Tips tegen hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Tips tegen hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:29

Ik ben vast niet de enige bokker die hooikoorts heeft :+

Sinds woensdag is het bij mij echt extreem, daarbij ben ik ook nog allergisch voor allerlei andere dingen (hooi, stro, gras, paarden etc). Via de huisarts heb ik dagelijks levocetirizine pilletjes, deze slik ik nu ruim een jaar. Helaas is het op dit soort dagen echt niet genoeg met enkel pilletjes, de allergische reacties zijn nu zo extreem dat ik 's nachts max 2-3 uur slaap en me compleet ellendig voel. Door mijn allergieën nies ik sowieso al minstens 20 keer per dag, maar nu met zoveel pollen erbij is het helemaal feest. De hele dag door hoofdpijn, pijn in mijn neus (alsof er cola doorheen gaat), tranende ogen, verstopte holtes.. Noem het maar op. Mijn hele hoofd voelt opgezwollen. Neusspray (xylometazoline) gebruik ik zo min mogelijk, mijn slijmvliezen zijn al chronisch geïrriteerd door verslaving vroeger helaas.

Iemand nog handige 'oma weet raad' tips om klachten te verminderen? :D Ik las het medical taping topic al. Op dit moment ben ik in staat om alles te proberen, zo ellendig voel ik me :')

Sweetgirl1

Re: Tips tegen hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:36

er bestaat van die tape die je kan proberen die moeten dan op je rug

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:39

Dit jaar is het eerste jaar dat het voor mij meevalt qua allergie.

Slik nu 's avonds montelukast
2x per dag neusspray ( dymista )
1x per 2 weken 3 injecties xolair
In de ochtend desloratadin

En dan waar nodig een mondkapje. Heb ook medical taping geprobeerd ( en dat heeft niets geholpen... ) en bijenpollen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:44

Stomen of een nat washandje op je ogen geeft tijdelijke verlichting. Maar misschien even naar je huisarts gaan. Ik slik 2 soorten tabletten om het enigzins te onderdrukken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:44

Helaas wordt het bij mij elk jaar erger lijkt wel. De zonneallergie die ik heb wordt daarentegen elk jaar minder :P

Ik loop nu rond met een koud nat washandje op mijn voorhoofd en ogen en dat verlicht ook wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:49

Hier is het sinds dinsdag weer feest. Ik slik desloratadine in erge dagen 20 mg. Slik dat sowieso dagelijks ivm andere allergieen. Sinds woensdag gebruik ik prevalin neusspray, xylometazoline neusspray en ben er nu weer en heel eind doorheen. :)

NatasjavE

Voor de hooikoorts:
Aerius tabletten, voor de neus levocabastine en voor de ogen Opatanol oogdruppels.
Het zijn alle anti-histaminica en maken niet suf zoals de klassieke antihistaminica.
Zodrra de ergste pollen voorbij zijn kan je er mee stoppen.
Wel alles op recept dus je kan er maandag pas wat mee.

Zonne allergie is lastig. Factor 50 smeren en UV werende kleding kopen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-04-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Als het elk jaar erger wordt, gewoon een verwijzing naar het ziekenhuis vragen. Ik loop bij 4 verschillende afdelingen voor allergieën ( KNO, longarts die samenwerkt met dermatologie, dermatoloog en MDL arts die samenwerkt met detmatologie. ) en nu pas heb ik alles onder controle. Veel huisartsen vinden lichtere symptomen al heel wat kn te bereiken... Maar met allergie is het echt mogelijk 100% klachten vrij te zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:52

Ik was het weekend in Praag en daar had ik nergens last van, bij terugkomst in Nederland gelijk feest helaas.

Prevalin heb ik hier liggen, maar daar branden mijn hersenen bijna van weg zo zeer doet dat. Gevolg is dat mijn slijmvliezen daar zo heftig op reageren dat mijn neus vacuüm trekt en de komende 12 uur nietmeer open wil :+ Verspilde 12 euro helaas haha.

Dank voor de tips, zat zelf inderdaad ook te denken aan een verwijzing oid!

Ik heb nu trouwens levocetirizine 5mg, kan ik dat gewoon combineren met andere allergie pillen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:58

Ghostattack schreef:
Ik heb nu trouwens levocetirizine 5mg, kan ik dat gewoon combineren met andere allergie pillen?

Dat zou ik niet zomaar doen. Dat zou ik aan de huisarts vragen.

Prevalin werkt maar zeer matig.

Levocabastine neusspray is echt veel effectiever.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-04-18 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:58

Oh wat stom dat je daar zo'n last van hebt..
Dan misschien kijken of tapen werkt? En evt met de huisarts overleggen of je andere allergietabletten (erbij) mag. :)

Hier werkt de prevalin tot nu toe heel goed. Het is echt per persoon verschillend wat wel en niet werkt. Ik reageer op de meeste allergie tabletten juist heel slecht.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:03

Ik neem nu 4 x daags 5 mg levocetrizine. Je mag sowieso meer dan 5 mg nemen bij erge klachten. Max 20 mg per dag. Verder heb ik flixonase neusdruppels, dat werkt super voor de neus (spray deed niks, druppels werken wel)
En dan foster en salbutamol voor de alllergische astma. Desondanks twee weken terug ergens een heftige reactie op gehad en vandaag epipen gekregen igv nood (dat is niet voor de hooikoorts uiteraard) en een verwijzing naar de allergoloog. Eindelijk voel ik me serieus genomen na jaren al klachten die steeds erger worden. Sterkte en beterschap met de hooikoorts.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:04

Ga maandag eens bellen om te vragen of ik nog andere tabletjes erbij kan krijgen! Dit is echt geen doen zo, mijn lichaam functioneert prima maar alles vanaf mijn nek naar boven is echt dramatisch gewoon :n

Ladypronk, ik mocht maar maximaal 1x daags een tabletje van de levocetirizine volgens apotheek en huisarts. Geen idee waarom overigens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:08

Ghostattack schreef:
Ga maandag eens bellen om te vragen of ik nog andere tabletjes erbij kan krijgen! Dit is echt geen doen zo, mijn lichaam functioneert prima maar alles vanaf mijn nek naar boven is echt dramatisch gewoon :n

Ladypronk, ik mocht maar maximaal 1x daags een tabletje van de levocetirizine volgens apotheek en huisarts. Geen idee waarom overigens.

Wat staat er in de bijsluiter? Ik mocht van desloratadine ook alleen pakken wanneer ik last had volgens de arts. In de bijsluiter staat juist dat de tabletten het beste werken bij dagelijks gebruik. En sinds dien heb ik veel minder klachten!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:11

Mijn dochter die onvoldoende had aan aerius, reageert heel goed op zaditen (ketotifen). Is net een andere groep tabletten. Haar niezen is bijna meteen over.
Voor haar jeukende ogen reageerd ze super op prevalin oogdruppels.

Op het werk (doktersassistente bij de huisarts) merk ik dat momenteel veel mensen er weer last van hebben. Succes / sterkte ermee!

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:12

Ik was ook begonnen met 1x daags 1 tablet. Maar dat mocht opgehoogd worden op aanraden van de dermatoloog. Ik zou gewoon even met de huisarts gaan overleggen. Als je zo’n last hebt is het ook geen doen zo. :(:)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:12

Ik ben zelf overgestapt naar rupatidine en dit gaat stukje beter. Nog steeds niet zaligmakend maar kan hiervan wel bij slikken zonder dat ik vermoeid wordt ervan.

Levocitrizine en desloratidine was het niet te handhaven mijn allergie en zelfs meerdere malen prednison moeten hebben. Met deze *even afkloppen* dat nog niet nodig gehad

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:18

Gianti schreef:
Ik ben zelf overgestapt naar rupatidine en dit gaat stukje beter. Nog steeds niet zaligmakend maar kan hiervan wel bij slikken zonder dat ik vermoeid wordt ervan.

Levocitrizine en desloratidine was het niet te handhaven mijn allergie en zelfs meerdere malen prednison moeten hebben. Met deze *even afkloppen* dat nog niet nodig gehad

Prednison -O- Afkloppen indd, heb ik dit jaar ook nog niet nodig gehad...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:20

'Blij' te horen dat ik niet de enige ben die het zo erg heeft :o Het is wel moeilijk omdat je zo snel afgescheept word met een 'verkoudheidje' helaas. Voor de allergietest heb ik echt op mijn strepen moeten staan om überhaupt tot een afspraak bij de huisarts te komen, assistente vertelde me letterlijk 'Dat iedereen wel eens verkouden is en we daar niks aan kunnen doen' :roll:

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:23

ik slik ook Levocitrizine, en na een allergie aanval afgelopen za [ nog nooit eerder gehad was zo erg dat mijn stalgenootjes 112 gebeld hebben en ik zeker een half uur in de ambu gelegen heb met een te lage bloeddruk] nu opnieuw bloed afgenomen voor testen
mag ik nu 2x een tablet nemen ik heb ook 5mg
iemand zei dat je er 4 of 5 mag , ik zou dat eerst navragen bij je arts

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:23

Sweetgirl1 schreef:
er bestaat van die tape die je kan proberen die moeten dan op je rug

Ik heb idd deze tape er nu op zitten. In heb zowel op mijn borst als op mijn rug. Voor mij helpt dit zeker, maar ik ken ook genoeg mensen waarbij het niet geholpen heeft. Dit kun je laten doen bij de fysio. Vaak word je dan een paar keer getaped. Als het dan goed werkt kun je iemand meenemen die een keer meekijkt hoe het moet en een rolletje tape meenemen zodat je het thuis gwn zelf kan doen :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:36

Hier ook zwaar last er van deze week. Aangezien ik van bijna alle medicatie erg suf werd een paar jaar gedaan met loratadine van de drogist plus flixotide en ventolin voor de longen en Livocab oogdruppels voor de ogen. Dat ging deze week goed mis, dus nu toch weer aan de fexofenadine. Dit scheelt een hoop, al ben ik nooit klachtenvrij.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:46

Mijn vriend heeft/had ook hele erge last van hooikoorts en vorig jaar hebben we 2 hele goede natuurlijke remedies gevonden.
Hij neemt dagelijks bijenpollen (van De Tuinen) en smeert op heftige dagen vaseline in zijn neusgaten.
Ik kan natuurlijk niet garanderen dat het voor anderen ook werkt, maar sinds hij dit doet, heeft hij nagenoeg geen last meer van zijn hooikoorts.

Het nemen van de bijenpollen moet je heel langzaam opbouwen en echt met 2-3 korreltjes per dag beginnen. En dan kun je het in een aantal weken opbouwen naar maximaal een theelepel. Onze ervaring is dat als je teveel pollen neemt, je als
reactie direct hooikoortsklachten krijgt. Deze verdwijnen dan weliswaar wel weer vrij snel, maar prettig is het niet.

Verder wens ik iedereen veel sterkte met die vervelende hooikoortsklachten!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:27

Figo88 schreef:
Mijn vriend heeft/had ook hele erge last van hooikoorts en vorig jaar hebben we 2 hele goede natuurlijke remedies gevonden.
Hij neemt dagelijks bijenpollen (van De Tuinen) en smeert op heftige dagen vaseline in zijn neusgaten.
Ik kan natuurlijk niet garanderen dat het voor anderen ook werkt, maar sinds hij dit doet, heeft hij nagenoeg geen last meer van zijn hooikoorts.

Het nemen van de bijenpollen moet je heel langzaam opbouwen en echt met 2-3 korreltjes per dag beginnen. En dan kun je het in een aantal weken opbouwen naar maximaal een theelepel. Onze ervaring is dat als je teveel pollen neemt, je als
reactie direct hooikoortsklachten krijgt. Deze verdwijnen dan weliswaar wel weer vrij snel, maar prettig is het niet.

Verder wens ik iedereen veel sterkte met die vervelende hooikoortsklachten!

Bijenpollen is idd een optie, en idd héél erg opletten met de dosering! Bij mijn moeder werkt het goed, maar bij mij helaas niet :( Qua medicatie slik ik trouwens Fexofenadine 180 mg. Heb er zelf geen bijwerkingen van en het is voor mij een van de weinige die echt helpt!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:29

Kun je niet een neusspray op voorschrift krijgen? Ik heb van de huisarts Flixonase (Fluticasonpropionaat) en dat helpt wel, maar moet je wel dagelijks gebruiken en duurt even een paar dagen voor de werking optimaal is.
Daarnaast gewone ceterizine. Heb nu vrij veel last en neem dan 5mg in de avond voor het slapen gaan en 's morgens weer. Deed normaal alleen in de ochtend, maar merk dat ik dan bij het wakker worden al 1-0 achtersta qua dichte neus maar ook vermoeidheid (ja ik slaap met het raam open anders slaap ik echt niet gewoon).

Ik heb verhalen gelezen van mensen die hun hooikoorts kwijt zijn geraakt toen ze koolhydraatarm zijn gaan eten, maar da's ook wel een vrij rigoureuze oplossing voor dit probleem zeg maar ;)