Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 10:37

Hallo!

Al zo'n 2 jaar kamp ik met vermoeidsheidsklachten, darmklachten, gewrichtspijn, misselijkheid, en ga zo nog maar even door. Mijn vermoeidheidsklachten zijn hierbij het ergst en ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee.
Ik heb zojuist mijn bloedonderzoek opgehaald en die van twee jaar geleden er naast gelegd. Veel waardes zijn wel gedaald, en ik vroeg mij af of jullie misschien even mee konden kijken omdat veel huisartsen zich nogal vast klampen aan de precieze normaalwaardes.

Waardes 2016
B12 holo-trans..( geloof dat dit actief betekent) - 98
Vitamine D - 70,4
TSH - 1.12 mU/l
ferritine - 80
kreatinine - 66 micromol/l

Waardes 2018

B12 holo-trans - 71
Vitamine D - 55,7
TSH - 1,89 mU/l
ferritine - 33
kreatinine - 51 micromol/l
T4 vrij thyroxine - 13,7 pmol/l
ijzer - 12,9

Wat mij opviel is dat B12, vitamine D en ferritine allemaal best veel omlaag zijn gegaan en dit in een periode dat ik een vitamine B complex slikte en daarbij ook nog multivitamines.
Ik ben sinds 2017 vegetariër, dus misschien dat er ook daar wat uit te halen is.
Ik wil mij gewoon heel graag weer goed voelen, dus alle hulp is welkom.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:52

Heb je je schildklier al laten controleren?

Nottinghill

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 10:54

Ja, dat is de TSH waarde, die was in 2016 1,12 en is nu 1,89. Dit keer is ook T4 vrij thyroxine geprikt en die was 13,7 pmol/l dus ookgoed. Dus volgens mij ligt het daar niet aan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:02

Je vitamine D is best wel laag, het UMCG houdt 80 aan als ondergrens en daar kan je zeker erg vermoeid van worden en gewrichtsklachten van krijgen. Ferritine is nog wel binnen de normaalwaarden, maar vergeleken bij jou vorige waarden erg laag, ook dat kan zorgen voor vermoeidheid.

New Care heeft hele fijne vitamine D pillen van 25 mcg (1000IE) tot 75mcg (3000IE) waar in de meeste pillen maar 5mcg zit (200IE).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:05

Wat zijn de referentie waarden die het laboratorium aangeeft?

Je kan namelijk absoluut niets zeggen over deze waarden en ook niet zomaar met elkaar vergelijken zonder referentie waarden te weten. "Elk" laboratorium werkt namelijk met andere testen en dus ook andere referentie waarden. Het kan ook zijn dat beide bloedtesten door een ander lab gedaan is en dan kan je zeker niet lukraak vergelijken.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 11:07

Er staan geen referentie waarden bij helaas. Wel is het gewoon bij dezelfde huisarts geprikt en bij hetzelfde bedrijf, dus ik neem aan dat het gewoon bij hetzelfde laboratorium hebben laten doen. Ze geven het namelijk zelf aan je met de vorige waardes er naast om het te vergelijken. Neem aan dat ze dat niet doen als het een volledig ander laboratorium zou zijn geweest.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 11:15

Heb het overigens gevonden, beide zijn bij Saltro gedaan, en kon de referentie waarden op internet vinden.

B12 21-117 pmol/L
Vitamine D 50-150 nmol/l
TSH 0.38-5.33 mU/l
T4 Thyroxine vrij 10-22 pmol/L
Ferritine 20-150 ug/L
IJzer 10-30 umol/L
Kreatinine 44-80 umol/L

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:22

Ik vind je D ook wel op het randje. Zijn beide testen in dezelfde periode gedaan? Ik zou iig vitamine D suppleren inderdaad, of kijken naar je leefstijl.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:08

Nottinghill schreef:
Hallo!

Al zo'n 2 jaar kamp ik met vermoeidsheidsklachten, darmklachten, gewrichtspijn, misselijkheid, en ga zo nog maar even door. Mijn vermoeidheidsklachten zijn hierbij het ergst en ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee.
(...)
Wat mij opviel is dat B12, vitamine D en ferritine allemaal best veel omlaag zijn gegaan en dit in een periode dat ik een vitamine B complex slikte en daarbij ook nog multivitamines.
Ik ben sinds 2017 vegetariër, dus misschien dat er ook daar wat uit te halen is.
Ik wil mij gewoon heel graag weer goed voelen, dus alle hulp is welkom.

Als geboren vegetariër: daar hoor je niet ziek van te worden.

Maar 'meer van hetzelfde' gaat denk ik niet werken.
Ik denk dat je er meer aan hebt om achter de vraag aan te gaan 'hoe kan het, dat de waardes zakken terwijl ik toch supplementen slik...?'

Mijn associaties gaan in de richting van een orthomoleculaire arts. (De titel arts is wettelijk beschermd en de beroepsvereniging heet mbog.)
Darmklachten en gewrichtsklachten doen mij denken aan darmslijmvlies dat om wat voor reden dan ook niet in staat is voldoende nuttige stoffen op te nemen en minder ideale stoffen buiten te houden. Zou dit zo zijn, dan werkt je immuunsysteem overuren en dat kan je vermoeidheid verklaren (immuniteit is overleving en heeft dus prioriteit).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:11

Je b12 is veeeel te laag. Slik je b12 bij? Anders zou ik eens gaan kijken naar injecties misschien?

B12 zit ideaal boven de 250. Mijne was 89 en daar was ik echt goed ziek van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:39

MarlindeRooz schreef:
Je b12 is veeeel te laag. Slik je b12 bij? Anders zou ik eens gaan kijken naar injecties misschien?

B12 zit ideaal boven de 250. Mijne was 89 en daar was ik echt goed ziek van.

Dit is een andere B12 waarden, dit is actief B12 en ook niet veel te laag.

Vitamine D is wel wat aan de lage kant.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:29

Vitamine B12 is inderdaad prima. :)

Ik heb gekeken naar een orthomoleculair arts, en zou er ook graag heen willen. Maar het is zo ontiegelijk duur, voor mij als arme student. ;p
Maar goed, ik ga wel even opzoek misschien kom ik wat tegen.
Sommige hebben ook body scans, is dit goed om te doen of is het juist iets waar je alleen maar heel veel geld voor betaald?