gezicht erg droog word, schilfers krijgt, erg rood is en branderig aanvoelt, wat normaal is de eerste paar weken.

Heeft iemand tips van hoe ik nu het beste mijn huid kan verzorgen om dit minimaal te houden? Bijv. een goede milde facewash?

Zelf was ik in de ochtend en avond mijn gezicht en verder blijf ik zo veel mogelijk uit de zon en probeer ik het zo gehydrateerd mogelijk te houden, maar dat helpt nog niet veel.

Kayleigh__

Re: Tretinoïne!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:36

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:37

Ik zou dat even met de huisarts opnemen morgen, het is een bijwerking van de behandeling en je wil toch geen adviezen krijgen die het beter worden in de weg staan?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 22:48

Kayleigh__ schreef:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/tret ... acid-a-vit

https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/acne#!

Misschien kun je hier wat mee?
De fase waarin je nu zit zou binnen enkele weken gelukkig wel minder moeten worden. Succes!

Dankjewel!

Polly schreef:
Ik zou dat even met de huisarts opnemen morgen, het is een bijwerking van de behandeling en je wil toch geen adviezen krijgen die het beter worden in de weg staan?

Nee klopt! Maar je kan er wel voor zorgen dat het niet verergerd door verkeerde verzorging, dus daarom vraag ik of er nog tips zijn qua producten om het allemaal zo soepel mogelijk te laten verlopen ;)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:44

Hoe vaak gebruik je het? Het is belangrijk om tretinoine op te bouwen, dus zou beginnen met om de 2 dagen smeren. Denk dat je dan ook minder last krijgt van irritatie

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:46

Ik zou in plaats van naar een HA te gaan, naar een dermatoloog gaan. Die kunnen heel goed inschatten hoe erg je huid beschadigd is etc en hoe dat het best te behandelen is. Mij heeft het in elk geval heel erg geholpen :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:59

Quebelle schreef:
Ik zou in plaats van naar een HA te gaan, naar een dermatoloog gaan. Die kunnen heel goed inschatten hoe erg je huid beschadigd is etc en hoe dat het best te behandelen is. Mij heeft het in elk geval heel erg geholpen :j

Dermatoloog lijkt mij ook een slim plan.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:11

Die kan je zeker ook tips geven omtrent zachte face cleaners en dagcreme's, dat deed de mijne toch nadat ik straf spul meekreeg.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 00:12

xxxdonja schreef:
Hoe vaak gebruik je het? Het is belangrijk om tretinoine op te bouwen, dus zou beginnen met om de 2 dagen smeren. Denk dat je dan ook minder last krijgt van irritatie

Ik heb meegekregen dat ik elke dag een klein laagje moest aanbrengen in de avond.

Dermatoloog is misschien ook wel een goed plan. Ik maak eerst deze kuur af en als het dan nog niet geholpen heeft is dat zeker een optie!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:17

Ik weet niet precies welke jij hebt en hoe deze gebruikaaanwijzing luidt. Maar ik heb crème gehad met dit ingrediënt die je moest aanbrengen op een schone huid, savonds. Waar je absoluut mee moest uitkijken dat je het niet vrij snel na het wassen van je gezicht deed. Ik dacht dat het wel wat zou meevallen, dus na het douchen vond ik na wat rommelen in de badkamer en tandenpoetsen lang genoeg tijd tussen zat en smeerde ik al. Daar werden, bleek later, de bijwerkingen (zoals rode huid en schilderingen) erger van. Neem minstens een half uur ertussen.
Ik legde mijn tube daarom bij mijn bed. Dan kon ik wel alvast na mijn avond ritueel naar bed en was er voldoende tijd ertussen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:19

En wat Donja zegt: opbouwen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 00:22

Ah dan zal ik daar goed op letten! Ik breng het idd vrij snel na het wassen al aan dus ga ik dat gelijk veranderen! Helaas kan ik die van mij niet op mijn kamer leggen want hij moet in de koelkast bewaard worden.

Ga vanaf nu ook proberen op de bouwen idd!
Hoop dat het wat helpt ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:25

Ik zou eigenlijk eerst naar een dermatoloog gaan voor ik zou beginnen met een behandeling waar je nu al zo'n bijwerkingen van hebt :=

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:25

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:04

Ik heb ook tretinoine voorgeschreven gekregen bij de HA,
Dat werkte de eerste kuur super, maar toen ik een paar maanden daarna een tweede kuur begon, werd mijn gezicht na het smeren rood en opgezwollen.
Toen terug naar de HA, en een ander middel voorgeschreven gekregen.
Blijkbaar heb ik een overgevoeligheid tegen het middel met tretinoine ontwikkeld :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:06

Aan een zinnig advies kan ik je helaas niet helpen. Wel ben ik nieuwsgierig, als dat mag, in hoeverre je geprobeerd hebt het probleem (of eigenlijk de oorzaak) dmv voeding aan te passen? Voor wat ik weet is acne in heel veel gevallen het gevolg van het voedingspatroon. Bijvoorbeeld een voedselintolerantie. Mocht je er ook problemen naast hebben zoals vermoeidheid en een afwijkende stoelgang (slechts voorbeelden) dan zou ik zeker die richting op denken. Maar wellicht heb je op dat gebied alles al geprobeerd.

Spul waar je het over hebt klinkt niet erg lekker als ik het zo hoor, en zou zelf denk ik inderdaad als het zo problematisch is liever eerst met een dermatoloog ernaar kijken :)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 21:04

Kleine update: gaat al stukken beter nu ik het aan het opbouwen ben. Heb alleen nog 2 kleine rode plekjes, en mijn gezicht is een beetje droog maar bijna geen last van met mijn dagcreme! Dus kwam waarschijnlijk gewoon omdat ik er ineens mee was begonnen.

Alwiene, ik was hiervoor ook al 2 keer naar de huisarts geweest voor mijn gezicht, beide keren iets mee gekregen maar dat hielp niet. Verder nog niet naar andere dingen gekeken eigenlijk omdat ik daar nooit bij stil heb gestaan.