Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

taartjee

Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:42

Hoi allemaal,

Mijn broertje heeft gisteren bij de tandarts een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Nu is dat niet zo'n groot probleem, maar waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is het feit dat de tandarts de behandeling niet heeft afgemaakt aangezien de tijd die vrijgemaakt is voor de behandeling verstreken was.
Ik kan er zelf niet bij dat dit normale gang van zaken is, een chirurg maakt zijn ingreep toch ook gewoon af en gaat halverwege een operatie toch ook niet weg omdat de tijd voorbij is?

Mijn broertje is student en zit nu dus thuis met kiespijn in de kies waar de wortelkanaalbehandeling niet is afgemaakt.

Is dit de normale gang van zaken in tandartspraktijken of hebben wij nou net een een bijzondere te pakken?

c_alsemgeest

Re: Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege behandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:43

oh... nee volgens mij niet normaal.
Ik was ook echt nooit weggegaan als ik je broertje was :+

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:43

Ik vind dat erg bijzonder. Slechte planning.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:44

een tandarts hoort indd de wortelkanaalbehandeling af te maken ja. gauw terug naar de tandarts.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:44

Wat bizar.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:46

Mn broertje zelf is echt een "vind alles prima" persoon en snapt niet dat ik me hier kwaad om kan maken.
Hij wil niet eens eten terwijl hij bijna alles zou doen voor eten.

xx_Irisje

Re: Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:47

En wanneer denkt de tandarts het wel af te maken? Bizarre manier van doen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:47

Geen normale gang van zaken. Heel snel terug naar die tandarts en anders kijken of een andere tandarts wil helpen. Ik snap de reden ook niet zo. Een chirurg stopt toch ook niet halverwege een operatie 'want de tijd is op'.

Sterkte voor je broer, wat zal die een pijn hebben... :(:)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:48

Een wortelkanaalbehandeling kan prima in meerdere afspraken gedaan worden. Sterker nog,een wortelkanaalbehandeling wordt zelden in een keer begonnen en afgemaakt. Als dit de eerste keer was dat hij voor die kies bij de tandarts was is het dus standaard dat hij met een tijdelijke vulling in die kies naar huis is gestuurd. Als het de tweede afspraak was en het blijkt moeilijker dan gedacht is het logisch dat de tandarts liever een nieuwe afspraak maakt om de behandeling goed te volbrengen ipv te haasten en misschien wel een fout te maken.
Niks geks aan dus

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:50

JoT schreef:
Geen normale gang van zaken. Heel snel terug naar die tandarts en anders kijken of een andere tandarts wil helpen. Ik snap de reden ook niet zo. Een chirurg stopt toch ook niet halverwege een operatie 'want de tijd is op'.

Sterkte voor je broer, wat zal die een pijn hebben... :(:)

Als het goed is, is de zenuw dood toch?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:51

xx_Irisje schreef:
En wanneer denkt de tandarts het wel af te maken? Bizarre manier van doen.

Er is een nieuwe afspraak gemaakt, wanneer weet ik niet maar gezien de praktijk altijd druk is daar.

Even gevraagd, afspraak staat pas over 2 weken :oo

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:52

Flip schreef:
Een wortelkanaalbehandeling kan prima in meerdere afspraken gedaan worden. Sterker nog,een wortelkanaalbehandeling wordt zelden in een keer begonnen en afgemaakt. Als dit de eerste keer was dat hij voor die kies bij de tandarts was is het dus standaard dat hij met een tijdelijke vulling in die kies naar huis is gestuurd. Als het de tweede afspraak was en het blijkt moeilijker dan gedacht is het logisch dat de tandarts liever een nieuwe afspraak maakt om de behandeling goed te volbrengen ipv te haasten en misschien wel een fout te maken.
Niks geks aan dus

Hij moest een wortelkanaalbehandeling omdat zijn kies al helemaal uitgehold is door gaatjes en het niet meer weggeboord kan worden.

Zenuw is dan denk ik nog niet dood

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:53

Een wortelkanaalbehandeling kan idd in fases. Ik heb dit zelf ook meerdere keren mee gemaakt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:54

Dat er 2 weken zit tussen de eerste en tweede behandeling is helemaal niet raar. De tandarts opent een element eerst, gaat vijlen en spoelen, doet er daarna een spulletje in (calciumhydroxide) en sluit de kies af met een tijdelijke vulling. Hierna moet de kies tot rust komen, de tweede afspraak gaat er dan een rubber stiftje in het kanaal en wordt de kies afgesloten met een definitieve vulling. Napijn is niet vreemd na een behandeling, maar het moet wel minder worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:54

Mijn wortelkanaalbehandeling ging ook in twee keer, en dat was de normale gang van zaken. Eerst halen ze de zenuw weg, en maken het schoon. Pas later vullen ze het. Er was een goede medische reden om het zo te doen (weet niet precies hoe het zit), niet omdat de tijd op is. Bij mij was het zelfs een maand later geloof ik. Weet je zeker dat het 'omdat de tijd op is' de reden is?
taartjee schreef:
Hij moest een wortelkanaalbehandeling omdat zijn kies al helemaal uitgehold is door gaatjes en het niet meer weggeboord kan worden.

De zenuw wordt eruit gehaald bij de wortelkanaalbehandeling, dus die is dan wel dood/weg :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:56

Mijn moeder heeft eerder deze week ook een wortelkanaalbehandeling gehad bij dezelfde praktijk. Dit is allemaal in 1 keer gebeurd en de intentie bij mijn broertje was ook in 1 keer de gehele behandeling.

Het gebeurt dus wel vaker, had er zelf nog nooit van gehoord dat ze halverwege ermee op houden
Laatst bijgewerkt door taartjee op 23-02-18 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:58

Maar het kan zijn dat hij meer kanalen had dan ze hadden verwacht, of kanalen met moeilijke hoekjes. Dan kan je beter het in fases doen dan nog proberen af te maken. Helemaal gek vind ik het dus niet. Mits het natuurlijk wel netjes (tijdelijk) is afgewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:59

Het is normaal dat het in twee fases gaat, maar ik vind het nog altijd vreemd dat hij gestopt is omdat de tijd om was.....Heeft de tandarts het gaatje wel afgesloten dan? Of niet?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:00

Century schreef:
Maar het kan zijn dat hij meer kanalen had dan ze hadden verwacht, of kanalen met moeilijke hoekjes. Dan kan je beter het in fases doen dan nog proberen af te maken. Helemaal gek vind ik het dus niet. Mits het natuurlijk wel netjes (tijdelijk) is afgewerkt.

Klinkt inderdaad wel logisch, volgens mij hadden ze er wel wat moeite mee.
Maar is het dan ook normaal dat je er zo'n pijn aan hebt? Mijn broertje doet echt alles voor eten en nu wil hij er niets van weten. Voor mij een teken dat hik echt heel veel pijn heeft

Lianne, ik heb geen idee, mag hopen van wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:01

Als het kanaal helemaal is schoongemaakt en er is een noodvulling ingezet dan lijkt het mij geen probleem. Vaak wordt er dan een watje in gedaan. Volgens mij kan het 'schoonmaakmiddel' :+ dan goed zijn werk doen. Dit gebeurt vaak bij de eerste behandeling.

Bij mij is het ook beide keren gewoon in twee keer gebeurt. En daar zat soms best lang tijd tussen. De tweede keer wordt alles dan weer helemaal schoongemaakt en dan wordt de behandeling afgemaakt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:02

Het is juist heel normaal om in meerdere fase een wortelkanaal behandeling te doen.

Eerste dagen kan het inderdaad ook echt wel pijn doen, maar dat moet met een dag of drie toch wel weg zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:03

taartjee schreef:
Century schreef:

Klinkt inderdaad wel logisch, volgens mij hadden ze er wel wat moeite mee.
Maar is het dan ook normaal dat je er zo'n pijn aan hebt? Mijn broertje doet echt alles voor eten en nu wil hij er niets van weten. Voor mij een teken dat hik echt heel veel pijn heeft

Lianne, ik heb geen idee, mag hopen van wel!

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik veel pijn had := ik denk het niet, anders zou ik het vast nog wel weten. Ik zou het heel even aankijken, tanden/kiezen kunnen ook echt heel erg pijn doen. Wordt het niet minder in een dag of twee, dan terug naar de tandarts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:05

Ik weet niet of je bij een wortelkanaalbehandeling veel pijn hebt, maar ik ben normaal gesproken bij de tandarts echt een bange pieper en doe 100 keer liever een wortelkanaalbehandeling dan een gaatje vullen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:06

Century schreef:
Mijn wortelkanaalbehandeling ging ook in twee keer, en dat was de normale gang van zaken. Eerst halen ze de zenuw weg, en maken het schoon. Pas later vullen ze het. Er was een goede medische reden om het zo te doen (weet niet precies hoe het zit), niet omdat de tijd op is. Bij mij was het zelfs een maand later geloof ik. Weet je zeker dat het 'omdat de tijd op is' de reden is?
taartjee schreef:

De zenuw wordt eruit gehaald bij de wortelkanaalbehandeling, dus die is dan wel dood/weg :)

Man, 2 x die ellende, moet er niet aan denken. Ik heb 2 van die fijne behandelingen gehad en beide keren in één behandeling afgerond.

En als dat broertje nu thuis zit met kiespijn (zie openingspost), dan is er toch iets niet helemaal goed gegaan lijkt me. Dan ligt er wellicht toch nog een zenuw bloot o.i.d.?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:09

Het is normaal dat het pijn doet na zo'n behandeling, maar als het een soort drukkende zenuwpijn is, is dat niet goed denk ik.
Die van mij is ook in 2 of 3 delen gedaan, maar mijn kies was ver heen :') . De eerste keer heeft ie alleen alles goed uitgeboord en schoongemaakt en toen was de ergste pijn (die vreselijke druk erop) weg.
De kies was nog wel erg gevoelig natuurlijk, maar 100 keer minder dan daarvoor.

Als de pijn echt te erg is zou ik even bellen als ik hem was.