pmarena schreef:Jeetje wat balen Joolien deze ervaring, en dan ook nog die harde reacties die je er overheen krijgt, lekker vriendelijk zijn we weer voor elkaar hoor
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een vervelend gevoel erbij krijgt, in een medische setting is het logisch dat "patiënten" nerveus of angstig kunnen worden en een professional met een hart in zijn ziel zal dat begrijpen en zal zijn best doen om je op je gemak te stellen...dat is gewoon de helft van het werk!
Wanneer mensen niet met je communiceren. Zich niet voorstellen. Niks aan je vragen, niks uitleggen of afspreken (hand omhoog als je wilt dat we stoppen) maar je een poos laten wachten en dan gewoon beginnen...alsof ze aan een auto werken ofzo...dan heb je het idee dat je er niet toe doet. Dat je niet gehoord en niet gezien wordt.
En dat is dè manier om mensen angstig te krijgen, want dan voel je je wel heel erg overgeleverd aan die behandelaars. Het gevoel hebben dat je geen controle hebt over de situatie (dat jouw behoeftes er niet toe doen) kan echt funest zijn voor je vertrouwen.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat je zelf moet beginnen met communiceren maar ten eerste deed je dat en haalde dat weinig uit, en ten tweede: ZIJ zijn toch de zorgverlener, ze laten gewoon een flinke steek vallen door zich alleen maar op de behandeling te storten en niet op het geruststellend aanspreken van de persoon die daar zo heel kwetsbaar onder hun handen komt te liggen.
Groot gelijk dat je een andere tandarts zoekt, er zijn er genoeg die wel snappen dat mensen bang worden van zo'n stilzwijgende aanpak
Elke tandarts die een patiënt nog niet kent zou toch op zijn minst tijdens het begin van de behandeling wat dingen moeten vragen als "ben je bang" en "wil je graag dat ik alles uitleg voordat ik het doe" en een teken moeten afspreken dat als je bvb. je rechterhand omhoog doet ze direct stoppen ... dat soort dingen.
Dan voel je je gehoord en gezien, voel je dat je er toe doet en dat je zelf de controle houdt en dan lig je al veel rustiger daar in die stoel
eindelijk iemand die goed leest en me begrijpt, dank je