Ik ga fietsen

Maar waar begin je?
Ik hou vooral van snelheid, maar soms ook een iets rustiger tempo en langere afstanden... ga je dan voor een racefiets? Maar ja, soms is op het gemakje touren ook lekker. Een tourfiets dan? Mwah, ik verkies snelheid toch boven lange afstanden op het gemakje. Een hybride fiets? Of toch een simpele mountainbike, omdat die zo lekker fietsen?
Ik wil dit jaar de tijd nemen om te kijken of deze hobby beklijft. Toen ik ging paardrijden startte ik met rubberen regenlaarsjes, een cap van de manege en een legging, maar kocht ik na 3 lessen wel een steengoede cap. Paardrijlaarzen een rijbroek kwamen pas later toen ik zeker wist dat ik dat nog wel een behoorlijke tijd zou blijven doen.
Dus waar investeer je in, en waarin niet of minder? De fiets zelf is een enorme kostenpost. Ik geef er graag geld aan uit, maar alleen als ik merk dat deze hobby 'blijft'. Kun je het 1e jaar toe met een fiets uit het lage/middensegment van Decathlon? Of beter een tweedehands fiets van Marktplaats?
Misschien zitten meer bokkers in dit schuitje? Of hebben ook op dit punt gestaan?
Vrienden van me fietsen (behoorlijk fanatiek), dus dat kan ik vast een keer bij hen testen. 
) Ik heb er heerlijke tochten van + 130 km mee gemaakt en ook wat tours mee gereden, maar ook op mijn gemakje een zondagsrondje van 40 km. Helaas kreeg ik weer last van mijn rugblessure waardoor ik de fiets heb moeten verkopen. Ik kan helaas alleen nog rechtop zittend fietsen en op die racefiets lag ik bijna plat. Nu heb ik een mooie stadsfiets via mijn werk (fietsplan) en ook daar fiets ik regelmatig stukken van 30 km mee en dat gaat prima. Ik kan er niet echt flink op doortrappen, sportsgewijs. Maar dat wil ik ook liever niet.
) En je kunt er ook gewoon flink mee doorfietsen! 
) Wil je een triple als voorblad of wat nu vaak voorkomt een compact (dubbel). Triple is goed voor als je ook de bergen in wilt. In Nederland red je het vaak wel met een dubbel. De remmen is ook belangrijk inderdaad, mountainbikes zijn vaak uitgerust met schijfremmen, maar op de racefiets is dat ook niet zonder gevaren (stel je fietst met een groepje, je valt en een ander valt daardoor over je heen, kans op letsel is vrij groot). Ik heb altijd met velgremmen gereden.