Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:27

Je kan het ook zelf proberen, VGZ heeft een fijne app ervoor.

Voor mij werkt het niet, ik irriteer me alleen maar met mindfullness :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110700
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:31

Ik heb via de praktijkondersteuner weleens wat beginselen van Mindfulness mee gekregen, maar ze bleef maar zeggen dat ik bij stress het woordje 'zen' in mijn hoofd moet herhalen. Net zolang dat ik er rustig van werd.
Dat had dus averrechts effect :')
Maar misschien dat het bij een andere therapeut heel anders verloopt, dus dan wil ik het best proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:32

Cayenne schreef:
Blijheid, Mindfulness is eigenlijk de eerstvolgende therapie waarvoor ik op de lijst sta. De intake staat ook al gepland, maar het gaat om groepstherapie van 09:00 uur tot 16:00 uur en dat is momenteel echt een te zware belasting. Daarom hoop ik dat ik het buiten mijn psychologe om kan doen met bijvoorbeeld privésessies van een uur. Dan is het makkelijker vol te houden.


Dat moet vast kunnen :j
Ik weet dat de trainingen die ze in Nijmegen geven (ik heb de algemene gevolgd) 1x per week 2 uur is, met daarnaast nog wat kleine oefeningen voor thuis. Zoiets moet bij jou in de buurt ook te vinden zijn denk ik.

Het is alleen jammer dat het geen quick-fix is, in het begin zit je je waarschijnlijk echt te ergeren en schiet het allemaal niet op, maar als je consequent door blijft oefenen dan merk je na een week of 4 wel echt resultaat. Dat was iig bij iedereen in mijn trainingsgroep wel zo. Het is echt training voor je hersenen en net als bij training in je lijf kost dat echt tijd.


edit; Stress word zen :') Nee zulke oefeningen heb ik nooit gehad :')

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:42

Cayenne schreef:
Ik heb via de praktijkondersteuner weleens wat beginselen van Mindfulness mee gekregen, maar ze bleef maar zeggen dat ik bij stress het woordje 'zen' in mijn hoofd moet herhalen. Net zolang dat ik er rustig van werd.
Dat had dus averrechts effect :')
Maar misschien dat het bij een andere therapeut heel anders verloopt, dus dan wil ik het best proberen.

...als het niet zo triest was, zou je er om lachen.

Als trucje kan het zin hebben, maar kennelijk wist deze mevrouw niet dat het een trucje was.

Ongeveer precies hetzelfde is "Oh, hier ga ik weer. Geeft niets, maar laat ik een keer diep uitademen..."
(of laat ik op dit moment iets geks doen - etc.)

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:46

Wat een ellende lijkt me dat! Ik heb een tip voor je, aangezien je ongeveer alles al geprobeerd hebt, heb je wel eens aan wietolie (met THC) gedacht?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:51


verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:51

Gatsie wat erg lijkt me dit.
Ik denk eigenlijk dat je de ‘trucjes’ zoals sporten, warme melk, geen tv etc al voorbij bent. Sporten zou ik trouwens überhaupt niet doen met zo weinig slaap. Je maakt er je lichaam mee kapot. Sporten is een aanslag op je lichaam en je lichaam herstelt normaliter in je slaap, want alleen in je slaap komen bepaalde hormonen vrij die voor herstel zorgen.
Dus pas ook goed op jezelf en overvraag jezelf niet. Want eigenlijk met alles wat je doet overvraag je nu je lichaam lijkt me.

Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt. Overigens zou ik me niet teveel focussen op Kempenhaeghe. Hier erg slechte ervaringen en het vertrouwen verloren, maar wel met kinderepilepsie, dus dat is misschien ander team.
Maar andere centra kunnen je misschien ook goed helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110700
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:57

Ik heb wel cbd olie geprobeerd, maar niet met THC.

Bedankt voor de meditatie oefeningen! Die sla ik ook even op om te proberen.

Verootjoo, in eerste instantie werd sporten aangeraden in de hoop dat ik er beter door zou slapen ivm endorfine dat vrij komt en je spieren die vermoeid raken.
Maar nadat ik een paar keer bijna van de loopband ben gestuiterd bleek dat toch geen goed plan.
En daarna kreeg ik enorme eetbuien omdat ik al energie miste en mijn hersenen gingen schreeuwen om suikers om energie te krijgen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:31

Heb met veel interesse je topic in 1 adem gelezen.

Heb zelf gelukkig geen slaapproblemen.

Vind jouw verhaal erg heftig en hoop echt dat je een manier vind om beter te slapen en van de nachtmerries af te komen.

Als je interesse voor Mindfullnes gewekt is zou ik je aanraden om contact op te nemen met Martijn Mensink van Mindfull run.
Het is de meest integere man, met een positieve vibe, down to earth, die ik ooit heb ontmoet.
Als er iemand is die ik zou vertrouwen in deze situatie is hij.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:56

Je kunt Lavendel druppels van Doterra proberen. Een druppel op je kruin en in een diffuser

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:03

Ik zou er wel echt hulp voor zoeken, 2/3 uur slaap per nacht trekt je lichaam echt niet. Ik heb helas geen goede tips voor je dan van te voren goed ontspannen, telefoon weg maar je zult denk ik de meeste tips die hier staan al wel geprobeerd hebben. Heel veel succes!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:06

Ik ga met Murthul mee, probeer echt eens te slapen wanneer je slaap hebt, ook als dat midden op de dag is. Ik heb dus vrijwel hetzelfde als Murthul, in eerste instantie dan. DSPS is inderdaad een verschoven ritme, en dat is NIET een aangeleerd ritme, maar is echt aangeboren en kan echt een serieuze handicap zijn.
Bij mij is het helaas nog wat verder gegaan, naar wat ze non-24 of met een heel moeilijk woord hypernychthemeral syndrome noemen, waarbij je praktisch helemaal geen dag en nacht ritme hebt. Ik slaap vaak in 2-3 keer in 24 uur.... maar kom daarbij wel aan een normale hoeveelheid slaap.

Overigens is het bij mij ook allemaal op psychisch vlak gezocht. Als kind was het ADD, als volwassene burn-out en weet ik veel wat nog meer. Maar sinds ik mijn leven zo heb in kunnen richten dat ik (meestal) kan slapen zoals voor mij nodig is zijn vrijwel alle problemen wat dat betreft weg. Dat wegvallen herken ik ook zo erg, en dat is echt een noodsignaal van je lichaam, en heet microslaap.
Ik gebruik behalve melatonine overigens geen slaapmiddelen meer. Ik heb andere middelen overigens ook maar heel kort gebruikt, ik haatte het!

Ik ben ook in Ede geweest.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:17

Wat naar dat je zo slecht kan slapen zeg..
Ik wil je alvast een virtuele knuffel geven :(:)

Wat mij erg helpt om mijn lichaam te laten ontspannen zijn de volgende dingen:
- Iedere dag een stukje lopen (circa 30 min.), zodat je lichaam zich wat meer ontspant.
- Probeer zoveel mogelijk suikers te vermijden en laat je eens testen op voedselallergie. Je kunt door het eten van bepaalt voedsel erg van slag raken. Kijk maar eens naar wat vetsing (E621 is een andere benaming en het zit vaak in chinees eten) met je lijf kan doen.
- Verder kan ik je ook een osteopaat (die werken met geïntrigeerde technieken) aanraden, deze kijken vaak naar de oorzaak van een bepaald probleem.

Dit zijn mijn ervaringen, hopelijk heb je hier al een klein beetje wat aan!

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:26

Ik heb niet alles gelezen cayenne (en de rest).

Is er al ooit een melatonine test, maar nog belangrijker je cortisolgehalte getest? Mijn moeder bleek dit niet of nauwelijks aan te maken door medicatie in het verleden maar dit kan ook door stress zijn (je ondervind een piek waarna het cortisolgehalte zichzelf in het lijf niet meer goed kan regelen)

Zij sliep ook niet langer meer en dit was eenvoudig op te lossen door een injectie met cortisol.

Ik heb afgelopen jaar ook bij de kempenhaeghe gelopen, ik blijk een langslaper te zijn ( minstens 9 tot 10 uur slaap per nacht) en een avond mens. Waardoor mijn ritme anders loopt dan de meeste, ik ben constant moe omdat ik mezelf dwong 8 uur te slapen (want dat is toch normaal????) Maar dit bleek voor mij te kort te zijn. En in werkelijkheid sliep ik max 6 tot 7 uur per nacht.

Mijn wisselende diensten (werkzaam in de zorg) hielpen hier ook niet aan mee. Half zes in de ochtend opstaan voor een ochtend dienst... Not gonna happen, ik werd werkelijk nergens wakker van. Inmiddels de Pavlok shockclock kunnen proberen vanuit het ziekenhuis en zelf aangeschaft voor de incidentele keren dat ik er nog vroeg uit moet. Nog steeds wordt ik nooit uitgerust wakker, hooguit wanneer ik een uur of wat smiddags op de bank geslapen heb en ben ik constant moe.
Cognitieve gedragstherapie gehad maar ik moet gewoon een balans zien te vinden en accepteren dat ik minder kan dan anderen (vergelijk het met een milde vorm van CVS). Dat lukt echter niet altijd :+

Momenteel werk ik max twee ochtenden per week en de rest enkel avonden en per 1 april start ik als vaste nachtdienst op een nieuwe plek.

Al met al wel een héle fijne ervaring met de kempenhaeghe :j


Balen dat je verzekeraar het niet vergoed -O-

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:29

Ik volg, ik slaap soms goed en soms is het een ramp. Ik ben sowieso een lichte slaper, maar ik heb ook heel vaak nachtmerries. Voor ik ga slapen heb ik het altijd koud en met koude tenen kan ik niet slapen dus een elektrische deken aan welke na 90 minuten sowieso uit gaat maar in de nacht heb ik nachtmerries en word ik helemaal bezweet wakker.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:29

En wietolie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:41

Cayenne schreef:
Ik heb via de praktijkondersteuner weleens wat beginselen van Mindfulness mee gekregen, maar ze bleef maar zeggen dat ik bij stress het woordje 'zen' in mijn hoofd moet herhalen. Net zolang dat ik er rustig van werd.
Dat had dus averrechts effect :')
Maar misschien dat het bij een andere therapeut heel anders verloopt, dus dan wil ik het best proberen.


Haha nou dat is niet echt bepaald mindfulness.
Ik wilde ook dit aanraden, ik denk dat het je namelijk goed kan helpen om iig te kunnen inslapen. Je kunt daar best intensieve hulp voor krijgen volgens mij, maar je kunt ook veel thuis doen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:45

Heb je al aan hormonale problemen gedacht? Ik heb ook een tijd erge slaapproblemen gehad, bleek dat ik vervroegd in de overgang zat.

Bij mij werkte naast Mindfullnes, Do-in ook goed (soort Yoga)

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:52

MissBambi schreef:
Ik heb niet alles gelezen cayenne (en de rest).

Is er al ooit een melatonine test, maar nog belangrijker je cortisolgehalte getest? Mijn moeder bleek dit niet of nauwelijks aan te maken door medicatie in het verleden maar dit kan ook door stress zijn (je ondervind een piek waarna het cortisolgehalte zichzelf in het lijf niet meer goed kan regelen)

Zij sliep ook niet langer meer en dit was eenvoudig op te lossen door een injectie met cortisol.


Ja, cortisol. Dat was de reden dat mijn arts mij de L-carnitine aanraadde.
(Om drie uur 's nachts als een blok inslapen op wat een activerend pilletje heet te zijn. Het haalde mij kennelijk uit een soort compensatie 'met zo weinig cortisol moet je wakker blijven!')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110700
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 00:01

Een melatonine of cortisolgehalte test is nog nooit gedaan. Ik wist niet eens dat het bestond :=
Waar kun je dat aanvragen of moet ik daarvoor bij de neuroloog zijn?

Wietolie (CDB olie?) heb ik geprobeerd maar had ook geen effect :n

Ik wandel overigens iedere dag (met de hond), dus ik probeer er wel zoveel mogelijk ritme en beweging in te houden.

Hormonale problemen ook nog niet aan gedacht. Ik wist niet dat er zoveel verband kan houden met slecht slapen! :=

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:04

Cortisol wordt getest mbv speeksel. Ik had het via de orthomoleculaire arts. (De test wordt dus niet alleen door neurologen of endocrinologen gedaan.)

Cortisol is een hormoon, over melatonine wordt wel gedebatteerd of het een hormoon is of een neurotransmitter.

(Lood om oud ijzer, hormoon of neurotransmitter: je maakt op plek 1 een stof aan die elders iets te weeg brengt.)

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:13

Cortisol kan via een bloedtest en melatonine via een simpele mond swap, wel op verschillende momenten op een dag. Je zou het aan de ha voor kunnen leggen, die kan bloed laten prikken en je vast de juiste weg wijzen welke arts het melatonine gehalte kan checken. Dit kan bijvoorbeeld bij de kempenhaege ook maar bij mij was daar geen aanleiding voor.

Ons mam schrok ook steeds wakker, zowat iedere keer als ze in slaap viel. Was echt op een gegeven moment een wandelende, dronken (met dubbele tong) zombie

Hannanas
Berichten: 13017
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:14

Melatonine testen ze wel bij het slaapcentrum. Ede doet dat in ieder geval wel.

Cortisol moet haast wel al lang getest zijn. Ik zou je uitslagen gaan bijhouden/opvragen. Dan kun je zelf een beetje gaan bekijken wat er wel/niet getest is. Net als hormonen etc.

Slaap je overdag beter?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:14

Janneke2 schreef:
MissBambi schreef:
Ik heb niet alles gelezen cayenne (en de rest).

Is er al ooit een melatonine test, maar nog belangrijker je cortisolgehalte getest? Mijn moeder bleek dit niet of nauwelijks aan te maken door medicatie in het verleden maar dit kan ook door stress zijn (je ondervind een piek waarna het cortisolgehalte zichzelf in het lijf niet meer goed kan regelen)

Zij sliep ook niet langer meer en dit was eenvoudig op te lossen door een injectie met cortisol.


Ja, cortisol. Dat was de reden dat mijn arts mij de L-carnitine aanraadde.
(Om drie uur 's nachts als een blok inslapen op wat een activerend pilletje heet te zijn. Het haalde mij kennelijk uit een soort compensatie 'met zo weinig cortisol moet je wakker blijven!')


Wellicht voor mij ook nog een optie om te proberen :D

Hannanas
Berichten: 13017
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:15

Mijn ervaring is trouwens wel dat slaapcentra ook niet heel veel wauw oplossingen hebben.