Balans vinden in kcal inname

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 22:28

Oei! Ik merk dat ik er echt moeite mee heb.

Ik wil graag afvallen, en op een gezonde manier. Dus veel fruit en groente, veel sporten en weinig snacken.

Maar zoals het thema van mijn leven opnieuw aan geeft is het alles of niets.

Mijn kcal doen per dag is 1200. Dit is voedsel gecombineerd met sporten. Oftewel; 1600 inname, minimaal 400 uit.

Het is nu 23.00 en ik sta op 1023 kcal... Voor ontbijt heb ik 2 gekookte eitjes en een banaan op. Voor lunch salade met een pistolet (150 gram salade) en voor diner heb ik de salade opgemaakt (150 gram) met toegevoegde tonijn. Als tussendoortjes heb ik 3 soepstengels en 2 merci chocolaatjes gehad. Ik heb vandaag 1 uur lang stevig gewandeld en 45 minuten intense buik en bilspieroefingen gedaan.

Ik kom nu dus lang niet aan die 1600... Het probleem is ook dat ik op dit moment gewoon propvol zit. Ik denk als ik er nog iets in stop dat het er zo weer uit komt :')

Tegelijkertijd heb ik vrijdag een "foeidag" gehad en heb ik ook direct zo over gegeten dat ik op 2500 kcal zat.. :o Zaterdag daarentegen kwam ik weer niet verder dan 920 qua inname.

Het lastige is dat ik 's middags altijd uit eten ga (dat heeft dan weer van doen met de cultuur waarin ik leef). Daardoor is maaltijden meenemen van huis niet van toepassing en omdat ik het lastig vind in te schatten hoe veel ik binnen krijg eindig ik meestal met een salade of een bouillon soepje. Daar kun je immers niet zo veel aan fout doen.

Ik ben ook echt als de dood om me te overeten. Ik houd nu alles netjes bij in een app om die angst van mezelf af te nemen, maar blijf het lastig vinden.

Zwaarder ontbijten lukt me niet. Dus eigenlijk blijft het avondeten en de tussendoortjes over om aan te vullen. Maar wat neem je dan? Meer fruit is sowieso een goede. Maar verder?

Tips zijn welkom :D

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:40

Heb je begeleiding in het afvallen en je dieet? Weet je hoeveel jouw lichaam op een dag verbrand aan kcal met of zonder cardio?
Als je geen begeleiding hierin heb, alsjeblieft zoek het... Ik heb dezelfde fout gemaakt en zit nu met een eetstoornis.

3 grote maaltijden en 3 kleine maaltijden is heel normaal. (Makkelijk gezegd, I know :') ) Noten zijn wat hoger in calorieën, maar bevatten heel veel gezonde vetten en zijn ook goed voor je hormoonhuishouding (pinda's uitgesloten). Of olijfolie of walnootolie door je salade heendoen. En anders iets van kcal in de vorm van drinken zoals vruchtensap.

Zorg alsjeblieft goed voor jezelf! Dat is het enige wat ik je meegeven kan.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 23:05

Riddles schreef:
Heb je begeleiding in het afvallen en je dieet? Weet je hoeveel jouw lichaam op een dag verbrand aan kcal met of zonder cardio?
Als je geen begeleiding hierin heb, alsjeblieft zoek het... Ik heb dezelfde fout gemaakt en zit nu met een eetstoornis.

3 grote maaltijden en 3 kleine maaltijden is heel normaal. (Makkelijk gezegd, I know :') ) Noten zijn wat hoger in calorieën, maar bevatten heel veel gezonde vetten en zijn ook goed voor je hormoonhuishouding (pinda's uitgesloten). Of olijfolie of walnootolie door je salade heendoen. En anders iets van kcal in de vorm van drinken zoals vruchtensap.

Zorg alsjeblieft goed voor jezelf! Dat is het enige wat ik je meegeven kan.


Nee, ik heb geen begeleiding helaas. Een dietiste zou zeker kunnen helpen, maar daar heb je best veel centjes voor nodig en dan moet hij/zij ook nog eens Engels kunnen -O-

Maar een ding is zeker, en dat is dat ik een hele langzame verbranding heb. Altijd al gehad helaas. Ik word al dik van kijken. :+

Noten ben ik gek op! Die haal ik nog wel eens tussendoor. Er zit een notenkraampje onder het kantoor waar ik werk, dus ik haal 1 a 2 keer per week 50 gram nootjes. Maar dat kan ik best wat vaker doen :) Als ik een grote zak haal kan ik eventueel gewoon afwegen en iedere dag wat meenemen om tussendoor te snoepen. Een gezonde en makkelijke aanvulling qua calorieën! :D

Olie in mijn salade vind ik vies. Ik sprinkel meestal citroensap over m'n salade heen. Dat vind ik echt heerlijk, maar bedenk me nu dat dit wellicht m'n maag verkleint wat in principe wel zou kunnen verklaren waarom ik na 150 gram salade me propvol voel.

Ik probeer vooral gewoon normaal te doen. Daarom ook mijn 2 chocolaatjes vandaag. Ik ga mezelf niet alles verbieden, maar wel met mate want zeker met zoetigheid heb je zo meer binnen dan je verwacht.

Ik ga ook eens rondkijken voor een blender. Verse smoothies en fruitsapjes gaan er in als zoete koek en zijn ook gezond.

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:51

Ik denk dat je in je kcal sowieso veel te laag zit. Zo’n dag als je zegt dat je vrijdag gehad hebt is helemaal niet erg. Cheatdays zijn heel normaal en bij mij helpt het zelfs afvallen. Maar dan moet je de dag(en) erna niet extreem laag in kcal gaan zitten.

Lust je kwark oid? Je eiwitinname lijkt me nogal laag, dus misschien kan je daar iets van toevoegen. En aangezien je niet meer als ontbijt binnen kan krijgen, zou ik het als tussendoortje doen. Die lijken me nu ook nogal karig.

En als je ‘s middags uiteten gaat, is dat altijd bij hetzelfde restaurant? Anders ben ik wel benieuwd waaruit je kunt kiezen.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 01:55


Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 06:29

1600kcal en sporten erbij is weinig. Ik denk dat 1800kcal en sporten beter zou zijn.

Bij je ontbijt zou er je wat kwark kunnen toevoegen en bijvoorbeeld havermout. Of wat brood. Als dat niet lukt zou je twee uur na je ontbijt een tussendoortje kunnen nemen.

Dan zou ik in de middag ook nog een wat groter tussendoortje nemen van 150 of 200 kcal. En dan bedoel ik iets van fruit/groente of brood met mager beleg.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:06

Heb je iets van n app? Ik gebruik myfitnesspal, daar kan je je doelen instellen en zie je precies hoeveel vet, eiwit, calorieën etc je hebt gehad, geeft heel goed inzicht in wat je eet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:22

1600 calorien is echt te weinig. Dat is veel te moeilijk om vol te houden. Beter is het om langzamer af te vallen en een voedingspatroon vinden wat je vol kan houden. Ook nadat je op je gewenste gewicht zit.

Groente en fruit is heel goed maar pas op met teveel fruit. Ook daar zit suiker en dus calorien in. Een zak appels wegknagen is beter dan een zak chips zeker waar maar een appel bevat ook suiker.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 07:31

Bedankt voor alle reacties al! :)

Ik eet iedere dag ergens anders, dus het varieert heel sterk wat mijn keuzes zijn.

Kwark vind ik lekker en heb ik meestal wel in huis. Daar kan ik wel mee proberen mijn ontbijt aan te vullen.

Ik ga de OP van het afvallen zonder doel topic vanavond even doorlezen :)

En ja, ik gebruik myfitnesspal al.

1800 vind ik echt veel! Maar 1600 is mijn streven qua inname.

Ik hoef overigens niet schrikwekkend veel af te vallen. Vanochtend heb ik mezelf gewogen en ik zit nu op 62. Mijn doel voor nu is 57, dan zit ik op een gezond gewicht :) Vorig jaar juli was dit 76.. Ik ben dus al behoorlijk wat kwijt. De laatste loodjes wegen het zwaarst :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:33

En hoe lang ben je?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 07:37

NatasjavE schreef:
En hoe lang ben je?


154 ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:39

Oh ok. Ik dacht al. 62 kilo is zo’n gek gewicht nog niet maar je bent klein van stuk. :)

Ik blijf erbij dat 1600 erg weinig is maar goed.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:47

Cubone schreef:
Oei! Ik merk dat ik er echt moeite mee heb.

Ik wil graag afvallen, en op een gezonde manier. Dus veel fruit en groente, veel sporten en weinig snacken.

Maar zoals het thema van mijn leven opnieuw aan geeft is het alles of niets.

Mijn kcal doen per dag is 1200. Dit is voedsel gecombineerd met sporten. Oftewel; 1600 inname, minimaal 400 uit.

Het is nu 23.00 en ik sta op 1023 kcal... Voor ontbijt heb ik 2 gekookte eitjes en een banaan op. Voor lunch salade met een pistolet (150 gram salade) en voor diner heb ik de salade opgemaakt (150 gram) met toegevoegde tonijn. Als tussendoortjes heb ik 3 soepstengels en 2 merci chocolaatjes gehad. Ik heb vandaag 1 uur lang stevig gewandeld en 45 minuten intense buik en bilspieroefingen gedaan.

Ik kom nu dus lang niet aan die 1600... Het probleem is ook dat ik op dit moment gewoon propvol zit. Ik denk als ik er nog iets in stop dat het er zo weer uit komt :')

Tegelijkertijd heb ik vrijdag een "foeidag" gehad en heb ik ook direct zo over gegeten dat ik op 2500 kcal zat.. :o Zaterdag daarentegen kwam ik weer niet verder dan 920 qua inname.

Het lastige is dat ik 's middags altijd uit eten ga (dat heeft dan weer van doen met de cultuur waarin ik leef). Daardoor is maaltijden meenemen van huis niet van toepassing en omdat ik het lastig vind in te schatten hoe veel ik binnen krijg eindig ik meestal met een salade of een bouillon soepje. Daar kun je immers niet zo veel aan fout doen.

Ik ben ook echt als de dood om me te overeten. Ik houd nu alles netjes bij in een app om die angst van mezelf af te nemen, maar blijf het lastig vinden.

Zwaarder ontbijten lukt me niet. Dus eigenlijk blijft het avondeten en de tussendoortjes over om aan te vullen. Maar wat neem je dan? Meer fruit is sowieso een goede. Maar verder?

Tips zijn welkom :D


Waar heb je de 1200 op gebaseerd? Bij mijzelf is het zo dat als ik de hele dag in bed lig en niet beweeg, dat ik dan 1000 nodig heb. Maar als ik me 1 keer omdraai is dit al meer, laat staan als je opstaat en even een rondje loopt, dan zit je al gauw een stuk hoger. Als de 1200 gebaseerd is op het aantal calorieën dat je nodig hebt om te leven, dan is 1600 op een dag erg weinig. Maar ik weet natuurlijk niet waarop je het gebaseerd hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:05

MFP gaat altijd heel laag zitten. Ik gebruik de Food app, gevonden toen ik calorienteller invoerde in de play store. Heb het zelf nagerekend via een rekenmethode waarmee je uitrekent wat je verrbuikt in absolute rust, en wat je verbruikt op de dagen dat je je normale gemiddelde bewegingspatroon hebt. De app zat precies op dezelfde waarde als waar ik op uit kwam. Ik ben er ruim 18 kg mee af gevallen, zonder verdere hulp. Maar ik heb ten opzichte van jou 1 groot verschil en dat is dat ik heel constant ben ik wat ik overdag eet qua kcal.

Ik zou ook zeggen dat je te laag zit zo op het oog. Het is niet gezond om onder of precies op je BMR te eten. Zeker als je daarnaast ook fanatiek sport pleeg je roofbouw op je lichaam. Ik zou eerst beginnen uit te rekenen hoeveel je echt mag/moet eten. Weet niet hoe veel en hoe zwaar je traint? Als ik via happyhealthy.nl snel kijk zou je bij zeer zware inspanning op 1849 kcal komen als je af wil vallen. Met zware inspanning kom je op 1679 uit. Jouw BMR is volgens happyhealthy zelfs iets hoger als 1200, en zou 1298 zijn. Op de hoeveelheden die jij nu eet is 98 kcal veel.

Myrth97: een BMR van 1000? Hoe klein en licht ben jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:42

TS is vrouw en maar 154cm, dan is 1600 echt niet ontzettend weinig.
Ik vind een uurtje wandelen en 3 kwartier oefeningen doen ook niet vallen onder (zeer) zware inspanning ofzo.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:18

Jeej, ik zou omvallen als ik op die manier zou eten. Maar iedereen is natuurlijk anders. Mijn vraag is: doe je alleen aan cardio of ook aan krachttraining? Want anders zou ik dat ook eens overwegen. Het verbrandt misschien wat minder calorieen, maar als je meer spieren hebt, verbrandt je iedere dag wel automatisch meer. Daarbij doen spieren je gelijk een stuk fitter en strakker lijken, ookal zit daar een laag vet overheen.

Qua calorieen inname zou ik als ik jou was een app zoals myfitnesspal gebruiken, en van te voren je maaltijden preppen. Dus dat je al precies van te voren weet wat je gaat eten. Zo kun je voor je zelf je maaltijden uit balanceren, en er voor zorgen dat je niet stiekem gaat snoepen. Want je hebt namelijk al genoeg gezonde dingen gegeten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:21

Anthea schreef:
TS is vrouw en maar 154cm, dan is 1600 echt niet ontzettend weinig.


Klopt ook weer.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:26

Je moet een beetje oppassen met fruit, want dan zit je wel laag in ckal maar ga je door t dak met je suikers... 2stuks is echt wel genoeg. Groenten is veel beter..
Wat helpt om je ckal te verhogen zonder heel raar te doen is boter gebruiken, noten eten idd.. avocado tussendoor (huppekee :D )

De ckal inname van 1600 vind ik persoonlijk ook niet heel weinig. Zelf kom ik regelmatig ook lastig over de 1000 en dat helpt dus niet met afvallen maar je valt ook niet direct om.

Overigens, als je altijd uit eten gaat en dan eindigt met salade of soepje omdat je daar niet veel fout aan kan doen, maar je meestal je calorieen niet haalt, kun je daar misschien wel wat mee doen.. :j
Overigens vraag ik me af of een app goed kan meten hoeveel ckal er in dat middageten zitten. Als je het zelf niet klaarmaakt heb je geen idee wat de kok erin doet, dus het kan nog wel eens meer zijn dan je denkt (wat dus niet verkeerd hoeft te zijn, als je jezelf niet rijk rekent :Y) )

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:30

Ik heb veel gehad aan voedingscentrum.nl

Vorig jaar in 8 maanden tijd 12 kilo afgevallen.

Wat bij jou fout gaat is dat je 1600 kcal binnenkrijgt wat dus teveel is.

Minimaal 1200 maximaal 1400,ook als je sport.
Bij opstaan ff stukje fruit,dan eventueel stuk wandelen en daarna ontbijt van 2 plakken brood met boter en beleg,mag zoet maar bijvoorbeeld ham of kipfilet is beter.

Tussen ontbijt en lunch nog een plak kruidkoek of fruit.

Lunch 3 plakken brood met kaas of vleesbeleg.

Smiddags tussendoortje cracker met kaas of fruit of iets dergelijks.

Savonds aardappelen,groente,vlees.
Vlees max 100 gram,groente mag onbeperkt.

Toetje mag ook.

Dat was mijn schema (al aten wij smiddags warm).

Je krijgt dus allerlei voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.
Diëtist vond dit een ideaal schema.

Oja,een foeidagje mag rustig 1x per week.
Ik had die op zondag,koekje bij de thee en wat lekkerder eten.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:43

Ik zou iemand in de arm nemen die verstand heeft van dit soort zaken en niet klakkeloos alles van hierboven aannemen.

Je eet sowieso veel te weinig! Wil je je lichaam naar de knoppen helpen kun je zo blijven eten. Wil je "gezond" en verantwoordelijk bezig zijn zoek dan goede hulp.

Of kijk eens in het andere topic; [MWS] 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Zonde om te leven hoeveel mensen hun lichaam verpesten door zo slecht te eten...

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:47

Nou, veel te weinig valt ook wel weer mee...
Gewoon gezond en goed eten heb je niet altijd een deskundige voor nodig, maar een beetje gezond verstand :j Het is voor iemand die verder prima leeft, geen rocket science

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:54


Anoniem

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:56

Wat Yonker zegt klopt helemaal, een goede diëtist of zelfs sportcoach zal dat ook zeggen. Mijn BMR is 1400, ik eet (probeer ik) 1600. Dan sport ik 3x per week. Maar, maak dan nie tde fout door op dagen dat je niet sport minder te eten. Je moet altijd, elke dag, ongeveer gelijkwaardig eten in calorieen.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:57

1200 tot 1400 met sporten? Dat noem ik een crashdieet.
Maar neem eens contact op met een diëtist.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:00

Ook dat BMR berekenen is niet heilig... de een is gewoon energiezuiniger dan de ander...
Met te weinig eten maak je je lichaam stuk, maar je eet niet zo snel te weinig ... De apps meten ook niet alles wat je eet..