Wie kan mij deze labwaarde uitleggen?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonfish13

Wie kan mij deze labwaarde uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 14:41

Hoi.

Binnenkort moet ik terug naar de endocrinoloog, maar ik mocht wel vast mijn waardes online bekijken mits er niks zou zijn wat mij ongerust zou maken.
Afijn de arts heeft toestemming gegeven om ze te bekijken en ik heb vast wat bekeken, eigenlijk mogen we erg blij zijn nav de situatie.
Een waarde hoop ik van dat er iemand is die mij uit kan leggen wat deze waarde betekend, waarom ze hem doen, hoe te lezen etcetera.
De waarde is DS IGF 1, IGF 1 is ook geprikt maar die snap ik wel.
Ik snap alleen niet hoe of wat en dacht: wie weet is er iemand die het uit wil leggen.
Op het formulier staat bij de normaalwaarde -2, maar uit internet maak ik op dat +1,5 ook kan.
Dan is -1 blijkt al goed afwijkend, kan iemand mij uitleggen wat het nut is van deze test en dergelijke? :)

Ik maak me er geen zorgen om, dit kon zomaar zo zijn maar ik vind het interessant om vast te weten wat de waarde inhoudt.
Als ik google kom ik veel uit bij DS IGF1 bij kinderen in de groei, en daar zit wel een verschilletje in geloof ik tegenover een volwassene.
Als iemand het uit wil leggen ben ik heel blij. O:)

verootjoo

Re: Wie kan mij deze labwaarde uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:03

Sjonge... tegenwoordig wordt het verplicht gesteld door verzekeringen dat patiënten hun eigen dossier mogen inzien. Maar dit is wel een van de redenen dat ik zelf daar best op tegen ben :+

Waarom vraag je aan iemand op internet die jouw situatie en medisch dossier helemaal niet kent of hij bloedwaarden wil interpreteren :?
Bloedwaarden zijn ook een soort van persoonlijk en jouw endocrinoloog is de enige hier die geschikt is om te bepalen wat deze waarden voor jou betekenen...

[o]

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 15:17

Ik ben benieuwd naar hoe de test in elkaar zit ja.
Mag toch? Niemand hoeft verder te vertellen dat de waarde die ik heb poedersuiker is, want dat is mij allang duidelijk.
De artsen hebben mij juist gezegd je kunt ze straks vast bekijken, zo van dat wil je vast en zeker zelf alvast bekijken, interesse.
De verwachting dat de waardes verder allemaal goed zijn was er ook al, gezien grotendeels er al was, de belangrijke waardes waren al bekend.
Kijk bij bepaalde vitamines zit je tussen getalletjes in, nou prima, snap ik.
Deze test zou ik graag uitleg krijgen waarom ze hem doen, wat de aanvulling is als je de IGF1 ook hebt, dat vind ik interessant.
Het is niet persé de uitslag, maar de test zelf die ik niet goed begrijp.
En dat vind ik interessant, want ik zal die waarde nog veel vaker gaan zien in mijn leven op mijn dossier.
Maargoed jij bent dus een voorbeeld van de reden waarom ik dacht ik vraag het wel niet, er zal toch wel gezeik op komen.
Dus bij deze: dankjewel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:23

Graag gedaan :')

Maar ff serieus; ook die vragen passen toch beter bij iemand die dat echt weet? Zoals je behandelend endocrinoloog. Die zal wel weten waarom hij die test heeft aangevraagd. :o Als je een betrouwbaar antwoord wil natuurlijk.
Maar misschien zit er idd toevallig een endocrinoloog of iemand anders met verstand van bloedtesten op bokt. Je weet het nooit :)

[o]

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:58

Ik heb nog nooit gehoord van DS IGF :o . Is het niet SD? Als in standaard deviatie?

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:59

Wat moet een standaarddeviatie in een bloeduitslag? :')

Fie <3

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:01

upendo schreef:

Omdat de standaard deviatie nodig is voor de juiste klinische interpretatie van IGf-1

Edit: voor de duidelijkheid, het is dan dus geen bloeduitslag maar de waarde is afhankelijk van leeftijd en geslacht en wordt er dus bij genoteerd. Dat staat op veel formulieren genoteerd alsof het een bloeduitslag is, maar dat is het dus niet.

Het is dus interessant bij een IGf score om te interpreteren waar je op de schaal zit tov leeftijd en geslachtgenoten. De waarde op zichzelf van igf zegt dus niet zoveel, maar juist de SD tov jou onderzoeksgroep is interessant. Hoe ver je dus afwijkt van de rest in plaats van jou situatie op zichzelf. Igf is een vrij complexe waarde om te interpreteren :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 16:45

upendo schreef:

Voor de duidelijkheid: ik kwam daar alive and kicking binnen met al minimaal de helft aan labwaardes al in een map mee.
Nu heb ik mijn waardes gekregen die horen als ik me goed voel, en binnenkort komt het vervolg.
Ik ben dus al op grond van wat bekend was gezond verklaard, geen paniek dus.
Nu heeft hij ook nog dingen extra meegenomen en een waarde die ook geregeld laag kan zijn hierbij is ook laag.
Het is allemaal niet zo spannend verder, maar ik denk dat deze test misschien nog wel wat uitleg vergt met meer als twee zinnen, en dat vind ik zonde van de tijd.
Er valt best achter te komen en hij zal er ook vast op komen, maar ik vind vast weten wat, hoe, en waarom interessant.

Ja sorry Secridible, SD inderdaad.
Echt ik was even kippig, excuses.
Dankjewel voor je uitleg! Ik dacht al er is iets mee dat ik graag wil weten.
Deze uitleg is prettig, gewoon simpel wat ik wilde weten! +:)+

Mag ik je een vraag stellen, eventueel per pb over iets wat ik in een onderzoek op internet zag hierover?
Er staat ergens iets wat ik niet logisch kan plaatsen, maar wie weet heb jij daar een antwoord op.
Mijn dank is sowieso groot, ik dacht al dat het mogelijk iets die kant op moest zijn, simpelweg ergens een uitleg als dit vond ik niet.
Top dus. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:43

Je mag me best een PB sturen, ik wil er wel even naar kijken. Maar ik ben geen arts en heb heel weinig kennis van interpretatie van zulke complexe waarde dus ik weet niet of ik je kan helpen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 19:52

Nou wie weet snap jij de logica wel, ik ga het gewoon pb'en. :)
Tis echt voor een niet arts zo onlogisch om te lezen dit punt, dat ik het de moeite wel vind het te pb'en. :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie