schoonmaak middel in oog gekregen ervaringen/lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

schoonmaak middel in oog gekregen ervaringen/lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 23:29

Gister avond op werk stom ongelukje met een fles ontvetter met doseerdop.
Zo iets waar dus altijd wat spul onder de dop blijft zitten wat dan spetterd met openen. Had de fles op borsthoogte en spetterde hoe ongelukkig ook zo in mijn oog.
Aanwezige manager zat roosters te maken en zegt ga maar spoelen omder de kraan kijkt verder niet echt naar me om. Ondanks spoelen bleef het branden en zag alles wazig dus ja nog maar meer spoele. Na half uur kwam die is een keer kijken en kreeg ik een oog douche met maak die maar leeg en dan moet het goed zijn. Terwijl op de kaart van schoonmaakmiddelen boven de wasbak toch echt stond bij aanraking met ogen neem contact op met arts.. dit gebeurde omstreeks half 11 en moest werken tot half 3.

Na werk zelf gelijk ha post gebelt wilde niet zo naar huis gaan en moest direct langskomen. Vriendin die ook sluit had meegevraagd en voor mij uit te rijden (was ook nog met de auto niet slim weet ik maar moest toch naar huis, midden in de nacht gelukkig zo goed als niemand op de weg) en ik ben achter haar aan gereden gelukkig nog wel goed zicht met mijn andere oog.

Daar dik anderhalf uur zitten wachten om na 5 min buiten te staan. Kreeg verdovende druppel en daarna iets waarmee ze kijken of niet beschadigd is gelukkig zag ze niks dus was ga maar naar huis slapen is goed voor je oog. Geen zalfje niks oog was knalrood en alles eromheen opgezwollen en warm en rood.

Werd dus vandaag wakker dik oog dichtgekoekt en nog steeds wazig zicht eigen ha gebelt en langsgegaan en antibiotica zalf gekregen. En uiterlijk donderdag moet ik niet meer wazig zien anders terug komen.

Wie heeft hier ervaring mee? En hoe snel kon je weer normaal zien? En kan ik wat doen om de pijn rondom te verlichten?

KayC

Re: schoonmaak middel in oog gekregen ervaringen/lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:51

Jakkes dat klinkt heel akelig.
Ik heb er geen ervaring mee gelukkig, maar je zou je oog kunnen koelen met iets uit de vriezer tegen de pijn?
Ik zou er in ieder geval niets opsmeren
Beterschap!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 23:59

Tis idd meer boze nachtmerrie vraag me ook af of mijn manager wel juist heeft gehandeld had die bijv. mij niet naar de ehbo moeten brengen? Tis toch soort van bedrijfsongeval.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 00:53

Je leidinggevende was inderdaad wel erg laconiek.. zeker als het na spoelen nog niet veel verbeterd, want dit valt naar mijn mening inderdaad onder de noemer bedrijfsongeval.

Maar ik vraag me ook af waarom je zelf niet direct de HAP hebt gebeld maar 4uur(!!!!!!) hebt gewacht met contact opnemen met een arts. Die voorschriften staan er niet voor niets op.
Nu lijk je mazzel te hebben gehad, maar als je pech had gehad had je dit mogelijk je oog/zicht kunnen kosten. (daarnaast vind ik het ook niet verstandig dat je in de auto bent gestapt, beter had je je kunnen laten rijden door je vriendin, maargoed, het is gelukkig goed gegaan.)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:02

Jep, hier een lotgenoot.. := paar jaar geleden Cif Keukenreiniger in m'n oog gekregen. Ik ging de afzuigkap in het nieuwe appartement van m'n zus onder handen nemen, dus ik alles helemaal ingespoten. Dan kijk ik nog een keer onder de kap of ik alles heb gehad en hoe het er verder uitzag en *plok* druppel in m'n oog. Ik denk dat ze me 3 staten verder op nog konden horen :=

Daarna flink gespoeld. Huisarts gebeld en moest meteen langs komen. Toen ook idd met zo'n zalfje verdoofd en met een speciale lamp gekeken of er zichtbare schade was. Supergaaf trouwens hoe groot je pupil dan wordt haha :') Die zagen ze daar niet, maar werd voor de zekerheid gelijk doorgestuurd naar de oogarts. Daar bleek inderdaad echt geen schade te zijn maar kreeg wel speciale zalf en verzorgingstips. Na 3 dagen was het zicht weer goed en na een week alles weer hersteld.

Ik snap (sorry) oprecht niet hoe je zo lang hebt gewacht TS. Het is je oog hè, een heel belangrijk onderdeel van je zijn en daarbij gaf de veiligheidsinstructie ook duidelijk aan dat je actie moest overnemen. Geen enkele manager of andere zelfingenomen pipo zou mij er op zo'n moment van weerhouden om de juiste maatregelen te treffen := goed voor jezelf zorgen hoor, blijkt maar weer dat anderen (in dit geval je manager) dat niet doen. Veel beterschap!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:37

Wat vervelend zeg! Ik zou er wel op aandringen dat hier melding van een bedrijfsongeval gemaakt word. Mocht je toch nog veel problemen krijgen n.a.v dit incident dan kunnen mensen dit terugzien. Ik ben alleen wel bang dat het verplicht was om een veiligheidsbril te gebruiken bij dat product.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:41

Ik heb zo lang gewacht omdat mijn manager had gezegt dat alles goed zou zijn na die oogdouche. Ja hij heeft ehbo gehad ik niet dan vertouw je erop dat hij er verstand van heeft. En ook mag ik op de vloer geen tel bij mij dragen. Heb er zelf voor gekozen om na werk daar heen te gaan omdat ik wel ff gecheck wilde worden voor de zekerheid. Maar eigenlijk was het zijn taak mij naar de ehbo te brengen. Maar hij leek het niet zo serieus te nemen. Hij zei nog wel hou me op de hoogte, dus gister nadat ik na de ha was geweest geappt en zijn reactie was ook echt wow van 1 druppel.

Dat auto rijden was idd niet mijn beste idee, maar hij had me nog zo naar huis laten rijden ook. Had het overdag met drukte ook nooit gedaan. Deed dit enkel omdat er snachts niemand op de weg is en daarom ook vriendin voor mij laten rijden zij heeft een rode auto dus goed te volgen.

Fijn om te horen dat bij jou alles weer goed was na 3 dagen amaryllis dat geeft hoop.

Geloof dat wij niet eens veiligheidsbrillen hebben niemand gebruikt er ooit een. Wij gebruiken dit spul met doorspoelen van het shake apparaat 1 doseerdop op 1 volle emmer. En daarna nog naspoelen met 1 emmer heet water.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:03

Ik hoop dat het met een sisser afloopt!

En voor de volgende keer:
1) schaf zelf een veiligheidsbril aan als je baas het verdomt
2) volgens de Nederlandse wet is er 1 persoon die bepaalt of jij kan werken en dat ben jij zelf.
Het was fraai geweest als iemand jou naar de arts gebracht had - maar als het na de oogdouche niet beter voelt: je hoeft aaan niemand toestemming te vragen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:39

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-het-werk
Werkgever is verplicht om werknemer te beschermen tegen gevaarlijke stoffen en daar moet in de ri&e beschreven worden hoe en waar je gevaar loopt en welke beschermingsmiddelen nodig zijn.
Dat betekent veiligheidsbril, beschermende handschoenen etc
Dus er moeten hier veiligheidsmaatregelen genomen worden. En moeten de medewerkers gewezen worden de gevaren en beschermingsmiddlen. Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Dat is belangrijk om in de toekomst ongelukken te voorkomen.

Je manager heeft blijkbaar de situatie niet goed ingeschat. Helaas is fouten maken menselijk. Goed om hier samen over te praten in een persoonlijk gesprek.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:00

Vervelend Roosje! Ben je op de HAP gezien door een huisarts, of ben je ook naar een oogarts geweest?

Tip voor de volgende keer: als er chemische middelen in het oog zijn gekomen kun je in het Oogziekenhuis terecht (24uur per dag). De verwijzing van de huisarts kan dan achteraf nagestuurd worden. (Kost wel eigen risico trouwens).

Mochten de klachten erger worden, dan zou ik wel een verwijzing naar een oogarts vragen bij de huisarts.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 19:02

Ja door de dienstdoende ha en gister bij mijn eigen geweest. Als niet minder word moet ik idd terug komen van de week. Ik zou niet eens weten waar hier oogziekenhuis zit ik gok in rotterdam maar hoe ik daar had moeten komen. Hoefde nu gelukkig maar 10min te rijde naar ziekenhuis.

Betaal mij eigen risico maandelijks dus daar geen last van gelukkig.