Ventolin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Ventolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:07

Hallo allen

Mocht het nodig zijn vannacht dan overleg ik wel met de hap maar ik vroeg mij af

Hoelang na houdbaarheids datum blijft ventolin/salbutamol zijn werking houden? En nogmaals mocht het nodig zijn bel ik toch eerst de hap voor overleg

Veraaaaah

Re: Ventolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:09

Oef dat durf ik niet te zeggen. Zou voor de zekerheid even bellen. Moet ik denken aan een maand? Maanden? Jaar of jaren?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:11

Hoe lang over datum is over datum? En hoe lang heb je het al niet meer gebruikt? Dat laatste zou me meer zorgen baren om er zomaar weer mee te beginnen dan het eerste overigens.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:13

Lalidan schreef:
Hoe lang over datum is over datum? En hoe lang heb je het al niet meer gebruikt? Dat laatste zou me meer zorgen baren om er zomaar weer mee te beginnen dan het eerste overigens.

Beiden een klein jaar niet meer gebruikt en over datum

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:16

Ik zou dat nog wel durven. Het bederft niet maar de werking wordt minder.

Wel zou ik zeker als je het lang niet gebruikt hebt eerst in de lucht sprayen en dan pas gebruiken. Ook niet te veel want je hebt het lang niet binnen gehad. En het staat toch wel bekend om de evt. Bijwerkingen (bij mij iig wel)

Heb je met voorkamer ? Zo ja wel heel goed schoon maken als deze al lang ligt.

Waarom verwacht je het ineens nodig te hebben als ik vragen mag?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:18

Als je het al een jaar niet meer gebruikt hebt en nu ineens nodig hebt, zou ik het niet zomaar weer gaan gebruiken. Dus of wachten tot maandag, of, als je het daar te benauwd voor hebt, de HAP bellen voor advies.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:22

Ik merk dat het na een tijd wel minder wordt. Maar die was al lan over datum hoor.

Ben het niet met je eens Lalidan. Van mijn huisarts mag ik het gebruiken als ik het nodig heb. Daar zit soms echt heel lang tussen. Vandaar dat het over datum gaat.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:23

De werkzaamheid kan (wat) afgenomen zijn maar het is gewoon te gebruiken hoor. Het is absoluut niet gevaarlijk ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:25

Lalidan schreef:
Als je het al een jaar niet meer gebruikt hebt en nu ineens nodig hebt, zou ik het niet zomaar weer gaan gebruiken. Dus of wachten tot maandag, of, als je het daar te benauwd voor hebt, de HAP bellen voor advies.

Hoezo dan?
Als het voorgeschreven is voor astma is het belangrijk om altijd je medicatie bij je te hebben. En tussen de ene astma aanval en de volgende kan maar zo een jaar of meer zitten :j

Volgens mij kan je het wel gebruiken als het nog dicht zit. Werkzaamheid kan hoogstens minder worden. Ik zou anders maandag eens overleggen met je apotheek wanneer je je medicatie om zou moeten ruilen voor medicatie die niet over de datum is.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:29

Ja met voorzetkamer en is als het nodig is voor mijn zoon ( daar is het ook van) die is erg verkouden geworden ( iets met kinderen in eens spontaan ziek overdag goed te pas) Maar hij was afgelopen nacht ineens heel benauwd.. en toen straks wel iets benauwd maar niet heel erg

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:32

verootjoo schreef:
Hoezo dan?
Als het voorgeschreven is voor astma is het belangrijk om altijd je medicatie bij je te hebben. En tussen de ene astma aanval en de volgende kan maar zo een jaar of meer zitten :j

Volgens mij kan je het wel gebruiken als het nog dicht zit. Werkzaamheid kan hoogstens minder worden. Ik zou anders maandag eens overleggen met je apotheek wanneer je je medicatie om zou moeten ruilen voor medicatie die niet over de datum is.

Als het bekend is bij je huisarts dat het bij jou zo werkt en daar afspraken over gemaakt zijn, is dat prima. Als dat niet zo is, is het nooit verstandig oude medicijnen op eigen initiatief weer tevoorschijn te halen. Dan kan je echt beter met een arts overleggen. Er kan in een jaar zoveel veranderd zijn.

Bovenstaande geld zeker in het geval van een kind.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:34

Lalidan schreef:
verootjoo schreef:
Hoezo dan?

Als het bekend is bij je huisarts dat het bij jou zo werkt en daar afspraken over gemaakt zijn, is dat prima. Als dat niet zo is, is het nooit verstandig oude medicijnen op eigen initiatief weer tevoorschijn te halen. Dan kan je echt beter met een arts overleggen. Er kan in een jaar zoveel veranderd zijn.

Heb ik ook aangegeven zal indien ik nodig denk te zijn hap bellen voor overleg Maar vroeg het mij gewoon af

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:35

Lalidan schreef:
verootjoo schreef:
Hoezo dan?

Dat is ook meestal wat afgesproken is, zo werkt dat met astma. Je moet altijd je medicatie bij je hebben voor het geval je een aanval krijgt. En daar kan best een tijd tussen zitten.

En meestal wordt je, zeker in het geval van kinderen, wel jaarlijks op de poli van de longarts verwacht. Dus dan wordt dat gewoon besproken :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:36

Ik heb idd ook altijd een puffer bij. Gebruik ze soms meer dan een jaar niet en dan weer wel. Vaak controleer ik tussendoor even de houdbaarheid, maar soms ook niet.
Volgens mijn huisarts kan het geen kwaad, maar wordt alleen de werking niet meer gegarandeerd. Hij adviseert me dus ook om het in de gaten te houden en op tijd aan de bel te trekken en niet met over de datum puffers te lopen, zodat ik op het moment dat het nodig is ook daadwerkelijk goede medicijnen heb. Maar het kan dus geen kwaad.
Zou top zijn als ze die puffers in kleinere doseringen zouden hebben voor mensen zoals ons. Zodat ik altijd een paar pufjes bij heb, maar er geen volle puffers weg gegooid hoeven worden als het goed gaat met me.

Volgens mijn huisarts mag je die standaard puffers niet gebruiken zonder voorzetkamer. Maar ik ga geen jaar met een voorzetkamer sjouwen voor die zeldzame keer dat hij nodig is, dus ik gebruik ze idd zonder kamer. Als ik echt een aanval heb die maakt dat ik enkele dagen moet puffen pak ik wel de kamer erbij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:50

prutsmuts gebruiken zowel mijn dochter als ikzelf af en toe een puffer.
Mijn dochter eerder dan ik zelf.
Maar toen ik een flinke astma aanval had en bij de ha zat en tegen hem zei "ik had bijna vannacht de Ventolin van mijn dochter gebruikt". Toen zei hij ook "had het maar gedaan, was het nu een stuk minder erg geweest".

Nu hebben wij beide het niet altijd nodig en gebruiken het echt alleen indien nodig. Voor mij is het al meer dan 1½ jaar terug dat ik het van de ha heb voorgeschreven (mijn dochter korter, die heeft het standaard in haar gymtas op school zitten) maar mogen er beide gewoon zo weer mee beginnen hoor.

Qua datum ben ik dan wel weer scherp op, al zeiden ze dat in geval van echt nodig het niet heel erg is. De werking word wel minder.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:17

Je kunt evt ook de hap bellen voor een nieuw recept en dit bij de apotheek bij de hap ophalen. Heb ik pas ook gedaan voor mijn zoontje toen hij heftig griep had.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:39

HAP bellen. Niet op een forum vragen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 06:07

Hier hoef je echt de hap niet voor te bellen hoor ...
Zeker niet omdat er nog niks aan de hand is..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 07:53

Klopt ook niet nodig gehad maandag bel ik dok voor overleg

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:02

Ik zou de dokter bellen voor een nieuw recept.
In een geval dat het echt nodig is wil je zeker zijn dat je geneesmiddel werkt. En niet experimenteren met iets dat over datum is en daardoor de werking verliest. Als je dat voor jezelf beslist, prima. Maar bij een kind zou ik daar voorzichtiger mee zijn.

En dan erbij had ik ook na die eerste avond al direct met de huisartsenpost gebeld en niet op een forum gevraagd. Dat zijn nog altijd de professionals.