Ik ken mijzelf niet zonder rugpijn. Tijden geleden kreeg ik regelmatig spit, voornamelijk na of tijdens een periode van stress. Echte spit heb ik al even niet gehad, maar sinds december heb ik weer flinke rugklachten (onderrug, heupen, billen en straalt naar mijn benen). Ik loop al jaren bij de fysio en nu was ik alweer even een half jaar niet geweest. Ik ben bij de HA geweest en er wordt niet gedacht aan iets zoals een hernia. Sinds een paar weken loop ik weer bij mijn fysio hierdoor, maar het schiet (voor mij) te weinig op en ben mij er meer en meer van bewust dat er dingen moeten veranderen. Maar waar begin je en hoe.
De oorzaak van mijn rugpijn is naar alle waarschijnlijkheid voornamelijk verkramping door spanning. Gebleken is dat ik eigenlijk constant een bepaalde te hoge spierspanning heb in mijn lijf. Dit gaat gepaard (of is het gevolg van?) met een niet juiste ademhaling. Mijn ademhaling is altijd bovenin en oppervlakkig. Zeker als ik mij inspan, concentreer etc. is mijn ademhaling erg hoog en houd ik hem (zeer onbewust) ook regelmatig lange poses in. Dit gaat automatisch. Maar door deze mate van spanning en verkeerde ademhaling, hoeft er maar weinig extra bij te komen om mijn rug te verkrampen en pijn te veroorzaken. Ik kan wel los gewiebeld worden bij de fysio, maar zo blijft het een never ending storing. De hoop (en mijn fysio zijn vermoeden) is dat, als ik dit verbeter bij mijzelf, ik al een heel hoop van mijn constant terugkerende klachten af kan zijn. Het heeft immers eerder geholpen, maar blijkbaar is dit even een hardnekkige periode. Ik wil het ook vooral voorkomen in de toekomst...
Mijn fysio helpt mij al meer bewust te maken en meer te ontspannen in wat ik doe. Ik heb zelfs lesjes lopen op een loopband gehad... ergens stom, want dat moet je toch kunnen

En dan kom ik toch ook hier voor ervaringen, tips en methodes om mij te helpen (toch weer dat 'boekjes' idee

Beetje vaag misschien, maar heeft er iemand tips of herkent iemand dit? Haplotherapie is al eens geopperd, maar ik weet niet of ik dat 'durf'. Als mensen daar ervaringen mee hebben hoor ik dat ook graag