Slecht zweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Slecht zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 20:55

Ik had m’n vraag al in het sportschool topic gezet, maar hier bereik ik meer mensen.

Ik merk dat ik heel slecht zweet, wist ik eigenlijk al, maar heb het idee dat het me in de weg zit.... je koelt dan natuurlijk zelf niet.
Ik zie om me heen in de sportschool mensen met hele natte plekken in de shirts en met handdoeken vegen, en ik heb het alleen maar bloed heet....
Ook als het ‘s zomers +30 graden is, zit m’n man met t zweet op zn hoofd, en ik zit alleen maar te puffen en te steunen....
Is daar wat aan te doen?

Kabayo

Re: Slecht zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:57

Ik zweet ook weinig. En nee doe je niks aan
Ik vind het heerlijk :o

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:58

Is zweten in het gezicht niet vooral een mannen ding? Ik heb dat ook niet.
Natte plekken in kleding is denk ik niet voor ieder mens standaard.

Je drinkt wel genoeg neem in aan?!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:01

Ik had al gezegd ik zweet heel snel maar ben ook snel warm ondanks dat. Gv zweet nagenoeg niet maar traint best zwaar maar heeft het ook zelden erg warm. Op sportschool is er geen logica in wie zweet en wie niet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:11

Normaal hangt zweten samen met je conditie en met je vochtbalans.

Als je het warm hebt (en zeker als je aan het sporten bent) vindt er veel (meer) verbranding plaats in je cellen. Daarbij komt koolstofdioxide, water en andere afvalstoffen vrij. Om af te koelen kan je lichaam een aantal dingen doen, zweten (door het vocht daalt je lichaamstemperatuur) en bloedvaatjes verwijden (meer warmte via de huid weg) bijvoorbeeld.

Om te kunnen zweten moet je lichaam voldoende vocht hebben, anders wordt het vocht eerst gebruikt voor andere, op dat moment meer belangrijke zaken.

Zweten tijdens het sporten is eigenlijk juist goed, omdat je dan je temperatuur veel beter kunt reguleren. Je kunt ook serieus je (eccriene) zweetklieren trainen zodat je lichaam beter wordt in het zweten. De belangrijkste basis is toch echt je vochtpeil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 21:21

Tijdens het spinnen drink ik 1/1,5/2 bidonnen water (gewoon kraanwater). Verschilt per training

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:37

En vooraf?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:49

Ik zweet ook niet goed en ik krijg dan een mooi rood hoofd. :+ Het lijkt wel alsof ik de warmte niet kwijt kan.
Dus geen tips, ik lees wel even mee.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:53

furious schreef:
Is zweten in het gezicht niet vooral een mannen ding? Ik heb dat ook niet.
Natte plekken in kleding is denk ik niet voor ieder mens standaard.

Je drinkt wel genoeg neem in aan?!

Nee hoor, niet vooral een mannending. Een kwartier op de crosstrainer en het loopt in straaltjes van mijn gezicht. En dan moet de echte training nog beginnen. Nu kan ik ook wel heel goed zweten hoor en heb ik ruim voldoende vochtinname.

Het lijkt me heel naar om niet te kunnen zweten maar heb helaas geen tips voor ts.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:04

Bij mijn paard werkt dit... http://www.nonsweater.com/
maar voor jouzelf geen tips, anders dan misschien eens met je huisarts bespreken?
En goed in de gaten houden en stoppen op de momenten dat je voelt dat je echt je warmte niet meer kwijt kan..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 22:19

x_Rebecca schreef:
En vooraf?

Verschilt, als ik s morgens spin heb ik m'n ontbijt op en hooguit een kop koffie of thee

Buiten het sporten om drink ik wel te weinig

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:34

Wat jij beschrijft is heel herkenbaar! Ik zweet ook amper en heb daar voornamelijk in de zomer tijdens het sporten erg veel last van. Ik doe een intensieve full contact sport en moet daarbij een helm dragen (extra warm dus). Tijdens wedstrijden krijg ik dan vaak hoofdpijn door de hitte, hiervoor ben ik toen langs de huisarts geweest en die gaf aan dat ik beste kon stoppen op zo'n moment of het volgende proberen: Mijn hoofd van buiten af nathouden aangezien mijn lichaam dit niet van binnenuit goed regeld.

Wat ik nu standaard bij me heb op warme dagen is een plantenspuit met vernevel kopje. Ik spray het water dan op mijn hoofd, borst en onder mijn oksels. Het voelt heerlijk fris en het werkt voor mij heel fijn dat de hitte op deze manier toch kan verdampen. Ik moet het wel heel vaak herhalen want het is binnen no time verdampt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 06:20

Ik heb hetzelfde! Ik zweet bijna niet. Mijn oksels worden licht vochtig mn rug een beetje klam, maar een zweetdruppel heb ik nog nooit gehad. Dus afgelopen maandag vol goede moed naar een sauna gegaan; Nope, nee, niks. Geen druppeltje!

Ik drink minimaal een liter per dag (ijsthee :o )

Moet wel zeggen dat ik het niet zo erg vind dat ik niet zweet :')

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:08

LadyMadonna schreef:
x_Rebecca schreef:
En vooraf?

Verschilt, als ik s morgens spin heb ik m'n ontbijt op en hooguit een kop koffie of thee

Buiten het sporten om drink ik wel te weinig

Daar is je antwoord. Tijdens het sporten drinken helpt niet om meer te zweten, het heeft ook tijd nodig om verwerkt te worden in je lichaam.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:40

Ik heb precies hetzelfde.
Ik drink heel veel op een dag, zo’n 3 liter water of thee.
Toch zweet ik amper, enkel bij hele zware squats wil er iets gebeuren.
Mijn moeder zweet ook niet, ik heb hier een keer met de huisarts over gesproken en die zei ook dat het heel erg verschilt per mens hoe je je warmte kwijt raakt.
Ik ben standaard een tomaat en heb het warm maar ach, ik ben er aan gewend :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:05

Ik zweet ook nooit... als ik geen deo op doe ruik je alsnog niks :+ Vind het niet zo erg, liever niet zweten dan zoveel dat je elke keer bang moet zijn dat je geroken wordt.

In de zomer zit ik gewoon met een plantenspuit buiten. Daar besproei ik mezelf mee en dan koel ik lekker af. Of ik ga naar het zwembad.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:52

Verootjoo, in principe ruikt het zweet uit je eccriene zweetklieren niet, dat is namelijk alleen water.
Zweet uit je apocriene zweetklieren is meer olieachtig (oksels, voetzolen) en bacteriën op je huid kunnen die makkelijker omzetten tot iets dat ruikt (of stinkt). Zweet op zich stinkt niet.

Maar voor TS, zorg dat je vochtpeil goed is (zo'n 2 liter water per dag heb je nodig om een normaal vochtpeil te hebben), dan ga je vanzelf meer zweten.