Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:22

Ik liep eerst even met krukken, maar mocht vrij snel weer belasten. Daarin wel iets te enthousiast geweest, en te snel weer alle werkzaamheden gaan doen. Daardoor staat het iets scheef, maar geen last van.
Toch raar hé dat je sommige botten niet nodig hebt :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:28

ievie schreef:
Fijn dat ze tevreden waren!

Even een feitje: je kuitbeen is een van de weinige botten in je lijf, waar je zonder kan!

Ik zou dat "feitje" maar met een korrel zout nemen, hoewel het kuitbeen geen gewicht draagt, vormt het distale deel je laterale epicodyl, en dat is een belangrijk stabiliserend deel van je enkel. Je kan er vast zonder, maar geloof me je wil niet zonder.. ;)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:04

Mijn collega brak afgelopen zomer haar kuitbeen toen ze ergens achterover overheen viel(niet op werk overigens), en zij stond binnen 2 weken weer op de werkvloer, hele dagen(wij doen lichamelijk best intensief werk, hele dagen staand enz).

Vond dat heel knap, en ze liep er ook best goed mee.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:54

Jullie herstellen goed, ik liep vanmiddag op een verhard pad op de hei met krukken. Nu is het gelijk weer dik daar waar die plaat zit.En dat loopt niet fijn,ik zit nu in de 4e maand pfff.

Siggislief

Berichten: 13967
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:46

Tis dan al wel wat jaartjes geleden denk zeker al 12 jaar geleden, dat ik een scheurtje in mijn kuitbeenbotje had.
Heb zo'n 12 weken misschien wel langer in het gips gezeten, Softcast maar gelukkig niet volledige been.
Van scheenbeen tot ergens midden in van mijn bovenbeen zat het gips. (Breukje zat ongeveer onder het gewricht boven)

Mocht bewegen, maar beperkt.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:37

Weet je nog hoe het daar ging met lopen?

Siggislief

Berichten: 13967
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:41

Ik moest met krukken lopen, om het wat te ontlasten.
En je loopt want mank je kan namelijk niet met je knie buigen,

Maar ik kreeg ook nog fysio volgens mij, en daarna voelde ik bij koud weer wel waar ongeveer het breukje had gezeten...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:57

Oké ging dus voorspoedig,ik ben het soms zo zat. Ik kan geen autorijden, niet fietsen,gelukkig kan ik met mijn scootmobiel naar de paarden maar daar kan ik alleen licht werk doen.

Siggislief

Berichten: 13967
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:32

Het is te lang geleden om echt helder naar voren te krijgen.

Het heeft wel een aantal weken/maanden geduurd.

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:38

Kuggur schreef:
ievie schreef:
Fijn dat ze tevreden waren!

Even een feitje: je kuitbeen is een van de weinige botten in je lijf, waar je zonder kan!

Ik zou dat "feitje" maar met een korrel zout nemen, hoewel het kuitbeen geen gewicht draagt, vormt het distale deel je laterale epicodyl, en dat is een belangrijk stabiliserend deel van je enkel. Je kan er vast zonder, maar geloof me je wil niet zonder.. ;)


Ik doe het al vijftien jaar zonder. Ze hebben mijn kuitbeen in mijn bovenbeen gezet, omdat het daar harder nodig was. Wel hebben ze vanaf de aanhechting een paar cm laten zitten, omdat je dat nodig hebt.

Edit: omdat ik toen aan twee benen tegelijkertijd ben geopereerd, mocht ik het al vrij snel weer belasten. Wel had ik de eerste dagen een gipsspalk.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:43

Ik heb mei 2019 mijn kuitbeen gebroken. Het was een hele lage breuk, volgens de artsen een enkelbreuk zelfs en ook nog een spiraalbreuk :') Omdat de breuk goed stond heb ik gips gekregen wat ze de dag erna alweer opengeknipt hebben. Iets met claustrofobie :+ Klittenband erom heen en gaan. Het advies was 6 weken gips. Heb er net aan 4 volgemaakt denk ik, daarna het gips eraf gesloopt en onbelast gaan bewegen. Gewoon been op een kussen en voet op en neer. Met 6 weken liep ik zonder krukken en met 10 weken liep ik alweer hard. Ik kreeg nog wel op de tief van de arts dat ik met 4 weken het gips eraf had gehaald maar na het zien van de foto was de gecompliceerde breuk zo mooi genezen dat hij er niet te lang bij stil wilde staan haha.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:47

marleen_usar schreef:
Oké ging dus voorspoedig,ik ben het soms zo zat. Ik kan geen autorijden, niet fietsen,gelukkig kan ik met mijn scootmobiel naar de paarden maar daar kan ik alleen licht werk doen.


Maar waarom duurt het bij jou dan zo lang? Heb ook een plaat gekregen met 7 schroeven, maar kon na 8 weken gips gewoon weer lopen.
Zijn er bij jou dan compilaties?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:20

Nee geen complicaties ik loop gewoon nog slecht, ik draag soms ook nog de klittenband zwachtel tegen het vocht. In de ochtend is het goed stijf ik moet dan echt op gang komen.Ik ben een weekendje weg dus 2 keer de hondjes vandaag uitgelaten. Echt verder dan wat ik thuis nu kan maar dat voel ik echt wel.

De fysio zegt ook dat het herstel normaal veel sneller gaat.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:53

Ik loop inmiddels zonder krukken maar nog niet mijn ‘normale’ 15000 stappen. Ben nog niet aan het werk en doe op stal ook nog ff niks.
De plek van de breuk is alleen nog pijnlijk als ik per ongeluk tegen aan stoot of iets te snel wil. Mijn enkelbanden hebben ook een knauw gehad en zijn eigenlijk nog het meest pijnlijk op dit moment. In de ochtend is enkel redelijk dun ( op bult links en rechts na) en in de avond weer dikker. Al met al mag ik niet klagen na 3,5 week.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:54

Hier vorig jaar het kuitbeen gebroken, Sam viel en van het been dat aan de "vrije" kant lag brak dus het kuitbeen.
Na een week of twee uiteindelijk naar de dokter gestuurd door mijn kinesist en daar bleek het kuitbeen dus over. Omdat de breuk erg hoog zat (kort aan de knie) en ik toch al twee weken er op liep hebben ze i.v.m mijn andere problematiek besloten geen gips aan te leggen. (ik heb necrose in mijn heupen en enkels en die moeten dus gemobiliseerd kunnen worden, in mijn geval zou de knie mee gegipst moeten worden door de plaats van de breuk en in dit bewuste geval had dat meer nadelen/risico's dan de breuk zo laten genezen.)

Ik zat ongeveer twee weken later weer op het paard (met toestemming van mijn kinesist) maar nu het heerlijk vochtig, koud weer is, voel ik wel nog regelmatig datzelfde krampachtige gevoel van tijdens de breuk. Het blijft ook iets gevoelig als ze er op drukken.

Dat je onder je kuitbeen kán wil ik best geloven maar of je daar gelukkig van gaat worden betwijfel ik. Het heeft een stabiliserende functie bij mijn weten. Het is niet dat ie er gewoon voor de sier zit.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:02

Beterschap!
Twee jaar geleden door een val zowel kuitbeen door als stuk van scheenbeen afgebroken, tevens pees afgescheurd. Ik vind vier dagen gips ellendig zat, bij mij is er door de complexe breuk staal op gezet gelukkig.

Het viel mij voornamelijk tegen hoe snel je door het niet normaal gebruiken je spieren verliest. Mijn ene onderbeen is na ruim twee jaar nog steeds beduidend smaller als het andere, het komt gewoon niet terug. Achillespees was ook verkort, ik heb er maanden aan moeten werken om alles sterker te maken. Duurde zeker 4 maanden na de breuk dat is zonder krukken liep en kon fietsen (fietsen geen probleem, landen op die voet wel) en dus kon beginnen met normaal bewegen. Beugels lang inhouden duurde ook een jaartje voordat de pijn eraf was.

Slapeloze nachten horen er helaas bij, die heb ik bij overbelasting nu nog wel eens. Goed je pijnstilling bijhouden, zorg voordat je gaat slapen dat je wat neemt zodat je idg een paar uur goed slaapt.
En voeteneind matras omhoog zetten (door bijv kussen onder matras te doen), daar waar kan je voet omhoog houden als je even zit helpt ook.

Tip: als je kan fietsen maar voor lopen of openbaar vervoer nog een kruk mee wilt, zet een hockeyclip op je fiets. Zo neem je een kruk makkelijk mee.

Meissieline

Berichten: 259
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:16

Wat een hoop verschillende reacties!

Ik heb begin dit jaar ook mijn kuitbeen gebroken. Paard stond op mijn voet, die wilde ik er onderuit trekken maar zij gaf een duwtje naar voren waardoor ik naast mijn been viel als het ware.

1e week spalk gips.
Toen 5 weken loopgips
Daarna nog 2 weken loopgips omdat het bot niet goed was aangegroeid.

Na totaal 8 weken gips ging het eraf, zijn er geen foto's meer gemaakt en mocht ik weer volop belasten en aan het werk (ik werk in de thuiszorg)

Ik bleef pijn houden, dus weer gebeld.
Mocht komen voor een röntgenfoto, daarop leek het alsof het niet was geheeld.
Binnen een week een ct-scan, waarop te zien is dat de breuk nu verder uit elkaar staat dan begin januari.

De bedoeling is dat ik geopereerd wordt maar nu door corona ligt alles op zijn kont.
Dus afwachten wanneer ze me oproepen, dit kan enkele weken Maar ook nog maanden duren.

Mijn werkgever wil wel dat ik blijf werken, omdat ik anders weer te lang thuis zit

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:30

Citaat:
Ik doe het al vijftien jaar zonder. Ze hebben mijn kuitbeen in mijn bovenbeen gezet, omdat het daar harder nodig was. Wel hebben ze vanaf de aanhechting een paar cm laten zitten, omdat je dat nodig hebt.

Edit: omdat ik toen aan twee benen tegelijkertijd ben geopereerd, mocht ik het al vrij snel weer belasten. Wel had ik de eerste dagen een gipsspalk.


Mijn zusje doet het idd ook al ruim 15 jaar prima zonder kuitbeen (ook iets laten zitten). De hare zit in haar bovenarm, ook kort een gipsspalk en daarna drukverband. Ik denk dat afhankelijk van waar de breuk zit een breuk vervelender kan zijn (zoals dicht bij een gewricht) omdat de rest van het lijf meer moet opvangen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:06

Ik loop nog steeds niet goed maar ik had nog fysio en daar kan ik niet meer maar toe.