rectus diastase wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesJ

rectus diastase wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 14:33

Na 2 keizersnedes heb ik een flinke diastase overgehouden. Ik loop hier al mee sinds juni 2017. De jongste was inmiddels al 8 maanden en ik had nog steeds een buik alsof ik 20 weken zwanger was. Er werd gevraagd of ik weer zwanger was? Erg pijnlijk was dat.Uiteindelijk naar de dokter waar een rectus diastase werdt vastgesteld.
ik kreeg fysiotherapie en moest diverse oefeningen doen.

Nu is het helaas niet verbeterd en de pijn wordt steeds erger. Inmiddels kan ik mijn kleinste niet meer tillen (16 maanden) werken gaat met heel veel pijn en lig hele dagen op de bank. Vreselijk.

inmiddels was ik doorgestuurd naar de plastisch chirurg maar kon ik pas 4 april terecht en de operatie zou in het najaar plaatsvinden.
Tot vanmorgen de verzekering heeft gezocht of het niet eerder kon en ik kan morgen al terecht *\o/*
echt superblij mee maar ook onwijs zenuwachtig. mocht hij beslissen te gaan opereren zou deze over een week of 10/11 zijn ( buikwandcorrectie met buikspieren aan elkaar naaien)

heeft er iemand ervaring met de operatie? en hoe is het resultaat

wat is een diastase:
Een diastase is het uitwijken van de rechte buikspieren. Bovenop de buik liggen de rechte buikspieren, die met elkaar verbonden zijn via een bindweefsel-peesplaat. Deze peesplaat loopt vanaf de onderkant van je borstbeen tot aan je schaambot en is onder normale omstandigheden ongeveer 1 cm breed.

Door alle zwangerschapshormonen wordt het bindweefsel tussen je buikspieren soepeler. In combinatie met de druk van je groeiende buik, kunnen de buikspieren tot wel 2,5 cm uit elkaar wijken. Op deze manier krijgt het wondertje in je buik alle ruimte om goed te groeien.

Na de bevalling schuiven de spieren meestal netjes terug. Helaas is dit bij mij niet het geval en heb ik een "gat" tussen mijn buikspieren.

Avelienvd

Re: rectus diastase wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:36

Geen ervaring mee.
Maar wil je vast veel succes wensen morgen!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:19

Ik heb na 35 kg afgevallen te zijn in 2015 een grote buikwand correctie
gehad met navel verplaatsen :D
Mijn buikspieren waren goed , daar is niets aan gedaan .
Het is iig geen te onderschatten operatie , je word quasi van heup tot
heup los gemaakt .In mijn geval een litteken van bijna 50 cm .
Afhankelijk hoeveel huid overschot er is kan het ook zijn dat er een
fleur de lis operatie nodig is .
Any way , ben nog steeds heel erg blij dat ik het heb laten doen .
Het litteken is mooi verheeld ( witte streep ) , en als ik een onderbroek
draag zie je daar niets van .

Waar ga je op consult ?
Alvast veel succes vandaag .

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 13:25

net terug uit het ziekenhuis, ben doorgestuurd naar de afdeling buikwand chirurgie (nooit van gehoord) omdat er best veel zwelling zit en hij zeker wil zijn dat er verder niets aan de hand is en alle organen nog op zijn plek zitten.
Ik wacht nu op hun telefoontje om afspraak te maken

Tieme2tri: nee het is een zware operatie! Fijn te horen dat je er nog steeds blij mee bent.
Het litteken zal groot zijn maar dag heb ik liever dan deze pijn en ongemak!

Het blijft nog spannend en ik kan alleen maar hopen dat het allemaal snel gaat!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:56

Geen ervaring maar mijn buurvrouw wel.
Zij heeft ook nog een mat/matje erbij omdat ook haar darmen etc teveel naar buiten kwamen.

Ze vond het een zware operatie, je hebt daarna veel hulp nodig met alles maar inmiddels ziet ze eruit als de 2.0 update van haarzelf en voelt ze zich veel beter. Haar buik deed namelijk heel erg zeer voordat ze geopereerd is. Echt super resultaat.

Heel veel sterkte!

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:21

Hannanas schreef:
Geen ervaring maar mijn buurvrouw wel.
Zij heeft ook nog een mat/matje erbij omdat ook haar darmen etc teveel naar buiten kwamen.

Ze vond het een zware operatie, je hebt daarna veel hulp nodig met alles maar inmiddels ziet ze eruit als de 2.0 update van haarzelf en voelt ze zich veel beter. Haar buik deed namelijk heel erg zeer voordat ze geopereerd is. Echt super resultaat.

Heel veel sterkte!

bij mij had de arts het ook over een matje inderdaad. en hier ook veeel buikpijn |(
goed te horen dat het een mooi resultaat is ( geeft toch moed)

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:41

Ik heb na 2 zware zwangerschappen ook een diastase overgehouden.
Bij mij heeft de fysio wel wat klachten verminderd. Maar toch hou ik rugklachten.
Ook bij het paardrijden, bijvoorbeeld tijdens doorzitten, merk ik dat mijn core stabiliteit ver te zoeken is.
Daarnaast speelt het cosmetische aspect ook een grote rol. Het is echt niet leuk als mensen je vragen of je weer zwanger bent. En ook kleding zit niet mooi. Want ik heb een normaal figuur, alleen een bolle buik.
Daarom heb ik besloten om mij hieraan te opereren. Helaas volledig voor eigen rekening.
Wel zie ik op tegen het herstel. Ik hoop dat ik na 6 weken weer op mijn paard kan zitten.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:10

sabine81: vervelend he als ze dat steeds vragen? ik heb veel ervaringen gelezen dat mensen na 4 weken weer alles konden en dat de pijn erg meeviel. hopelijk is dat bij jou ook zo! alvast heel veel sterkte.

even een update:
Na diverse artsen, bloedonderzoek en echo blijkt dat ik geen last heb van me diastase maar van Acnes.
dat is een beklemde zenuw in de buikwand. hierbij is ook de buik enorm opgezweld en bij inspanning heb ik onwijs pijn. rust en slapen dan gaat het goed ( helaas lig ik nog steeds plat op de bank voor de 3e week nu al)

12 april krijg ik injecties in mijn buik die hopelijke de pijn weg halen. mochten injecties niet helpen kan er nog besloten worden om de zenuw te verwijderen, maar dat is hopelijk niet nodig