Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 21:11

Al jaren loop ik er mee maar eigenlijk nooit iemand naar laten kijken. Maar nu zit ik toch na te denken dat het misschien toch eens naar gekeken moet worden.

Ik heb geen idee precies hoe lang, maar ik heb al jaren last van nek en schouder klachten. Altijd knopen, altijd vast ongeacht hoe vaak ik het los laat masseren, het is altijd terugkomend. Een deel is denk ik wel spannings en misschien wel houdings-gerelateerd, hier probeer ik op te letten. Ik heb niet snel last van stress, maar span heel veel onbewust toch mijn spieren in mijn nek, schouders en rug aan (blijkbaar, anders zouden de knopen niet terug komen denk ik dan).

Maar wat de doorslag gaf ik dat ik nu de zoveelste pijnscheut in mijn nek heb gehad waar ik naar van wordt. Het is aan het eind net waar je schedel zich bevindt en zo heftig dat ik ook even niks zie, duizelig wordt en goed moet blijven door ademen om niet flauw te vallen en de pijn is heel snel en heftig en trekt zich over mijn hoofd tot mijn voorhoofd aan toe. Dit is altijd plots en gepaard met een beweging zoals of omhoog kijken of even snel over je schouder. Het verdwijnt ook wel na een minuut, maar mijn hoofd bonst altijd ontzettend pijnlijk na.

Wat ik wel kan met minder pijn: schouders recht en van links naar rechts kijken.
Wat zeer pijnlijk is: kin op de borst (dit red ik net niet en voel ik door stralen in mijn rugspieren), oor op schouder proberen te leggen en schouders op trekken.

Ook heb ik kaak klachten (knakken, soms bijna op slot gaan) en soms pijnlijk schouderkapsels. Ik denk dat dit gerelateerd is aan mijn nekklachten en knakt mijn nek als ik probeer te rekken (soort zand idee). De intensiteit van alles verschilt soms nog per periode en heeft geen duidelijke oorzaak met toename of afname.

Ik wil morgen bellen naar de huisarts, die zal mij vast wel doorsturen naar een of andere fysio denk ik. Maar ik vroeg mij af of dit herkenbaar is voor sommigen?

Vooral de pijnscheut maak ik mij zorgen om, dit is altijd heel naar.

Ibbel

Re: Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:15

Klinkt herkenbaar. Bij mij was het een nekhernia.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:18

Ibbel schreef:

Ik wou iets in die richting ook zeggen, zeker verstandig ook om naar de huisarts te gaan, om in ieder geval uit te sluiten wat er nog meer achter kan zitten.
Mocht dit niet werken kan je altijd nog naar fysio/osteo/dry-needling oid kijken, ook naar goed gericht sporten.
Maar éérst uitsluiten wat er eventueel nog achter kan zitten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 21:19

Ibbel schreef:

Maar wat ik dus lees met een nek hernia dat er uitstraling naar beneden is. Daar heb ik dus geen last van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:23

Als iedere ziekte volgens het boekje zou verlopen, heette een arts wel monteur, en kon iedereen het :+

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:34

Als de huisarts er niks engs van kan maken zou ik ook eens aankloppen bij een goede fysiotherapeut die dry needling doet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:39

Niet gewoon een slecht matras of kussen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:42

Ik herken het ook, maar ik heb fibromyalgie.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:19

Ik heb om de zoveel tijd ook last van mijn nek.
Nu ook weer in behandeling en het ook eens gevraagd. Blijkbaar komt het vaker voor als je ooit een whiplash hebt gehad.
Dat van de kaken herken ik ook maar komt voor uit mijn tanden knarsen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:21

Wellicht een rare vraag, maar heb je misschien een grote voorgevel?

dat kan die klachten namelijk ook veroorzaken :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:16

herkenbaar...vooral in koude periodes. ben ook lang aan het dokteren geweest inclusief regelmatig fysio als het weer te heftig werd. Bij mij werd het veroorzaakt door het optrekken van de schouders als ik het koud had, ik legde zelf daardoor een behoorlijke spanning op de nek en schouders. toen ik daar bewust op ging letten merkte ik hoe vaak ik, uit gewoonte, mijn schouders optrok als het koud was. Ik moest dus gaan oefenen met ontspannen zodra ik mijn schouders optrok, en dat , merkte ik, was best vaak. Ben nu eenmaal een koukleum die het liefst helemaal in de warme jas en sjaal kruipt bij kil weer. :brr:
Sinds ik me hier van bewust ben zijn mijn klachten een stuk minder geworden

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:22

Mocht je bij de fysio uitkomen dan kan deze vaak ook wel zeggen wat (welke houding/beweging bijvoorbeeld) je klachten veroorzaakt en je tips en oefeningen geven om te voorkomen dat het weer vast gaat zitten en pijnlijk wordt.
Want je kunt het wel los masseren, maar als er daarna niets veranderd in je houding/beweging dan zit het inderdaad zo weer vast :) Succes!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 22:46

Even een kleine update voor als mensen geïnteresseerd zijn.

Ik ben naar de HA geweest en die schrok eigenlijk hoe vast alles zit. Doorverwezen naar de fysio waar ik meteen de volgende dag terecht kon. Die constateerde dat mijn klachten gerelateerd zijn in mijn lenigheid (zeer soepel in mijn gewrichten en tussen mijn wervels) waardoor mijn spieren erg hard moeten werken om alles in balans te houden. Ik heb intussen ook rug klachten ontwikkeld en een vreemd gevoel van instabiliteit bij de middelste wervels.

45 minuten ben ik gemasseerd (lees: gemarteld :+) en was alles al een stuk beter maar nog niet weg. Mijn kaakklachten zijn gerelateerd aan mijn nek. Oefeningen meegekregen en woensdag weer volgende afspraak (iedere week). Ik heb alleen nog de hele tijd hoofdpijn en word misselijk door bepaalde oefeningen voor mijn nek. Dat is alleen echt niet chill, maar het is in iedergeval een spieren kwestie en niet een wervel die verkeerd zit oid.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:53

Ik lees hier heel veel herkenbare dingen... Vorig jaar een periode dry needling gedaan en dat hielp, maar het effect werd steeds korter merkbaar. En nu dus eigenlijk weer dezelfde klachten. Nek en schouders zitten constant vast. Veel hoofdpijn en ik zet mijn kaak vaak (onbewust) vast. Periodes met kou is het nog erger dan normaal.

Ik ben wel benieuwd wat jullie er zelf tegen doen (dus nier de fysio bijv), maar echt als je op de bank zit en last hebt... Oefeningen? Warmte? Ies anders?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:22

Ik heb exact dezelfde klachten, ook de pijnscheuten onderaan de schedel. De huisarts vermoedde fibromyalgie, maar heb daar verder nooit wat mee gedaan eigenlijk. Ik merk wel dat ik meer last heb als ik bijvoorbeeld veel achter de laptop heb gezeten of een zware rugzak meegesjouwd heb.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:27

Ik zou je absoluut body stress release willen aanraden. Dat is exact voor dit soort klachten! Heeft mij ontzettend goed geholpen :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:28

Bralindy schreef:
Even een kleine update voor als mensen geïnteresseerd zijn.

Ik ben naar de HA geweest en die schrok eigenlijk hoe vast alles zit. Doorverwezen naar de fysio waar ik meteen de volgende dag terecht kon. Die constateerde dat mijn klachten gerelateerd zijn in mijn lenigheid (zeer soepel in mijn gewrichten en tussen mijn wervels) waardoor mijn spieren erg hard moeten werken om alles in balans te houden. Ik heb intussen ook rug klachten ontwikkeld en een vreemd gevoel van instabiliteit bij de middelste wervels.

45 minuten ben ik gemasseerd (lees: gemarteld :+) en was alles al een stuk beter maar nog niet weg. Mijn kaakklachten zijn gerelateerd aan mijn nek. Oefeningen meegekregen en woensdag weer volgende afspraak (iedere week). Ik heb alleen nog de hele tijd hoofdpijn en word misselijk door bepaalde oefeningen voor mijn nek. Dat is alleen echt niet chill, maar het is in iedergeval een spieren kwestie en niet een wervel die verkeerd zit oid.

Ik herken heel veel van je beschrijving uit jouw openingspost en uit bovenstaande post. Vorig jaar met vergelijkbare klachten bij de fysiotherapeut terecht gekomen. Hij constateerde dat ik in bijna alle gewrichten teveel bewegingsruimte heb (hypermobiliteit). Misschien verstandig om dit even te laten controleren ;)

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:29

Ga eens naar een goede orto-manuele ARTS.
Die kan veel voor je betekenen. Fysio lost de oorzaak niet op( niet negatief bedoeld) klinkt als een dieper liggende oorzaak.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:34

Ik volg, wat naar voor je TS :(

Ben benieuwd hoe, als de fysio denkt aan hypermobiliteit, hij de pijnscheuten / misselijkheid kan verklaren, dan denk je toch meer aan de zenuwen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:42

Ik herken het ook. Elke zoveel weken mag de chiropractor losgaan op mijn nek (en ook onderrug, anders uitval in been), anders functioneer ik niet. Muurvast. Fysio in de familie kijkt er ook wel eens naar en hij kan tot op zekere hoogte wat verlichting bieden, maar het is zeker geen vervanging voor de chiropractor.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:58

Nou ben ik vreselijk bevooroordeeld, maar waarom denkt niemand aan oefentherapie Mensendieck/Cesar? De oefentherapeut is bij uitstek de expert op het gebied van houding, spanningsklachten en stabiliserende oefeningen bij hypermobiliteit! Ik ben zelf oefentherapeut en behandel veel van dit soort klachten. Mijn werk is minder bekend of sommige mensen hebben een negatief beeld van oefentherapie, maar het kan je echt veel inzicht geven om de klachten te verminderen én om de oorzaak aan te pakken. Wellicht een volgende stap wanneer de fysio je spetteren wat losser heeft gemaakt? Veel sterkte in ieder geval!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:28

Een massage kan je spieren eerst wat losser maken, maar daarna is het toch zaak om zelf te blijven bewegen en je houding te verbeteren.
Erg belangrijk is om dit serieus te nemen en vol te houden. Vermoedelijk je leven lang.
Via Mensendieck ben ik van mijn schouderklachten afgekomen, maar het blijft belangrijk om mijn spieren in conditie te houden. Daarvoor doe ik Tai Chi.
Felsenkreis is ook een goede optie bij chronische klachten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:54

Het was al genoemd, body stress release! Het helpt ECHT. Wonderlijk. Ik had extreme nekklachten, voor mijn 20e zijn ze al begonnen met het doorbranden van de zenuwen in mijn nek zodat ik wat minder pijn had. Het hielp wel wat.. maar bsr werkt echt goed.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:08

Ik herken het ook en ga hiervoor ook 3 keer per week naar de kinesist, al jaren.. alles ziet er op scan goed uit, buiten de bouten (rugoperatie) en staven dan. Had het al voor mijn operatie, maar het blijft..kan ook niet degelijk mijn schouders ontspannen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 02:00

Ik zou even röntgen laten maken, kijken of alles op zijn plek zit. Geen afwijkingen, slijtage, etc. Vanuit daar kun je samen met een arts besluiten welke therapie past.

Ik heb jaren lang oefentherapie en fysiotherapie gehad, maar sinds ik bij een chiropractor loop die ook nog eens dry needling kan toepassen ben ik van mijn nek en schouder klachten af. Het zit bij mij dus in een werveltje die af en toe weer in het gareel gezet moet worden.