Wat vervelend voor je TS! Wat bij mij wel geholpen heeft is proberen te accepteren dat je de stemmingswisselingen hebt. Ik was eerder vaak erg hard tegen mezelf, maar dat zorgde alleen maar voor ergere stemmingswisselingen. Nu ik wat liever voor mezelf ben heb ik er een stuk minder last van.
Als ik je zo hoor heb je heel veel meegemaakt en dat uit zich nu in stemmingswisselingen Misschien is het minder eng voor je als je je bedenkt dat het weer weg zal trekken wanneer je minder vermoeid bent. Het kan best lang duren om te herstellen van stress en angst, neem daar rustig de tijd voor.
Stemmingswisselingen zijn er in allerlei soorten en maten.
Zo kan het zijn at je 'getriggerd' wordt en dat dit acuut je stemming doet omslaan. Stel het vast, schrijf het eventueel op, denk er wat over na (= niet piekeren, logisch blijven ) en verzin een oplossing.
Goed om B12 te laten prikken, en een eventueel tekort is op zich geen argument om vlees te gaan eten .
Ivm de stopweek: zorg voor voldoende calcium, koper en magnesium in je voedsel.
Of de pil helpt of het juist erger maakt is compleet afhankelijk van je hormoonbalans en hoeft dus niet zo veel te zeggen. Ik werd heel vlak van de pil en heb dus meer stemmingswisselingen zonder, maar zie dat niet per se als iets negatiefs. Ik ben liever wat extremer naar beide kanten dan dat ik een afgevlakte zombie ben die nooit echt iets laat blijken.
Ik heb dus ook stemmingswisselingen. Voor mij helpt het heel goed om bij alle hevige emoties die ik ondervind eerst even een pas op de plaats te nemen en te kijken of wat ik voel wel echt gegrond is en of ik wel een rede heb om die extreme emotie te voelen. Ik kan soms bijvoorbeeld uit het niets heel boos worden om kleine dingen, en als ik dat voel opborrelen ga ik even zitten, zet ik een muziekje aan, haal ik een paar keer diep adem en ga ik even bij mezelf na of ik nou echt boos ben om die kleine situatie die eigenlijk niets uitmaakt, of dat er iets anders aan de hand is wat me dwars zit. Als dat niet zo is kan ik ook prima tot de conclusie komen dat ik gewoon even boos ben zonder rede, en dan werkt het voor mij goed om even een rondje te gaan lopen of even een half uurtje heel intensief op te ruimen of schoon te maken.
Deze tip is voor mij ook nog vrij nieuw en ik heb me er heel lang tegen afgezet, maar ik gebruik tegenwoordig de app Headspace om te 'mediteren'. Het is niet helemaal zoals het hoort, maar ze hebben 'singles' en hele korte meditaties waarin iemand je in een paar minuten even door een paniekmoment heen praat. Ze hebben die korte meditaties voor verschillende situaties en voor iemand als ik die soms enorme stressaanvallen kan krijgen helpt het om er even doorheen gepraat te worden. Misschien dus een idee, al is het niet goedkoop.