Nog mensen met emetofobie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:02

Snap ik. Ik heb het jaren voor me uit geschoven. Had het veeel eerder moeten doen!

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:05

Macs schreef:
Snap ik. Ik heb het jaren voor me uit geschoven. Had het veeel eerder moeten doen!

Jij hebt er dus echt wat aan gehad?

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 07:38

Ruby, je kunt het!!

Ik heb het ook voor me uitgeschoven tot ik er zo klaar mee was dat het zo'n beperking was. Ik ben er 100% voor gegaan in therapie en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik denk dat het altijd een moeilijk puntje gaat blijven en het is zeker niet altijd makkelijk, maar het is echt een hele opluchting als je na een jaar merkt: hee, normaal was ik nu totaal in paniek geweest en nu niet. Nu kan ik dit.

Heel veel succes! Laat je niet afschrikken en tegenhouden als het even moeilijk is. Je kunt dit.
En mijn therapeut zei: je kunt niet doodgaan van angst, dus wat is het ergste dan kan gebeuren?

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:16

Emetofobie is trouwens vaak een sociale angst.
Over het algemeen hebben mensen helemaal geen last van hun emetofobie als ze alleen zijn.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:20

Pikkepor schreef:
Ik heb het ook voor me uitgeschoven tot ik er zo klaar mee was dat het zo'n beperking was. Ik ben er 100% voor gegaan in therapie en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik denk dat het altijd een moeilijk puntje gaat blijven en het is zeker niet altijd makkelijk, maar het is echt een hele opluchting als je na een jaar merkt: hee, normaal was ik nu totaal in paniek geweest en nu niet. Nu kan ik dit.

Heel veel succes! Laat je niet afschrikken en tegenhouden als het even moeilijk is. Je kunt dit.
En mijn therapeut zei: je kunt niet doodgaan van angst, dus wat is het ergste dan kan gebeuren?


Ik heb nog al wat angsten en fobieën gehad (voltooid verleden tijd), maar van dit bericht word ik niet vrolijk.
Hoezo 'altijd een moeilijk puntje blijven'...?
Accoord, soms heb ik een terugval omdat er een nieuw aspect opduikt in een nieuwe situatie. Kan gebeuren, dan bel ik mijn oude therapeut op en doen we nog een sessie op dit 'nieuwe stuk' (dat natuurlijk al heel oud is, maar nu pas gedoe geeft.) Ben ik dat ook maar weer kwijt.

De sessies zelf waren pittig in de zin van emotioneel, maar het proces ging snel, was zeer respectvol en er werden nul 'relativerende' opmerkingen gemaakt.
Zoals koder dat je niet kunt doodgaan van angst, dat is inhoudelijke onzin en voelt voor mij erg onrespectvol.
(Angst is het grootste rotgevoel dat moeder natuur kon verzinnen, en het komt tevoorschijn als jouw lichaam het gevoel heeft dat je te maken hebt met een kwestie van leven en dood. Wat maakt dat mensen soms erg onverstandige dingen doen.)
"Wat is het ergste dat kan gebeuren?" - Het zou kunnen gebeuren dat ik een therapeut die dit tegen mij zegt om de oren sla. Kom je voor een behandeling tegen angst, mag iemand best vragen waar ik zoal bang voor ben, maar ik wil de angst kwijt en dat kan ook gewoon anno 2018. Dus ik wil geen geleuter over 'dat dat nare gevoel in je maag niet erg is'. Ik ga naar een therapeut omdat ik het vervelend vind en kwijt wil.

Karen1987

Berichten: 247
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:42

goh, wat heftig allemaal!

Ik heb geen emetofobie (denk ik), maar wel een enorme angst om over te geven. Als ik zo misselijk ben dat ik het gevoel krijg dat ik moet overgeven, raak ik volledig in paniek. Ik ga gillen, hyperventileren, ga helemaal uit mijn plaat. Net zolang tot het gevoel weggaat. Ik heb sinds mijn 8e al niet meer overgegeven en gelukkig ben ik ook echt zo goed als nooit misselijk.

Angst voor andere mensen die zouden kunnen gaan overgeven heb ik niet. Ik kan ook gerust een vieze emmer van iemand anders legen.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:10

Pikkepor schreef:
Ruby, je kunt het!!

Ik heb het ook voor me uitgeschoven tot ik er zo klaar mee was dat het zo'n beperking was. Ik ben er 100% voor gegaan in therapie en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik denk dat het altijd een moeilijk puntje gaat blijven en het is zeker niet altijd makkelijk, maar het is echt een hele opluchting als je na een jaar merkt: hee, normaal was ik nu totaal in paniek geweest en nu niet. Nu kan ik dit.

Heel veel succes! Laat je niet afschrikken en tegenhouden als het even moeilijk is. Je kunt dit.
En mijn therapeut zei: je kunt niet doodgaan van angst, dus wat is het ergste dan kan gebeuren?


Dank voor je bemoedigde woorden!!
Was van plan vandaag de huisarts te bellen maar helaas niet aan toegekomen, volgende week nieuwe kans!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 01:17

Janneke2 schreef:
Pikkepor schreef:
Ik heb het ook voor me uitgeschoven tot ik er zo klaar mee was dat het zo'n beperking was. Ik ben er 100% voor gegaan in therapie en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik denk dat het altijd een moeilijk puntje gaat blijven en het is zeker niet altijd makkelijk, maar het is echt een hele opluchting als je na een jaar merkt: hee, normaal was ik nu totaal in paniek geweest en nu niet. Nu kan ik dit.

Heel veel succes! Laat je niet afschrikken en tegenhouden als het even moeilijk is. Je kunt dit.
En mijn therapeut zei: je kunt niet doodgaan van angst, dus wat is het ergste dan kan gebeuren?


Ik heb nog al wat angsten en fobieën gehad (voltooid verleden tijd), maar van dit bericht word ik niet vrolijk.
Hoezo 'altijd een moeilijk puntje blijven'...?
Accoord, soms heb ik een terugval omdat er een nieuw aspect opduikt in een nieuwe situatie. Kan gebeuren, dan bel ik mijn oude therapeut op en doen we nog een sessie op dit 'nieuwe stuk' (dat natuurlijk al heel oud is, maar nu pas gedoe geeft.) Ben ik dat ook maar weer kwijt.

De sessies zelf waren pittig in de zin van emotioneel, maar het proces ging snel, was zeer respectvol en er werden nul 'relativerende' opmerkingen gemaakt.
Zoals koder dat je niet kunt doodgaan van angst, dat is inhoudelijke onzin en voelt voor mij erg onrespectvol.
(Angst is het grootste rotgevoel dat moeder natuur kon verzinnen, en het komt tevoorschijn als jouw lichaam het gevoel heeft dat je te maken hebt met een kwestie van leven en dood. Wat maakt dat mensen soms erg onverstandige dingen doen.)
"Wat is het ergste dat kan gebeuren?" - Het zou kunnen gebeuren dat ik een therapeut die dit tegen mij zegt om de oren sla. Kom je voor een behandeling tegen angst, mag iemand best vragen waar ik zoal bang voor ben, maar ik wil de angst kwijt en dat kan ook gewoon anno 2018. Dus ik wil geen geleuter over 'dat dat nare gevoel in je maag niet erg is'. Ik ga naar een therapeut omdat ik het vervelend vind en kwijt wil.


Zo zie je maar weer dat het belangrijk is dat je een therapeut vind die bij je past. De manier waarop zij het tegen mij zei destijds heeft het me juist heel erg geholpen. Sterker nog, ik put er nog altijd kracht uit.

We hebben het gehad over wat het ergste was dat mij kon overkomen. Nou doodgaan is denk ik het ergste. Maar ik weet zelf ook wel te relativeren dat ik niet doodga als iemand anders overgeeft. En de therapeut legde me uit dat angst erg kan zijn en nog erger kan worden, maar er zit een grens aan angst. Je gaat niet dood van angst. Dat was voor mij op dat moment het zetje dat ik nodig had.

Wat betreft het puntje dat het misschien altijd een moeilijk puntje zal blijven bedoel ik: ik ben nu 1.5 jaar geleden naar de therapie gegaan. En daar weer weggegaan omdat mijn hulpvraag voltooid was. Maar voor mij voelde het als autorijles. Ik heb geleerd hoe ik er mee om moet gaan en nu ben ik losgelaten en moet ik het alleen doen. Vol vertrouwen en met veel tools die me daarbij gaan helpen. Maar ik moet het wel doen. Het is een werkpunt. En het is gemakkelijk om in oude patronen te hervallen. Maandag vertrek ik op stage naar een afdeling waar ik nu al van weet dat ik overgevende mensen ga tegenkomen. 2 jaar geleden had ik dat niet eens gedaan. Nu ben ik wel gespannen, maar ik weet dat ik er even doorheen moet. Ik moet niet omdraaien en ervan weg lopen. Ik moet het gewoon aangaan. Ik weet dat ik dat kan en dat dat weer een stapje de goeie richting in kan, maar het oude patroon lonkt om dat te doen, want dat is makkelijker. Een snelle uitweg.
En ik geloof niet dat dat ooit over gaat. Dat bedoel ik met een moeilijk puntje. Het is als een litteken dat achterblijft en mij altijd herinnert aan iets dat gebeurt is, en het litteken vervaagt met de tijd maar verdwijnt nooit.

Ik hoop dat ik me zo duidelijker uitgedrukt heb. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar dit is hoe ik dingen ervaar en ervaren heb. En ik heb met beide kwesties geen problemen.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:32

Ik ervaar precies hetzelfde als bovenstaand. Emdr/therapie is een hulpmiddel, geen wondermiddel.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:31

Pikkepor schreef:
Wat betreft het puntje dat het misschien altijd een moeilijk puntje zal blijven bedoel ik: ik ben nu 1.5 jaar geleden naar de therapie gegaan. En daar weer weggegaan omdat mijn hulpvraag voltooid was. Maar voor mij voelde het als autorijles. Ik heb geleerd hoe ik er mee om moet gaan en nu ben ik losgelaten en moet ik het alleen doen. Vol vertrouwen en met veel tools die me daarbij gaan helpen. Maar ik moet het wel doen. Het is een werkpunt. En het is gemakkelijk om in oude patronen te hervallen. Maandag vertrek ik op stage naar een afdeling waar ik nu al van weet dat ik overgevende mensen ga tegenkomen. 2 jaar geleden had ik dat niet eens gedaan. Nu ben ik wel gespannen, maar ik weet dat ik er even doorheen moet. Ik moet niet omdraaien en ervan weg lopen. Ik moet het gewoon aangaan. Ik weet dat ik dat kan en dat dat weer een stapje de goeie richting in kan, maar het oude patroon lonkt om dat te doen, want dat is makkelijker. Een snelle uitweg.
En ik geloof niet dat dat ooit over gaat. Dat bedoel ik met een moeilijk puntje. Het is als een litteken dat achterblijft en mij altijd herinnert aan iets dat gebeurt is, en het litteken vervaagt met de tijd maar verdwijnt nooit.

Ik hoop dat ik me zo duidelijker uitgedrukt heb. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar dit is hoe ik dingen ervaar en ervaren heb. En ik heb met beide kwesties geen problemen.


....mijn ervaring - na veel gissen en missen, dat zeer zeker - is een andere.
Waarin een werkgever voorkomt die mij naar een cursus stuurde, en op deze cursus in de tijd van de baas viel ik van mijn stoel, om vervolgens te besluiten 'dit wil ik ook!' (Ik heb mazzel gehad, niet iedereen krijgt dit soort cadeautjes...!)

Het was een uitgebreid verhaal over angst, emdr en de functie van de amygdala. (= De schildwacht van je alarmsysteem.)
Alle indrukken, geuren, geluiden, wat je ziet/ het licht dat op je netvlies valt - alles gaat eerst naar de schildwacht. Die checkt of 'wat je nu ziet, hoort, ruikt, etc etc' - gevaarlijk zou KUNNEN zijn. Zo ja: alarm! Dit gebeurt al voordat andere hersencentra de tijd hebben gehad om echt te zien wat er te zien valt, laat staan er over nadenken.
Het gaat over je lichaam dat gevaar waarneemt en 'wil/moet' overleven.

Uiteraard kun je de meest uiteenlopende onderwerpen benoemen als een patroon.
Inclusief je amygdala, je overlevingsinstinct dat - tegen je gezonde verstand in - denkt dat jij dood gaat als iemand anders overgeeft. (En je amygdala neemt zo'n besluit nog voordat jij de gelegenheid hebt gehad om ook maar over de situatie na te denken....)
En je omdraaien en weglopen als je amygdala alarm slaat: dat kan uiteindelijk een zwaar beperkt leven opleveren.
Maar ik ben over de vloer geweest bij therapeuten die dus gewoon zeggen: "als je 'nu' zenuwachtig wordt van wat 'straks' gaat gebeuren, is het werk nog niet klaar. En als je op het moment supreme alle vaardigheden zoals rustig ademhalen, je voeten voelen etc etc nodig hebt, is het werk ook nog niet klaar."

Je kunt een fobie idd zien als een litteken, dat jou herinnert aan een nare gebeurtenis.
Maar het is in principe niet nodig dat een nare gebeurtenis 'niet verwerkt wordt' en dus angst blijft produceren. De amygdala kan best leren dat die nare gebeurtenis geen reden is om 'nu' alarm te slaan.

Ik vind het zonder meer dapper dat je die stage gaat lopen, maar ik vind het zonde dat de therapeuten jou weg hebben laten gaan met een half resultaat.
(En nee, emdr lijkt makkelijk, maar is het niet. Het is ook geen vervanging voor een gedegen therapeutische opleiding. En niet alle emdr therapeuten snappen de achterliggende neurologie. En soms wordt het dan 'een gesprek met oogbewegingen', of cognitieve gedragstherapie met een klein extraatje dat als emdr benoemd wordt.)

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:46

Zoals ik het zie, kan ik niet leren autorijden als ik het alleen maar in theorie geleerd heb, maar nog nooit in de praktijk gedaan heb.

Het werk is nog niet klaar inderdaad. Maar ik denk dat dat een proces is. En dit is een volgende stap in mijn proces daarin. Het geeft mij zelfvertrouwen als ik het straks zelf doorstaan heb en opgelost en tegen mezelf kan zeggen: hoe erg wa het nou? Dat heb je knap opgelost. Het gevoel van trots dat ik dan heb ik een extra motivator om de volgende keer weer een stapje te zetten.

Ik was zelf klaar om losgelaten te worden en mijn therapeute heeft dat goed aangevoeld. Het enige wat ik nog mee moest maken was dat iemand zou overgeven waar ik vlakbij ben. Ik heb alleen geen vrijwilligers kunnen vinden hiervoor. Dus dat is het laatste stapje nog. En als blijkt dat ik daar alleen niet uitkom zal ik heus de therapeute wel bellen.

Ik heb trouwens geen emdr therapie gehad, maar een combinatie van cognitieve gedragstherapie en exposure therapie (En ja dat vond ik in het begin ook eng klinken, maar het heeft me geholpen).

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:19

De Britten zeggen dan: "The proof of the pudding is in the eating."

Ik hoop dat je 'de proef' met glans doorstaat..!!
(In mijn woordenboek: het kan je geen laars schelen. Als het gebeurt pak je de spullen en gaat opruimen.)

De vergelijking met 'leren autorijden' vind ik echt vreemd.
(Auto rijden is een vaardigheid die je moet inoefenen. Of je amygdala wel of niet met angst reageert op een situatie die 'alleen maar lijkt op' iets naars van vroeger wat in het hier en nu niet gevaarlijk is - dat is van een compleet andere orde.)

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:25

Ruby1995 schreef:
Dank voor je bemoedigde woorden!!
Was van plan vandaag de huisarts te bellen maar helaas niet aan toegekomen, volgende week nieuwe kans!


Heb je al gebeld?

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:19

Ik heb echt toevallig net gebeld! Ga volgende week :-)

Vind het opzich niet erg dat t volgende week pas is, loop hier toch al jaren mee. Maar momenteel is het bar, veel last ervan. Vannacht veel wakker geweest erdoor. Zo stom.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:52

Ruby1995 schreef:
Ik heb echt toevallig net gebeld! Ga volgende week :-)

Vind het opzich niet erg dat t volgende week pas is, loop hier toch al jaren mee. Maar momenteel is het bar, veel last ervan. Vannacht veel wakker geweest erdoor. Zo stom.


Wanneer heb je de afspraak?
Ben benieuwd naar je ervaring

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:09

Hier ook iemand met emetofobie := heb vorig jaar voor het eerst sinds jaaaaren zelf overgegeven en dacht dat ik het niet meer eng vond om het zelf te doen, alleen nog maar als anderen moesten.

Spoiler:
Maar vannacht had ik last van mijn maag en ineens schoot ik wakker doordat ik iets van braaksel in mijn mond voelde. Heb het snel weer ingeslikt en was gelijk klaarwakker en in paniek.

Het zat zooo hoog en ik durfde niet te drinken of iets, had het gevoel alsof ik ook niet kon ademen door mijn keel omdat het zo hoog zat :=
Heb m’n vriend wakker gemaakt en die heeft me gekalmeerd, een extra kussen gegeven (plat liggen durfde ik niet meer) en een emmertje naast m’n bed gezet :(:)
Ik was trouwens niet echt misselijk, alleen een hoog gevoel en druk bij de buik als ik ging liggen. Echt heel eng.
Meer mensen dit wel eens gehad? :=

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:06

Dreamy schreef:
Hier ook iemand met emetofobie := heb vorig jaar voor het eerst sinds jaaaaren zelf overgegeven en dacht dat ik het niet meer eng vond om het zelf te doen, alleen nog maar als anderen moesten.
Spoiler:
Maar vannacht had ik last van mijn maag en ineens schoot ik wakker doordat ik iets van braaksel in mijn mond voelde. Heb het snel weer ingeslikt en was gelijk klaarwakker en in paniek.

Het zat zooo hoog en ik durfde niet te drinken of iets, had het gevoel alsof ik ook niet kon ademen door mijn keel omdat het zo hoog zat :=
Heb m’n vriend wakker gemaakt en die heeft me gekalmeerd, een extra kussen gegeven (plat liggen durfde ik niet meer) en een emmertje naast m’n bed gezet :(:)
Ik was trouwens niet echt misselijk, alleen een hoog gevoel en druk bij de buik als ik ging liggen. Echt heel eng.
Meer mensen dit wel eens gehad? :=


Oké dit soort verhalen wil ik echt niet lezen als emetofoob Whahaha

Ik heb nog geen afspraak staan bij de psycholoog, ben nog in afwachting..

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:50

Sorry, had dat stukje ff in spoiler moeten zetten :o zal even een mod pben!

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:04

Ik heb dit wel regelmatig. Dit resulteerde eerst in een paniekaanval tot ik zo moe was dat ik in slaap viel.
Nu raak ik niet meer in paniek :) en is het zo weg (na therapie)

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:03

Wat voor therapie hebben jullie gehad? Ik merk dat het inmiddels mn leven begint te beheersen. Ik ben de hele dag bezig met het gevoel van misselijkheid. Als ik iets in mn buik voel schiet ik in paniek en denk ik alleen maar oh nee ik ben misselijk wat dus resulteert in een paniekaanval. Exposure ben ik denk ik nog niet klaar voor, maar ik wil hier zoooo graag van af..

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:26

Exposure hoeft niet te betekenen dat je naar filmpjes kijkt he.
Mijn exposure was bijvoorbeeld op zaterdagavond door de stad lopen of op centraal station. Ik heb nooit filmpjes gekeken omdat dat niet de realiteit is.
Ik werd beperkt in het dagelijkse leven en de exposure was om niet weg te lopen of dingen te vermijden.
Na mijn emdr waren mijn paniekaanvallen verdwenen. Ik krijg ze gewoon niet meer. Spannend blijven die situaties wel maar ik kan mezelf goed beheersen omdat er geen paniekreactie meer komt. Wanneer ik meer stress heb komen de gedachten wel weer meer merk ik nu. Maar ik weet dat dat weet weggaat.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:53

Even een update!

Ga nu sinds begin januari wekelijks naar de psych maar het lijkt wel erger te worden, ben er veel meer mee bezig, zeker nu het ook heerst. Word gewoon moe van het zo erg mee bezig te zijn, word er nu wekelijks aan herinnert. Weet gewoon niet of ik moet door zetten want ben nog niet iets verder opgeschoten.

Ervaarde jullie dit ook zo?

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:59

....dit is een valkuil in therapie: de therapie hoort het op te lossen, maar ondertussen staat het wel 'onder de schijnwerper'.

Bespreek het met je peut, er moet een elementair evenwicht zijn tussen 'het is er steeds meer, want we bespreken het' en merken dat het beter gaat.
(En voorbij een bepaald punt besluiten om het over een andere boeg te gooien, een fobie hoeft geen maanden worstelen op te leveren....)

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:07

Ruby wat fijn dat je (zo snel) terecht kon!
Het kan natuurlijk zo zijn dat je er veel meer mee bezig bent. De griep heerst ook, dus dat helpt ook niet mee (ik ben ook extra alert op mensen die zich niet zo lekker voelen of buikgriep hebben gehad :o ). Maar je therapie is natuurlijk ook een deel bewustwording. (wekelijkse herinnering valt op zich nog erg mee! :) )
Ik zou het ook met je therapeut bespreken dat je dit gevoel hebt. Hij/zij kan dan vertellen of dit vaker voorkomt en hoe je er mee om kan gaan, of misschien wordt er wel een andere weg ingeslagen omdat je dit gevoel hebt.
Transparantie is echt belangrijk, je zit er voor jezelf en niet voor je therapeut! :)



Hier gaat het prima. Ik ben enkele situaties tegengekomen, vanmiddag nog, maar ik krijg geen paniekaanvallen meer. Hooguit een 'oh oliebol ik moet weg hier' maar na enkele seconden voel ik me weer helemaal normaal. Laatst had ik zelfs spijt dat ik was teruggelopen :=

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:17

Naja ik benoem nu wekelijks maar het is ondertussen dagelijks, en dan echt paar keer per dag. Voorheen was het hooguit een keer per week dat ik er aan dacht en nu is het zoveel, zo moe word ik er van :’( dan denk ik waarom heb ik nou zo iets stoms....

Ik probeer wel de gedachten meer te relativeren en dat gaat wel. Maar het komt bij voort uit angst voor controle verlies....