Algemeen topic over voedselintolerantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Algemeen topic over voedselintolerantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 14:50

Volgens mij is er nog geen centraal topic over en ik dacht dat het misschien toch wel handig zou zijn...
Misschien kunnen we elkaar tips geven of mensen die net weten dat ze een voedselintolerantie hebben op weg helpen ??

Mijn verhaal :
Ik kreeg opeens galbulten. Geen idee waarom dus naar de huisarts, die wist het ook niet. Pilletje mee en het was weer over. Vervolgens nog een paar keer galbulten en mega misselijk opeens. Dus nog een keer naar de huisarts. Dan moest ik dus waarschijnlijk ergens intolerant voor zijn. En ik mocht zelf gaan uitvinden waarvoor.....
Lekker handig.
Dat heeft me dus echt wel een paar maanden gekost. Wist ik veel dat een intolerantie soms dagen kan aanhouden of pas later tevoorschijn kan komen.

Ei :
In ieder geval bleek ik intolerant voor ei ( na 3 uur ziek ervan wat dan 3 dagen vol aanhoudt ) Vooral maagklachten. En er mag echt 0 ei in iets zitten, anders gaat het niet goed.

Melk : wat vertraagde reactie. Minder ziek van als van ei. Vooral darmklachten. Heel soms een product van MinusL ( super laag lactose gehalte erin ) gaat. Maar niet veel.

En dan vervolgens uitvinden waarin ze allemaal ei en melk stoppen. Nou in veel dingen, ook producten waarin je het niet verwacht. Zoals ei in bouillionblokjes en in vleesbeleg.

Hoe snel hebben jullie klachten na het eten van datgene waar je intolerant voor bent ? En hoe lang houden die klachten aan ?
Iemand er een oplossing voor ? Behalve dan mbt lactose intolerantie lactase pilletjes slikken ?
Laatst bijgewerkt door Berdien op 06-02-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast (centraal topic verwijderd) en allergie -> intolerantie

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 15:38

ooh lekker slim, titel is verkeerd.... moet voedselintolerantie zijn natuurlijk :+ :o :x

8nnemiek

Re: CENTRAAL TOPIC over voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:06

Ik heb ooit een hele lijst mee gekregen met allergieën. Van rode kleurstof en noten en chocolade tot koemelk en kippenei.
Bij mij uit het zich gelukkig alleen in huiduitslag, en ik voel me ook wat beter als ik de producten niet gebruik.
Nu at ik al heel lang vegetarisch, dus de stap naar (bijna) helemaal veganistisch was niet zo heel groot meer. Koemelk en ei zit inderdaad in heel veel producten, maar gelukkig komt er toch steeds meer vraag naar veganistische vervangers. Maar ik maak ook heel veel zelf. Vandaag ben ik zelf nonnevotten aan het maken, met sojamelk :9
Het begin is lastig, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten en wat je allemaal zelf kan maken dan valt het heel erg mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 16:25

Dat is waar hoor. Het is vooral in het begin veel uitzoeken. Vooral als de diëtiste het ook niet echt weet. Ik wil alleen ook niet teveel soja gebruiken plus geen melk dus. Dan wordt het soms wel wat ingewikkelder.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:32

Ik ben intolerant voor rauwe appels en peren - krijg ik branderig gevoel van in mijn mond en jeuk in mijn oren.
Kan wel tegen bewerkte appels - appeltaart, appelmoes, etc. Door verhitten gaan de enzymen kapot die de reactie geven.
Van studenthaver krijg ik dezelfde klachten trouwens. Blijkbaar door de combi van de noten en de rozijnen.

Heb nog wel een tip voor een kookboek:

https://www.bol.com/nl/p/basiskookboek- ... 006199639/

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:03

Maris schreef:
Dat is waar hoor. Het is vooral in het begin veel uitzoeken. Vooral als de diëtiste het ook niet echt weet. Ik wil alleen ook niet teveel soja gebruiken plus geen melk dus. Dan wordt het soms wel wat ingewikkelder.

Havermout melk vind ik goed te doen met mijn havermoutontbijt of ergens in verwerkt. Amandelmelk schijnt ook lekker te zijn, maar nog nooit geprobeerd door allergie.

Heb net gereageerd in een ander dieet-topic. Ik heb veel verschillende allergieën en ook verschillende klachten. Van galbulten tot astma-aanvallen tot chronische vermoeidheid.

Na mijn huidige oude pony komt er bijvoorbeeld geen nieuwe meer vanwege allergie. :(

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:10

superlotje schreef:
Maris schreef:

Havermout melk vind ik goed te doen met mijn havermoutontbijt of ergens in verwerkt. Amandelmelk schijnt ook lekker te zijn, maar nog nooit geprobeerd door allergie.

Heb net gereageerd in een ander dieet-topic. Ik heb veel verschillende allergieën en ook verschillende klachten. Van galbulten tot astma-aanvallen tot chronische vermoeidheid.

Na mijn huidige oude pony komt er bijvoorbeeld geen nieuwe meer vanwege allergie. :(

Als notenmelk geen optie is kan misschien Ooomega een optie voor je zijn? Is lijnzaaddrink.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:13

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet verder ben gekomen als rijstemelk. Amandelmelk bevat veel soya. Geen idee eigenlijk hoe dat is met havermoutmelk ? Ooomega ken ik ook niet. Zal eens googlen !

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:16

Maris schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet verder ben gekomen als rijstemelk. Amandelmelk bevat veel soya. Geen idee eigenlijk hoe dat is met havermoutmelk ? Ooomega ken ik ook niet. Zal eens googlen !

Amandelmelk bevat geen soya normaal toch? :?
Mijn vriend zweert bij havermelk in zijn koffie, zit ook geen soya in.

Ik moet eigenlijk ei, melk, vis en suiker vermijden. Momenteel ben ik daar niet zo heel goed in vrees ik. O:)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:20

8nnemiek schreef:
Ik heb ooit een hele lijst mee gekregen met allergieën. Van rode kleurstof en noten en chocolade tot koemelk en kippenei.
Bij mij uit het zich gelukkig alleen in huiduitslag, en ik voel me ook wat beter als ik de producten niet gebruik.
Nu at ik al heel lang vegetarisch, dus de stap naar (bijna) helemaal veganistisch was niet zo heel groot meer. Koemelk en ei zit inderdaad in heel veel producten, maar gelukkig komt er toch steeds meer vraag naar veganistische vervangers. Maar ik maak ook heel veel zelf. Vandaag ben ik zelf nonnevotten aan het maken, met sojamelk :9
Het begin is lastig, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten en wat je allemaal zelf kan maken dan valt het heel erg mee.

wat voor een tests was dat? Ik wil het ook wel eens uitzoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:22

Ik ben intolerant voor riet en biet suiker en alle varianten daarop zoals glucosestrop, dextrose. Honing verdraag ik ook niet goed. Weet dit al vanaf dat ik 20 ben, dus nu bijna 20 jaar. In het begin heel moeilijk mee gehad en ook nog wel eens gesmokkeld door toch dat ijsje te nemen. Dat doe ik nu niet meer want ik werd er zeker in het begin heel ziek van. Darmklachten en dagenlang vermoeid. Nu gaat het wel beter, een klein beetje suiker gaat zoals bijv in een sausje (beetje mayo bijvoorbeeld) maar ik moet geen grote hoeveelheden binnen krijgen. Gelukkig weet ik na ervaring prima wat wel en niet goed gaat.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:23

Ik krijg last van kiwi, ananas, aardbei (jeuk in m'n mond) en chocola (onderhuidse ontstekingen). Het fruit was makkelijk weg te laten, maar de chocola is toch wel moeilijk. Veel desserts en snelle snacks zijn met chocola namelijk. Ook als mensen trakteren op het werk, is dat 9 op 10 met iets van chocola (Merci, pralines, mars en snickers, etc) #)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:24

Havermoutmelk bevat in principe geen soja. Had het van oatdreams geloof ik.
Heb geen lactose-intolerantie hoor, maar hou wel van nieuwe dingen proberen en deze was lekker.

Om welke reden moet jij die vermijden Azmay?
En hoe ben jij getest SuzanH?

Ik ben getest bij de allergoloog met prikjes en krasjes op de rug. Die rug zag er daarna dus niet meer uit. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:25

@ furious, Het was ergens in Maastricht, maar verder weet ik er eigenlijk bijna niks meer van. Ik was toen een jaar of 10. Ik weet ook niet of de kliniek nog bestaat. Ze waren iig helemaal gericht op allergieën.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:28

Meld zich maar. Heb aardig wat allergien, zowel voedsel als planten als dieren.

Voedsel lactose intolerantie. Ben melk gaan vervangen door sojamelk em daar allergisch voor geworden. Nu moet ik afblijven van melkproducten, lactose, soya, peulvruchten maar erwtjes en sperciebonen gaat wel gek genoeg, alle niet groene of witte groente. Ben daar mee aan het spelen nu maar op heel beperkt wortel als het ergens in verwerkt is gaat de rest nog steeds niet. Tomaten is geen groente en die gaat dus wel.

Geen paprika ongeacht de kleur, geen schaal en schelpdieren, kerrie, koriander zo min mogelijk. Balsamico en andere gefermenteerde producten. Ananas, passievruchten, kiwi. Aardbeien kan maar niet teveel.

Paddestoelen gaat wel, al moet ik ermee uitkijken en grotchampignons vallen niet lekker. Net als rode ui. Zoetstoffen behalve suikers moet ik echt afblijven.

Kan best dat ik wat vergeten ben nog,

Afhankelijk van wat ik binnenkrijg wisselen de reactie van extreme diarree en overgeven, tot opgeblazen gezicht, galbulten of een combi van deze klachten.

Amandelmelk is soyavrij trouwens gewoon gelukkig wel

Ik ben getest door allergoloog in utrecht destijds quarles van ufford. Deels door bloed en huidtesten de rest met provocatie dieet dat me ruim een half jaar gekost heeft
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-02-18 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:29

Ik ga alleen amandelmelk van Alpro gevonden, is met soya dus.
Oatly havermelk is zonder soya en wat minder waterig als rijstemelk lees ik. Dus misschien wel wat om met havermout te eten ?!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:30

Hier is de lijst gelukkig beperkt; paddenstoelen, vlees en kruisallergie met soja.

En een allergie voor alles onder de 14 graden celcius ( gevoelstemperatuur ). Hier heb ik gelukkig medicatie voor en heb altijd meerdere epipennen in huis liggen. Heb er in de zomer minder last van en kan dan ook zo nu en dan een ijsje eten... Mits ik meerdere tabletjes antihistamine heb geslikt. Wordt dan alleen heel moe, dus doe het eigenlijk nooit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:30

Nee hoor alpro amandelmelk is soyavrij, net als hun rijstmelk. De naam komt omdat zij ooit alleen soyaproducten maakten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:32

Hoe lang hebben jullie klachten na iets " fouts " te hebben gegeten ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:32

Meestal binnen een kwartier tot een half uur. Heel soms duurt het een uur maar over het algemeen meteen dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:34

De alpro amandelmelk is idd helemaal zonder soja, ik ben eigenlijk nog nooit amandelmelk tegen gekomen met soja!

Ik krijg na ongeveer een dag last. Maar dat is dan vooral uitslag, die ik de volgende dag pas opmerk.
Vroeger als baby was ik echt zwaar allergisch voor koemelk, en toen zat ik binnen een paar uur van boven tot onder vol met rode vlekken en kwam alles terug.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-02-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:34

Ooh jullie hebben gelijk in amandelmelk zit geen soya, alleen wel maar 2% amandelen. Rest is water ???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:35

karuna schreef:
Meestal binnen een kwartier tot een half uur. Heel soms duurt het een uur maar over het algemeen meteen dus.

Super snel dus ! En dan maag darm huid klachten ? En hoe lang duren die dan ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:36

water, suiker, AMANDEL (2,3%), tricalciumfosfaat, zeezout, stabilisatoren (johannesbroodpitmeel, gellan gom), emulgator (zonnebloemlecithine), vitaminen (riboflavine (B2), B12, E, D2)

Hangt af van wat er fout gaat. Lactose en paprika geven overgeven en erge diarree die tot een week kan aanhouden. Of de diarree gaat na een dag of drie over in darmen die stil gaan liggen.

Jeuk en galbulten, maximum tot maanden met flinke medicatie pillen en prednison. Opblazen bv zoetstoffen geeft opgeblazen mond en darmen die van de leg raken. Bv een per vergissing gebruikt lepeltje geeft twee uur gezwollen mond en een dag of wat darmen die van de leg zijn. %)
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-02-18 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:37

karuna schreef:
water, suiker, AMANDEL (2,3%), tricalciumfosfaat, zeezout, stabilisatoren (johannesbroodpitmeel, gellan gom), emulgator (zonnebloemlecithine), vitaminen (riboflavine (B2), B12, E, D2)

Dus water en suiker ooh ja en dan nog 2% amandel....