Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:43

Gekke vraag, is jicht al uitgesloten?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 08:10

Balou er is niks uitgesloten buiten een lichaamsvreemd object erin (zoals een metaal splinter bv..) als automonteur was dat een reële optie. Manlief is er zelf ook mee bezig (iin de zin van het irriteert) en meestal doet hij dat niet, is geen kleinzerig type dus dat sterkt mij erin dat er door gekeken zou moeten worden. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat dit een vorm van artitis psoriatica maar dat vond de huisarts dan weer te ver gezocht van mij...

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... e/klachten

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:13


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:14

Er zijn veel oorzaken mogelijk.

Maar na 3 maanden vind ik dat er toch echt verder gekeken moet worden. Op zijn minst een kweek als er weer een antibioticakuur wordt ingezet. De eerste heeft niet geholpen dat wil je toch weten welke bacterie de boosdoener is.
En als ze geen bacterie vinden dan weet je dat er dus iets anders is.

Dat vind ik dus wel slecht van de huisarts.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:02

Ik zou ook zeggen bij de dokter dat je verder onderzoek wil. Het is echt niet normaal dat je 3 maanden met een ontsteking rond loopt. Er zijn ook zoveel mogelijkheden wat het kan zijn. En antibiotica is rotzooi, maakt ook veel goede dingen stuk

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:05

chocobroodje schreef:
Voorzover ik weet is man geen diabeet. Het algehele gevoel hier zegt hetzelfde als mijn gevoel.. Laks, en niet direct serieus genomen worden. De assistente vroeg me gister naar wie ik dan zou willen worden doorverwezen... Ja weet ik het iemand die er verstand van heeft?

Drie maanden een gewricht dik/ontstoken zonder pus oid wijst toch echt richting reuma dus laat gewoon eerst bloed prikken op reuma ipv door te verwijzen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:20

Ik denk dat ik hier idd op aan ga sturen :j Ik waardeer het meedenken enorm :j Hopelijk vinden we een oplossing

bigone schreef:
chocobroodje schreef:
Voorzover ik weet is man geen diabeet. Het algehele gevoel hier zegt hetzelfde als mijn gevoel.. Laks, en niet direct serieus genomen worden. De assistente vroeg me gister naar wie ik dan zou willen worden doorverwezen... Ja weet ik het iemand die er verstand van heeft?

Drie maanden een gewricht dik/ontstoken zonder pus oid wijst toch echt richting reuma dus laat gewoon eerst bloed prikken op reuma ipv door te verwijzen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:46

Bij mij vond de reumatoloog alleen mijn ontstoken teen al reden genoeg voor een doorverwijzing terwijl mijn HA die teen totaal niet zorgwekkend vond. Zelfs niet in combinatie met 2 slijmbeursontstekingen in mijn heupen en 1 in mijn schouder. Een langdurig ontstoken vinger is dus inderdaad reden genoeg voor een doorverwijzing naar de reumatoloog.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:22

Is dit geen fijt? Dat kwam vroeger veel voor.Jicht is volgens mij meestal aan een grote teen en zou komen door te rijke voeding.Ik vind echt wel dat hier iets aan gedaan moet worden hoor.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:29

Jicht komt meestal in de grote teen voor idd maar kan ook elders optreden
Ik heb het eens gehad aan mijn teen (ernstig auw) en ben toen alle light muik gaan schrappen op advies van de dokter
Dat heeft echt geholpen

Maar ik zou idd ook verder onderzoek of een doorverwijzing eisen
Reumatoloog lijkt me een goede als het in het gewricht zit

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:29

Heel vreemd dat de huisarts geen verdere stappen onderneemt. Ik ben zelf verpleegkundige en had de dag dat ik de nachtdienst in ging ineens een dikke rode duim. Ben gewoon mijn nachtdienst gaan draaien. Maar een arts op mijn afdeling die het zag zei dat ik gelijk naar de huisarts moest de volgende dag. Met spoed er heen en gelijk AB gekregen, gelukkig sloeg het aan, anders had ik onder het mes gemoeten zei arts. Je kan botontsteking krijgen en dan ben je nog veel verder van huis, tot amputatie toe...Duss...ik zou zeggen als een speer naar een andere huisarts!! 3 maanden is echt bizar!!

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:31

Door laten verwijzen naar bijv reumatoloog, of even bij een andere huisarts langs gaan eerst.
Ik denk inderdaad aan jicht of pseudojicht.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:10

Hmm, ideetje.. dit komt me bekend voor namelijk:
Werkt je man op zijn werk wel eens met zuren? Dit kan op lange termijn ook ontstekingen/gewrichtsproblemen veroorzaken weet ik uit ervaring. Een kennis van mijn ouders is ook automonteur en door het al die jaren werken met die stoffen kan hij inmiddels niets meer met zijn handen. Het zijn chronische ontstekingen geworden die niet meer weggaan.

Ik zou inderdaad een doorverwijzing vragen (eisen) naar het ziekenhuis. Al is het maar voor de zekerheid :)

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:39

anjali schreef:
Is dit geen fijt? Dat kwam vroeger veel voor.Jicht is volgens mij meestal aan een grote teen en zou komen door te rijke voeding.Ik vind echt wel dat hier iets aan gedaan moet worden hoor.


Dat laatstgenoemde is reeds achterhaald, daarbij kunnen alle gewrichten aangedaan zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:48

Zeker omdat je man Met zijn Handen werkt
Zou ik echt even aan dringen dat ie op zijn strepen gaat staan , in principe moet een huisarts ook gewoon een doorverwijzing moeten geven als jullie dit echt perse willen

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 14:02

Inmiddels huisarts weer gebeld, gezegd dat we liever een bloed onderzoek of iets zouden willen. Dat moest ze overleggen met de huisarts mag morgen na 13.30 terugbellen

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:21

Gewoon een verwijzing eisen voor algehele chirurgie daar hoort zoiets thuis volgens mij. Evt eerst bloed prikken om reumafactor en ontstekingswaarde te weten dan meteen ook urinezuur mee prikken. Is dit positief? dan waarschijnlijk reumatoloog meer op zijn plaatst.
Wordt hier niet aan mee gewerkt? Dan iets waar ik eindelijk heel erg tegen ben maar ja na zo lange tijd moet je iets he. en 's avonds bellen naar de huisartsenpost of de spoedeisende hulp gaan. Niet netjes en zou ik normaal niet adviseren maar ja nood breekt wetten

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:41

Artritis psoriatica geeft geen positieve reumafactor in het bloed. Dat wordt wel vastgesteld door de ontstekingswaarden in het bloed, afname van een anamnese en lichamelijk onderzoek.
Dus geen aantoonbaar reuma in bloed zegt niets over het wel of niet hebben van artritis psoriatica.

Als je wilt kan ik je in onze daar meer over vertellen.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:17

Onze is pb, sorry, autocorrect

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:30

bigone schreef:
Drie maanden een gewricht dik/ontstoken zonder pus oid wijst toch echt richting reuma dus laat gewoon eerst bloed prikken op reuma ipv door te verwijzen.


Je kunt niet 'bloed prikken op reuma'. Laat dat in hemelsnaam niet door een HA doen, als je RF-negatief bent zegt dat alsnog fiets all, terwijl een HA dan roept: gefeliciteerd, het is geen reuma.

Doorverwijzen naar een reumatoloog is het enige goede advies. Staat trouwens ook in de huisartsenrichtlijn reuma...

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:44

Het is toch niet te geloven dat de huisarts het niet nodig vindt. Het is niet dat je 1 of 2 weken ermee loopt.
Gewoon erop stáán dat je doorverwezen wordt, niet meer met een kluitje in het riet laten sturen,
naar de dermatoloog en dan zal die wel weer doorverwijzen als er bij hem niets uitkomt, reumatoloog, internist.
Mocht je huisarts moeilijk blijven doen of vind je het gewoon heel lastig om mondig te zijn of vind je het vervelend om op je strepen te gaan staan dan kan je ook gewoon contact opnemen met je verzekering en hen de situatie voorleggen zodat zij een doorverwijzing regelen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 06:58

Nou ik heb al besloten dat als ze hier niet op in gaan ik eens de andere huisarts van het dorp ga bellen. Het stomme is, buiten dit gezeik met manlief ben ik prima tevreden over hun :j Maar ik snap niet dat ze hier zo raar om doen.. Het is geen vage klacht "als ik hier duw doet het daar pijn dokter" maar een dikke vinger.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:12

Een huisarts mag in principe helemaal geen verwijzing weigeren. Een bloedonderzoek trouwens ook niet.
3 maanden is wel erg lang voor een ontsteking. Zeker met AB kuur. Is het zomaar van het ene op het andere moment ontstaan? Of geleidelijk?
Reuma zou een optie kunnen zijn, maar er zijn maar weinig reumavormen in het bloed te traceren. Je zou een doorverwijzing kunnen vragen voor een reumatoloog, die kan er vast meer van zeggen.
Ik heb aan mijn rechterhand zo'n dikke wijsvinger, maar dan voornamelijk bij het 2e kootje. Verschil is alleen dat het bij mij wel erger en minder wordt, maar nooit dat de vinger slank is. Bij mij hebben ze tot op heden geen idee wat het daadwerkelijk is, wel ontstekingswaarden in het bloed, maar geen reuma. Ze gaan wel uit van reuma, omdat ik het 'geluk' heb gehad dat ze bij mij reumaknobbels hebben verwijdert... En die groeien natuurlijk niet zomaar. Maar meer als een ontstekingsremmer/pijnstiller nemen kan ik niet als ie zo opgezet is.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 16:21

Hij mag bloed gaan prikken... Wel zo fijn :j

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontstoken vinger, al bijna 3 maanden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:13

Mooi en komt daar niets uit, door laten verwijzen. Reuma zal niet meteen te zien zijn maar verhoogde bezinking wel.