Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
conejo schreef:De oom van mijn man kreeg ook een keer een ander merk dan hij normaal kreeg en dat is bijna goed mis gegaan. Volgens de apotheek kon dat niet. Maar toen hij het oude merk weer kreeg was er niks aan de hand. Weet niet om wat voor soort medicijn het ging hij heeft er meerderen.
Kaus schreef:Ik slik nu ruim een jaar Cymbalta. Een half jaar heeft het ontzettend goed gewerkt en een half jaar ben ik bezig er vanaf te komen. Dat lukt nog niet maar dat is op het moment niet mijn vraag.
Ik slik mijn medicatie erg stipt. Als ik een paar uur te laat ben voel ik mij extreem duizelig, misselijk, hoofdpijn en spierschokken.
Een paar maanden terug was mijn medicatie onverwacht (had niet goed geteld) op in het weekend. Ik had verwacht de symptomen te kunnen doorstaan en maandag mijn medicatie op te kunnen halen. Maar dit ging zo mis dat mijn vriend naar de HAP is gegaan om noodmedicatie op te halen. Een uur na het slikken was ik weer normaal.
Nu heb ik afgelopen week weer een nieuwe voorraad gekregen. Deze keer onder een andere naam en fabriek en een andere dosis. Ik moet nu 2x30mg nemen ipv 1x60mg. Geen probleem zou je denken, had ik ook niet verwacht. Maar ik voel de symptomen enorm opkomen. Dit is de tweede dag dat ik 2x30mg neem ipv 1x60.
Ik ben ontzettend misselijk, kan niet lopen zonder iets vast te pakken en dit bericht typen kost me enorme moeite. Ik zou alleen niet weten wat ik hier aan kan doen. Ik heb in principe gewoon mijn medicatie gehad. Dus zoals de vorige keer naar de HAP gaan en noodmedicatie ophalen lijkt mij geen mogelijkheid.
Wie kan dit plaatsen? Is dit een bekend probleem om niet hetzelfde te reageren op medicatie van een andere fabriek?
Wat moet ik doen...
tamary schreef:Zo zonder officiele medische achtergrond, zeg ik : andere hulp/vul-stoffen, plus 2x coating om de pillen die eerst afgebroken moet worden om bij medicijn te komen. Kan best dat er een andere snelheid van opname en afbraak is en daardoor een andere piek (of geen) in de hoeveelheid die lichaam krijgt. Zeker omdat bij jouw kennelijk de tijd tussen 2 doses zo nauw luisterd. Zorg dat je dus altijd wat medicijnen op voorraad hebt als je nieuw besteld en dat je huisarts aangeeft dat alternatieven niet mogen.
tamary schreef:Zo zonder officiele medische achtergrond, zeg ik : andere hulp/vul-stoffen, plus 2x coating om de pillen die eerst afgebroken moet worden om bij medicijn te komen. Kan best dat er een andere snelheid van opname en afbraak is en daardoor een andere piek (of geen) in de hoeveelheid die lichaam krijgt. Zeker omdat bij jouw kennelijk de tijd tussen 2 doses zo nauw luisterd. Zorg dat je dus altijd wat medicijnen op voorraad hebt als je nieuw besteld en dat je huisarts aangeeft dat alternatieven niet mogen.
GDG schreef:conejo schreef:De oom van mijn man kreeg ook een keer een ander merk dan hij normaal kreeg en dat is bijna goed mis gegaan. Volgens de apotheek kon dat niet. Maar toen hij het oude merk weer kreeg was er niks aan de hand. Weet niet om wat voor soort medicijn het ging hij heeft er meerderen.
Ja, helaas zijn veel artsen en apothekers van mening dat het niet kan terwijl het toch wel degelijk voorkomt.
Voor nu is het wel lastig TS, want het lijkt me inderdaad geen optie om op dit moment nog een dosis (van het eerste merk) in te nemen, maar hopelijk kun je wel aan het goede merk komen om dat morgen weer te slikken. Dus toch maar echt de HAP bellen.
Kaus schreef:tamary schreef:Zo zonder officiele medische achtergrond, zeg ik : andere hulp/vul-stoffen, plus 2x coating om de pillen die eerst afgebroken moet worden om bij medicijn te komen. Kan best dat er een andere snelheid van opname en afbraak is en daardoor een andere piek (of geen) in de hoeveelheid die lichaam krijgt. Zeker omdat bij jouw kennelijk de tijd tussen 2 doses zo nauw luisterd. Zorg dat je dus altijd wat medicijnen op voorraad hebt als je nieuw besteld en dat je huisarts aangeeft dat alternatieven niet mogen.
Jeetje wat slim! Ik vermoed dat dit het is.
Het zij maagresistente capsules (mocht dat relevant zijn) wat dus zorgt voor langzame opname. Omdat ik een erg slechte nacht had heb ik langer geslapen en gisteren moest ik vroeg op. Dat ging dus nét qua uren er tussen maar ik vermoed dus door wat jij zegt dat het net niet kan.
Ik wacht het nog even een paar uur af. En anders bel ik inderdaad de HAP.
Het verhaal van de apotheek was dat de zorgverzekeraars zijn gestopt met Cymbalta maken en dat ze nu alleen nog maar Duloxetine maken. Hetzelfde medicijn is dus ook niet meer te krijgen helaas...
genja schreef:Even voor de duidelijkheid de apotheek bepaald NIET welk merk medicijn er afgeleverd wordt maar dat bepaald de zorgverzekeraar.
Shadow0 schreef:genja schreef:Even voor de duidelijkheid de apotheek bepaald NIET welk merk medicijn er afgeleverd wordt maar dat bepaald de zorgverzekeraar.
Dat is niet waar. De apotheek bepaalt welk merk er afgeleverd wordt, de zorgverzekeraar bepaalt werk merk er vergoed wordt.
Dat kan betekenen dat de apotheker dus geen vergoeding krijgt, wat het natuurlijk wel een wat onwenselijke keuze maakt, maar de apotheker bepaalt toch uiteindelijk en heeft daar ook een eigen professionele verantwoordelijkheid in. Helemaal verschuilen achter de zorgverzekeraar is niet terecht.
(Dat van de vergoeding schrijf je ook later, maar het is toch belangrijk om dat in de gaten te houden: de apotheker bepaalt.)
Shadow0 schreef:genja schreef:Even voor de duidelijkheid de apotheek bepaald NIET welk merk medicijn er afgeleverd wordt maar dat bepaald de zorgverzekeraar.
Dat is niet waar. De apotheek bepaalt welk merk er afgeleverd wordt, de zorgverzekeraar bepaalt werk merk er vergoed wordt.
Dat kan betekenen dat de apotheker dus geen vergoeding krijgt, wat het natuurlijk wel een wat onwenselijke keuze maakt, maar de apotheker bepaalt toch uiteindelijk en heeft daar ook een eigen professionele verantwoordelijkheid in. Helemaal verschuilen achter de zorgverzekeraar is niet terecht.
(Dat van de vergoeding schrijf je ook later, maar het is toch belangrijk om dat in de gaten te houden: de apotheker bepaalt.)
genja schreef:Ja en hoe moet een apotheek dan blijven bestaan? Ook een apotheek kan niet overal geld om moeten toeleggen.
Citaat:Dus dat is een beetje krom gedacht.
Citaat:Wat betreft merknamen versus generiek heb in mij documenten een uitleg bewaard omtrent verschil werking merk en generiek.
@9: ben ik niet met u eens en wat mijn betreft te kort door de bocht. Ik slikte vroeger langdurig fenylbutazon van Geigy; toen die er mee stopte, kreeg ik een loco; zelfde dosering, werkte echter ca. 1/3 minder lang en "ondieper" dus kleinere werking. Omdat ik gedurende vrijwel mijn gehele werkzame leven op een groot laboratorium heb gewerkt, had ik nogal wat mogelijkheden om hier eens naar te kijken. Het spul op een GLC en GC-MS gezet en daarna bleken er nogal wat stereo--isomeren in te zitten, die in het oorspronkelijke produkt van Geigy niet of nauwelijks zaten. Wel dezelfde bruto-formule van fenylbutazon maar toch anders. Omdat veel medicijnen werken via het sleutel-sleutelgat principe, ligt het voor de hand te bedenken dat bepaalde (andere) ruimtelijke vormen van een molecuul niet of minder werkzaam zijn. Kennelijk een ander productieproces en/of zuivering en de kans is zeker aanwezig dat dit ook voor andere medicijnen opgaat. Dus niet zonder meer afdoen als "bias"; gewoon een keer een dubbel-blind testje doen, maar ik denk dat ziektekostenverzekeraars daar niet op zitten te wachten.
Mocht iemand de tekst herkennen? ik ben degene nog steeds erkentelijk met deze uitleg.
Shadow0 schreef:genja schreef:Ja en hoe moet een apotheek dan blijven bestaan? Ook een apotheek kan niet overal geld om moeten toeleggen.
Niet overal inderdaad. Maar desondanks is het de apotheek die bepaalt, en die een verplichting heeft om medisch verantwoord te handelen. Ja, het systeem is beroerd. Toch is het niet de verzekeraar die je kan verplichten om een middel te leveren.
(Maar ik zou het wel goed vinden als de apothekers daarin meer voor zichzelf en hun patienten opkomen, ipv dit bij de patienten te leggen.)Citaat:Dus dat is een beetje krom gedacht.
Dit is geen 'gedachte' van mij - dit is hoe het nu is geregeld. De verzekeraar vergoedt, maar vergoedt helaas ook in een aantal gevallen niet. De apotheker is desondanks uiteindelijk degene die bepaalt wat er geleverd wordt.
En daarbij kan de apotheker bovendien een individuele inschatting maken. Als in: als je weet dat iemand binnen 2 dagen bij de HAP belandt met toch behoorlijk ernstige klachten, dan is het misschien een situatie waarin je als apotheker ervoor kiest om eerst medisch verantwoord te handelen door te zorgen dat die patient gewoon het juiste middel krijgt, en dan pas, wellicht samen met die patient, druk op de verzekeraar te zetten om het te vergoeden.
En als je weet dat iemand er nauwelijks last van heeft, dan doe je dat misschien niet. Professionele verantwoordelijkheid: een apotheker is geen machine, maar iemand die zelfstandig inschattingen kan en mag maken.
(Enne, ik voel jullie frustratie echt hoor. Het is belachelijk. Het is waarom ik al jaren vind dat apothekers in actie moeten komen, en dat patienten dit deel moeten laten uitmaken van hun keuze voor zorgverzekeraars. Maar apothekers blijven verantwoordelijk voor de aflevering.)