Ik ben benieuwd of mensen e.e.a. herkennen of wellicht tips hebben voor mij.
Korte situatieschets:
Ik ben in april 2016 uitgevallen met een ernstige burnout. De burnout is gekomen na jarenlange werkstress (veel reorganisaties en hoge werkdruk) en vervolgens in 3/4 jaar tijd mijn onvermijdelijke boventalligheid; overlijden vader door darmkanker; nieuwe drukke baan; moeder gediagnosticeerd met borstkanker en weer een reorganisatie waarbij ik wéér boventallig zou worden.
Afijn op een dag ging het licht uit.
Fysieke klachten van de bo:
- oververmoeidheid
- pijnlijk lijf (alsof je door een bulldozer overreden bent)
- misselijkheid (met name bij prikkels en drukte)
- duizeligheid (zie boven)
- keelpijn (als ik over mijn grens heen ging met fysieke klusjes)
- niet meer kunnen paardrijden of wandelen, als ik teveel had gedaan lag ik vervolgens dagen als een zombie op de bank.
- vreselijke hoofdpijnen (messteken)
Mentale klachten van de bo:
- behoorlijke depressie
- overprikkeling (niet meer tegen geluiden kunnen of naar feestjes kunnen)
- niet meer kunnen concentreren (blackouts bij volgen van een simpel recept voor de maaltijd)
- oorsuizen (kan ook een fysieke klacht zijn)
Nu, na 2 jaar ben ik na behandeling (therapie, fysiotherapie, vitamine b12injecties) zover hersteld dat ik aan het reïntegreren ben.
Omdat mijn contract niet werd verlengd bij laatste werkgever, doe ik dit bij een werkervaringsplek.
Ik doe mijn oude werk niet meer, aangezien ik erachter ben gekomen dat dat teveel ad-hoc zaken met zich mee bracht en ik continu moest schakelen. Ik ben gebaat bij een functie waarbij ik mij kan concentreren op mijn eigen werkzaamheden, zonder ad hoc zaken.
Ik loop nu stage op een communicatie-afdeling, waarbij ik veel teksten schrijf en redigeer voor de interne en externe communicatie. Hartstikke leuk!
Begonnen begin maart met 12 uur per week (deed al 8 maanden vrijwilligerswerk à 10 uur per week). Na 2 weken eerste terugslag gehad. En een behoorlijke ook.
Ik had die week naast mijn werk teveel privé-afspraken gehad.
Begin april naar 15 uur gegaan. Deze week heb ik mijn tweede terugslag.
Is dit normaal? Ik had voor de reïntegratie al meer dan een half jaar geen echte klachten meer.
Klachten bij terugval zijn fysiek:
- wakker worden alsof je door bulldozer bent overreden
- alles doet pijn in lijf, met name buikspieren; middenrif en onderrug
- alles voelt stroperig, alsof er geen energie door kan stromen
- zware benen (alsof ik er door kan zakken)
- soms duizelig
- wakker worden met keelpijn
Ik krijg maandelijks een vitamine B12-injectie.
Meestal knap ik op na een lange wandeling, maar dat helpt nu dus niet.
Wie herkent dit? En is dit echt nog een uitloper van de burnout of moet ik denken aan iets anders?
Wellicht een fysieke oorzaak? Wellicht toch naar een internist om helemaal binnenstebuiten gekeerd te worden?
Ik zal uiteindelijk weer naar 32 of 36 uur moeten gaan (krijg daar gelukkig wel de tijd voor van het UWV), maar mijn lijf werkt me weer zo tegen