Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:50

pmarena schreef:
Jeetje wat balen Joolien deze ervaring, en dan ook nog die harde reacties die je er overheen krijgt, lekker vriendelijk zijn we weer voor elkaar hoor +:)+

Ik kan me heel goed voorstellen dat je een vervelend gevoel erbij krijgt, in een medische setting is het logisch dat "patiënten" nerveus of angstig kunnen worden en een professional met een hart in zijn ziel zal dat begrijpen en zal zijn best doen om je op je gemak te stellen...dat is gewoon de helft van het werk!

Wanneer mensen niet met je communiceren. Zich niet voorstellen. Niks aan je vragen, niks uitleggen of afspreken (hand omhoog als je wilt dat we stoppen) maar je een poos laten wachten en dan gewoon beginnen...alsof ze aan een auto werken ofzo...dan heb je het idee dat je er niet toe doet. Dat je niet gehoord en niet gezien wordt.

En dat is dè manier om mensen angstig te krijgen, want dan voel je je wel heel erg overgeleverd aan die behandelaars. Het gevoel hebben dat je geen controle hebt over de situatie (dat jouw behoeftes er niet toe doen) kan echt funest zijn voor je vertrouwen.

Dan kunnen mensen wel zeggen dat je zelf moet beginnen met communiceren maar ten eerste deed je dat en haalde dat weinig uit, en ten tweede: ZIJ zijn toch de zorgverlener, ze laten gewoon een flinke steek vallen door zich alleen maar op de behandeling te storten en niet op het geruststellend aanspreken van de persoon die daar zo heel kwetsbaar onder hun handen komt te liggen.

Groot gelijk dat je een andere tandarts zoekt, er zijn er genoeg die wel snappen dat mensen bang worden van zo'n stilzwijgende aanpak :j

Elke tandarts die een patiënt nog niet kent zou toch op zijn minst tijdens het begin van de behandeling wat dingen moeten vragen als "ben je bang" en "wil je graag dat ik alles uitleg voordat ik het doe" en een teken moeten afspreken dat als je bvb. je rechterhand omhoog doet ze direct stoppen ... dat soort dingen.

Dan voel je je gehoord en gezien, voel je dat je er toe doet en dat je zelf de controle houdt en dan lig je al veel rustiger daar in die stoel :j


eindelijk iemand die goed leest en me begrijpt, dank je :)

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:53

Graag gedaan! Het is al vervelend zat dat je nu zenuwachtig bent geworden voor de tandarts... geinig trouwens zo'n meneer Oei, alleen al de humor die daar vanuit gaat zorgt al voor wat ontspanning :P

7ofhearts

Berichten: 2841
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:46

Eindelijk iemand die goed leest, óf eindelijk iemand die zegt wat je horen wilt? :o

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:00

Jeetje zeg, mag het een onsje minder? TS opent een topic waarschijnlijk om haar ervaring te delen en wat stoom van de ketel te halen en jan en alleman brandt haar af tot op de grond. Gaan jullie lekker? Bah bah.

Jolien, ik denk - ongeacht dat je voorheen niet bang was voor de tandarts - dat een kleine praktijk een stuk prettiger is. Dan word je niet gezien als een patiënt, maar kennen ze je tenminste een beetje. Dat is best prettig.
Ik heb ook altijd wat moeite met naar de tandarts te gaan, dit komt ook door een slechte ervaring met het trekken van mijn kies ("doe eens rustig, het is geen bevalling hoor"), en ik ben veel naar de tandarts gemoeten door een opzetstukje op mijn tand wat steeds losliet. Als ik nu mijn tandarts in het dorp tegenkom is het 'hé tandje! zit ie nog vast?' en ik begrijp dat dat lachwekkend is, maar ik ga wel heel relaxed in de stoel liggen bij hem.
Ok, Gemert is een dorpje en Almelo is een stad, maar ik denk toch dat je wel voordeel kunt behalen uit een kleinere praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:11

RaafSmits schreef:
Eindelijk iemand die goed leest, óf eindelijk iemand die zegt wat je horen wilt? :o


Nee, ik hoef eht geen oeh en ah te horen, of met de mond mee gepraat te worden. Ik had alleen beter moeten weten dat er mensen zijn die een topic van mij meteen weer zien als een manier om weer even hun ongezouten mening over me te strooien. Jammer weer, het was enkel de bedoeling idd om even stoom af te blazen. Sorry als ik iemand beledig over het hebben van echte dentofobie.

Haha ja Renee zoiets klinkt al veel beter. En kleine praktijken zitten hier gelukkig ook wel :)

7ofhearts

Berichten: 2841
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:30

Misschien moet je zélf dan ook eens goed lezen.
Ik kom hier écht wel goede ideeën tegen die je verder moeten zouden kunnen helpen.
En wat die dentofobie betreft.......je bent écht niet de enige.
Zoals gezegd ben ik jaren met lachgas behandeld, tot ik weer met goed fatsoen mijn mond open kon doen bij de reguliere tandzorg.
En daar goed en open te communiceren en een beetje mijn huiswerk te doen wat betreft het kliniek beleid is het toch nog best goed gekomen.

Vroeger liet ik liever een zenuw van een tand of kies een trage en pijnlijke dood sterven, dan één keer de tandarts te bellen.
Ontstekingen prikte of sneed ik zelf open, met behoorlijke abcessen tot gevolg.
Je kan dus niet zeggen dat ik niet kan meeleven met iemand met een fobie.
Het blijft spannend, maar inmiddels bel ik wel zelf de praktijk op als ik het gevoel heb dat er iets mis zou kunnen zijn met mijn gebit, en ga trouw elk half jaar op controle.
En dat kan ook, omdat mijn tandarts weet van waar ik kom.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:44

Poeh ja ik heb er ook een hekel aan als mensen niet zeggen wat ze gaan doen... enne petje af dat jij het zonder verdoving laat doen, mij niet gezien !!
Het is niet dat ik echt angst heb maar ik krijg het toch wel heel erg warm als er iets mis is met mijn tanden.

Overigens heb ik me 1 x echt heel ellendig gevoeld.
Ik kreeg kiespijn, maar omdat ik een kaakoperatie heb gehad voel ik niet alles meer in mijn onderkaak, daarom duurde het ook een tijdje voordat ik de ontsteking echt begon te voelen.
Goed, naar de tandarts, moest een wortelkanaalbehandeling worden.
Kies open en de assistente zei letterlijk "Gadverdamme wat een lucht komt er uit !! " inclusief wapperen met de handen om de lucht weg te krijgen en kokhals beweging erbij.
Ik voelde me zo ontzettend rot ! Heb dat ook nooit gezegd dat had ik wel moeten doen dat je zo niet praat waar patiënten bij zijn.
En nee, ik heb geen vieze mond want verzorg het heel goed maar een ontsteking stinkt nou eenmaal