Tonsillectomie.. AUW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Tonsillectomie.. AUW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 08:59

Na net een heel oud topic gevonden te hebben dacht ik maak maar even een nieuwe..

Nou, donderdag zijn mijn keelamandelen na jaaaaren eindelijk verwijderd. En man wat heb ik nu een spijt!

De eerste dag viel de pijn reuze mee, de tweede dag ook nog. De derde ook nog, maar de 4e en nu 5e dag, ik ga kapot van de pijn! Mijn pijnstillers werken niet, of voor mijn gevoel toch niet. Hoe erg moet de pijn dan zijn zonder pijnstillers?!

Eten wilt niet echt lukken, praten wilt niet lukken, slapen lukt niet en slijmen dat ik doe, niet normaal! Als ik slaap en ik word wakker is mijn hele kussen nat van het slijm.. Pff.. wat een ellende. Veel ijs eten zeggen ze, maar voor ik het heb durven doorslikken is het al warm en helpt het nog niet :+.

Ik ben helemaal gefrustreerd. Ik ben echt iemand die een erg hoge pijngrens heeft, maar dit had ik toch echt onderschat!

Hoelang hebben jullie hier last van gehad? En kregen jullie ook meer pijn naarmate de dagen verstreken of zal ik toch maar even de arts bellen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tonsillectomie.. AUW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:03

Wat heb je voor pijnstilling en hoe gebruik je die (hoeveel en hoe vaak?)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:06

Neem je al ibuprofen tegelijk met paracetamol ? Anders doen! Samen nemen want ze versterken elkaar. (Als je hier geen uit,eg over hebt gehad wbt medicatie even de HA bellen )

Verder geen tips , effe doorzetten het gaat weer weg! Had dit ook met mijn verstandskiezen , en dat doet au !

Probeer je af te leiden met een film / serie en wat te doen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:06

Dit kan doordat de korst los gaat laten wat gevoelig kan zijn.
Je hoeft niet persee ijs te eten maar zet een kan met water in de koelkast met ijsblokjes erin.
Dat kan je opdrinken tegen de pijn.
Wat doe je zoals op een dag? Als je teveel doet, bijv tillen kan het ook pijn gaan doen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:07

Heb je wel voldoende ijswater gedronken?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 09:12

Ik heb inderdaad paracetamol met ibuprofen. Ik moet afwisselen en mag ze niet samen nemen. Dus 4x per dag 1000 gram paracetamol, en 3x per dag ibuprofen 400 gram. Eigenlijk 2x 600 gram maar de oplosbare vorm hadden ze alleen in 400 gram :+.

Ik drink veel ijswater en rust veel en kijk de hele dag netflix haha. Nu vandaag moet ik wel even naar de kapper, maar dat is meer ontspannen :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:13

Die ibuprofen kun je gerust verhogen naar 3 x 800 per dag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:22

Ibuprofen 600 bestaat wel.Zorgen dat je die krijgt!
Goed blijven drinken en je kaak een beetje soepel houden Als dat stijd wordt doet het ook zeer

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:25

Nee er ook een maagbeschermer bij. En zorg dat je de pijnstillers op vaste tijden blijft innemen om een spiegel te houden

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:28

Em zetpillen nemen? Die hoef je niet door te slikken. Ik ben vrijdag geopereerd (galblaas eruit) en ik nam diclofenac 100 mg zetpil. Die werkten bij mij goed.

Sterkte in ieder geval. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel verhalen gehoord. Toch proberen koud te drinken oid.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:35

Bij mij hielp een ijskraag heel erg goed. Coolpack inrollen in een theedoek en er tegen aanleggen werkt ook

Eten deed ik ook pas na een goede week. Begonnen met soep en dat steeds meer uitgebreid

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:06

Zetpillen zijn inderdaad makkelijker na zo'n operatie. Bij mij werd het na een week pas echt rot, omdat de korsten idd loslieten.

Heb je een ijskraag? Die droeg ik de eerste dagen bijna non-stop en dat hielp goed tegen de zwelling en gaf verlichting.

Verder blijven drinken/ijs eten, ook al doet het pijn. Heb je al last van je oren?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:25

Oeh die ijskraag. Dat ga ik straks meteen proberen. Nu na de dokter te hebben gebeld overgestapt op diclofenac ipv ibuprofen. En man wat is dat een verschil! Oh nee, echt pas na een week? Ik heb nu al zoveel pijn :+. Nee ik heb gelukkig nog niet echt last van mijn oren. Af en toe een beetje maar misschien voel ik dat niet door de rest van de pijn haha

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:52

Het kan zijn dat dat er nog bijkomt, dat maakt het niet makkelijker.
Zorg dat je wat coolpacks in de vriezer hebt liggen tegen die tijd, dat verlichte bij mij de oorpijn.

Aan het einde van de rit zal je geen spijt hebben, misschien dat die gedachte het wat makkelijker maakt ;) nog even volhouden!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:02

Wat je nu hebt is het trekken van de korsten...en ja...dat doet pijn :(

Wacht maar tot de druk op je oren erbij komt.

Enige wat voor mij écht goed werkte, heel goed zelfs waren advil liquid caps, die groene had ik volgens mij. Binnen een fractie trok de pijn weg naar acceptabel niveau.
Ik heb enorm veel AA gedronken in die tijd omdat ik letterlijk maanden niet heb kunnen eten en dat me aardig goed op de been hield. Flink koud laten worden en genoeg drinken, dat eten komt wel weer.

Heel veel succes!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:07

Ik herken het wel dat de eerste dag goed ging. Tweede dag ik wel aardig. Maar vanaf dag 3 het een ramp werd en voor mij gevoel pijnstillers niet hielpen. En het ook niet met de dagen erna beter leek te gaan. Volgens mij ging het anderhalf week na de operatie plots in één keer beter. Dat vond ik nog zo vreemd dat het dagen niet beter leek te gaan en plotseling leek het bijna over. En na twee dagen daarna ofzo had ik bijna geen last meer. Achteraf hoor ik dit wel vaker.
Misschien kun je evt. Zwaardere pijnstillers krijgen. Ik heb het toen gevraagd maar kreeg niks. Was dus echt even doorbijten. En veel koelen/ijs eten/ijswater was het enige wat een beetje hielp. Maar ook al lijkt het een eeuwigheid te duren maar het hoort er helaas bij en het gaat echt over.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:20

Het wordt beter,

Nog wel 1 tip probeer nu al af en toe te gapen. Dat was ik vergeten en het was dus iets te strak aan elkaar gegroeid. Moet zeggen duurde lang voordat ik weer uitgebreid kon gapen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:24

Fijn dat de diclofenac helpt. Verder heel veel blijven drinken, echt elke 5 minuten een slok (ijs)water. Houd je keel vochtig, dan trekt het minder. Succes, nog even doorzetten dan heb je het ergste gehad. En als de pijnstillers onvoldoende werken, blijven bellen. Er zijn echt nog wel sterkere ook.
Ik zou het eten nog even laten. Eventueel kun je smooties maken bijv, daar zit net wat meer voeding in. Uurtje in de vriezer en dan is het lekker koud. Zou geen jus d'orange erdoor doen, dat bijt, maar met appelsap gaat het denk ik beter. Misschien een flinke scheut honing ook erdoor, dat verzacht de keel ook wat.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:24

TO, bel even je huisarts voor correcte doseringen en/of een andere pijnstilling. Je krijgt hier niet altijd de beste adviezen. Gewoon bellen, daar worden ze voor betaald.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:44

Je moet diclofenac sowieso een recept hebben. Je hebt wel paracetamol zetpil, maar geennidee of je die van ibu ook hebt.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:23

Oh zo herkenbaar...
Dag 1 ging wel. Dag 2 ook maar toen kwam dag 3... Wat een ellende!!
Als pijnstillers had ik paracetamol zetpil en diclofenac zetpil. En voor de eerste 3 nachten kreeg ik ook nog tramadol.
Wat ik wel redelijk kon eten waren worteltjes uit een potje.. Gewoon zo koud uit het potje. Zijn lekker zacht en slurp je zo naar binnen.
Op ongeveer dag 7 kreeg ik gigantisch pijn in vooral mijn linkeroor er bij verschrikkelijk. Dag 10 was ook nog een hell en daarna was het ineens over.

Ik had ook zo'n spijt toen ik met geopereerd was maar ben nu echt heel erg blij dat ik het gedaan heb. Heb al 3 jaar geen keelpijn meer gehad en zelfs verkoudheid of griepje gaan aan mij voorbij ;)

Ik was overigens 30 toen ze er bij mij uitgehaald werden.

Ik ben benieuwd of je het bij de kapper gaat volhouden.. Ik heb zo het idee dat je daar gigantisch spijt van gaat krijgen. Zo'n ingreep is niet zomaar iets en erg slim vind ik het niet om nu al naar de kapper te gaan ;)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:51

Ik heb uiteraard gebeld voor de diclofenac. Ik woon in Belgie, en hier krijg je zelfs geen paracetamol 1000 gram zonder voorschrift.

De kapper heb ik kunnen uithouden. Die diclofenac helpt echt ontzettend goed zodra die begint uit te werken begint de pijn weer..

Eten doe ik zo min mogelijk te doen. Ik leef vooral op vla, yoghurt,smoothies die ik invries. Soep, puree.

Dat van dat gapen is een goede tip trouwens. Ik gaap nu met mijn mond dicht omdat het pijn doet :+

"Gelukkig" is het dus normaal en is de boel niet aan het ontsteken. Hopelijk is het snel over en ben ik dan een stuk minder ziek!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:02

Daarom maak je wss zoveel slijm aan. Je hoort nu helemaal geen zuivel te eten, hebben ze je dat niet verteld :?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:08

janderegelaa schreef:
Die ibuprofen kun je gerust verhogen naar 3 x 800 per dag.

Weet niet waar je dit vandaan hebt en hoe je hier aan komt maar max dosering is 1600mg ligt dan ook nog aan je gewicht en leeftijd.
In uitzonderlijke gevallen bij reumatoïde artritis mag het naar 2400mg per dag. Maar natuurlijk alleen op advies arts.

Er worden hier Soms adviezen gegeven echt levensgevaarlijk. Ts zegt arts heeft 2x600 voorgeschreven en ach wij zeggen neem gerust 3x800... terwijl je ook nog eens gewicht van Ts niet weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:14

Zuivel mag wel, maar dan maak je dus heel veel slijm aan.

Ik heb een week morfine geslikt, ik had ook echt veel pijn. Maar was wel beste beslissing ooit want nooit geen keelontsteking meer gehad sinds de operatie eind 2016 ipv meerdere keren per jaar.