Dit topic gaat over mijn verslaving.. namelijk nagelbijten/prutsen. Ik doe het al zo'n 15 jaar en het is zooo moeilijk om dit af te leren!
Dit topic heb ik aangemaakt voor 2 redenen:
1. De ontwikkeling van mijn nagels te kunnen bijhouden
2. Met behulp van bokt hoop ik dat ik mijn verslaving achter mij kan laten en kan genieten van mooie, gezonde nagels.
Het nagelbijten is begonnen in de lagere school (toen was ik+- 9 jaar). Ik werd toen heel erg gepest en ben beginnen nagelbijten door de stress die ik steeds opnieuw ervaarde.
Toen ik 12 jaar was, kreeg ik een brug. Toen was het onmogelijk om nog te bijten op mijn nagels. Maar in plaats van te bijten, begon ik te prutsen aan mijn nagels. En niet zo'n klein beetje ook. Mijn nagels gingen met de dag achteruit.. Ze werden steeds korter en lelijker..

Doorheen de vele jaren heb ik ontzettend veel pogingen ondernomen om te stoppen met nagelbijten/prutsen. Ik heb van alles geprobeerd:
- vies smakende nagellak: hielp niet. Ik beet er gewoon doorheen en op een gegeven moment proefde ik die smaak niet meer.
- nepnagels: hielp voor een tijdje. Maar dit was voor mij te kostelijk.
- psychologen, zeurende ouders, opmerkingen van vriendinnen, ect...
Sinds kort heb ik de zoveelste poging ondernomen om er mee te stoppen en tot nu toe gaat dit redelijk goed. Willen jullie mee volgen hoe dit avontuur zal gaan?
1. Deze foto is van 2015. De foto staat in een spoiler omdat mijn nagel er echt afschuwelijk uitziet, voor gevoelige kijkers zou het misschien wel als schokkend kunnen ervaren worden. En nee, het deed geen pijn. En ja, het is mijn hand en mijn nagel

Nadat ik het voor elkaar gekregen heb om mijn nagel te laten genezen, ben ik begonnen met nepnagels.

2. Dit was ook in 2015. Oh, wat vond ik mijn nagels mooi zo! Elke keer opnieuw werd ik er zo blij van. Het was zo'n fijn gevoel om mijn handen niet meer te hoeven verstoppen!
Maar op een gegeven moment werd ik die nepnagels zo beu als koude pap: rekening moeten houden met de kleur van de nagels want bij de paarden werden lichte kleuren heel snel vuil, onder mijn nagels kroop vuil dat ik er niet meer tussen uit kreeg of *FLOEP* een nepnagel die kapot ging door het aansingelen..

En dan maken we even een grote sprong naar nu, in 2018. In die 3 jaar tijd ging het met ups en downs. De éne periode ging het super goed en kon ik mijn nagels laten groeien.. maar op de andere moment ging het weer helemaal naar af en zagen mijn nagels er zo uit:
3. Een foto in Januari... helemaal afgekloven nagels.. Ook weer even in een spoiler (wegens mogelijk schokkend)

Toen ik mij weer bewust werd van hoe mijn nagels eruit zagen, ging de knop weer om. Vanaf nu was écht gedaan met mijn nagels om zeep te helpen! Resoluut ben ik begonnen met mijn nagels gerust te laten en proberen te blijven volhouden.
4. Mijn nagels begin Maart.. dit ging er al wat beter uitzien..

5. Mijn nagels vandaag, op 23 maart.. Ondertussen hebben mijn nagels ook al wat knipbeurten van de nagelschaar gehad. Vanaf het kleinste, miniscuulste ribbeltje of velletje is de drang om te gaan prutsen weer erg groot. Dus ik hou bewust de nagels van mijn (vooral rechter) hand(en) erg kort.

Zoals je ziet op de onderstaande foto.. Ik kan mijn nagels goed gerust laten (met hier en daar kleine valsspelerij

Vandaag de dag heb ik mijn 'verslaving' redelijk goed onder controle. Mijn nagels zien er goed uit. De middelvinger van mijn rechterhand zal tijd nodig hebben om weer helemaal te genezen, want die heeft doorheen de jaren wel een paar rake klappen gehad

Hopelijk zijn jullie even benieuwd als ik, naar hoe mijn nagels er binnenkort weer uit zien !

Liefs,
PerleB