Last van ademhaling... wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brinta12

Last van ademhaling... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 17:32

Hoi allemaal!

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik heel erg veel last van mijn ademhaling. Bij de KNO ben ik gediagnosticeerd met een scheef neustussenschot. Daarom heb ik in september een septumcorrectie (tussenschot) gekregen en zijn mijn slijmvliezen 'ingekort' (wel met mededeling dat de slijmvliezen weer konden opzwellen en hun oorspronkelijke grootte weer konden aannemen). Na deze operatie ging het drie maanden goed.
Ongeveer 2,5 maand geleden begonnen mijn klachten weer op te spelen in een ergere mate dan eerst het was. Dit zijn ongeveer mijn klachten:
- Verstopte neus -->niet heel de tijd, vooral voor het slapen en na het slapen merk ik dit. Ik heb in andere slaapkamers geslapen, maar ik merk hier geen verschil. Heb inmiddels wel een anti-allergeen matras en kussen uit voorzorg aangeschaft.
- Opgezwollen keel
- Slijm in longen (soms ophoesten, niet altijd)
- Korte ademhaling.
- Slecht slapen door zuurtstoftekort, daardoor vaak moe. Hiervoor heb ik Amavys neusspray gekregen, echter helpt dit niet afdoende.

Vroeger heb ik nooit last gehad van mijn ademhaling gehad, dus ik weet niet wat de aanleiding heeft kunnen zijn. Mentaal gaat het heel goed met mij, dus psychische factoren zoals stress etc. zijn eigenlijk zo goed als uitgesloten. Wat betreft overige gezondheid: ik eet heel mijn leven al gezond en ik sport 3/4 keer in de week (heb een hele goede conditie).

Bij dezelfde KNO heb ik de volgende testen gedaan:
- Allergietesten (bloed- en huiddtesten)- leverde geen resultaten. Wel is bekend dat ik een melk- en pinda-allergie heb. Dit weet ik al jarenlang, en daar heb ik mijn voedingspatroon ook op aangepast.
- Algemeen bloedonderzoek voor schildklier-, lever- en nierwaardes- mijn waardes waren gewoon normaal.

Nu ben ik bij deze KNO uitbehandeld.. Ik ga daarom snel een second opinion aanvragen. Mijn vraag is of iemand zich herkent in deze klachten en/of ideeën heeft wat het kan zijn? Ik sta echt werkelijk open voor alles, regulier of alternatief! Ik vind het gewoon heel vervelend dat het mentaal heel goed gaat, maar lichamelijk heel weinig energie heb.

*Ik ben een tijdje geleden verslaafd geweest aan neusspray, omdat het het enige middel is waar ik de dag mee kon komen zonder intens moe te worden. Nu ben ik daar mee gestopt, doordat ik er neusbloedingen van kreeg door langdurig gebruik. Ik weet de risico's van neusspray en ook dat het verslavend kan werken, dus gelieve daar geen 'commentaar' op.

Janneke2

Re: Last van ademhaling... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:37

Het klinkt mij in de oren als een typisch slijmvliesprobleem.
Vaak hangt dit samen met een suboptimale darmflora. Oa de artsen/ therapeuten van rpvitamino analytic kunnen hier veel nuttigs bijdragen.

Beterschap!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:49

Eens een longfunctietest layen uitvoeren misschien?

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:55

Janneke2 schreef:
Vaak hangt dit samen met een suboptimale darmflora. Oa de artsen/ therapeuten van rpvitamino analytic kunnen hier veel nuttigs bijdragen.

Beterschap!

Dankjewel! Ik zal deze optie bespreken met mijn Huisarts :) Ik heb alleen geen last van mijn spijsverstering(stel), is dat een symptoom van slijmvliesproblemen?

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:55

Boras schreef:
Eens een longfunctietest layen uitvoeren misschien?

Dankjewel voor je reactie! Gaat volgende week gebeuren! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:38

Brinta12 schreef:
Janneke2 schreef:

Beterschap!

Dankjewel! Ik zal deze optie bespreken met mijn Huisarts :) Ik heb alleen geen last van mijn spijsverstering(stel), is dat een symptoom van slijmvliesproblemen?

Het is uitstekend om het ter sprake te brengen bij de huisarts.
Waar het om gaat is de hoeveelheid sIgA (met de I van immuniteit) die door de darmflora geproduceerd wordt/ moet worden.

Dat staat verder los van spijsvertering, dus geen buikpijn, diarree etc wil niet zeggen dat je darmflora in dit verband goed functioneert.

(Of de huisarts hier verder in geschoold is, is een vraag.)