Steeds terugkerende heftige buikpijn

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

suikermeisje

Steeds terugkerende heftige buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:39

In februari kreeg ik buikpijn. Een paar dagen later kreeg ik diarree. Ik kreeg een erg opgezwollen buik, mijn maag pompte zichzelf ook op tot een ballon en dit deed erg veel pijn. Na vier dagen pijn lijden heb ik de huisarts gebeld, die deed erg moeilijk. Het zou wel buikgriep zijn. Toen ik vertelde dat ik over de grond kroop van de pijn kreeg ik toch diclofenac en antibiotica voorgeschreven.
2 weken geleden gebeurde precies hetzelfde als hierboven. Eerst pijn in darmen, dan diarree, geen koorts, dan erge pijn in mijn maag. Ik heb geen van alle keren misselijkheid gehad. Weer AB gekregen. Toen is het weer helemaal weggegaan. Omdat het net voor Pasen was kreeg ik AB zonder tests. Ze hebben na Pasen een ontlastingsonderzoek gedaan. Alles was hierbij negatief. Toch heb ik nu weer hetzelfde. Nu beginnende buikpijn. Binnen een halve dag zal er weer diarree om de hoek komen, vervolgens een buik van een drieling en dan die hele ernstige pijnlijke maag.. (nogsteeds niet misselijk dan).

Ik krijg uiteindelijk zo’n pijn dat paracetamol, diclofenac en ibuprofen niks helpen.
Ik val niet af, blijf op hetzelfde gewicht zelfs maar heb wel heel erge last van vermoeidheid. Als ik op sta ben ik nogsteeds uitgeput.

En vandaag begon het natuurlijknom 17u.. huisarts al gesloten. Dan zal het de HAP worden. De huisarts zei bij de uitslag van het onderzoek dat als ik weer ziek werd ze andere onderzoeken moeten doen.

Mijn vragen;
Herkennen mensen dit? Wat zou het kunnen zijn? Helicobacter is het in ieder geval niet.
Moet ik als dit aanhoudt de HAP bellen of wachten tot maandag?

Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+5

Brainless

Re: Steeds terugkerende heftige buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:45

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:50

Ten eerste zou ik op zoek gaan naar een andere huisarts. Als hij over de telefoon al kan zeggen dat het buikgriep is zonder verder te kijken, dan vind ik dat best raar. Volgens mij voel je je dan ook helemaal niet serieus genomen.

Ik had zelf ook altijd enorme buikpijn een paar jaar terug. Bij mij dachten ze als eerste aan de ziekte van crohn. Ik heb ook allerlei onderzoeken gehad, colonoscopie, gastroscopie, videocapsule-endoscopie, bloedonderzoek, ontlasting onderzoek. Volgens mij was toen mijn lichaam zo'n beetje onderzocht. Het ergste nog was, het was allemaal negatief. Maar waar komen dan die klachten vandaan? Ik heb een tijdje een lactose vrije dieet gehad. Dat was het toen ook niet. Uiteindelijk een keer bij de internist had ik het over dat ik bang was om over te geven. Hij vertelde mij toen dat er (dat wist ik toen nog niet) fobieën zijn voor overgeven. Ze hebben het zelfs een naam gegeven, genaamd emetofobie. Omdat ik zo bang was om over te geven, zat ik onbewust met de gedachte, als ik niks eet, kan er ook niks uit. Ik at dus te weinig, en mijn maag/darmen hadden steeds zoiets van, ja hallo, we hebben honger! Wat ik dus steeds negeerde.

Het moraal van het verhaal is, het kan van alles zijn, laat je goed onderzoeken en jezelf niet zo snel aan de kant laten schuiven.

Heb je veel last van stress? Stress kan ook enorm nare dingen doen met je buik.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:53

kan het zijn dat het met je menstruatie te maken heeft? ik heb altijd darmproblemen als ik bijna ongesteld word.

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.
Darko /3

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:54

Of prikkelbare darmen? Ik heb toen ook liggen kruipen van de pijn.

:¨·.·¨:
`·.
Morris&Kaya
Volg SJ Fotografie ook op Instagram!
[OV] [PG] bruine draver ruin Veal and Fish

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 18:00

Nee. Ben in al die periodes waarin ik buikpijn had niet ongesteld geweest en zat er ook niet aan te komen. Morgen de laatste pil van deze strip.

Stress valt mijn inziens mee maar kan onbewust zijn. Te weinig eten zal t niet zijn. Eet gewoon voldoende en soms zelfs wel een goed bord vol. Eet over het algemeen wel gezond. Geen frisdranken.

Ik ben trouwens wel diabeet. En voelde me door de telefoniste van de HA idd flink genaaid en afgescheept. Ik kroop over de grond en moest dus maar uitzieken. Ik kon niet meer op of om. Ik sliep niet meer en jankte uiteindelijk mezelf in slaap.
En ik ben vrij hard voor mezelf. Echt niet ieder pijntje is een drama.

Als het vanavond alweer erger wordt bel ik de HAP maar. Het gekke vind ik alleen, waarom helpt die stomme antibiotica? Dan moet het haast toch een ontsteking zijn? Probiotica eet ik ook al 2 weken ivm alle klachten maar heeft dus ook niet geholpen.

Vealosz schreef:
Of prikkelbare darmen? Ik heb toen ook liggen kruipen van de pijn.

Wat heb je daar tegen gedaan om het te minderen? Vriendin van me heeft het heel erg, soms erger dan andere keren en bij haar helpt probiotica goed. Bij mij is het niet bij specifiek voeding oid. Vandaag een frietje op maar dat heb ik wel vaker op en dan kreeg ik er niks van.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:04

Ik ben gestopt met prik drinken, en heb gezorgd dat k meer vezels binnen kreeg. Bij mij was het echt gebrek aan vezels. Je hoeft er ook niet altijd last van te hebben. Ik drink nu ook gewoon prik, eet normale wit brood ipv. wit vezel brood of bruin. En toch heb ik er geen last van. Het is echt periodes en kan zo ontzettend naar en pijnlijk zijn.

:¨·.·¨:
`·.
Morris&Kaya
Volg SJ Fotografie ook op Instagram!
[OV] [PG] bruine draver ruin Veal and Fish

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:06

Ik heb hier ook weleens last van, dan weet je inderdaad niet meer waar je jezelf moet laten van de pijn. Als je buik ontploft ofzo. Bij mij is het vooral stress wat de trigger is, maar voedsel of iets anders kan het natuurlijk ook veroorzaken. Prikkelbare darm syndroom is heel breed. Ik heb medicijnen gekregen voor prikkelbare darm sydroom en dat werkte wel wat omdat het een ontspannende werking had op je maagdarmkanaal. Voor de maagklachten kun je ook denken aan dat je maag te zuur is, waardoor een of andere klep die normaal dingen verder je lichaam in laat gaan(sorry ben meerdere malen naar het ziekenhuis etc geweest voor dit maar heb het niet exact kunnen onthouden) dicht blijft om je darmen te beschermen. Ik weet niet wat de medicijnen die jij nu slikt met de zuurgraad van je maag doen maar misschien is dat ook niet heel goed. Wellicht extra maagbeschermer erbij nemen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 18:14

Maagbescherming hielp er niet bij (die slikte ik 2 weken terug wel) en heb in de tussentijd geen medicijnen geslikt. Voor mijn diabetes moet ik alleen insuline spuiten.
En je bedoelt de maagportier.

Prik drink ik max 3 glazen per week. Verder eet ik veel groente (meer dan aanbevolen) en eet ik volkomen brood. Mijn inziens dus best gezond (ben docent biologie en heb vrij veel over voeding gehad, extra gehad met mijn minor op het hbo).

Eigenlijk komt het erop neer dat het erg veel kan zijn en dat ik een flut HA heb (dat vond ik eigenlijk ook al de eerste x).

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:17

Nouja het klinkt in mijn oren in ieder geval exact als prikkelbare darm syndroom, maar dat is weer zo ontzettend breed dat je daar alsnog niet zo veel aan hebt behalve dan dat je misschien kunt vragen of je daar medicijnen voor kunt krijgen en proberen of het werkt

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:19

Kunnen het geen nierstenen of galstenen zijn?
Ik ging toen ook kruipen en schreeuwen van de pijn, overgeven, diarree, misselijk, buikpijn, hoofdpijn de hele reutemeteut

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:47

Even een paar mogelijke triggers:
- antibiotica helpt je darmflora echt aan gort.
- NSAID'S (ibu,diclo) zijn ook heel slecht voor je bij darmproblemen, hoewel ik je gedachtengang snap dat je alles wil proberen
- pro-biotica heeft (volgens mijn mdl arts) minimaal 6 weken nodig om een betrouwbaar effect te leveren.

Ik ben in die zin ervaringsdeskundige dat ik Crohn heb en daarbij is de boel ook behoorlijk spastisch.

Heb je al eens iets van tramadol/morfine-achtig mogen proberen tegen de pijn? Dat werkt bij mij goed, maar moet natuurlijk wel door een arts voorgeschreven worden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 18:58

Amaryllis schreef:
Even een paar mogelijke triggers:
- antibiotica helpt je darmflora echt aan gort.
- NSAID'S (ibu,diclo) zijn ook heel slecht voor je bij darmproblemen, hoewel ik je gedachtengang snap dat je alles wil proberen
- pro-biotica heeft (volgens mijn mdl arts) minimaal 6 weken nodig om een betrouwbaar effect te leveren.

Ik ben in die zin ervaringsdeskundige dat ik Crohn heb en daarbij is de boel ook behoorlijk spastisch.

Heb je al eens iets van tramadol/morfine-achtig mogen proberen tegen de pijn? Dat werkt bij mij goed, maar moet natuurlijk wel door een arts voorgeschreven worden.

Had voorheen nog wel van en operatie. Dat is nu op. Mijn vriend heeft het nog wel. Dus toch dat maar proberen dan..

Van probiotica wist ik niet. Even geduld.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:01

Wij zijn geen dokters maar inderdaad het klinkt als mijn symptomen bij prikkelbaar darm. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen prik en fruit laat op de avond. Verder is onbewuste stress altijd een trigger.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:04

Mijn galblaas is er twee weken geleden uitgehaald. Ik had twee knoeperds van galstenen.

De symtomen bij mij:

Vooral na een grote avondmaaltijd een opgeblazen gevoel. Dan 's nachts rond 3 uur giga pijn rechts bovenin (net onder mijn onderste ribben) het straalde uit naar mijn maag. Het duurde maar 1 tor anderhalf uur normaal. Maar pijnstillers hielpen dan niet.

Vaak had ik dunne lichte ontlasting (maar geen diarree).

Ik zou zeker voor een second opinion gaan en dan een echo. Zo kwamen ze erachter dat ik galstenen had. En dan nog duurde het twee jaar voor ik een verwijzing kreeg, dua ik jwn het gevowl niet gehoord te worden

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:52

Werken met probiotica is een soort van kunst.
Bij klachten heeft het zin om eerst de L-Glutamine kuur te doen.
(10 dagen lang als je 70 kilo weegt 49 gram spul nemen, mag verdeeld over de dag, maar moet op 'lege' maag = 2 uur na de maaltijd en een half uur voor de volgende maaltijd.) Goede bacteriën zijn prachtig spul, maar graag wel in de darm en dus niet via wondjes, zweren etc in het bloed...

Het idee van 'heb er 6 weken geduld mee' is zinnig. De eerste week oid kan het zijn dat je bijvoorbeeld winderiger wordt - dat kan lastig of onhandig zijn, maar betekent wel dat het aanslaat.

Prebiotica ('voeding' voor de probiotica) kan ook helpen.
En dan nog de keuze van het spul zelf....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Marie_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:24

Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor darmklachten, daar kan niemand iets zinnigs over zeggen hier.

Ik zou vooral de hap even bellen voor advies hoor. En als je je niet goed voelt bij je huisarts op zoek gaan naar een andere. Of het gesprek aangaan.

Ik heb ook een tijd veel last van mijn darmen en buik gehad, maar dat is gelukkig vanzelf weer over gegaan. Ik probeerde juist maar niet teveel op internet te lezen of ervaringen te vragen, want daar werd ik niet echt blij van.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:46

Waarom probeer je niet de huisarts te passeren en direct bij de internist te komen. Via je diabetesverpleegkundig ben je er waarschijnlijk zo tussen. Ik denk zelf ook aan de symptomen van een prikkelbare darm, maar herken ook wel klachten die op glutenintolerantie lijken. Met name de vermoeidheid. En dat komt weer veel voor in combinatie met diabetes type 1,

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 16:22

Internist kom ik inderdaad vaak bij. Dus ga het idd misschien via daar spelen.

Buikpijn is gisteravond later weer weggezakt gelukkig en tot nu toe gaat t goed. Hopelijk was het loos alarm.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:52

Fijn dat het beter gaat. Ik zou het sowieso meenemen bij je volgende controle in het ziekenhuis.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:12

Drink je melk of gebruik je andere zuivelproducten?

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:29

Ik zou eens bloed laten prikken en coeliakie laten uitsluiten. Vooral de heftige aanvallen in combinatie met een bolle buik komen herkenbaar voor.

Dit komt vaak voor in combinatie met diabetes.

[o]

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:36

toevallig een maagzweer/ontsteking?
heb ik al enkele malen gehad net of heel je buik samentrekt.
kon het bijna met weeen vergelijken :')
en idd erg slap/vermoeid.

onderschriftloos .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:39

Begin in elk geval eens aan een eetdagboekje.
Schrijf elke dag op,wat je eet, en drinkt.
zo kom je misschien toch producten tegen waar je op reageerd.

Ik heb pds, kan prima elke dag een mandarijn eten,maar bij 1 sinaasappel heb ik gigantische klachten.
En zo zijn er meer etenswaren, en drinken.
Kan wel helpen om je inzicht te geven :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 22:03

Heb al heel erg lang een dagboeken bijgehouden. Maar kan dat natuurlijk zo nog eens doen.

Op coeliakie kun je laten prikken? Zal ik eens naar vragen dan. Moet toch al elke 3 maanden dus dat ene buisje meer maakt ook niet meer uit. Gluten dacht ik al wel aan maar heb totaal geen gewichtsverlies (dat zou aan de ene kant dan opzich voor en paar kg wel wenselijk zijn :+ )

Ik drink misschien 2 glazen melk in de week gemiddeld, afgelopen week niks, eet geen kaas. Heel soms een bakje vla maar de afgelopen week eigenlijk niets. Geloof maandag voor het laatst. Kan dat dus eigenlijk al uitsluiten.