Obsessief gewrichten kraken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Obsessief gewrichten kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:22

Dag allemaal! De titel spreekt een beetje voor zich waar dit over gaat... En ik wou graag weten of er mensen zijn die hier ook ervaring mee/last van hebben. Ik heb namelijk al wat proberen op te zoeken om hier vanaf te geraken, maar het meeste wat ik vind is 'is het slecht om je knokkels te kraken' en dan een hele uitleg waarom niet/wel. :+

Even wat korte achtergrond informatie misschien.
Als klein kind had ik het al erg moeilijk om gewoon 'stil' te zitten bij het kijken naar een film bijvoorbeeld. Niet dat ik extreem veel bewoog maar ik moet altijd even mijn benen verleggen/strekken of mijn voeten gewoon bewegen. Niet herhalend, maar blijkbaar viel het wel mensen op.

Ik weet niet hoe dit precies is overgeslagen in het kraken van mijn gewrichten. Ik herinner me alleen dat toen ik 12/13 was mijn schoenen vanbinnen helemaal kapot waren omdat ik mijn tenen zoveel kraakte. :+
Nu was dit nog het minst 'erg'.

De jaren daarna begon ik mijn nek, rug en schouders te kraken. Nu natuurlijk lees je tegenwoordig overal dat het niet schadelijk is om je gewrichten te kraken, maar bij mij ging het zover tot mijn hele nek en schouders vastzaten. Ik kon ze bijna niet meer bewegen en alles deed pijn maar ik MOEST en zou mijn nek/rug/schouders kraken.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee meer hoe ik er toen vanaf geraakt ben, anders zat ik dit topic hier waarschijnlijk ook niet te schrijven. :') (Ik weet dat ik toen wel een tijdje zalf heb gesmeerd tegen de spierpijn, maar dat is nu niet meer van toepassing.)

Op dit moment heb ik gelukkig niet meer echt pijn door altijd alles te moeten kraken, maar het wordt vervelend voor mezelf en ook voor mensen uit mijn omgeving. Ik kan bijvoorbeeld niet gewoon rustig op de bank zitten als er iemand tegen mij leunt. Soms begint alles dan 'pijn' te doen omdat ik het idee heb dat ik niet meer kan bewegen en mijn gewrichten dus ook niet kan kraken. En het is natuurlijk erg vervelend als je dan begint te denken; ik moet mijn tenen kraken, oren (al is oren kraken blijkbaar wel een gave :+ ), enkels, ellebogen, vingers... Bij mijn vingers deed het op een gegeven moment soms ook zoveel pijn dat ik in mezelf denk; als het niet meer kan kraken is de volgende stap breken. x)

Vandaag zei mijn oma tegen mij dat ik naar de huisarts moest omdat ik mijn vingers kraakte.. _O- Nu lijkt me dat wat overdreven en ik denk ook niet dat er veel is wat zij kunnen doen. Maar ik wil natuurlijk ook wel graag dat ik op mijn gemak stil kan zitten zonder dat alles 'pijn' begint te doen of oncomfortabel aanvoelt als ik iets wil kraken maar dat niet kan/mag.

Dus als iemand enige tips of ervaringen heeft hoor ik ze graag!

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:32

Ooh mijn hemel! alsof ik mezelf dit zie typen!

Ik heb gelukkig geen kapotte schoeisel, maar ik kraak wel veel! van schouders, polsen, nek, tenen, vingers, knieeen, enkels tot elleboog en ruggenwervels.
Hoe hier vanaf te komen? Zelf discipline hebben en tegen jezelf zeggen het niet te doen of jezelf er van weerhouden? (bewustwording?)

Ik heb eigenlijk niet veel moeite met het kraken en merk het vaak geeneens dat ik dit doe. Wel hoor ik soms mijn omgeving met afschuw aan mij vragen om dit niet meer te doen, in de toekomst.

Ook heb ik dat ik veel moet bewegen. Iedere keer mijn been verleggen en moeten bewegen (hoe klein de beweging ook is). Als mijn vriend zijn hand op mijn been heeft, bijvoorbeeld bij het kijken van een film oid, dan haalt hij altijd zijn hand van mijn been als ik het even beweeg hahaha. Hij denkt dan dat ik niet lekker zit oid. Maar ik moet altijd gewoon even bewegen. Omdat ik het idee heb dat ik vast zit of, naja ik weet eigenlijk verder niet waarom.

Ben benieuwd naar andere ervaringen. (wel fijn dat ik niet de enige ben hahaha)

DezeNaam

Re: Obsessief gewrichten kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:53

Bewustwording probeer ik nu wel te doen, ook als ik alleen ben. Maar het is net ALS ik er bewust over begin na te denken dat ik het net meer wil doen. _O- Ik heb daarnet stil proberen te zitten, tja, dat voel ik dan natuurlijk direct. :')

Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen. Ergens had ik gelezen dat het te maken kon hebben met de spieren rond je gewrichten ofzo, maar natuurlijk ben ik dat artikel kwijt. Als ik het vind post ik het hier.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:25

Hier ook een fervent schouder, nek, rug kraker.
Niets frustrerender dan het gevoel hebben dat ik moet kraken en dat het dan niet kraakt. Mega voldoening als ik echt flink los kraak.
Doe het iig heel de dag door.

Ik weet dat mijn atlas en draaier verkeerd op elkaar zitten wat pijn veroorzaakt. Kraken lucht dus ook echt wel op. En verder is het echt gewenning dus.
Ieder zo zn ding toch? Geen tips om er vanaf te komen dus.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:34

Ik heb een theorie, maar die is niet bewezen, dat het met hypermobiliteit te maken heeft. Ik heb ergens gelezen, misschien wel op bokt, dat als je een gewricht meerdere keren achter elkaar kan laten knakken, dat dit duidt op hypermobiliteit. Normaal gesproken knakt een gewricht maar 1 keer en dan een tijdje niet meer.
Laatst bijgewerkt door Eilish op 12-04-18 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:35

Ik doe het ook.
Al jaren.
Ik kan ook niet te lang stil zitten omdat dan bepaalde gewrichten zeer gaan doen.
Even kraken en het is weer weg.
Mensen die me goed kennen zijn er inmiddels wel aan gewend dat ik het doe.
Mijn fysio zei eens, zolang alles nog kraakt zit het wel goed, zodra het niet meer kraakt moet je je zorgen gaan maken :')
Ik ben trouwens hypermobiel icm reuma.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:38

Ik kraak makkelijk, heb altijd veel mijn vingers gekraakt en kan ook mijn tenen, nek, rug, heupen en knieën knakken. Mijn fysio was daar niet over te spreken en heb ik heb vrijwel alles afgeleerd. Alleen als er heel veel spanning op mijn rug staat probeer ik die te kraken en niet vaker dan 1 keer in de week.

Heb het afgeleerd door te minderen van een paar keer per dag naar 1 keer per dag, naar om de dag en zo steeds minder.

Het nadeel van knakken is dat het je banden oprekt die daardoor slapper kunnen worden en je dan juist pijn krijgt omdat je banden niet meer alles op kunnen vangen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:40

Heb je in het algemeen moeite jezelf te kunnen ontspannen? Het klinkt een beetje alsof het kraken je even een opluchting/ontspanning geeft. Dat heeft wellicht ook wel een psychische grondslag ipv een puur lichamelijke? Misschien interessant om ook voor jezelf na te gaan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:40

Pfff, hier ook een.
Hypermobiel dus alles kan ook lekker heen en weer.
Ik knak mn vingers, rug en nek het meest. De rest als het lukt ook.

Ik weet ook niet meer hoe ik er vanaf moet komen :')

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:10

Hier ook herkenbaar! Bij mij is het vooral psychisch denk ik, ik heb al van jongs af aan dat ik tics heb. Niet alleen het kraken, maar het begon ooit met het ver strekken/spreiden van vingers en tenen bijvoorbeeld. Nu al heel wat jaren last van vooral nek en schouders kraken, ik heb het zelf ook niet altijd door, maar mijn omgeving wel. Ik vind het zelf moeilijk om te bepalen of ik rug- en nekklachten heb door het kraken, of dat ik ooit ben begonnen met kraken vanwege klachten. In ieder geval wilde ik ongeveer een jaar geleden wel dat het stopte, want ik had het gevoel dat ik helemaal vast zat en het werd ook gewoon irritant. Constant die nek willen kraken, en het dan 'stiekem' doen als er mensen bij zijn.

Ik ben toen naar een osteopaat gegaan en omdat ik vond dat ik toen geen fysieke reden meer had om te kraken, heb ik de eerste paar dagen na de eerste behandeling helemaal niet gekraakt! Dit is wel weer teruggekomen, maar ik kraak veel minder dan het ooit was. Ik maak ook gebruik van een foamroller voor mijn rug, zo heb ik het kraken een beetje zelf in de hand en is het minder een automatische handeling.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:19

Hier ook een fervent kraker.. Alles krakt, nek tm tenen. Sommige kunnen 1x en dan een tijdje niet, op andere plekken kan ik constant blijven kraken. Geen idee of ik er ooit nog vanaf ga komen..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:22

Present. Voornamelijk mijn rug heeft het echt nodig om gekraakt te worden, voelt dan echt alsof het weer lekker los is. Daarnaast kraakt zo'n beetje alles in mijn lichaam, maar ik kan niet alles geforceerd kraken. Vingers, schouder, nek, rug en enkel lukt dan weer wel. Het gebeurt mij ook vaak bij opstaan dat er iets kraakt :+ Vooral mijn knieën klinken dan alsof ze afbreken haha

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:51

Jup ik kraak constant alles, vooral vingers, maar ook tenen, knieen, nek, rug, pols.
Gelukkig is het voor mij niet obsessief, ik vind het gewoon heerlijk om te doen :Y)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:58

Ohh, ik kan zo niet tegen dat kraakgeluid :+ als iemand dat naast mij doet, dan doe ik altijd mijn oren dicht, haha. Toch doe ik het zelf ook, maar dan met mijn rechter enkel. Ik weet niet waarom alleem die, maar dat is de enige die ik constant kan blijven knakken, wat ik soms gewoon doe. :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:09

Veel van mijn collega’s zijn er vanaf. Een paar weken naast mij zitten :D ik haat het zo!

Maar even serieus, combi van goede fysio die losmakende oefeningen geeft + psych die je helpt met het gevoel van moeten kraken?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:53

poes schreef:
Maar even serieus, combi van goede fysio die losmakende oefeningen geeft + psych die je helpt met het gevoel van moeten kraken?

Niet bij alles. Bijvoorbeeld zou het bij mij bij mijn vingers en nek wel helpen maar mijn heup en linker knie knakken ook als ik het niet wil.
Mijn heup altijd als ik opsta uit een zittende positie en mijn knie willekeurig als deze daar zin in heeft.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:54

Jep rug, tenen en vingers. Enkels knieën enz ook maar daar hoef ik niks voor te doen enkel lopen :')

Overigens heeft ooit een man onderzoek gedaan of het obsessief kraken schade zou geven en dat was niet zo, hij heeft jaren zijn ene hand wel gekraakt en de andere niet en er was geen verschil in beide handen

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:39

Schuldig :o

Nek, schouders, rug en handen... niets zo vervelend als dat het niet wil... dan wring ik me in allerlei posities om het te laten knakken... en hoe harder hoe beter!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:18

Ik zat er laatst zelf over te denken om er een topic over te openen.. vroeger kraakte ik nooit mijn gewrichten, Ik kon het niet! Tot ik noodgedwongen acht maanden lang op een extreem slecht matras heb moeten slapen, en ik iedereen hun nek en rug zag kraken. Ik begon het ook te doen en het gaf (tijdelijk) verlichting tegen de pijn. Echter ben ik nogal bewegelijk dus moet ik echt héél ver draaien met mijn nek (mensen kijken me dan ook altijd raar aan), ik houd mijn hoofd vast met mijn handen en draai het dan helemaal naar de zijkant, voor anderen ziet het er uit alsof ik mijn nek breek. (Ik mag het ook niet doen waar mijn moeder bij is :+)

Maar het is soms zoooo vermoeiend, zodra ik wakker word zit mijn hele nek vast, en het duurt vaak wel 10 minuten voordat ik alles een beetje acceptabel los krijg (ik krijg het nooit helemaal los. Zo ver kan ik gewoon niet draaien). En gedurende de dag voel ik gewoon dat mijn nek stijf is en vervelend aanvoelt. Ik word er GEK van.

De enige twee keer dat mijn nek los was en ik niet hoefde te kraken was 1. Nadat ik mezelf een hersenschudding had geslagen (heerlijk was dat, een hele week een losse nek!! :=)
2. Toen Ik een buikspier workout had gedaan, toen was het een dag lang los, maar helaas werkte net niet meer toen ik het nog een keer deed.

En mijn rug heb ik al een jaar niet meer kunnen kraken (ik heb geen stoel meer tot beschikking die goed genoeg daarvoor is :o) maar toch voel ik altijd dat mijn rug stijf is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:40

Ik! :D

Mijn vingers, tenen, vingerkootjes, schouders, rug, nek, heup....

Ik dacht altijd dat het erg was, maar mijn zus is arts en zegt dat het geen kwaad kan. :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 12:01

Allemaal bedankt voor de reacties. :)

Eilish; in hypermobiliteit kan ik me niet direct vinden als ik het zo opzoek. Buiten dat mijn duim ook erg 'flexibel' is maar ik kan mijn vingers niet op rare manieren plooien of dergelijke.

zonnebloem18; goed dat je er vanaf bent geraakt! Ik zou alleen niet weten hoe ik het moet 'trainen'. Want ik doe het volgens mij echt verschillende keren per minuut, dus ik zou al heel blij zijn moest ik het een paar keer per dag kunnen doen.

Mars; dat het psychologisch is kan zeker wel.. :) Heb ook nog wel een andere 'tic' maar die doe ik ook gewoon niet als er andere mensen bij mij in de buurt zijn. Maar gelukkig heb ik daar ook niet echt last van als ik het niet kan doen. Gisteren heb ik een meditatie app gedownload om wat te leren ontspannen dus ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven. :o

Chouchou; wat bedoel je precies met 'ver spreiden'? Trek je met je vingers aan je andere vingers/tenen om ze uit te rekken of kan je het 'zelf' doen zeg maar? Het tweede deed ik vroeger namelijk ook, was ik eigenlijk helemaal vergeten tot je het zei. :o (Aan het eerste heb ik 'gelukkig' wel een afschuw xd)

Poes; ik zal eens opzoeken wat de fysio eventueel kan doen. De psycholoog heeft hier denk ik minder ervaring mee.

Mossel; dat het geen schade zou geven lees ik wel op meerdere sites. Maar het is me ook niet per se te doen om de schade maar puur het vervelend gevoel dat ik het moet doen en het uiteindelijk ook pijn lijkt te doen. (Ook lees je nergens hoe vaak deze man zijn vingers kraakte, sommigen vinden het al veel als je het enkele keren per dag doet bijvoorbeeld dus het is nog niet echt duidelijk vergelijkingsmateriaal.)
Overigens lees ik alleen maar onderzoeken over het kraken van vingers. Bij andere dingen kom ik soms enkel tegen dat het kraken van je schouder/heup wel gevaarlijk kan zijn omdat je je gewrichten tijdelijk uit de kom brengt.

Wat vervelend Lestrange01! Volgens mij zou het bij jou wel kunnen helpen als iemand je gewrichten/spieren rond je nek eens losmaakt?
Ik kan wel begrijpen dat je het niet mag doen van je moeder als het lijkt alsof je je nek half breekt. _O-
Hoe heb je jezelf trouwens een hersenschudding geslagen? Was dit ook door het kraken of iets anders?

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:22

oeff terwijl ik dit las moest ik weer mijn knokkels knakken.
ik lees mee!
ik wil er echt vanaf...
mijn vingers doen soms zo pijn van het knakken maar ook mijn rug MOET gekraakt worden gelukkig lukt mij dat niet zo goed zelf

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:48

Klopt ik wil ook heel graag een keer gemasseerd worden en gewoon dat alles even los gemaakt wordt, misschien maar eens doen binnenkort en kijken of het helpt.

Ik had een paniekaanval en ben toen mezelf tegen mn hoofd gaan slaan :o, niet zo slim, gebeurt ook niet meer, maar ik had ten minste geen last van mijn nek meer :')

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:02

Ik heb het met mijn nek, vingers en knieen. Mijn vingers omdat ze anders pijn doen. Knak ik ze dan is het weer even weg. Knieen omdat ik voel dat ze wat vastzitten. Knak.ik ze dan is het weer weg. En mijn nek is gewoon een gewoonte geworden. Mijn vingers knak.ik denk ik wel elke 5 minuten. Maakt niet uit waar ik ben of wat ik doe. Doe ik dit niet dan beginnen ze pijn te doen.

Dit is overigens iets van de laatste paar jaar. Nooit last van gehad maar de laatste paar jaren.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:08

Niet alles gelezen.

Maar ik kraak ook praktisch alles, en heb soms ook pijn als ik te lang stil zit, dan moet het gewoon gekraakt worden.

Bij mij is het ontstaan nadat ik 2x van paard ben gevallen binnen een half jaar. Heb daarna een compleet gala aan huisarts, ziekenhuis en fysio gehad. Het kraken als ik pijn heb zit er nog steeds, maar dit schijnt geen probleem te zijn. Vanaf het ziekenhuis gaven ze het aan dat het "luchtzakjes" zijn in je gewrichten die je dan "knakt" en wat dus verlichting geeft.

Ik knak dus alleen als ik pijn heb, en heb juist geen pijn meer door het knakken.

Vervellend voor mijn omgeving is het idd wel.