Jeuk.... wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Jeuk.... wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 12:40

Sinds een paar maanden verga ik van de jeuk. Het begon met spontane netelroos maar gelukkig is dat net zo spontaan weer over gegaan. Maar ik blijf jeuk houden. De huid ziet er normaal uit, geen bobbeltjes of andere afwijkende dingen en de plaats verschilt alhoewel het zich het meest manifesteerd op m'n rug, het meest onderaan de rug maar ook vaak op de plaats waar je bh bandje zit. Verder vaak op de wreef van m'n voeten op verschillende plaatsen en op m'n heupen en m'n buik.

Ik heb geen ander wasmiddel, gebruik geen andere crème of douchezeep en de huisarts heeft ook geen idee. Meestal smeer ik er maar wat sudo crème op, dat helpt iets maar echt over gaat het er niet van. Ooit heb ik er eens vaseline met aloë vera op gesmeerd maar toen werd ik 's nachts wakker en toen had ik ineens allemaal bulten en was de jeuk 10x erger.

Wie herkent dit en wie heeft de gouden tip?

kiwiwitje

Re: Jeuk.... wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:51

Ik denk, dat je ergens allergisch voor bent. En ander wasmiddel, andere creme of douchezeep hoeft daar geen oorzaak voor te zijn. Dat is het lastige aan allergieen.

Ik heb jaren lang bijvoorbeeld zonder moeite vis gegeten, rubberen spullen gebruikt etc. Maar allergieen bouw je op. Dus je kan ook voor alles wat je gebruikt allergisch worden. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:02

Om de jeuk te verlichten menthol poeder of biologische appelazijn, en dan uitzoeken waar je op reageert.

Ben je verhuisd? (Ivm de hardheid van het water)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:36

kiwiwitje schreef:
Ik denk, dat je ergens allergisch voor bent. En ander wasmiddel, andere creme of douchezeep hoeft daar geen oorzaak voor te zijn. Dat is het lastige aan allergieen.

Ik heb jaren lang bijvoorbeeld zonder moeite vis gegeten, rubberen spullen gebruikt etc. Maar allergieen bouw je op. Dus je kan ook voor alles wat je gebruikt allergisch worden. :)

Dat klinkt logisch maar is dan inderdaad lastig te achterhalen. Ik heb toen ik de netelroos had bloed laten prikken en daar hebben ze ook mee onderzocht of ik allergisch ben. Maar je kunt voor zoveel dingen allergisch zijn dat wordt lastig onderzoeken denk ik? Overigens kwam uit het bloedonderzoek niets bijzonders naar voren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:37

LadyMadonna schreef:
Om de jeuk te verlichten menthol poeder of biologische appelazijn, en dan uitzoeken waar je op reageert.

Ben je verhuisd? (Ivm de hardheid van het water)

Oké dat zal ik eens proberen. Nee, woon hier nu 13 jaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:00

Kymalin schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat klinkt logisch maar is dan inderdaad lastig te achterhalen. Ik heb toen ik de netelroos had bloed laten prikken en daar hebben ze ook mee onderzocht of ik allergisch ben. Maar je kunt voor zoveel dingen allergisch zijn dat wordt lastig onderzoeken denk ik? Overigens kwam uit het bloedonderzoek niets bijzonders naar voren.

Nee hoor valt wel mee. Alleen dan moet je niet bij een huisarts zijn maar bij een allergoloog. :) er zijn verschillende testen mogelijk. Ik heb een bloed, prik en plakkertjes test gehad. (En een lading aan allergieen als uitslag)

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:37

Ik heb hier een haar geleden ook last van gekregen. Uit het niks, soms gepaard met plotseling opkomende rode vlekken. Op advies van de huisarts heb ik hooikoorts tabletjes gekocht, helpt heel goed. Vannacht toevallig ook een poos wakker gelegen van de jeuk en uiteindelijk toch maar een tabletje ingenomen en daarna heerlijk geslapen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 10:45

Yesterday schreef:
Ik heb hier een haar geleden ook last van gekregen. Uit het niks, soms gepaard met plotseling opkomende rode vlekken. Op advies van de huisarts heb ik hooikoorts tabletjes gekocht, helpt heel goed. Vannacht toevallig ook een poos wakker gelegen van de jeuk en uiteindelijk toch maar een tabletje ingenomen en daarna heerlijk geslapen.

Nu je dit zegt herinner ik me ineens dat de huisarts dit toendertijd ook tegen me zei toe ik daar kwam voor de netelroos. Hij zei toen echter ook dat het na inname een paar uur duurt voordat je effect hebt en je daar bij acute jeuk waarschijnlijk niet veel mee op zou schieten. Maar ik denk dat ik het nu toch naar eens ga proberen nu je dit zo zegt.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:16

Ik heb sinds kort netelroos en neem op aanraden van de dermatoloog's avonds twee anti histamine tabletjes. Ik mag tot vier per dag gaan. Als ik toch een opflakkering krijg, gebruik ik cortisone zalf, probeer ik een dag of twee zo weinig mogelijk met mijn handen in water te zitten (temperatuur schommelingen verergert netelroos, vb douchen is niet goed als het weer de kop op steekt) en zo is het bij mij onder controle nu.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:17

Stress toevallig? Ik heb dat laatst eens gehad, ook hier een topic over geopend. Onverklaarbare jeuk omdat m'n vriend op vakantie ging. Toen die terug was, was het ook over.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:18

Ik heb geen tips voor je en geen ervaring hiermee, maar ik moest wel lachen om je onderschrift in combinatie met dit topic :D

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:21

Catnip schreef:
Ik heb geen tips voor je en geen ervaring hiermee, maar ik moest wel lachen om je onderschrift in combinatie met dit topic :D
:+ geloof me... geen riek gebruikt :')

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:23

fjordjes schreef:
Stress toevallig? Ik heb dat laatst eens gehad, ook hier een topic over geopend. Onverklaarbare jeuk omdat m'n vriend op vakantie ging. Toen die terug was, was het ook over.
Ik vermoed dat de netelroos wel een gevolg van stress was omdat er toen net een ontslagronde bij hubby op het werk was. Maar we zijn inmiddels 3 maanden verder en ik ben me niet bewust van stress.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:24

Bhriseis schreef:
Ik heb sinds kort netelroos en neem op aanraden van de dermatoloog's avonds twee anti histamine tabletjes. Ik mag tot vier per dag gaan. Als ik toch een opflakkering krijg, gebruik ik cortisone zalf, probeer ik een dag of twee zo weinig mogelijk met mijn handen in water te zitten (temperatuur schommelingen verergert netelroos, vb douchen is niet goed als het weer de kop op steekt) en zo is het bij mij onder controle nu.
Ik neem aan dat je tabletjes en zalf alleen met doktersrecept kunt krijgen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:42

De zalf wel, maar de tabletjes zijn zonder voorschrift. De zalf is wel een aanrader: gisteren gebruikt omdat ik (door stress) weer opzwel vlekken kreeg, daarbij drie tabletjes ipv twee en sinds deze ochtend is alles weg. Tijdens zo een opflakkering krijg ik ook een gevoelige gezichtshuid, dus doe ik ook even voorzichtig met huidproducten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:54

Oké dank je. En als ik naar de drogist ga kan ik dan gewoon naar anti histamine tabletjes vragen of heeft dat dan nog een andere naam?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:13

Sowieso zou ik gaan wassen met doucheolie ipv douchegel. Dat scheelt flink op uitdrogen vd huid, en insmeren met een goede milde bodylotion.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:35

Gewoon antihistamine tabletjes inderdaad! De mijne zijn levocetrizine.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:40

Oh heel herkenbaar. Bij mij sinds deze maand weer op komen spelen na bijna een jaar weg te zijn.
Ik heb het vooral op de benen en oksels zijn nu ook even de sigaar en met vlagen jeuken mn handen heel erg.

Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken en vooral met lotions moet je uitkijken want die drogen vaker uit. Heb een tijdlang gewoon zonnebloemolie (waar je mee kookt) op mn benen gesmeerd dat werkte goed.

Ik krijg het vaak ook na (te) warm douchen.

Gebruik 1 antihistamine tablet en die werkt erg snel. (Heb wel verschillende geprobeerd.. citirizine als werkzame stof is de beste voor mij en fexofenadine hoef ik niet te proberen want dat heeft geen effect.. )neem er ook maar 1 en heb voorgeschreven steroid zalf voor als het echt erg is.