Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 11:27

Hallo allemaal,


Gisteren ben ik uiteten geweest bij een sushi restaurant. Het was erg lekker, MAAR

Sinds vannacht kan ik om de haverklap naar de wc rennen en ook moet ik steeds overgeven...
Voedselvergiftiging dus.

Wat zijn mijn rechten ten opzichte van het restaurant? Geld terug? Iets anders?

Ik heb ze al een mail gestuurd met het verhaal en de vraag hoe we dit kunnen oplossen. :r

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:29

Ik weet van iemand dat ze gratis opnieuw mochten komen eten. Maar ze hoefde niet meer terug naar de plek waar ze voedsel vergiftiging hadden opgelopen. :=

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:31

Hoe ga je het bewijzen? Dat is lastig. En ze bieden je idd misschien korting aan maar heb je daar nog zin in?

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:32

lieveli schreef:
Hoe ga je het bewijzen? Dat is lastig. En ze bieden je idd misschien korting aan maar heb je daar nog zin in?


Kan toch zijn dat ze meerder berichten binnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:32

Was je alleen uit eten of in een groep?
Hadden de anderen in de groep ook voedselvergiftiging opgelopen?

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:34

Niet zo zeuren.het gaat wel weer over.waarom altijd zo nodig je recht moeten halen? Kost je meer dan het je op zal brengen.alleen maar verspilde energie en moeite als je het mij vraagt. Gewoon niet meer heengaan.slechte recensie op internet plaatsen om anderen te waarschuwen en gewoon doorgaan met je leven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:34

Doktersverklaring, bewijs dat je daar bent geweest en dan mogen hun gaan bewijzen dat het hij schild niet is.

Vraag is alleen, wat is je doel om te bereiken? Weg toveren kunnen ze het niet.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:35

Waarom wil je iets oplossen? En hoe kun je bewijzen dat het daar vandaan komt?

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:35

Ik heb het vorige week ook gehad, de vriend van m'n vriendin ook (waten met z'n vieren uit eten) heb nog getwijfeld om ze te bellen. Maar had zoiets ga er nooit meer heen en t zal wel.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:35

Als je de enige bent van het gezelschap die ziek is geworden dan kan het ook buikgriep zijn. Dat weet dat restaurant ook.
Is de rest van het gezelschap ook ziek geworden of alleen jij?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:36

veneri schreef:
Niet zo zeuren.het gaat wel weer over.waarom altijd zo nodig je recht moeten halen? Kost je meer dan het je op zal brengen.alleen maar verspilde energie en moeite als je het mij vraagt. Gewoon niet meer heengaan.slechte recensie op internet plaatsen om anderen te waarschuwen en gewoon doorgaan met je leven.


Of die mensen kunnen er ook niets aan doen en misschien komt het wel van iets anders. Altijd maar wraak en je zogenaamde gelijk willen halen.

Justme_Lisaa

Berichten: 2172
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:36

Gewoon uitzieken. Bij ieder verkeerd gevallen stuk vlees kan je nou eenmaal niet steeds je recht halen. Daarbij komt ook, dat de buikgriep nog steeds heerst. Wie zegt dat dat het niet is? Hoe toevallig ook, bewijzen kan je het niet.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:37

Als je in Amerika had gewoond had je een miljoentje of 5 eruit kunnen tikken. :))

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:38

Nou ik heb zelf een restaurant en dit gelukkig nooit meegemaakt, maar als mensen hier klachten hebben over het eten vind ik het wel fijn als ze dat even komen zeggen.
Ten eerste, als ik het weet kan het voorkomen worden. Ten tweede krijg ik liever de kans dit fatsoenlijk op te lossen (geld terug bijvoorbeeld) dan dat een gast niks van zich laat horen en dan wel allemaal berichten overal gaat plaatsen. Dat komt voor ons dan helemaal uit de lucht gevallen.

Elke restauranthouder doet zijn best om goed te doen, dat moét want anders blijf je niet overeind. Mensen zijn ontzettend veeleisend geworden. Dus ik ben er vrij zeker van dat ook dit restaurant zijn best zal doen om een dergelijk probleem op te lossen.. En zo niet, dan heb je ze in ieder geval de kans gegeven, willen zij deze niet aannemen hebben ze het aan zichzelf.

Justme_Lisaa

Berichten: 2172
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:41

Granoek schreef:
Nou ik heb zelf een restaurant en dit gelukkig nooit meegemaakt, maar als mensen hier klachten hebben over het eten vind ik het wel fijn als ze dat even komen zeggen.
Ten eerste, als ik het weet kan het voorkomen worden. Ten tweede krijg ik liever de kans dit fatsoenlijk op te lossen (geld terug bijvoorbeeld) dan dat een gast niks van zich laat horen en dan wel allemaal berichten overal gaat plaatsen. Dat komt voor ons dan helemaal uit de lucht gevallen.

Elke restauranthouder doet zijn best om goed te doen, dat moét want anders blijf je niet overeind. Mensen zijn ontzettend veeleisend geworden. Dus ik ben er vrij zeker van dat ook dit restaurant zijn best zal doen om een dergelijk probleem op te lossen.. En zo niet, dan heb je ze in ieder geval de kans gegeven, willen zij deze niet aannemen hebben ze het aan zichzelf.


Heel netjes van je dat je het fatsoenlijk wil oplossen, maar het is medisch niet aantoonbaar dat het dan ook vanuit jouw restaurant komt. Er kan wel gebeld worden met ziek en misselijkheids verschijnselen, maar niet eisen dat er geld terug kan komen toch.. Anders heb ik de afgelopen maanden teveel betaald, dan ga ik dat vanaf vandaag ook maar doen. Scheelt toch weer op het maandbudget :))

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:41

Als blijkt dat het idd voedselvergiftiging is en geen buikgriep dan zou ik ook het restaurant bellen ipv een slechte recensie schrijven op internet. Dat vind ik zo kinderachtig zonder het eerst met de desbetreffende partij op te willen lossen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:42

veneri schreef:
Niet zo zeuren.het gaat wel weer over.waarom altijd zo nodig je recht moeten halen? Kost je meer dan het je op zal brengen.alleen maar verspilde energie en moeite als je het mij vraagt. Gewoon niet meer heengaan.slechte recensie op internet plaatsen om anderen te waarschuwen en gewoon doorgaan met je leven.

Niet zeuren, maar plaats een slechte recensie op internet?
Bijzonder.
Gelukkig zijn er nog mensen die gewoon eerst de ondernemer benaderen met een klacht.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:42

Caily schreef:
Doktersverklaring, bewijs dat je daar bent geweest en dan mogen hun gaan bewijzen dat het hij schild niet is.

Vraag is alleen, wat is je doel om te bereiken? Weg toveren kunnen ze het niet.

Voedselvergiftiging is niet aan te tonen met een test.
Er kan alleen een (sterke) vermoeden zijn, maar dat is (helaas) geen echt goed bewijs.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:45

Justme_Lisaa schreef:
Granoek schreef:
Nou ik heb zelf een restaurant en dit gelukkig nooit meegemaakt, maar als mensen hier klachten hebben over het eten vind ik het wel fijn als ze dat even komen zeggen.
Ten eerste, als ik het weet kan het voorkomen worden. Ten tweede krijg ik liever de kans dit fatsoenlijk op te lossen (geld terug bijvoorbeeld) dan dat een gast niks van zich laat horen en dan wel allemaal berichten overal gaat plaatsen. Dat komt voor ons dan helemaal uit de lucht gevallen.

Elke restauranthouder doet zijn best om goed te doen, dat moét want anders blijf je niet overeind. Mensen zijn ontzettend veeleisend geworden. Dus ik ben er vrij zeker van dat ook dit restaurant zijn best zal doen om een dergelijk probleem op te lossen.. En zo niet, dan heb je ze in ieder geval de kans gegeven, willen zij deze niet aannemen hebben ze het aan zichzelf.


Heel netjes van je dat je het fatsoenlijk wil oplossen, maar het is medisch niet aantoonbaar dat het dan ook vanuit jouw restaurant komt. Er kan wel gebeld worden met ziek en misselijkheids verschijnselen, maar niet eisen dat er geld terug kan komen toch.. Anders heb ik de afgelopen maanden teveel betaald, dan ga ik dat vanaf vandaag ook maar doen. Scheelt toch weer op het maandbudget :))


Nee kun je inderdaad niet eisen! Maar puur sprekende vanuit mijn ervaring is het tegenwoordig gewoon echt niet meer te doen om je gelijk te bewijzen tegen klanten die ZO zeker zijn van zichzelf. Kost je zoooo veel tijd en energie, wat zorgt dat andere gasten dan weer moeten wachten, je moet je personeel betalen om met mensen in discussie te gaan (een discussie die je toch niet wint, want een gast die ongelijk krijgt is als vergif, dat moet dan ook de hele zaak gehoord hebben) etc...

Dan zit je de rest van de middag met die discussie in je hoofd en daar zijn andere gasten de dupe van, ik doe het gewoon niet meer.
Eten niet goed -> melden, krijgen dan nieuw gerecht
Melden ze het achteraf? -> Oh onze excuses, had U dit maar eerder gemeld dan hadden we wellicht nog wat kunnen verzinnen, mag ik U een koffie van het huis aanbieden?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 11:48

Pardon? Wat een onaardige reacties zeg..
Ik vind het niet normaal om te moeten betalen voor eten waar je ziek van bent geworden. Jij betaald een restaurant voor het eten dat je krijgt, dan mag je er vanuit gaan dat het eten geen ziekte veroorzaakt.

Nee geen buikgriep, vriendin waarmee ik ging eten is óók ziek geworden vannacht.

Wraak willen vind ik nogal een bizarre opmerking. Je hoort niet ziek te worden van eten.
Inderdaad kan het wel eens verkeerd vallen, maar zo heftig als dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Anders had ik al 100 keer een klacht kunnen indienen maar dat is niet het geval. ;) Daar ga ik me niet zomaar bij neerleggen.

En korting hoef ik niet, zou daar niet meer willen eten..

Slechte recensies plaatsen zonder eerst contact op te nemen voor een oplossing vind ik ontzettend achterbaks.

Ik stelde alleen maar een vraag mensen... :?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:53

Ik zie dat mijn reactie misschien verkeerd over komt, die sloeg terug op de reactie van Justme_lisaa over mensen die klagen zonder reden.

Hoopte dat dat duidelijk was uit mijn eerste reactie maar bij deze even opheldering.
Als ik een biefstuk terug krijg die overduidelijk slecht is, is dat uiteraard volledig terecht en daar ging mijn eerste reactie over.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:55

Gewoon contact opnemen met de zaak! Is het trouwens niet algemeen bekend dat sushi 8/10 keer bedorven is?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:57

Veraaaaah schreef:
Gewoon contact opnemen met de zaak! Is het trouwens niet algemeen bekend dat sushi 8/10 keer bedorven is?

Is dit niet erg veralgemenen? Ik ben nog nooit ziek geworden van sushi en ik ga echt regelmatig..

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 11:57

Veraaaaah schreef:
Gewoon contact opnemen met de zaak! Is het trouwens niet algemeen bekend dat sushi 8/10 keer bedorven is?


Heb ik gedaan. Ik vroeg me af wat een gebruikelijk oplossing is en of je eventuele rechten hebt als consument.
Ik ben nog nooit eerder ziek geworden van sushi dus dat lijkt me sterk..

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:59

Wanneer je in je openingspost had verteld dat je gezelschap ook ziek is geworden dan had je andere reacties gekregen. Maar dan nog, het restaurant kan niet bewijzen dat jullie niet nog ergens anders zijn geweest of thuis nog een toastje hebben gegeten. Dus je kunt ze op de hoogte stellen, vertellen dat je vermoed dat er met hun eten iets niet goed zat en houd de recencies of fb site van het bedrijf in de gaten of daar mensen zijn die ook ziek zijn geworden. Je geld terug heb je het meeste kans op wanneer er meerdere mensen ziek zijn geworden.