Heb lang getwijfeld, maar moet het nu echt even van me afschrijven.
Eind zomer vorig jaar kreeg ik opeens heel erg last van mijn linker grote teen na het hardlopen (zo erg dat ik m niet kon belasten en snacht niet kon slapen van de pijn). Foto's gemaakt, kreeg ik te horen dat ik beginnende artrose had. Doorgestuurd naar een orthopeed, die me vertelde dat ik een hallux valgus (scheefstaande grote teen) met beginnende artrose heb (op de foto's was een versmalling in de gewrichtsspleet te zien ofzo). Daarnaast stelde hij ook platvoeten vast, voor dat en scheve heupstand heb ik al vijf jaar zooltjes, dus dat was niks nieuws

Hij wilde me best opereren, maar ik heb daar vanaf gezien omdat hij erbij vertelde dat het gewricht stijver zou worden en de artrose juist aangewakkerd kon worden. Daarnaast leken mijn behandelingen bij de osteopaat enorm behulpzaam. Leek, want na 7 behandelingen was dat gewoon dweilen met de kraan open.
De osteopaat twijfelde enorm aan het artrose verhaal (ik ben 22, totaal geen genetische aanleg, nevernooit te dik geweest, redelijk gezond geleefd, nooit ) en op zijn aanraden ben ik voor een second opinion gegaan. Andere arts, ander ziekenhuis. Ondertussen kreeg ik precies dezelfde klachten in mijn rechtervoet en mijn HA raadde me aan deze mee te nemen naar de SO. Deze orthopeed liet nieuwe foto's maken en de uitslag: niks nada noppes mis. Geen hallux valgus, geen platvoeten en geen beginnende artrose. Hij opperde iets reumatisch.
Nou, lekker dan. Terug naar de huisarts. Dan toch maar 'gewoon' naar de podotherapeut. Ik vroeg nog om een echo, maar dat zou volgens haar niet veel duidelijkheid opleveren. Ik het niet mee eens, zelf een podoloog annex echograaf gecontacteerd. Uitslag van dit onderzoek: aan beide voeten beginnend hallux valgus, beetje platvoeten, beetje hypermobiel, beetje scheefstand heupen, maar niks spectaculairs en zeker niks waarvoor ik geopereerd zou gaan worden. Wel het 'mooie' nieuws dat ik geen artrose heb

Uit de voetdrukmeting van de podotherapeut bleek echter dat ik de voet van mijn langere been (links) wel dusdanig verkeerd belast ... Ook staan mijn HVs soort van omhoog en staat er geen druk op het grote teengewricht... Over een week krijg ik mijn nieuwe zooltjes en over twee weken dan maar naar de reumatoloog ...
Ik hoop echt dat één van deze uitkomst gaat bieden, want ik zie het niet meer zitten. Ik vrees de dag dat ik weer colleges moet gaan volgen en weer hele dagen schoenen aan moet, want ik heb al pijn als ik hele dagen op bed zit en een beetje op mn sokken loop. Ik loop al op breedtemaat K, en of mijn grote tenen doen pijn, of mijn kleine teen wordt afgekneld. Er is geen touw aan de pijn vast te knopen: erin, erop, eronder, links/rechts ernaast ... Ibuprofen doet geen snars meer en ik ben van een actief en sportief persoon weer veranderd in een passief iemand die met een depressie en angstaanvallen thuis zit.
Het liefst zou ik gewoon geopereerd worden en van daaruit mijn voet/beenspieren dusdanig versterken dat de kans op terugkeren van de HV. Maar vanwege de oorzaak, genen + hypermobiliteit + beenlengte verschil van een paar mm, ben ik wel enorm bang nu dat de operatie he-le-maal voor niets zal zijn en bovendien zei de podoloog (aangesloten bij Bergmann Clinics, weet vast wel waar die t over heeft) dat ik voor deze kleine scheefstand niet geopereerd zal worden. Degene die me wel wilt opereren, had gedeeltelijk een verkeerde diagnose gesteld en vertrouw ik dus niet helemaal meer. Nu wilde ik sowieso al naar België gaan voor de operatie (ze geven daar een lager % van terugkomen), maar ben bang dat ik daar dan wel zal worden afgewezen.
Het enige andere wat ik nog zou kunnen proberen is Voetentraining, maar ik vraag me af of dat wel resultaat op levert en dat zou me weer 400 euro extra gaan kosten ...
Is er iemand die me nog iets kan aanraden oid? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.
(Sorry dat het zo'n lang en chaotisch bericht is geworden ...