Medische zorg in Nederland voor toerist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OliverTwist

Medische zorg in Nederland voor toerist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:00

Hai Allemaal!

Mijn vriendin uit Amerika mocht dinsdag mijn paard voor me uitstappen. Helaas ging het goed mis toen het paard uit het niets ineens wegspurte en zij viel. Nu, drie dagen later, kan ze nog steeds nauwlijks bewegen en heeft ze ontzettende pijn in d’r rug.

Maar waar kunnen we naartoe? Ze is bezig met d’r verhuizing naar Nederland Dus hier heeft ze nog geen BSN nummer, maar vanuit Amerika ks ze ook niet meer verzekerd omdat ze via dr weekgever was verzekerd daar en nu werkt ze in Nederland. Gewoon huisartsenpost bellen? Ik neem aan dat mijn aansprakelijkheidsverzekering (ABN verzekert schade verricht door huisdier) het opvangt?

Groetjes

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:06

Voorzover ik weet kan ze gewoon naar een SEH . Er moet dan wel contant betaalt , maar dat kan je dan bij de verzekering terug vragen.
Iedereen heeft recht op zorg namelijk .
Laatst bijgewerkt door proudmama op 30-03-18 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:07

Heeft ze geen OOM verzekering?

Ik neem aan dat ze een visum hier heeft, zodra je een BSN nummer hebt gaat je zorgverzekering met terug werkende kracht in. Een OOM verzekering is dus een tijdelijke verzekering. Als ze geen OOM verzekering heeft zal ze het nu moeten voorschieten maar uiteindelijk wel terug krijgen als haar zorgverzekering rond is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:10

proudmama schreef:
Voorzover ik weet kan ze gewoon naar een SEH . Er moet dan wel contant betaalt , maar dat kan je dan bij de verzekering terug vragen.

Die heeft ze niet zo te lezen. Maar ze kan de kosten op TS verhalen gok ik zo, aangezien de vriendin op het paard van TS zat. Heb je een AVP waarbij je paard ook in zit TS?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:14

Dat bedoel ik ook ja.

Tiggs

Re: Medische zorg in Nederland voor toerist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:18

Kan je niet beter jouw huisarts bellen om te vragen of ze als passant gezien kan worden? Lijkt me een stuk goedkoper dan hap of seh (bij die laatste word je denk ik sowieso weggestuurd, dit is nou niet echt spoedeisend).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:21

proudmama schreef:

ze moet het wettelijk zelfs bij de TS terug vragen wanneer het meisje zelf geen goede maatregelen heeft getroffen qua verzekering.
Jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor de verwondingen van derden, ook al is ze er zelf op gaan zitten.
Ws hoef je niet alles te vergoeden, aangezien zij zelf ook wat nalatig is geweest in het afsluiten van een passende verzekering ter overbrugging.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:41

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Mijn verzekering zei dat als je als mens op een paard stapt,je weet dat je er ook kan afvallen en je daardoor de eigenaar niet verantwoordelijk kan stellen.

Vaak sluit je in een manege ook een extra verzekering af,als je daar van en paard valt,gaat de manege niet automatisch alles vergoeden....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:43

In Nederland moet iedereen zich verzekeren voor medische kosten. Toeristen ook. Daarvoor bestaan reisverzekeringen. Een bekende om toeristen te verzekeren is in Nederland OOM verzekeringen, hierboven al genoemd.

Maar daar heb je nu niets meer aan.

Ik heb dit voor haar gevonden, plekken in A'dam waar onverzekerden medische hulp kunnen krijgen

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 46AAF58%7D

Misschien bestaat zoiets ook in een Internationale stad als Rotterdam.

Er zal contant betaald moeten worden. Of jij dit achteraf bij je WA verzekering kan declareren, zal moeten blijken.

Of gewoon naar een huisarts, dan hoor je vanzelf of je er terecht kunt.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-03-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:43

tengeltje11 schreef:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Mijn verzekering zei dat als je als mens op een paard stapt,je weet dat je er ook kan afvallen en je daardoor de eigenaar niet verantwoordelijk kan stellen.

Vaak sluit je in een manege ook een extra verzekering af,als je daar van en paard valt,gaat de manege niet automatisch alles vergoeden....

Zou ik ook zeggen als verzekeraar zijnde :+ , maar het klopt niet hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:45

Toch had mijn verzekeraar al enkele zaken die zo uitgedraaid waren,zowel bij vallen als bv bij een mep van een paard,dat de eigenaar vrij van schuld werd verklaard en dus niets moest betalen....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:46

Ik ben wel benieuwd op welke basis je vriendin hier verblijft.
Ze werkt in Nederland, maar heeft geen burgerservicenummer?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:55

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:24

Als je werkt in nederland ben je verplicht te verzeketen voor ziektekosten en heb je sowieso eem bsn nr nodig.. Dus ben benieuwd hoe ze hier kan werken..