Agressie, wat doe jij ermee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Agressie, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 15:55

Dat kwam zo in mij op. Als jij agressie of woede in je voelt, wat doe je er dan mee? Stop je het weg of uit je het? Ik ben daar erg benieuwd naar!

Ik ga zelf slecht om met agressie. Ik ben nu een jaar geblesseerd en mag niets. Ik word vaak agressief nu en sla net zo hard tegen de muur tot het bloed niet meer stopt met stromen. Tegen iets aan slaan helpt voor mij, maar ik zou toch echt iets anders moet verzinnen.

Dus: hoe ga jij om met je eigen agressie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:59

Oeh moeilijk. Bij mij komt het er vaak in woorden uit. Ik word niet fysiek agressief maar word heel chagrijnig en kort en kan iemand volledig afbranden en afzeiken. Vaak niet terecht maar dat is mijn manier van agressie afreageren. Ik heb heel veel moeite met tot 10 tellen, ik wou dat ik dat op dat moment kon. Maar het moet er dan gewoon uit.

suikermeisje

Re: Agressie, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:02

Ik word niet snel fysiek agressief.
Meestal komt het in woorden eruit en scheld ik lekker in mezelf :o

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:04

Kun je dan niet beter een bokszak ophangen TS? :) Alles beter dan je eigen vuisten naar de ..... slaan!

Ik ga sporten, of naar de paarden. Lekker verstand op 0. Echt woedend of agressief ben ik eigenlijk nooit.
Toen ik jonger was wel. Dan explodeerde ik vooral thuis, deuren gooien of tegenaan schoppen, dingen op de grond gooien enz. Maar die problemen waren bekend. Heb daar ook heel wat therapie voor gehad :) Ken mezelf een stuk beter nu en heb dat ruim van te voren al opgevangen waardoor het niet meer tot dat punt komt gelukkig :) Vreselijk... Herkende mezelf daar ook totaal niet in.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:19

Ik herken je gevoel wel. Voor mij helpt wandelen, sporten, de paarden of mindfulness oefeningen. Dat laatste klinkt misschien heel stom, maar dat is soms echt mijn redmiddel.

Maar wandelen doe ik nog altijd het liefst op zo'n moment. Spullen pakken en gewoon gaan. Lopen totdat ik weer bij zinnen kom en kan relativeren om zo tot een oplossing te komen waar nodig. Frisse lucht en beweging doen echt wonderen voor mij.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 16:22

Leuk om te lezen allemaal! Mij doen frisse lucht en beweging ook goed. Maar dat mag dus niet :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:24

Ik ben eigenlijk nooit zo boos dat ik het moet afreageren. Als het wel zo is bedenk ik me of het het waard is om boos over te zijn en 9 vd 10 keer is dat niet zo :') dan zakt t ook net zo hard weer weg :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:56

Voor mij helpt sporten inderdaad ook, in ieder geval even naar buiten en bewegen. En als ik echt enorm boos ben dan moet ik meestal huilen.... (heel frustrerend want als je boos bent óp iemand gaat diegene dan medelijden tonen en dat is precies wat je niet wil als je boos bent op iemand)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:04

Ik word eigenlijk niet snel boos, en ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om dat fysiek uit te werken :+ . Ben altijd heel beheersd, mijn boosheid ebt vanzelf wel weer weg.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:07

Vind iedereen hier het maar normaal dat TS tot bloedens toe tegen de muur aan slaat? :o?

Als ik boos ben helpt sporten of lekker het huis schoonmaken. Naar buiten gaan, naar het bos of park helpt me om rustig te worden omdat ik me altijd zo klein voel door de natuur. Maar af en toe moet de agressie er ook uit. Al moet ik zeggen dat ik juist moeite heb iets er uit te gooien, en dat af en toe best wel mag :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:08

Wat zijn je triggers dat je zo boos kunt worden?

Ik kan me werkelijk niet indenken dat ik mijn vuisten kapot zou gaan slaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:11

Nee zeker niet. Als je zover gaat moet je er proffesionele hulp voor zoeken.

Ik ben zelden kwaad, als het op mezelf is mopper in inwendig. Ben ik op iemand anders kwaad. Draai ik om en ga buiten afkoelen net zo lang tot het gezakt is. Maar dat gebeurd zelden. Laatste paar jaren misschien 6 keer gebeurd of zo. Fysiek kwaad ben ik voor het laatst geweest toen ik 14 was of zo. Lang lang geleden. Nu is het me niet meer waard om zoveel energie te verspillen in boosheid.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-02-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:11

Macs schreef:
Vind iedereen hier het maar normaal dat TS tot bloedens toe tegen de muur aan slaat? :o?

Als ik boos ben helpt sporten of lekker het huis schoonmaken. Naar buiten gaan, naar het bos of park helpt me om rustig te worden omdat ik me altijd zo klein voel door de natuur. Maar af en toe moet de agressie er ook uit. Al moet ik zeggen dat ik juist moeite heb iets er uit te gooien, en dat af en toe best wel mag :)

Ik denk dat je best mag aannemen dat de TS zelf niet bepaald blij is met haar manier van omgaan met agressie, maar hier tegen haar zeggen dat dat niet normaal is gaat weinig verschil maken, of denk je wel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:17

Fysiek kwaad wordt ik nooit.
Ik kan me daarin altijd inhouden ook al kook ik.
Met woorden kan ik wel heel boos worden. Maar mijn trigger is alleen als er iets zeer onterecht is. Dan ga ik over de rooie.
Voor de rest wordt ik niet snel kwaad en veel mensen kennen mij dan ook als rustig en schrikken als ik boos word om dat dan ook ineens van 0 Naar 100 gaat.
Spijt heb ik er dan overigens niet van omdat ik dan vind in mijn recht te staan.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:30

had vroeger als ik jonger was (tot 16jaar) veel last van hyperventilatie en woeda aanvallen. Voel je ze ook aankomen?
Wat bij mij vooral hielp toen was mijn polsen onder koud water zetten en een washandje met koud water in mijn nek leggen. of gewoon op de koude keldervloer gaan zitten :P
Nu voel ik ze ook veel beter opkomen (gebeurd zeer zelden meer) en gebruik dan ook koud water of ik ga een wandeling maken maar begrijp dat dit geen mogelijkheid is voor jou. Misschien tog mijn tip van koud water + washandje?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:32

Macs schreef:

Nee, maar ik neem dit soort berichten vaak met een flinke berg zout en ik geloof niet echt dat iemand op zijn kamertje zijn eigen vuisten kapot slaat terwijl er niemand kijkt die het "zielig" kan vinden. Dus nee, niet normaal maar ook niet geloofwaardig... En zo wel denk ik altijd maar dat mensen dan wat leuks te vertellen willen hebben aan de verjaardagstafel met kapotte vuisten. :o

Net reed er nog iemand keihard mijn spiegel er af en reed daarna door. Ik kan zo slecht tegen onbeschoft gedrag! Ik bel dan eerst mijn garage en daarna mijn moeder en vriend. :+ Even lekker klagen en zeuren helpt vaak. Daarna gewoon weer doorrijden en verder gaan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:36

Serendipity1 schreef:
Macs schreef:

Ik denk dat je best mag aannemen dat de TS zelf niet bepaald blij is met haar manier van omgaan met agressie, maar hier tegen haar zeggen dat dat niet normaal is gaat weinig verschil maken, of denk je wel?

Zo bedoeld ik het absoluut niet hoor. Ik hoop dat TS weet dat dit niet normaal is, dat neem ik niet automatisch van haar aan aangezien dat niet in haar bericht staat.
Ik verbaasde me alleen dat niemand hier iets over zegt en doet alsof het zo gewoon is. En ik hoop wel dat het een verschil maakt. Er zijn genoeg mensen die gewoontes hebben en dat heel normaal vinden die wel degelijk schadelijk zijn voor je. En dat weten ze dan niet.
TS ik hoop dat het goed met je gaat en me zorgen maak om niets :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:40

Wanneer het boze een gevoel door machteloosheid komt dan ga ik huilen.
Fysiek wordt ik ook niet tenzij ik het gevoel heb tot wanhoop gedreven te worden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:53

Als ik echt nijdig wordt kan ik verbaal heel gemeen worden. Niet dat ik iemand voor alles en nog wat uitmaak, maar ik weet van mezelf dat ik dan wel zonder schelden behoorlijk ‘onder de gordel’ kan gaan en heel goed iemand op zijn eigen woorden en daden kan pakken. En daarin ga ik soms te ver, vooral als ik vind dat ik gelijk heb. Iets wat onterecht is is voor mij ook een behoorlijke trigger, vooral onterecht beschuldigd worden, of aannames die totaal onwaar zijn. Met name als al direct duidelijk wordt dat er niets tegenin te brengen gaat zijn. Onbeleefdheid en horkerig gedrag kan ik ook echt slecht tegen.
Fysiek kwaad, overkomt me heel zelden, maar gebeurt wel. Niet tegen personen gericht overigens, maar ergens een rotschop tegen geven of een dreun helaas wel, maar dan moet iemand wel behoorlijk ver gaan.

Mensen schrikken van mij ook flink als ik boos wordt overigens, ik ben redelijk extravert, maar sta wel bekend als vriendelijk en vrolijk. Zorgt weleens voor verrassingen als blijkt dat ik echt geen moeite heb met confrontatie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:02

Ik word fysiek ook nooit kwaad. Wel verbaal. :') Maar dan moet het ook wel heeeeel ver gaan. Ik zeg altijd maar: ik ben niet snel boos, maar als ik het ben ben ik het ook gelijk heel erg.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:21

Ik maak me ook schuldig aan fysieke agressie. Meestal komt dit voor uit ongelofelijke frustratie. Ik begin dan echt te huilen als een klein kind, wordt heel boos en begin dingen kapot te maken. Dit gebeurd wel enkel als ik alleen ben. Zou dit nooit doen in het bijzijn van iemand anders. Als dit wel het geval is begin ik gewoon te roepen en/of te huilen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:23

Toen ik jong was had ik wel last van fysieke agressie, vooral tegenover m'n zusje := Kon dan soms zo boos worden dat het voelde alsof ik niets anders kon dan haar een klap verkopen. Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van, als ik heel boos ben moet ik eigenlijk altijd huilen. Heel soms krijg ik de neiging om mijn telefoon ergens heen te smijten, een bord te laten vallen of iets in die trant, maar ik druk dat altijd snel weg want het is zonde en het lost mijn boosheid totaal niet op.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 18:29

Interessant om dit allemaal te lezen!

Je zou mijn berichten met een flinke berg zout kunnen nemen, maar dat moet je zelf weten ;) . Helaas gebeurd het toch echt. ‘Gewoon’ als ik op stal ben bijvoorbeeld, en ik geef een paar ontzettende klappen tegen de muur. Ja dat is niet erg slim, maar zo uit ik mij.

En de reden hiervoor is mijn blessure. Sinds een jaar ben ik geblesseerd en op het moment is zelfs wandelen teveel. Ik weet niet hoe je als sportfreak de hele dag binnen moet zitten, maar uh.. Dat is best nog wel lastig!

Ik vind het gewoon interessant om te lezen hoe jullie met agressie om gaan. Oh en ja ik voel het wel aankomen. Maar meestal borrelt de woede al een tijdje en ‘opeens’ sta ik tegen een muur te slaan. En ik weet dat het niet normaal is. Net zoals Calipsolover zegt, je maakt je er gewoon schuldig aan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:30

Als ik écht kwaad ben dan helpt het vaak om even uit te huilen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:39

Ik denk dat iedereen boos is op z'n eigen manier en zo lang je anderen (of jezelf tot op zekere hoogte) geen pijn doet met fysieke woede is er niet zo heel veel mis mee imo. Het is misschien wel handig om voor jezelf na te gaan waardoor je er zo boos van wordt dat je tegen muren gaat slaan, en daar misschien eens over te praten. Ik kan het me goed voorstellen hoor, daar niet van.