Trap van paard onderbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Trap van paard onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 13:00

Vorige week heb ik een trap van een paard gehad op mijn onderbeen. Ik reed buiten en het paard van een vriendin wilde mijn paard ineens een trap geven maar trapte dus op mijn onderbeen. Het deed ontzettend pijn maar ben gewoon doorgereden. Inmiddels is het nog steeds een dikke gele/blauwe plek. Ook is de pijn er niet veel minder op geworden. Inmiddels brand het ook best wel. :? Wat kan ik hier aan doen? Mijn moeder zegt zelfs dat ik moet oppassen voor trombose. Moet ik hiervoor naar een dokter gaan of is dat niet nodig?

Op de foto lijkt het wel mee te vallen.
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:03

Kan je er goed op lopen? Anders kan je nog bang zijn voor een breukje of scheurtje in je scheenbeen.
Anders arniflor erop en geduld hebben.

BigOne

Re: Trap van paard onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:05

Best bultje, heb je flink gekoeld en wat hoger gehouden??

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:10

Heb ik ook gehad. Zeer, zeer pijnlijk. Ik werkte toen in een omgeving met artsen. Een collega controleerde me iedere dag op trombose. Ik zou het wel laten nakijken.
Sterkte en beterschap.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:12

Suzanne F. schreef:
Kan je er goed op lopen? Anders kan je nog bang zijn voor een breukje of scheurtje in je scheenbeen.

Ik zou dan eerder denken aan het kuitbeen, aangezien het aan de buitenzijde zit.
TS: als je er op staat, is het dan pijnlijk? En dan precies op 1 plek?
Wil je het zeker weten toch even HA raadplegen.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:46

Ik heb 3 week geleden ook een trap gehad van een paard, zeer pijnlijk idd! Ik zou het nog even aanzien en anders voor de zekerheid naar de HA?
Zo zag mijn been er na 2 weken nog uit, stomme beesten :=
Afbeelding

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 22:32

bigone schreef:
Best bultje, heb je flink gekoeld en wat hoger gehouden??

Ik koel nu nog wel steeds maar been niet echt hoog gehouden ..
fannetje schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik zou dan eerder denken aan het kuitbeen, aangezien het aan de buitenzijde zit.
TS: als je er op staat, is het dan pijnlijk? En dan precies op 1 plek?
Wil je het zeker weten toch even HA raadplegen.

Ik voel het als ik loop.
Jannickee schreef:
Ik heb 3 week geleden ook een trap gehad van een paard, zeer pijnlijk idd! Ik zou het nog even aanzien en anders voor de zekerheid naar de HA?
Zo zag mijn been er na 2 weken nog uit, stomme beesten :=
[ [url=m/oAVWD9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oei!

Bedankt voor de reacties. Ik gebruik nu arnica en koel het misschien 1 keer per dag. Vanochtend brandde het heel erg wat nu weer mee valt. Aanraken doet ook erg zeer. Ik loop verder wel gewoon en hele week paard gereden.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:46

Lijkt me geen breuk als je er normaal op kan lopen, maar er loopt vanalles over je scheenbeen (zenuwen, bloedvaten) dus geen wonder dat het pijn doet!

Ik zou persoonlijk even naar de HA

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:52

ODonoghue schreef:
Lijkt me geen breuk als je er normaal op kan lopen, maar er loopt vanalles over je scheenbeen (zenuwen, bloedvaten) dus geen wonder dat het pijn doet!

Kan best hoor! Ik loop al dik 1,5 jaar met een gebroken kuitbeen ;) iemand opperde het kuitbeen zag ik.

TS: Ik zou even naar de HA gaan!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:01

Judigno schreef:
ODonoghue schreef:

Kan best hoor! Ik loop al dik 1,5 jaar met een gebroken kuitbeen ;) iemand opperde het kuitbeen zag ik.

TS: Ik zou even naar de HA gaan!

Gebroken of gescheurd?

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:31

Hartstikke gebroken. Heb in september 2016 een open beenbreuk opgelopen door een val met paard. Scheenbeen en kuitbeen volledig doormidden. Scheenbeen is redelijk goed hersteld. Kuitbeen helaas niet.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:33

Judigno schreef:
Hartstikke gebroken. Heb in september 2016 een open beenbreuk opgelopen door een val met paard. Scheenbeen en kuitbeen volledig doormidden. Scheenbeen is redelijk goed hersteld. Kuitbeen helaas niet.

Jeetje, wist niet dat dat kon, zo leer je nog eens wat. Heb je er last van?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:44

Ziet er naar uit. Ik heb het ook eens gehad, maar dan van een shet 3x op mijn onderbeen. Ik kon er na 2 weken nog niet goed op lopen. Naar de dokter geweest en die zei dat ik het moest aankijken (terwijl ik al erg vaak botsplinters en scheurtjes heb gehad). Ik ben ook niet iemand die dan weer terug gaat naar de dokter :+ maar nu zo’n 4 jaar later totaal geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:44

Ik ben vorig jaar ook zo getrapt, moest daarna terug naar huis rijden en zakte zowat door de grond van de pijn.
Huisarts wel gebeld ( avond post) maar hoefde niet langs te komen.
Heeft toch zeker een maand of 3 geduurd, zat ook een hele nare scherpe bult op.
Op afstand vond de huisarts ( week na eerste telefoontje) dat t een haarscheurtje kon zijn en zouden se toch niets aan doen.
Mij hele onderbeen was op drie plekken zwart groen.
Veel gekoeld en arnica gesmeerd.

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:58

ODonoghue schreef:
Judigno schreef:

Jeetje, wist niet dat dat kon, zo leer je nog eens wat. Heb je er last van?

Heel wisselend. Sommige dagen niks aan de hand, andere dagen kan ik bijna niet lopen van de pijn. Ik kan ook slecht hurken bv. Kan ervoor kiezen om nog een keer te laten opereren, maar dan heb ik daarna nog 3 littekens extra (ik heb er al 6 van de breuk en eerdere operatie) en heb eigenlijk geen zin om weer te moeten revalideren :+ Over algemeen kan ik me in het dagelijks leven aardig redden, dus ik denk er nog even over na.

Daarom het advies ook aan TS om het wel even na te laten kijken. Je weet het maar nooit :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:38

Hmm, mijn voet is momenteel blauwer :p.
Als je erop kunt lopen en staan, dan hoef je niet bang te zijn dat je bot doormidden is. Kan je je voet nog buigen en strekken? Alsof je iets de grond in trapt en je tenen omhoog trekken.
Zal wel pijnlijk zijn omdat de spieren een optater hebben gekregen. Maar je voelt het verschhil tussen pijn in de spieren en echt een pijnscheut vanwege een scheur in het bot. Als je gewoon blijft lopen en bewegen met de enkel en knie is kans op trombose klein.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:47

Dat ziet er pijnlijk uit... goed oppassen inderdaad. Vertrouw je het niet, ga dan toch even naar de huisarts.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:21

Oei wat kan dat toch naar zijn. Ben jaren geleden door mijn paard getrapt (helemaal mijn eigen schuld) liep erachter met een ander paard en die van mij stopte ineens, dus ik dacht klopje op zijn bil zodat hij weer doorloopt en dat was echt niet slim, want hij mepte met beide benen vol naar achter en raakte mij net boven mijn knieen. Ben toen ongeveer 2 meter verderop terecht gekomen, uiteraard in de enige plas die er was, midden in de winter. Mijn ouders kwamen me halen, maar kon niet meer opstaan, dus ben toen met de ambu opgehaald. Bleek dat allebei mijn bovenbeenspieren gescheurd waren. Gelukkig niet helemaal door, maar heb daar heel lang last van gehad, ook van de littekens op mijn spieren die er toen kwamen. Hou het goed in de gaten, het is een rotplek bij jou.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:42

Als je er nog op kunt staan\lopen dan is het in elk geval niet gebroken.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:45

ODonoghue schreef:

Mijn moeder had na een zwaar auto-ongeluk onder andere haar arm gebroken kwamen ze laten achter. Door volledige scan gegaan en niks op gezien, tot mijn moeder merkte dat haar arm knakte, volgende ochtend laten zien aan een van de verpleegsters en die riep er toch maar een dokter bij die er aan heeft lopen trekken, strekken, draaien etc. en zegt nog doodleuk dat 'ie niet gebroken kan zijn anders had je het nu lopen uitschreeuwen van de pijn! :D Mooi wel dat 'ie gebroken was, finaal door midden haha! Het kan dus wel. Mijn moeder deed er in de tussentijd ook 'alles' mee en het deed absoluut geen pijn.

Ik zou er toch gewoon even mee naar de huisarts gaan, voor de zekerheid en anders veel koelen!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:46

Als het erg pijnlijk is als je erop staat, zou ik zeker naar de dokter gaan.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:49

Koelen heeft niet echt zin meer nu. Bij het niet kunnen belasten zou ik toch een arts raadplegen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:57

anjali schreef:
Als je er nog op kunt staan\lopen dan is het in elk geval niet gebroken.

Dit is een misvatting. Het ligt er helemaal aan hoe het gebroken is en wat je pijngrens is. Met mijn botsplinters in voeten was het gewoon een irritant gevoel, niet zozeer pijnlijk. Moest toen wel gegipst ivm betere genezing. En de botsplinter in mijn knie was ook niet pijnlijk maar ik kon simpelweg mijn knie niet strekken of sterk buigen.
Als je het niet vertrouwd gewoon naar de dokter gaan maar mijn ervaring (en zo te zien van meerderen) is dat ze je hiermee gewoon weer mee naar huis sturen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:16

Ik zou zeker even naar de huisarts gaan.

Heb zelf ook een flinke kneuzing gehad aan mijn scheenbeen, maar mee door gelopen en veel te weinig rust genomen. Nu bijna anderhalf jaar verder en de blauwe plekken staan er nog op en het is nog altijd erg gevoelig.

Beterschap en echt je rust nemen, is echt een rotplek!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:24

Zelfs als er niets aan de hand is doet een scheenbeen verschrikkelijk veel pijn en kan het herstel lang duren. Een paar maanden geleden heb ik met een boxjump (crossfit) mis gesprongen en met mijn scheen tegen de rand geknald, terwijl ik daar op de grond lag leek de pijn alleen maar erger te worden, er was behalve een blauwe bult verder niks aan de hand maar die blauwe bult heeft er weken gezeten en nu nog maanden later als ik met mijn hand over die plek wrijf voel ik nog steeds een verdikking.